مقالات آموزشی

بررسی تحلیل وضعیت سئوی سایت‌ های رقیب؛ شناخت رقبا لازمه پیروزی است!

مفید بود؟

تا زمانی که رسیدن به بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل یک چالش تلقی شده و بر سر راه آن موانع جدی به چشم می‌خورد، تحلیل و آنالیز رقبا اهمیت بالایی دارد. اگرچه وبمستر گوگل در سال‌های اخیر تغییر اساسی نکرده اما الگوریتم‌ها محوری آن تغییرات چشم‌گیری داشته‌اند.

مخصوصاً با ورود الگوریتم‌های (Knowledge Graph)، (Hummingbird)، (RankBrain) و (BERT) به صحنه، باید پذیرفت که بازی برای سئوکاران حتی حرفه‌ای نیز، سخت‌تر شده است.

به طوری که مهندسی معکوس این الگوریتم‌ها در کنار هم به یک چالش بسیار جدی بدل شده است. اما با این حال، یافته‌های قابل توجهی بدست آمده است. یکی از یافته‌های موجود تقسیم‌بندی سئو در سه بخش است. در پایه‌ای‌ترین سطح، سئوی یک سایت را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد.

  • تکنولوژی
  • محتوا
  • بک‌لینک

بر همین مبنا ما معتقدیم که تحلیل رقبا و شناخت اهداف رقابتی موجود در برابر آن‌ها نیز به سه بخش اصلی تقسیم خواهد شد.

 

1) ارزیابی وضعیت تکنیکال سایت رقبا

تمام خط مشی‌ها و الگوریتم‌های موتور جستجو در صدد یافتن سایت‌های خوش‌ساخت هستند؛ سایت‌هایی که سریع بوده، کار با آن‌ها راحت است و به سادگی می‌توان آن‌ها را مورد وارسی قرار داد. اگر تابحال ابزار مناسب این کار نیافته‌اید، ما به شما سایت (www.builtwith.com) را پیشنهاد می‌کنیم.

این سایت جوانب مختلف وضعیت تکنیکال بسیاری از سایت‌ها را برای شما عیان ساخته و اطلاعات معناداری در اختیار شما قرار می‌دهد.

از طرف دیگر برای درک ساختار معماری سایت‌های رقیب، برخی از ابزارهای کاربردی در ارتباط با نقشه سایت را می‌توان به کار گرفت. یک ابزار رایگان که برای این کار وجود دارد، (Xenu) است. (Xenu) در عمل یک کارگاه تحلیلی کارآمد برای شناخت معماری و نقشه سایت رقباست.

2) ارزیابی محتوای سایت‌های رقبا

برای رقابت، توسعه لیست درستی از کلمات کلیدی هدف، همچنان مهم و بسیار حیاتی است. به احتمال زیاد همین الان هم یک استراتژی شگفت‌انگیز برای سرمایه‌گذاری روی کلمات کلیدی خاص داشته باشند و شما از آن بی‌اطلاع باشید.

پس بهتر است با یک پیش‌دستی به استقبال رقابت بروید: فهمیدن استراتژی آن‌ها برای کلمات کلیدی و استفاده از آن! برای دسترسی به لیست طلایی سایت رقیب کافیست از ابزار (Ahrefs) استفاده کنید.

کار با این ابزار بخاطر پولی بودن آن همراه با موانعی باشد اما با استفاده از آن می‌توانید در عمل حرکات و برنامه‌ریزی‌های سایت رقیب خود را پیش‌بینی کنید. این سایت با دریافت لینک یک سایت و تحلیل‌های داده‌محور، نه‌تنها لیست کلمات کلیدی ارگانیک مورد علاقه سایت رقیب را ارائه کند بلکه بسیاری دیگر از ابزارهای سئو و تحلیل سئو را در اختیار شما قرار دهد.

 

3) تحلیل بک‌لینک‌های سایت‌های رقبا

روزگاری سئوکاران  حرفه‌ای به دنبال بک‌لینک‌های سایت رقیب می‌دویدند تا با اضافه کردن آن به سایت خود، برتری استفاده از آن را، از سایت رقیب بگیرند! اما با ورود الگوریتم پنگوئن گوگل به صحنه، همه‌چیز تغییر کرد. تا پیش از آن در بدترین شرایط لینک‌ها صرفاً بی‌ارزش بودند اما با پنگوئن، چیزی به نام ارزش منفی لینک نیز مشخص شد.

این باعث شد که سئوکاران متوجه شوند انتخاب اشتباه بک‌لینک و تلاش برای برداشتن بدون استدلال لینک‌ها رقبا، می‌تواند هزینه‌زا شده و حتی به سایت آسیب بزند. البته به معنی بی‌ارزش شدن و ناکارآمدی دنبال کردن و بررسی بک‌لینک‌های رقبا نیست؛ چنین اتفاقی فقط به سئوکاران نشان داده که در این زمینه به ابزارهای کارآمدتر، شناخت بیشتر و وسواس قابل توجهی نیاز دارند.

در غیر این صورت با انتخاب لینک‌ها اشتباه سایت خود را به مغاک می‌برند. در این مورد نیز، سایت بسیار موفق و کارآمد (Ahref) می‌تواند به شما کمک کند. بخش آنالیز بک‌لینک آن، اطلاعات بسیار کلیدی و اثربخشی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخن پایانی و یک نکته در مورد این مقوله سئو

دقت داشته باشید که ما در این یادداشت تلاش کردیم بر مبنای معیارهای جهانی و با در نظر داشتن استانداردهای عمومی حیطه سئو، سه خط اصلی آنالیز رقبا را به شما نشان دهیم. در کنار آن هم ابزارهای کارآمدی برای این کار معرفی کردیم.

اما این بدان معنی نیست که شما برای پیگیری این سه خط حتماً مکلف به استفاده از آن ابزارها هستید؛ بدیهی است اگر ابزارهای رایگان کارآمدتری برای رسیدن به این سه هدف یافتید، می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

برای مشاهده هزینه سئو  در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.