برای تولید محتوا به شکل درست و اثر بخش ابتدا باید دریابید که چه چیزی باعث می شود افراد از محتوای شما غافل شوند، یا حتی به راحتی آن را نادیده بگیرند. باید این سوال را از خود بپرسید که چگونه خوانندگان خود را به محتوا علاقمند کنید و آن ها را با پیام آن درگیر سازید.
آخرین باری که یک محتوا را از ابتدا تا انتهای خواندید کی بود؟
با خودتان صادق باشید. بازاریابان به اغراق و مبالغه معروف هستند. متاسفانه بسیاری از این محتوا ها بدون آگاهی از درست یا غلط بودن آن به صورت کورکورانه توسط مردم به اشتراک گذاشته می شود. راند فیشکین یکبار در حین سخنرانی از تجربه خود درباره این پدیده صحبت کرد. او آماری غیر مستند از قتل و جنایت را در توییتر به اشتراک گذاشت بود و مردم این پست را بدون دانستن منبع و صحت و سقم آن به اشتراک می گذاشتند.
مطالعاتی دیگر نشان می دهد که 59 درصد از محتوا هایی که در توییتر به اشتراک گذاشته می شود، هرگز خوانده نمی شود. این سرنوشتی نیست که بازاریان خوش نیت برای ما متصور هستند.
آیا محتوای شما باعث از دست رفتن مخاطبانتان می شود؟
ما زمان زیادی را صرف تولید محتوا می کنیم؛ به این امید که کسی یا در حالت ایده آل کسانی ارزش مورد نظر خود را در این محتوا پیدا کنند و اقدامی انجام دهند( خرید کالا یا خدمات). نکات زیادی در مورد محتوای خوب وجود دارد. اما چه نوع محتوایی افراد را نسبت آن بی تفاوت می کند؟ چه چیزی باعث می شود محتوا نادیده گرفته شود؟ دلایل ساده ای وجود دارد که باعث می شود محتوای شما مورد استقبال مخاطبان قرار نگیرد.
پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله 11 مزیت وبلاگ نویسی مهمان را از دست ندهید
در ادامه برخی از مواردی که حین نگارش محتوا باید از آن اجتناب کنید را بررسی خواهیم کرد:
9 اشتباه رایج در تولید محتوا
1. محتوای شما خسته کننده است
لازم نیست هر بار که اقدام به تولید محتوا می کنید، حماسه ای با ارزش اسکار بنویسید. تنها کافیست به محتوا از دید خوانندگان بنگرید. از خود بپرسید که آیا آنها به آنچه شما می گویید علاقه مند هستند؟ اگر محتوا بدون استفاده از علائم نگارشی نوشته شود و یا دقت کافی در استفاده از علائم نشود، مخاطب نمی تواند به درستی با محتوا ارتباط برقرار کند و شما را به مقصد دیگری تکر خواهد کرد. اگر خلاقیت به طور طبیعی برای شما به وجود نمی آید ، اما تخصص کافی در زمینه تولید محتوا دارید ، افکار خود را یادداشت کنید و به آنچه در پایان نوشتید بازگردید.
عنوان و مقدمه برای جذب خواننده بسیار مهم است. از خودتان بپرسید:
• آیا مطلع محتوا به اندازه کافی درگیر کننده است؟
• آیا مخاطبان شما تمایلی به خواندن ادامه محتوا از خود نشان خواهند داد؟
اگر محتوای شما نیاز به کار دارد ، سعی کنید مقدمه و نکات کلیدی خود را با برخی از این بهترین شیوه های نگارش ترکیب کنید:
• قصه گویی: این تکنیک کاملی برای تصویر سازی یا نشان دادن یک ایده است.
• داده ها و تجسم: افراد دوست دارند از همه حواس خود برای تجسم موضوعی که در مورد آن می خوانند و می شنوند، استفاده کنند. داده هایی که در محتوا ارائه می کنید به خوانندگان شما کمک می کند تا با فضای محتوا آشنا شوند.
• نقل قول: مراقب باشید تا بیش از اندازه از نقل قول ها استفاده نکنید، اما مواقعی وجود دارد که به کار بردن نقل قول ها برای فروش در نقطه ای خاص واقعا مفید هستند.
2. محتوای شما توهین آمیز است
تولید محتوا به شکل توهین آمیز به مراتب بدتر از این است که مخاطبان از محتوای شما خسته شوند. هر چند وقت یکبار برخی از شرکت ها برای اظهارنظرهای توهین آمیز خود در ایمیل ها ، پست وبلاگ و به ویژه رسانه های اجتماعی خبرساز می شوند. یکی از مشهورترین نمونه ها، حادثه توییتر دی جیورنو است. آنها از هشتگ #whyistayed ، که در یکی از تالارهای گفتگوی توییتر راه اندازی شده بود برای خشونت خانگی و شوخی درباره پیتزا سوء استفاده کردند.
3. محتوای شما فقط درباره شما است
یکی از راه هایی که به سرعت باعث از دست رفتن خوانندگان خواهد شد این است که موضوعی که برای تولید محتوا انتخاب می کنید، شما باشید. هیچ کس از شنیدن صحبت های دیگران در مورد خودش بیشتر از 15 دقیقه لذت نمی برد. تولید محتوا برای نام تجاری نیز همین گونه است. راه حل اما تولید محتوای مشتری محور است. تولید محتوا باید بر مزایای مشتریان شما متمرکز باشد؛ نه بر ویژگی های محصول یا خدمات شما. با تمرکز بر چرا ها و پاسخ به آن ها می توانید برای کسب و کار خود ارزش آفرینی کنید و به مشتریان کمک کنید تا به راحتی نتایج و تجربیات مثبت خود را تجسم کنند.
4. هدف از تولید محتوا به درستی درک نشده است
این مورد در واقع یک الحاق به شماره سه است. قطعاً نتیجه تمرکز بیش از حد بر روی خود،باعث می شود که تولید محتوا مخاطبانی غیر از مخاطب هدف شما را نشانه بگیرد و نتیجه آن تلاش بیهوده و هدر رفتن زمان است.
به عنوان مثال: اگر بازاریابان در وب سایت Search Engine Journal فقط تولید محتوا را به سمت کاربران جدید نشانه روند و این محتوا دارای اصطلاحات زیاد و محتوای پیشرفته باشد، مخاطبان به سرعت تحت تأثیر قرار می گیرند. از طرف دیگر ، اگر مخاطبان SEJ فقط خوانندگان با تجربه بودند، SEO 101 بیش از اندازه و بازاریابی اولیه به سرعت باعث از دست رفتن آن ها می شد.
با انجام برخی تحقیقات مشتری و ایجاد پرسونای دقیق برای مشتریان ، می توانید از هر دوی این سناریوها اجتناب کنید. Hubspot دریافت که ایجاد پرسونای مشتری برای وب سایت ها، کارایی محتوا را بین 2 تا 5 برابر افزایش می دهد. زیرا محتوا متناسب با نیاز خوانندگان تولید می شود و از این نظر برای آن ها جذابیت خواهد داشت.
همچنین می توانید نقشه سفر خریدار را برای پرسونای هر یک از مشتریان ترسیم کنید ، بنابراین اهداف ، سوالات، نگرانی ها و نیازمندی های مهم خریداران احتمالی خود را در این راه درک می کنید. به این ترتیب ، می توانید فرآیند تولید محتوا را بر مبنای این اطلاعات پیش ببرید
5. محتوای شما برای ربات ها نوشته شده است، نه مخاطب
کاملا قابل درک است که به عنوان یک بازاریاب می بایست به بسیاری از جنبه ها برای تولید محتوا توجه داشته باشید:
• در نتایج برتر موتورهای جستجو ظاهر شوید.
• افراد را برای به اشتراک گذاری محتوا در رسانه های اجتماعی ترغیب کنید.
• افراد را برای خرید کردن از خود علاقه مند کنید.
همچنین الزامات زیادی برای سئو فنی وجود دارد. در گذشته، برخی از این الزامات با نوشتن برای انسان مغایرت داشت. اما در حال حاضر شرایط فرق کرده است. موتورهای جستجو در ثانیه هوشمندتر می شوند. هدف شماره یک آنها کسب بهترین تجربه توسط کاربران است. بنابراین، به عنوان یک بازاریاب، این نیز باید هدف شماره یک شما باشد.
اگر هنوز در حال انتخاب کلمات کلیدی یا نوشتن gobbledygook (اصطلاح فنی) تنها به منظور رتبه بندی هستید، مخاطبان خود را از دست خواهید داد که باعث اتلاف وقت هر دو طرف می شود. بهتر است به خوانندگان و خودتان لطف کنید و ابتدا برای آن ها بنویسید، سپس محتوای خود را برای موتور های جستجو بهینه کنید.
6. محتوای شما فاقد ارزش است
اطلاعات غلط، نادرست یا غیرمستند خوانندگان شما را به سرعت ناامید می کند.حتماً با ذکر منبع معتبر ادعاهای خود را تأیید کنید. استفاده از آمار و اطلاعات معتبر می تواند به شما در متقاعد کردن خواننده کمک زیادی کند.
می توانید برای جذابیت بیشتر و درک بهتر محتوا، این اطلاعات را همراه با نمودارها، جداول، اینفوگرافی به مخاطبان ارائه کنید. استفاده از این موارد باعث می شود تا مخاطب با محتوا ارتباط برقرار کند و پیگیر مطالب شما شود.
7. محتوای شما صرفا جنبه فروش دارد
همه ما مشتاق درآمد بیشتر هستیم و هرکسی که در زمینه بازاریابی آموزش های مقدماتی را سپری کرده است می داند که شما باید در پایان محتوا یک فراخوان مناسب برای خرید محصولات در نظر داشته باشید؛ که به انتقال مخاطب به مرحله بعدی کمک کند. با این حال ، این بدان معنا نیست که کل وبلاگ شما بر مبنای فروشندگی پیش رود. اگر وبلاگ شما تنها فروش محور باشد خوانندگان خود را اذیت خواهید کرد. به جای تولید محتوا بر مبنای فروش، بهتر است اولویت خود را بر رفع نیازمندی های مخاطبان قرار دهید. حمایت واقعی از مخاطبان به جای تمرکز بر رویکرد فروش تهاجمی مطمئناً مخاطبان بیشتری را به سوی خود جذب خواهید کرد.
8. محتوای شما طولانی و پر جزییات است
در صورت امکان تولید محتوا برای وب سایت را با اطلاعات کوتاه و قابل هضم، سرفصل ها و نقاط مهم انجام دهید. این موضوع باعث می شود که دسترسی خوانندگان به مطالب و پیگیری آنها را آسان تر شود. یک مطالعه نشان داد که کاربران فقط حدود 20 درصد از متن صفحه شما را می خوانند. استفاده از قالب بندی ساده مفید است. خوانندگان شما علاقه به نتایج تحقیقات علمی و کتاب های تاریخ 1000 صفحه ای ندارند. تولید محتوا را به گونه ای انجام دهید که جذب مخاطبان آسان باشد.در این صورت است که مخاطبان شما در کنار هم خواهند بود و به خواندن ادامه می دهند.
9. محتوای شما بیش از حد مختصر است
تولید محتوا در یک قالب ساده برای جذب مخاطب لزوما به این معنا نیست که حجم کلی محتوا باید بیش از اندازه کوتاه باشد. در سال های اخیر، چیزهای زیادی در مورد اینکه محتوای طولانی تر وب سایت شما را در موتورهای جستجو در جایگاه بهتری قرار می دهد ، شنیده ایم. با این حال ، ایجاد محتوای طولانی تنها به خاطر طولانی بودن آن، یک اشتباه بزرگ است. مخاطبان شما از دریچه محتوا به شما نگاه می کنند. در عین حال ، اگر به سوالات احتمالی که برای خوانندگان ایجاد می شود پاسخ ندهید، آنها را نا امید خواهید کرد و آنها برای یافتن پاسخ به جایی دیگری رجوع خواهند کرد. بهتر است که اجازه دهید نیازهای مخاطب طول محتوای شما را تعیین کند.
نکاتی که حین تولید محتوا باید به آن توجه داشته باشید:
• مفید باشید.
• مخاطبان خود را بشناسید.
• محتوایی تهیه کنید که به آنها در تصمیم گیری کمک کند.
محتوای مفید و جذاب تولید کنید
مفید بودن محتوا یک دستور العمل ساده و جادویی برای جذب هر چه بیشتر مخاطبان است. با اطمینان از درک عمیق مخاطبان خود، اقدام به تولید محتوا کنید.. هنگامی که می دانید چه چیزی برای مخاطبان شما مهم است می توانید مطالبی بنویسید که برای مخاطبان انگیزه عمل شود. اگر مراحلی که پیشتر برای تولید محتوا گفته شد را نادیده بگیرید، به احتمال زیاد مخاطبان خود را از دست می دهید. استفاده از محتوای با کیفیت برای وب سایت و پست ها در شبکه های اجتماعی، مطمئناً به شما کمک می کند تا به اهداف خود در بازاریابی دیجیتال برسید.