ما انسانها مخلوقاتی بصری هستیم. ما به زیبایی جذب میشویم. تصاویر چشم نواز ما را مجذوب میکنند؛ پس ما از این کانون توجه استفاده میکنیم تا با ایده بهتری، محتوای تصویری خود را تولید کنیم. تصاویر موجب انتقال بهتر پیام و آنچه پشت پیام است، میشوند. علاوه بر این راحتتر، سریعتر و شفافتر از مجموعه کلمات و عبارات، درک میشوند. همین امر را میتوان در مورد فروش و نیروهای محرک آن مانند بازاریابی نیز بیان کرد.
چیزهایی که در زندگی بیشترین جذابیت را دارند از جمله افراد، مکانها و محصولات، همیشه مورد احترام مردم قرار میگیرند. مردم به آنها افتخار میکنند و به طور جدی به دنبال آنها هستند. آنها محبوبیت زیادی بین مردم دارند و تقاضا برای آنها هر روز در حال افزایش است. شما باید محتوای خود را اینگونه تهیه کنید.
شما باید برنامه ریزی صحیح محتوای خود را با تعیین نوع پیام، نوع مخاطب و اهداف آن شروع کنید؛ اما نیاز به محتوای تصویری جذاب را نادیده نگیرید. از همان ابتدا، باید مشخص کنید که چه نوع تصاویر، اینفوگرافیک، فیلم، انیمیشن و هر رسانه تأثیرگذار دیگری را میتوانید به محتوای با کیفیت خود اضافه کنید تا محتوای شما غنی شود و از افزایش جذابیت آن برای کاربران خود مطمئن شوید.
انواع مختلفی از رسانه های غنی بصری برای تولید محتوای تصویری وجود دارند که تا حد زیادی موجب بهبود محتوای شما میشوند؛ اما چقدر تصاویر میتوانند محتوای شما را بهبود بخشند؟ برای افرادی که تازه وارد فضای وب شده اند، اگر محتوای وب دارای تصاویری مانند عکس یا فیلم باشد، بهتر جذب میشوند.
آمارها در مورد محتوای تصویری نشان داده است به طور متوسط 94 درصد بازدید محتوا از طریق فیلم و عکس افزایش می یابد. کمپینهای بازاریابی ایمیلی که شامل تصاویر هستند از تعداد کلیک بالاتری نسبت به کمپینهای بدون تصویر برخوردار هستند. اینفوگرافیها میتوانند میزان بازدید وب سایتها را حداکثر 12 درصد افزایش دهند. توییتهای دارای عکس یا فیلم به طور متوسط 28 تا 35 درصد بیشتر ریتوییت میشوند و بیش از 100 میلیون ساعت فیلم در روز توسط بیش از نیم میلیارد نفر در فیس بوک مشاهده میشود؛ بنابراین تنها خواندن کلمات برای انسان کافی نیست. محتوایی که دارای تصاویر است (به عنوان مثال عکس)، به راحتی به خاطر سپرده میشود و بیشتر اوقات در ذهن افراد باقی میماند.
7 دلیل مهم برای استفاده از محتوای تصویری جذاب
در این بخش از مقاله در نگاهی فراتر از آمار ارائه شده، هفت دلیل مهم شناسایی شده است که نشان میدهد چرا تولید محتوا برای دستیابی به نتایج موفقیت آمیز، به تصاویر جذاب نیاز دارد و چرا تولید محتوای تصویری اهمیت زیادی دارد. این هفت دلیل بر اساس شواهد واقعی گردآوری شده اند.
1. انسانها تصاویر را ترجیح میدهند:
افرادی ذاتاً موجوداتی بصری هستند. این ویژگی فقط به این دلیل نیست که دامنه توجه ما در زندگی مدرن امروز کمتر شده است. ما ویدئو، انیمیشن و تصاویر را نسبت به متن ترجیح میدهیم؛ زیرا ما میتوانیم با سرعت بیشتری آن را درک کنیم. همچنین درک محتوای تصویری ساده تر است و به راحتی به خاطر سپرده میشود. علاوه بر این بیشتر از هر زمان دیگری در دسترس است.
با افزایش استفاده از دستگاههای مختلف توسط افراد در سراسر کره زمین (دستگاههایی که صفحه نمایش خود را برای افزایش دسترسی، گسترده تر کرده اند و از نرم افزارهای کمکی مانند عکسها، ویدئوها و سایر تصاویر برای افزایش درک مطالب و گزارشها استفاده میکنند)، جای تعجب نیست که تولید محتوای تصویری برای موفقیت فعالیتهای بازاریابی بسیار حیاتی است. احتمالاً به همین دلیل است که سیسکو میگوید ترافیک اینترنتی ویدئوها تا سال 2021، 82 درصد کل ترافیک اینترنت مصرف شده روی زمین را تشکیل میدهد.
در جو دیجیتالی امروز، ما به احتمال زیاد سریعتر جذب یک تصویر یا فیلم میشویم تا کلمات یا عبارات. با رشد سریعتر تکنولوژی تلفنهای هوشمند، کیفیت بهتر تصاویر، ارتباطات سریعتر اینترنتی و سایر موارد، ما شاهد تغییرات چشمگیری در تولید و اولویت بندی محتوا هستیم. میتوانیم انتظار داشته باشیم این روند در همین مسیر ادامه یابد.
2. تصاویر ارتباط ایجاد میکنند:
تصاویر مناسب هنگام تولید محتوای تصویری باعث ایجاد ارتباط مؤثر میشوند. با توجه به زندگی پر سرعتی که امروزه مردم دارند، اکنون بیش از هر زمان دیگری جلب توجه افراد و حفظ این روند بسیار دشوار است. ما نیاز به راهی داریم که اطمینان حاصل کنیم که همه مردم به محتوای ما توجه کنند (از طریق تماشا کردن، خواندن، شنیدن و …)، با آن ارتباط برقرار کنند و آن را درک کنند. محتوای تصویری به ما کمک میکند تا این ارتباطات را برقرار کنیم. ارتباطاتی که بر اساس ارسال پیام و تمرکز بر روی احساسات شکل میگیرند، از طریق تصاویر خلاقانه و تحریک کننده که پایه و اساس موفقیت در بازاریابی هستند، تقویت میشوند.
تصاویر نه تنها به برندها فرصت میدهند پیامها را بهتر و شفافتر ارسال کنند؛ بلکه به تحکیم و یکپارچگی هویت برندها کمک میکنند. محتوای تصویری، فرصتی را برای پیام رسانی باثباتتر و منسجمتر فراهم میکند. این امر به نوبه خود منجر به افزایش آشنایی مشتریان (مخاطبان هدف) میشود و در نهایت وفاداری افراد به برندها در طولانی مدت افزایش مییابد. این وفاداری بلندمدت همراه با ایجاد و حفاظت از برند به عنوان یک منبع اولیه نفوذ آغاز میشود. ثبات و انسجام در پیام رسانی، بدون شک این امر را تسهیل میکند.
3. تصاویر، چشم انداز سازمان یافته تری را ایجاد میکنند:
با تکامل موتور جستجوی گوگل، روشهای جستجو و تعامل افراد با آن نیز پیشرفت کرده است. اکنون موتورهای جستجوی عمودی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. امروزه کاربران بیش از هر زمان دیگری، از روشهای مختلف جستجو با توجه به موضوع و هدف جستجو آگاهی دارند. هر دو عامل موضوع و هدف جستجو، تعیین کننده نتایجی هستند که مشاهده میکنیم. بازاریابها باید این موارد (و سایر عوامل قابل تشخیص) را در نظر داشته باشند و برای انتخاب بهترین شیوه پیام رسانی، باید نحوه نمایش پیامها را در صفحات وب، شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو مشخص کنند. بازاریابها هنگامی که از تصاویر کوچک جذاب استفاده میکنند، عملکرد بهتری دارند. به همین دلیل میزان کلیک روی محتوای تصویری بیشتر است.
همچنین گوگل به طور مداوم نحوه ارائه و عملکرد پلتفرم خود را تغییر میدهد. این تغییرات به نوبه خود موجب تغییر در نحوه تعامل انسان با آن میشود. از آنجا که نتایج جستجو تخصصیتر و پویاتر شده است، تعامل کاربران نیز تغییر کرده است. از طرف دیگر با افزایش استفاده از جستجوی عمودی، محتوای تصویری شانس بیشتری برای دیده شدن دارد.
علاوه بر این بیش از نیمی از جستجوهایی که اکنون با یک دستگاه تلفن همراه شروع میشوند، جستجوی صوتی است. این نوع جستجوها در حال رشد هستند. جستجوهای صوتی شانس بیشتری برای نمایش در رسانه های غنی و ارزشمند شما دارند. به ویژه وقتی این نوع جستجو از طریق موبایل، تقریباً 80 درصد جستجوها را در زمانهای مختلف به خود اختصاص داده است.
این نکته را فراموش نکنید که عامل مهم دیگر برای جستجو، پستهای دارای ویدیو است که به طور متوسط بیش از سه برابر تعداد بک لینکها رتبه کسب کرده اند. همچنین میتوانید تعداد بازدید از محتوای خود را از طریق اشتراک در شبکه های اجتماعی، ایمیل و موارد دیگر، از جمله بازدید از طریق ارجاع به بک لینکها، افزایش دهید.
4. تصاویر موجب کنترل کم توجهی به محتوا میشوند:
مهم نیست که چطور تصاویر را برش میدهید و به محتوای تصویری خود اضافه میکنید، انسانها فقط تصاویر را نمیخواهند بلکه به آنها احتیاج دارند. یک فرد میتواند ظرف چند ثانیه حواسش پرت شود (خسته شود). به دلیل این ویژگی انسان، شما فرصت زیادی ندارید تا توجه آنها را به محتوای خود جلب کنید؛ بنابراین مطمئن شوید که توجه آنها را به سرعت و با روش صحیح جلب کرده اید!
همچنین اطمینان حاصل کنید که محتوای تصویری با کیفیت را به کاربران خود ارائه میدهید؛ زیرا آنها تشخیص میدهند که مطالب ارائه شده شما برای آنها مفید است یا خیر. در صورت مفید نبودن محتوا، کاربران خود را از دست خواهید داد.
5. تصاویر بیشتر به خاطر سپرده میشوند:
تصاویر فقط در نگاه اول جلب توجه نمیکنند. آنها به راحتی در ذهن افراد باقی میمانند. حتماً تصاویری را به محتوای با کیفیت و مفید خود اضافه کنید. محتوای تصویری با گذشت زمان بسیار مورد توجه مخاطبان شما قرار میگیرد. ابزارهای بصری میتوانند یادگیری را تا 400 درصد بهبود بخشند و 60،000 برابر سریعتر از متن در ذهن پردازش شوند.
اگر توجه کرده باشید، امروزه هنگام آموزش، بیشتر از محتوای تصویری برای ارائه توضیحات استفاده میشود. اکثر انسانها به طور تصویری یاد میگیرند یا اینکه با استفاده از وسایل کمکی تصویری میتوانند اطلاعات را بهتر درک کنند و به خاطر بسپارند. بیشتر افراد اطلاعات تصویری را بسیار بهتر، واضحتر و طولانیتر از کلمات و نوشتهها در ذهن خود نگه میدارند.
6. تصاویر به پیشرفت شما کمک میکنند:
محتوای تصویری منجر به تعامل بیشتر میشود و تعامل بیشتر به معنای ترقی و پیشرفت است. این مفهوم با ثبات و انسجام برند که در بخشهای قبل توضیح داده شد، مطابقت دارد و یکی از مهمترین مؤلفه های استراتژی تولید محتوا است؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که هنگام انتشار مطالب در فضای دیجیتال، همه آنها دارای تصویر برند شما باشند، به این ترتیب، هنگامی که آنها در اینترنت به اشتراک گذاشته میشوند، برند شما اعتبار محتوای شما را نشان میدهد.
همبستگی بین تصاویر و نرخ بازگشت، در آزمون BaseCamp A / B که ثبت نام در یک وب سایت را قبل و بعد از اضافه شدن تصاویر مقایسه میکند، بسیار قابل توجه است. نتایج نشان داد با اضافه شدن تصویر به محتوای با کیفیت، ثبت نام در یک وب سایت بیش از دو برابر شده است. در جستجوی سازمان یافته، 60 درصد از افراد به احتمال زیاد روی کسب و کارهایی کلیک میکنند که در نتایج جستجو دارای تصویر هستند. علاوه بر این کیفیت تصاویر محصول نیز هنگام انتخاب یک محصول بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین منطقی است که اکثر افراد قبل از توجه به مواردی مثل عنوان محصول، تصویر صفحات را مشاهده میکنند، سپس تصمیم میگیرند که بمانند، بروند، خرید کنند یا مجدداً برگردند.
7. محتوا را میتوانید در انواع مختلف رسانه های ارزشمند استفاده کنید:
چالشی که همه بازاریابها با آن روبرو هستند این است که چگونه بدون تکرار بیش از حد مواردی چون ویرایش، عکس گرفتن یا فیلمبرداری، اصلاح رنگ و غیره و بدون ارائه مطالب خسته کننده، محتوای تصویری جدیدی بسازند. اینجاست که موضوع استفاده مجدد از محتوا مطرح میشود. روشهای مختلفی برای استفاده مجدد از داده ها وجود دارند که برای ارائه در پلتفرمها یا دستگاههای خاص و برای مخاطبان خاص بهینه سازی میشوند، از جمله، استفاده از فرم های متنوع نظر سنجی برای مراحل مختلف تصمیم به خرید که دسترسی به مشتریان را در تمام مراحل مختلف قیف خریدار امکان پذیر میکند.
نگران نباشید. برای تولید محتوای تصویری جدید، میتوانید با داده های نظرسنجی شده، یک پست در مورد یافته های خود بنویسید، سپس آن را به یک نمودار دایره ای، یک اینفوگرافیک، یک فیلم متحرک و یا یک محتوای چند رسانه ای (meme) تبدیل کنید در نهایت در مورد آن در قالب یک پادکست صحبت کنید. با استفاده مجدد از محتوا به طریقی که بیشترین مفهوم را به مخاطب خود انتقال میدهید، میتوانید بیشترین بهره را از آن ببرید.
در پایان تصویرسازی به خوبی نشان میدهد که محتوای شما مشاهده شده است یا خیر. اطمینان حاصل کنید که نه تنها محتوای با کیفیت، بلکه محتوای تصویری جذاب و گیرایی را ارائه میدهید؛ درنتیجه میتوانید در برابر چالشهای پلتفرمهای مختلف مقاومت کنید.