در دو قسمت قبلی تلاش کردیم از فضای موجود، برای توضیح مزایا و معایب روشهای مختلف انتشار ویدیو، نهایت استفاده را ببریم و با مطالعه آنها احتمالاً تا به این مرحله، به یک دید کلی از موضوع رسیده باشید. شاید حتی استراتژی مطلوب را در ذهن خود ترسیم کرده باشید اما پیشنهاد میکنیم تصمیمگیری و جمعبندی را به انتهای این قسمت موکول کنید.
انتشار راحتتر، از مزایای استفاده از پلتفرمهای رایج
اگر تجربه ورود به یوتیوب یا پلتفرمهای داخلی مانند آپارات و نماشا را داشته باشید، که حتماً دارید، متوجه خواهید شد که اغلب این سایتها امکانات، کلیدها و جزئیاتی برای انتشار سادهتر محتواها دارند. در حالی که این ایجاد این امکانات در حالت (Self-hosting) نیازمند تدابیر جانبی است؛ البته اگر اجرای درست و انتشار هدفمند و باکیفیت را مدنظر داشته باشید!
در کنار این یکی از موضوعاتی که وجود دارد، ارتباط بهتر شبکههای اجتماعی مشهور با لینکهای ارجاع دادهشده از یوتیوب است. به بیانی دیگر لینکی که از پلتفرمی مانند یوتیوب، شیر و توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود، شانس بیشتری برای جذب مخاطبین و دیدهشدن دارد.
در این مرحله باید تأکید کنیم که باید محدودیتهای یوتیوب در ایران را نیز در نظر بگیرید؛ با در نظر داشتن این محدودیتها در بسیاری مواقع یک لینک آپارات ممکن است بیش از یک لینک یوتیوب باز شود! با این وجود در یک نگاه کلی، استفاده از پلتفرمهای مشهور میزبانی ویدیو، شانس شما برای جذب ترافیک و دیده شدن را بالاتر میبرد.
جمعبندی و یک رویکرد کلی
سئو رأی به چه چیزی میدهد؟ با در نظر داشتن تمام این ملاحظات، جزئیات و معیارها، بهتر است بگوییم که پافشاری بر روی یک راهبرد دوگانه و ترکیبی، بهترین راه حل ممکن است اما با رعایت برخی نکات حیاتی. در اولین گام مطمئن شوید هاستی که از آن استفاده میکنید، قابلیتهای کافی برای میزبانی ویدیوها را دارد.
برای این منظور باید از داشتن حجم و پهنای باند کافی مطمئن شوید. در برخی مواقع ممکن است هاست از شما انتظار ارتقا و پرداخت پول بیشتری داشته باشد که در این مورد باید تدابیر لازم اندیشیده شود.
ویدیوهایی که حجم قابل توجهی ندارند و با رزولوشن استاندارد امکان انتشار آنها وجود دارد را با متود (Self-hosting) منتشر کنید. بهتر است ویدیوهای کوتاهی که در جریان تشریح متن یا معرفی کالا، هم نوا با متن معنی یافته و ماهیت مستقلی ندارند را به شکل (Self-hosting) منتشر کنید.
باید ملاحظات موجود در رابطه با قالب، رزولوشن و فرمت را بسته به آنها رعایت کنید
ویدیوهایی که حجم بالایی دارند و با انتشار در قالب، رزولوشن و فرمت یوتیوب مشکلی ندارند، بهتر است به این پلتفرم منتقل شوند. فراموش نکنید که اگر جمعبندی نهایی شما در این مورد استفاده از پلتفرمهای داخلی بود، باید ملاحظات موجود در رابطه با قالب، رزولوشن و فرمت را بسته به آنها رعایت کنید.
ویدیوهایی که به طور مستقل ارزش انتشار و اشتراک در شبکههای اجتماعی را دارند، به پلتفرمهای مذکور منتقل کنید. اگر قصد دارید استفاده خود از پلتفرم یوتیوب را توسعه دهید، بهتر است دپارتمان و تیم مجزایی به آن اختصاص داده شود.
همزمان با حرفهایتر کردن فعالیت کانال یوتیوب خود، در کنار امکانات بالقوه مارکتینگ، درآمدزایی و انتشار محتوا در این پلتفرم، تلاش کنید آن را به یک بازوی قوی در جذب ترافیک بدل کنید. داشتن روشها و استراتژیهای مشخصی برای ترغیب بینندگان ویدیوها به حضور در سایت، بسیار مهم و کارساز هستند.
باید در تولید محتوای ویدیویی عملکرد خوبی داشته باشید
در کنار همه اینها، فراموش نکنید که اثربخشی و اهمیت بالای موضوعات طرحشده در طول این سه قسمت از یادداشت، تنها در صورتی ارزشمند تلقی میشوند که شما در تولید محتوای ویدیویی عملکرد خوبی داشته باشید.
در عمل بدون داشتن یک کالای ارزشمند و قابل توجه، همه روشهای عرضه و فروش بیاثر و بیهوده هستند. پس در کنار پرداختن به این موضوعات، بهتر است اصلاح رویکردها و استراتژیهای تولید محتوای ویدیویی را در نظر داشته باشید.