پیشتر در یک یادداشت مجزا تلاش کردیم مبحث همنشری محتوا را به شکل اجمالی بررسی کرده و یک تصویر کلی از آن ارائه کنیم. با مراجعه به یادداشت مذکور میتوانید به درک مناسبی از آنچه محتوای همنشرشده نامیده میشود، برسید. اما اصل هدف ما در این یادداشت، پرداختن به یکی از پرسشهای کلیدی در مورد این مبحث است.
اجازه دهید بدون فوت وقت به سراغ پرسش اصلی رفته و پاسخ به آن را در دستور کار قرار دهیم. این بار برخلاف انتظار پرسش کاربر گرامی طولانیتر از حد معمول بود اما ارزشمند بودن ابعاد مختلف آن ما را از خلاصه کردن آن بازداشت پس تمام آن را در یادداشت پیش رو منعکس ساختیم.
پرسش کاربر
من یادداشت شما در مورد هم نشری محتوا را مطالعه کردم اما در مورد آن تردید و پرسشهایی دارم. من سایتی دارم که در آن حجم بالایی از محتواهای همنشرشده درج میشود؛ تا جایی که شاید به یک سایت دستهبندی و کتگوری محتوا تبدیل شده است.
پرسش من این است که آیا با جلوگیری از ایندکس شدن بخشهایی از سایت خود که در آن نظرات و تفاسیری در مورد محتواها درج کردهام، رتبه گوگل من بهبود خواهد یافت؟
محتوای همنشرشده که شامل مثالهای مختلفی خواهد شد، میتواند روشی عالی برای اشاعه محتواهای مدنظر شما بوده یا از طریق ایجاد لیستی واحد از اطلاعات ارزشمند برای کاربران، آنها را جذب کند.
بسیاری از سایتها از اساس یکی از اهداف خود را ارائه چنین سرویسی قرار داده و به طور مثال با لیستی از محتواهای سیاسی، مد روز، سرگرمی یا هر چیز دیگری، مخاطبان را مجذوب خود میسازند. حتی سایتهایی وجود دارند که از اساس هدف ایجاد آنها، همنشری محتواها حول یک محور خاص است؛ مانند بازیهای کامپیوتری.
به علاوه، حتی اگر این روش و عملکرد در دایره اهداف شما نیست، اما اگر حس میکنید یکی از نیازهای مخاطبان را برطرف میکند، بد نیست تا لیستی از چنین محتواهایی را در سایت خود داشته باشید. اما موضوع اصلی این است که گوگل(Google) چه رویکردی نسبت به این تصمیم شما دارد؟ هرچند ممکن است درک رویکرد گوگل کمی پیچیده تلقی شود اما اصل داستان به این شکل نیست.
تعیین حدودی برای محتواهای همنشرشده
اگر روشی که شما روی آن محتوای خود را سرمایهگذاری میکنید این است که صرفاً به کتگوری و دستهبندی بپردازید اصلاً میلی برای اضافه کردن محتوایی به پروسه هم نشری محتوا ندارید، میتوان گفت در حال یک همنشری محتوا به شکل تخصصی هستید! این کار شاید باعث برآورده ساختن نیازهای کاربران شما شود و از دید آنها سایت و مقصد جذابتری شوید.
اما این از نظر گوگل تاثیری بر سئو و بهبود رتبه ی سایت شما نخواهد داشت و نمیتوان آن را یک حرکت ارزشمند از دید گوگل تلقی کرد.
با این حساب میتوان گفت گوگل میلی برای لیست کردن شما در صفحه نتایج جستجو ندارد؛ بالأخص به همان اندازهای که مایل به رتبهبندی نسخه اصلی محتواهاست. با کمی بدبینی میتوان گفت گوگل اساساً صفحه شما را ایندکس نمیکند یا به عبارتی نادیده میگیرد.
توضیحات و نظرات متناسب، از دید گوگل ارزشآفرین هستند!
اما اگر توضیحات، ایدهها و نظرات یا تفسیرهایی از محتوا همنشرشده را نیز به صفحات خود اضافه کنید، نهتنها باعث قوت گرفتن زنجیرهای پروژه همنشری محتوا خواهد شد بلکه منتهی به نتایج بهتری نیز میشود. در این صورت ممکن است با کلیدواژههایی مانند تفسیر، نقد یا بررسی، از سوی گوگل در صفحه نتایج جستجوها رتبهبندی شود.
هرچند اگر عملکرد خوبی نداشته باشید و تفسیری به تمام معنا نگارش نشود، امکان اینکه رتبه بهتری نسبت به محتوای اورجینال(اصلی) بدست آورید، بسیار اندک است.
پس با این وجود میتوان نیمنگاهی به متن پرسش داشت و این چنین پاسخ داد؛ اینکه اجازه دهید گوگل نظرات و بررسیهای شما را ایندکس کند، نهتنها مشکلی ندارد بلکه میتواند شما را به بخشی از رتبههای برتر صفحه نتایج جستجوی گوگل تبدیل کند.
برای مشاهده هزینه سئو و خدمات دیگر در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.