مقالات آموزشی

بررسی تاثیر تغییر الگوریتم جستجوی گوگل از ارائه پاسخ‌ها به سفرهای کاربران با Search Journeys بر روی سئو

مفید بود؟

در این مقاله شما در مورد تغییر الگوریتم جستجوی گوگل با Search Journeys بیشتر یاد می‌گیرید تا بدانید پس از این چرا باید به کلمات کلیدی هنگام جستجو توجه کنید. وقتی کاربران به دنبال اطلاعات هستند، معمولاً از طریق جستجو در گوگل شروع می‌کنند. این اطلاعات می‏توانند در مورد آموزش سگ باشند تا  نحوه چرخاندن فرفره های اسباب بازی.

پیش از این الگوریتم جستجوی گوگل تمام تلاش خود را می‌کرد تا پاسخ‌هایی را که کاربران به دنبال آن بودند، ارائه دهد؛ اما  امروزه، این روند تغییر کرده است و به سادگی انجام نمی‏شود.

با توجه به اهمیت مفاهیمی مانند قصد کاربر و اهمیت سفر خریدار، گوگل الگوریتم خود را تغییر داده است تا بهتر درک کند که کاربران واقعاً در جستجوی چه عبارات یا سؤالهایی هستند؛ اما وقتی گوگل به ‌روز رسانی جدید خود را در سال 2018 اعلام کرد، هیچ‌کس انتظار نداشت که نه تنها الگوریتم جستجوی گوگل تغییر می‌کند، بلکه دیدگاه کاربران در مورد جستجوهای کاربران و به طور کلی سوابق جستجو، تغییر پیدا خواهد کرد.

چرا الگوریتم جستجوی گوگل به Search Journeys تغییر یافت؟

برای جستجوی بهتر کاربران، گوگل از Search Journeys و هوش مصنوعی برای درک بهتر زبانی که کاربران هنگام جستجو استفاده می‌کنند، بهره می‌گیرد. این بدان معنا است که Search Journeys به زمینه جستجوها نگاه می‌کند و از این دانش به جای پاسخ دادن به سؤالات کاربران، برای نشان دادن مطالبی که بیشترین ارتباط را با آنها دارند، آنها استفاده می‌کند.

 

هوش مصنوعی گوگل به این نکته توجه می‏کند که کاربران در کدام حوزه ها و سایت‎ها بوده اند، درگذشته چه چیزی را جستجو می‌کردند و احتمالاً در آینده به دنبال چه چیزی خواهند بود. این تغییر الگوریتم جستجوی گوگل، روشی را که قبلاً در جستجوهای اینترنتی رایج بود، به چالش می‌کشد. همچنین این امر نشان می‌دهد که چگونه گوگل از سوابق جستجوهای قبلی به روشی کاملاً جدید استفاده می‌کند تا نتایج بهتر و مناسب‌تری را در اختیار کاربران قرار دهد.

• راه حل مشکلات در پاسخ‌ها:

هنگامی‌که کاربران به دنبال جستجوی چیزی در اینترنت هستند، ابتدا به موتور جستجوی موردنظر خود می‌روند و چیزی را که می‌خواهند در مورد آن اطلاعات کسب کنند، تایپ می‌کنند. افراد انواع مختلفی از عبارات مثل “نکات نقاشی برای مبتدیان “، “وکیل خانواده در شهر تهران ” یا “نحوه ساخت صندلی حصیری ” را تایپ کنند.

درگذشته، الگوریتم جستجوی گوگل بر روی ارائه بهترین پاسخ به سؤالات کاربران متمرکز بود. “بهترین ” پاسخ بر اساس عوامل مختلفی مانند مطابقت با کلمات کلیدی، ارتباط و نزدیکی با موضوع و موارد دیگر تعیین می‏شد. مشکل اساسی اینجا بود که الگوریتم قدیمی جستجوی گوگل به آنچه کاربر قصد انجام آن را داشت، توجه نمی‌کرد؛ زیرا به سادگی تلاش می‌کرد بهترین و متناسب‌ترین پاسخ را برای عبارت جستجو شده، پیدا کند. علاوه بر این، گوگل نمی‌توانست بر اساس جستجوهای قبلی پیش ‌بینی کند که چه چیزی را باید به کاربران نشان دهد یا آنها در “مسیر سفر خود ” در چه موقعیتی بوده اند.

اما سؤال اینجاست هدف از پیگیری سفر جستجوی کاربر چیست؟ اکنون، گوگل می‌داند که اطلاعات گوناگونی هنگام جستجوی یک عبارت مشخص توسط کاربر وجود دارد و مراحل مختلفی برای فرآیند جستجو وجود دارد.

در این بخش نمونه ای از سفر جستجوی کاربر ارائه شده است:

یک کاربر جستجوی خود را برای وکیل حقوق خانواده در تهران آغاز می‌کند. او عبارتی مانند “نزدیک‌ترین وکیل خانواده به محل زندگی من ” و “بهترین وکیل خانواده در تهران ” را در گوگل جستجو می‌کنند.  پس از مراجعه به چند وب‌سایت شرکت حقوقی، آنها را در ذهن خود حفظ می‌کند تا بعداً بداند با چه کسی باید صحبت کند. او برای تصمیم‌گیری باید فکر کند.

یک هفته بعد، این کاربر دوباره همان عبارات را در گوگل جستجو می‌کند. فقط این بار، گوگل می‌داند که او از چه وب‌سایت‌هایی و برای چه مدت زمانی بازدید کرده است. الگوریتم جدید جستجوی گوگل می‌داند که او واقعاً به دنبال پیدا کردن گزینه های جدید نیست، بلکه می‌خواهد بین گزینه هایی که در اولین جستجوی خود پیدا کرده است، تصمیم‌گیری کند؛ بنابراین، ممکن است گوگل نظرات کاربرانی را قبلاً در مورد شرکت‌های حقوقی بررسی کرده اند، نشان دهد یا محتوایی را که بر نحوه استخدام وکیل متمرکز است، به آنها ارائه دهد. اکنون متوجه شدید سفر خریدار چگونه اتفاق می افتد. اغلب جستجوی کاربران بر اساس یافتن راه حلی برای یک مشکل شروع می‌شود، سپس آنها گزینه های خود را بررسی می‌کنند و سپس آماده خرید می‌شوند. با استفاده از Search Journeys، الگوریتم جستجوی گوگل از سوابق جستجوی کاربر برای مشخص کردن جایی که کاربر در حال سفر است، استفاده می‌کند و سپس محتوای مناسب را به او ارائه می‌دهد.

چگونه Search Journeys در الگوریتم جستجوی گوگل عمل می‌کند؟

Search Journeys بر اساس مفهومی مشابه نمودار دانش ساخته شد که یک فناوری برای بررسی ارتباطات بین افراد، مکان‌ها، اشیاء و واقعیت‏ها در الگوریتم جدید جستجوی گوگل است. با این حال، Search Journeys به منظور درک بهتر نحوه ایجاد این ارتباطات و رشد آنها در طول زمان، هوش مصنوعی را به عملکرد خود اضافه کرد. اساساً، Search Journeys از این اطلاعات برای درک نحوه جستجو و اهداف کاربران هنگام تغییر مسیر جستجوی آنها در مورد موضوعی که به آن علاقه دارند، استفاده می‌کند.

 

ابزار Activity Cards:

Search Journeys از قابلیتی به نام Activity Cards برای حفظ کردن مقالات و صفحات وبی که کاربران پس از جستجو در مورد یک موضوع خاص بازدید کرده اند، استفاده می‌کند.

Activity Cards در بالای فید جستجوی کاربر ظاهر می‌شود. با این ویژگی کاربران صفحات وبی را که قبلاً بازدید کرده اند و می‏توانند مدت زمان آخرین بازدید خود را مشاهده کنند. این ویژگی از دیدگاه کاربران بسیار خارق العاده است؛ زیرا به کاربران یادآوری می‌کند که آخرین بار چه چیزی را جستجو کرده اند و چرا برای آنها جالب بوده است. علاوه بر این، از این طریق داده های مهمی در اختیار گوگل قرار می‏گیرد تا درک کند در آینده چه محتوایی را باید در اختیار کاربران قرار دهد.

اما قابلیت‌های این کارت‌ها فراتر از ادغام کامل سابقه جستجوهای قبلی در فید جستجو توسط Search Journeys است. این ویژگی به گوگل کمک می‌کند تا نتایجی را ارائه دهد که به احتمال زیاد با جایی که کاربران در سفر هستند مطابقت داشته باشد، نه اینکه نتایج ارائه شده فقط به سؤالات آنها مرتبط است.

Google Collections

در کنار Search Journeys و Activity Cards، گوگل ویژگی را توسعه داده است که آن را Collections نامیده است.Collections به کاربران امکان می‌دهند اطلاعات و محتوا را در یک Collection ذخیره کنند تا بعداً به آن مراجعه کنند. این ویژگی مشابه کاری است که کاربران در Pinterest با Boards انجام می‌دهند، اما در مقیاس بسیار وسیع‌تر.

کاربران می‌توانند یک مقاله، صفحه یک وب‌سایت یا تصویر را در Collection خود ذخیره کنند. سپس می‌توانند بعداً Collection خود را مشاهده کنند، نام آن را تغییر دهند، آن را ویرایش کنند، موردی را که دیگر لازم ندارند، حذف کنند و حتی Collection خود را از طریق یک لینک ساده با دیگران به اشتراک بگذارند.

 

پس از تغییر الگوریتم جستجوی گوگل، کاربران محتوای بیشتری را در نتایج جستجو مشاهده خواهند کرد که مربوط به موارد ذخیره شده در Collection آنها است؛ زیرا در حال حاضر الگوریتم جستجوی گوگل دارای اطلاعات موقعیتی بیشتری برای درک سفرهای جستجوی کاربران است؛ بنابراین مطالبی به کاربران ارائه می‌شود که دانش آنها را در مورد موضوعات موردعلاقه آنها عمیق‌تر می‌کند.

در الگوریتم جستجوی گوگل، Search Journeys چه تأثیری روی سئو دارد؟

برای متخصصان سئو و بازاریابان دیجیتال، معرفی Search Journeys راهی جدید برای درک نحوه جستجو کاربران است. این ویژگی در درجه اول به جستجوی کاربران مرتبط است. مهم این است که کلمات کلیدی را بر اساس مراحل سفر خریدار یعنی هم در مرحله کسب اطلاعات، هم تصمیم‌گیری و هم مرحله خرید، تعیین کنید.

Search Journeys از هوش مصنوعی و داده های پیشرفته استفاده می‌کند تا تعیین کند کاربران هنگام جستجوی موردی خاص در چه مرحله ای هستند.

برای مثال:

  • آیا آنها به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی حل مشکل خود هستند؟
  • آیا آنها در مرحله مقایسه راه‌حل‌های مختلف و تصمیم‌گیری در مورد بهترین راه حل برای مسئله یا مشکل خود هستند؟
  • آیا آنها در مورد بهترین راه حل تصمیم گرفته اند و اکنون به دنبال خرید، ثبت نام یا پرداخت بابت خدمات هستند؟

فناوری هوش مصنوعی در الگوریتم جستجوی گوگل می‌تواند این موارد را درک کند و محتوایی را به کاربران نشان می‏دهد که با آنچه واقعاً آنها در حال جستجوی هستند و می‏خواهند ببینند، مطابقت داشته باشد؛ اما نیازی نیست که یک روبات هوش مصنوعی داشته باشید تا بتوانید این ویژگی را در استراتژی سئوی خود اعمال کنید. از معرفی Search Journeys می‌توان چیزهای زیادی آموخت، از نحوه انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی تا ایجاد محتوا که با مطابق با سفر کاربران است.

کلمات کلیدی را با محوریت سفر کاربران برای بهینه سازی محتوا بررسی کنید:

شناسایی هدف کاربر بخش مهمی از فرایند تحقیق کلمات کلیدی بوده است. دلیل این امر این است که صرفاً نباید به رتبه بندی وب‌سایت خود فکر کنید، شما باید درک کنید کدام اصطلاحات بیشترین ارتباط دارند، بیشتر هدفمند هستند و موجب افزایش نرخ تبدیل می‌شوند.

در حال حاضر آنچه ارزشمند است، توجه به سفر خریدار است. در این بخش نحوه انجام این کار ارائه شده است. هنگام انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی، می‌توانید آنها را بر اساس نوع آن دسته بندی کنید تا بدانید کاربر در هنگام جستجوی آن‏ها عبارت در چه مرحله ای است.

انواع اصلی کلمات کلیدی عبارتند از:

  • اطلاعاتی.
  • هدایت کننده.
  • معامله ای

کلمات کلیدی اطلاعاتی با اولین مرحله از سفر خریدار یعنی مرحله ای که کاربر از مشکل خود، آگاه است و به دنبال راه حلی است، مطابقت دارد. این دسته از کاربران می‌دانند که کلمات کلیدی آنها را به سمت محتوای آموزنده سوق می‌دهد.

مثال‌هایی از این عبارت‌ها:

  • “آیا من به وکیل احتیاج دارم “
  • ”وکیل خانواده در تهران ”
  • ”بهترین وکیل خانواده در تهران ”

کلمات کلیدی هدایت کننده به کاربران کمک می‌کند تا برند، محصول یا خدمت خاصی را پیدا کنند. آنها در حال حاضر در مورد گزینه های مختلف اطلاعات دارند و در حال تلاش برای تصمیم‌گیری هستند. با استفاده از Search Journeys، به احتمال زیاد گوگل محتوای وب‌سایت‌هایی را که این کاربران قبلاً مشاهده کرده اند به آنها نشان می‌دهد.

مثال‌هایی از عبارت‌های هدایت کننده:

  • “بررسی شرکت حقوقی اسکندری “
  • “موسسه حقوقی باب اسکندری “
  • “راهنمای شرکت حقوقی اسکندری “

کلمات کلیدی معامله ای با آخرین مرحله سفر خریدار مطابقت دارد؛ یعنی هنگامی‌که کاربر تحقیقات خود را انجام داده، گزینه های خود را بررسی کرده و آماده خرید، ثبت نام یا پرداخت بابت خرید خدمات است.

مثال‌هایی از این عبارت‌ها:

  • “درخواست “
  • “خرید “
  • “تخفیف “
  • “از کجا بخرم “
  • “قرار ملاقات “

می‌توان نتیجه گرفت که Search Journeys می‌تواند زمانی را که کاربر از وب‌سایت بازدید کرده و به مرحله خرید نزدیک‌تر است، تشخیص دهد. سپس الگوریتم جستجوی گوگل ممکن است محتوایی را که بیشتر ماهیت معامله ای دارد به کاربران خود نشان دهد و آنها را ترغیب به برنامه ریزی برای ارتباط، ارسال یک اپلیکیشن یا خرید محصول کند.

مانند:

  • ”مشاوره رایگان شرکت حقوقی اسکندری ”
  • “با موسسه حقوقی اسکندری تماس بگیرید “

مسیر استفاده از کلمات کلیدی خود را در هر مرحله از سفر کاربر ترسیم کنید:

با دسته بندی کلمات کلیدی خود بر اساس سه نوع کلمه کلیدی معرفی شده، می‌توانید بهتر تشخیص دهید چه نوع محتوایی حول آن اصطلاح ایجاد کنید. همچنین می‌توانید مطمئن باشید که در هر مرحله از سفر خریدار کاربران را به سمت وب‌سایت خود هدایت می‌کنید.

این طبقه بندی محتوا و کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا از ایجاد محتوای صرفاً اطلاعاتی یا تجاری خودداری کنید و ترافیک آماده شده برای افزایش نرخ تبدیل را از دست ندهید. در میان انواع کلمات کلیدی، گروه کلمات معامله ای، به شما کمک می‌کنند ترافیکی را که احتمال تبدیل آن زیاد است، جذب کنید.

 

محتوا را متناسب با مراحل سفر کاربران ایجاد کنید:

با توجه به Search Journeys، متخصصان سئو و صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند محتوایی را ایجاد کنند که مطابق با عبارات جستجو شده کاربران است و حتی می‏توانند محتوا را با هر مرحله از سفر خریدار مطابقت دهند. انجام این کار کمک می‌کند تا محتوا با توجه به هر مرحله از سفر کاربران ایجاد شود: یعنی برای افرادی که به دنبال محتوای اطلاعاتی هستند، برای افرادی که به دنبال محتوای هدایت کننده یا تجاری هستند و برای افرادی که به دنبال محتوای معامله ای یا خرید هستند، مطالب جداگانه ای آماده خواهد شد.

انواع محتوای اطلاعاتی

محتوای اطلاعاتی معمولاً به شکل پست‌های وبلاگی هستند که به کاربران کمک می‌کند تا در مورد موضوعی بیاموزند یا مشکلی را حل کنند. این نوع محتوا به عنوان راهنمای اصلی، نحوه انجام کار و مطالب فهرست‌وار ارائه می‌شوند که باهدف پاسخ به سؤالات ایجاد می‌شود.

نمونه هایی از محتوای اطلاعاتی که می‌توانند به عنوان پست‌های وبلاگ باشند مانند:

  • چگونه بفهمیم به وکیل خانواده نیاز داریم؟
  • 10 ایده برای بازسازی آشپزخانه
  • چرا با رژیم‌های ناگهانی وزن کم نمی‌کنید

انواع محتوای هدایت کننده و تجاری

محتوای هدایت کننده باعث جذب کاربرانی می‌شود که به دنبال یک برند خاص هستند. محتوای تجاری هم می‌تواند عبارات را همراه برند هدف تعیین کند ، اما این عبارات می‏توانند دربرگیرنده نوع صنعت، تجارت یا طبقه بندی‌های محصولات نیز باشند.

یک مثال از محتوای هدایت کننده صفحه تماس با ما است که “جهت گیری و نوع صنعت برند ” یا حتی نام خود برند را هدف قرار می‌دهد.محتوای تجاری می‌تواند اصطلاحاتی مانند “بهترین شرکت حقوقی در تهران ” یا “وکیل معتمد خانواده در تهران ” را با صفحه خدمات یا صفحه لندینگ بهینه شده، هدف قرار دهد.

اگر برای کسب و کاری سئو انجام می‌دهید، محتوا را باید به طور ایده آل برای برند خود رتبه بندی کنند. در عین حال، با تمرکز روی عبارات تجاری، کاربرانی را جذب می‌کنید که به دنبال یک نوع کسب و کار خاص هستند نه یک برند خاص.

انواع محتوای معامله ای

محتوای معامله ای محتوایی است که کاربرانی را که بیشتر آماده خرید هستند، جذب می‌کند. معمولاً وب‌سایت‏ها از این نوع محتوا کمتر دارند، به خصوص اگر فقط یک یا چند صفحه محدود برای فروش داشته باشید. برای فروشگاه‌های تجارت الکترونیک، این نوع محتوا بسیار مفید خواهد بود. شما می‌توانید صفحات محصول خود را بر اساس عباراتی مانند:

  • “خرید [محصول]”
  • “خرید [محصولات] به صورت آنلاین “
  • “تخفیفات [محصول]”

برای افزایش نرخ تبدیل این نوع محتوا را بهینه کنید و به احتمال زیاد از طریق این نوع محتوا فروش خود را افزایش خواهید داد.

Search Journeys هنگام جستجوی محتوا در گوگل به صورت آنلاین به مراحل سفر خریداران خود توجه می‌کند؛ بنابراین شما هم باید در این راستا عمل کنید. اگر شما کلمات کلیدی را با توجه به قصد کاربران یا پاسخ به سؤالات آنها تعیین کنید، ممکن است در مراحل خاصی از قیف بازاریابی نرخ تبدیل را از دست بدهید. با دسته بندی کلمات کلیدی موردنظر خود و ایجاد محتوا مطابق با هر مرحله از سفر خریدار، این فرصت را دارید که کاربرانی را جذب کنید که:

  • به دنبال اطلاعات هستند.
  • به دنبال انتخاب گزینه های موردنظر خود هستند.
  • آماده خرید هستند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.