انتشار ویدیوها در سایت و تولید محتوای ویدیویی، در حال حاضر از منظر سئو با یک پرسش اساسی و مهم مواجه است. بسیاری از کاربران یا چنین دغدغهای را به طور تلویحی در ذهن دارند یا حتی آن را به طور علنی بیان کرده و میپرسند. اما پاسخ مناسبی برای آن از سئوکاران دریافت نمیکنند.
پرسش این است که:
برای انتشار ویدیو روی سایت، چه ملاحظاتی وجود دارد؟ آیا باید از هاستی خارج از سایت مانند سرویسهای مشهور انتشار ویدیو استفاده کرد؟ یا لینک داخلی بر روی هاست اصلی سایت گزینه بهتری است؟
شاید پرسش بالا، چند پرسش جدا از هم به نظر برسد اما واقعیت این است که همه آنها خبر از یک دغدغه مشترک میدهند؛ بیاطلاعی از شیوه درست انتشار ویدیو روی سایت. در ادامه قصد داریم تا با ترسیم یک خط ممتد از استراتژیها، اصول و ملاحظات، دغدغههای موجود در این رابطه را برطرف سازیم.
استفاده از یوتیوب برای میزبانی ویدیوها
یوتیوب (YouTube) دومین موتور جستجوی عظیم در کشورهای توسعهیافته است؛ مشخصاً بعد از گوگل! این پلتفرم همچنین از حیث سرعت توسعه و رشد میزان ترافیک نیز در میان افراد زیر 25 سال، در حال تجربه یک صعود انفجاری است. یوتیوب در برخی از روزها با بیش از 30 میلیون کاربر تعامل مستقیم دارد.
اینکه یوتیوب را به عنوان یک میزبان برای ویدیوهای خود انتخاب کنید، مزایای متعددی دارد. از جمله:
- ساخت حساب کاربری در آن بسیار ساده است
- با داشتن تعداد خاصی از سابسکرایب میتوانید برند خود را برای کانالتان بسازید
- سریع است و در حال حاضر در جهان پلتفرم اصلی انتشار ویدیو محسوب میشود.
با این حساب چرا باید به فکر انتخاب سایتهای دیگری برای هاست ویدیوها افتاد؟
پلتفرمهای دیگر و نبود چند مانع
باید گفت که شاید برتری محسوسی برای یوتیوب وجود داشته باشد اما پلتفرمهای دیگری مانند ویمیو(Vimeo) و ویستیا(Wistia) کاربران خاص خود را در سطح جهان دارند. این در حالی است که پلتفرمهای ایرانی نیز تا حدی قابل قبول عمل کردهاند؛ پلتفرمهایی مانند آپارات، نماشا، تماشا و جعبه. اجازه دهید ابتدا در مورد پلتفرمهای ایرانی حاضر در این عرصه به ذکر نکاتی بپردازیم.
آنها برگ برنده خاص خود را دارند
پیش از هر چیز شاید کمی ناامیدکننده به نظر برسد اما واقعیت این است که بدیهتاً پلتفرم های ایرانی بخاطر تجربه کمتر، محدودیتهای موجود و شاید حتی کمتر بودن سرمایه مالی، به قدر پلتفرمهای بینالمللی قوی و قابل اتکا نیستند. اما آنها یک برگ برنده مهم دارند؛ در ایران با محدودیت نیستند.
ممکن است تصور کنید که در حال حاضر عامه مردم بهسادگی محدودیتهای ایجادشده را دور میزنند اما برای همه کاربران انجام این کار ساده نیست. پس اگر حس میکنید کاربران شما برای دسترسی به پلتفرمهایی مانند یوتیوب مشکل دارند و امکان دور زدن محدودیتها را ندارند، مشخصاً رفتن به سمت این پلتفرمها، حتی از منظر سئو، انتخاب بهتری است.
پلتفرمهای خارجی چطور؟
حال باید بپرسیم که سایر پلتفرم های مختلف خارجی، میتوانند چه مزیتی نسبت به یوتیوب داشته باشند. پلتفرمهایی مانند ویمیو و ویستیا، میتوانند ویدیوهای باکیفیتتری نسبت به یوتیوب میزبانی کنند و اساساً ویدیوهای ایجاد و منتشر شده از طریق این پلتفرمها ممکن از استانداردهای یوتیوب پیشتر باشند.
آنها همچنین کنترل بیشتری در اختیار کاربر قرار میدهند؛ کنترل بیشتر روی پیوندهایی به محتواهای دیگر یا فرآیندهای (Call-to-Action). اگر شما محصولاتی دارید که نمایش آنها با وضوح(رزولوشن) بیشتر الزامی است ممکن است یک دلیل قانعکننده برای انتخاب نکردن یوتیوب پیدا کنید. در غیر این صورت بازهم دست برتر با یوتیوب است!
در قسمت بعدی
در قسمت بعدی قصد داریم ضمن پرداختن به یک راه سوم بین انتخاب یوتیوب و انتخاب سایر پلتفرمهای میزبانی از ویدیو، برخی معیارهای منطقی برای تعیین استراتژی انتشار ویدیو را گوشزد کنیم. پس در قسمت بعدی یادداشت نیز با ما همراه باشید.
برای مشاهده هزینه سئو و خدمات دیگر در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.