خرید و درج رپورتاژ آگهی، میتواند برای چهره برند شما و سئوی سایتی که دارید، بسیار ثمربخش باشد؛ البته اگر روش درست انجام آن را بدانید!
در ادامه قصد داریم با تمرکز بر روی این موضوع، ملاحظات و نکاتی را که دانستن آنها برای بهرهگیری از تکنیک رپورتاژ آگهی الزامی است، در کنار هم بررسی کنیم. پس اگر یکی از افراد علاقمند به استفاده از آن هستید یا میخواهید بدانید این کار را بهدرستی انجام دادهاید، میتوانید تا انتها با ما همراه باشید.
مروری کوتاه بر روند اثرگذاری این قسم تکنیکها
مانند هر روش دیگری که برای بهبود وضعیت سئو انتخاب میشود، روش درج رپورتاژ آگهی نیز، در ابتدا بسیار اثربخش و عالی بود. اما با گذشت زمان اوضاع تا حدی پیچیده شد. همزمان با فهمیدن اثربخشی و سودمندی بالای گرفتن لینک از سایتهایی که در ردههای بالای صفحه نتایج گوگل، این شیوه بیش از حد نخنما شد.
بهطوری که هر کسی برای پیشرفت دست به دامن آنها میشد. حتی در صورتی که بین سایت درج آگهی و سایت اصلی، کمترین تناسبی وجود نداشت!
با قوت گرفتن این روند، در نظر گوگل حجم زیادی از اسپم ایجاد شد و به همین خاطر این موتور جستجو تلاش خود برای ساماندهی برخی جریمهها در قبال لینک زدن نامربوط را آغاز کرد. نتیجه کار چه شد؟ بسیاری از سایتهایی که اقدام به درج رپورتاژ آگهی میکردند، با اضافه کردن تگ (nofollow) به لینکها، در عمل بهبود مستقیم سئوی آگهیدهنده را نادیده گرفتند.
اما “جان میولر” تحلیلگر ارشد وبمستر شرکت گوگل در این مورد اذعان داشت:
• بنابراین ما تلاش کردیم تا نسبت به لینکهای ایجادشده با این روش نوعی نادیدهانگاری نشان دهیم زیرا میدانستیم که اساساً خود شرکتها با پرداخت پول انتظار درج چنین آگهیهایی داشتند. با این وجود هر پیوندی که از آن طریق ایجاد شود مصنوعی و با نیت خود آگهیدهنده است.
البته در اغلب این موارد، منجر به جریمه و ضعف سئوی سایت نخواهد شد اما به هر حال روش مؤثری برای ایجاد لینکهای اثربخش نیست و نمیتواند یک استراتژی اصیل تلقی شود؛ همانطور که گفته شد ما نهایت تلاش خود را برای نادیده گرفتن این لینکها به کار میبندیم.
با این حساب چرا تابحال پدیده رپورتاژ آگهی منقرض نشده است. آیا همچنان اثربخشی خاصی دارد؟
آیا همچنان درج رپورتاژ آگهی، روشی اثربخش است؟
پاسخ مثبت است اما آیا دادن پاسخ مثبت به این پرسش در مورد رپورتاژ آگهی، تناقضی با سوگیریها و اذعانات مدیران گوگل ندارد؟ در پاسخ باید گفت خیر. باید پذیرفت که در حال حاضر نیز، قطعاً هزاران مورد از درج آگهی موفقیتآمیز، دقیقاً با همین شیوه، وجود دارد. اما موضوع اصلی این است که شما اساساً چرا از این شیوه استفاده میکنید؟
• برای اطلاعرسانی به مردم در مورد یک رخداد بزرگ که شرکت یا کسبوکار شما میزبان آن است؟
• برای اعلام رسمی معرفی و عرضه یک محصول جدید؟
• برای جذب توجهها به سمت برند خودتان؟
• برای جلوگیری از اشاعه یک دیدگاه منفی در مورد محصولتان؟
آیا واقعاً خبر ارزشمندی دارید؟
اگر پاسخ شما به پرسشهای فوق یا پرسشهای دیگری که شمایل و محتوی مشترک با این پرسشها دارند، مثبت است، پس مشکلی وجود ندارد؛ به پیش رفته و رپورتاژ آگهی خودتان را خریداری و درج کنید! اما اگر این کار را صرفاً برای گرفتن لینک از یک سایت با بازدید بالا انجام میدهید، باید گفت بیراهه رفتهاید.
حتی اگر بزرگترین خبرگزاریهای دنیا برای شما رپورتاژ بروند و فقط به لینک دریافتی از این کار فکر کرده باشید، استراتژی شما بیهوده است.
همانطور که میدانید دنیای سئو بسیار پیچیدهتر از حد تصور است و این باعث شده هر تصمیم، کنش یا واکنش نسبت به موضوعات، در عمل از چندین وجه و پیامد داشته باشد. در این مورد نیز در صورت داشتن یک روش درست برای بهرهگیری از تکنیک رپورتاژ آگهی ، میتوانید سایر جوانب سئوی محتواهای خود را تقویت کنید.