مقالات آموزشی

بررسی و توجه به هفت نکته سئویی برای بهینه‌ سازی بودجه خزش (قسمت دوم)

مفید بود؟

اگر قسمت اول این یادداشت را مطالعه کرده باشید حتماً می‌دانید که هدف از معرفی و بررسی این نکات، افزایش بهره‌وری سایت در استفاده از بودجه خزش است. البته پیش‌تر در یادداشتی تخصصی به بودجه خزش یا همان (Crawl Budget) و اهمیتی که دارد پرداختیم.

به عنوان یک یادآوری باید بگوییم که بودجه خزش یکی از کلیدی‌ترین موضوعات و مباحثی است که سئوکاران به هیچ عنوان نباید از آن غافل شوند. این بار قصد داریم تا در یادداشت پیش رو ادامه نکات کلیدی در بهینه‌سازی بودجه خزش را در کنار هم مرور کنیم. پس در ادامه بخش قبلی، از نکته چهارم کار را شروع می‌کنیم.

 

4) اجازه ندهید ارورهای (HTML) بودجه خزش شما را ببلعند!

از نظر فنی و با رجوع به اصول و تجربیات سئو، می‌توان متوجه شد که اساساً صفحات (404) و (410)، بودجه خزش سایت شما می‌بلعند! بدیهی است که همزمان با بلعیده شدن بودجه خزش سایت شما، کیفیت سئوی سایت با افت چشم‌گیر و غیرعادی مواجه خواهد شد.

به عنوان یک یادآوری باید گفت کد (404) در اصل کدی بود که خطای “یافت نشد” یا به عبارتی ناتوانی سرور در دسترسی به داده برای دامنه را نشان می‌داد. کد (410) نیز بیانگر “محذوف” بودن داده است. پرداختن به ماهیت و جزئیات این دو کد خطا و تفاوت‌هایی که دارند در دایره اهداف متن نیست.

اما باید تأکید کنیم که این دو کد با وجود اشتراکات بسیار زیاد، از اساس متمایز هستند. به هر حال آنچه در مبحث بودجه خزش اهمیت دارد، آن است که ازدیاد این صفحات، باعث افت کیفیت سئوی سایت خواهند شد. این در حالی است که از سوی دیگر همین صفحات، به ضعف تجربه کاربری و ناخشنودی ترافیک سایت، منتهی خواهد شد.

شما می‌توانید وضعیت و تعداد این دست صفحات در سایت خود را با ابزار هوشمند و ارزشمندی مانند (SE Ranking) و (Screaming Frog)، کنترل کنید.

5) مراقب پارامترهای آدرس (URL) سایت باشید

همیشه به خاطر داشته باشید که آدرس‌های (URL) متمایز، توسط الگوریتم‌های موتور جستجو به عنوان صفحات جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شوند؛ این در حالی است که شاید هر دو به یک صفحه منتهی شوند! با این وجود می‌توان گفت بی‌توجهی در این رابطه نتیجه‌ای جز تقسیم و هدررفت بودجه خزش را به دنبال ندارد.

بارها در پاسخ به پرسش‌های کاربر موضوعات مختلفی را در رابطه با استفاده صحیح و مثبت از تگ‌ها گوشزد کردیم و در مباحثی مانند تگ کانونیکال، هم‌نشری محتوا و اجتناب از داپلیکیت شدن محتواها، به این موضوع پرداخته‌ایم. با رجوعی مجدد به مباحث و پرسش‌های سایت، قطعاً اطلاعات ارزشمندی بدست می‌آورید.

 

6) نقشه سایت یا همان (Sitemap) خود را بروزرسانی کنید

مراقبت و توجه کافی نسبت به نقشه سایت (XML)، یک بازی برد-برد است و نباید از آن غافل شد. ربات‌ها هوش و زمان بیشتری برای یافتن لینک‌های ارزشمند داخلی دارند. بهتر است فقط از آدرس‌های (URL) که برای سایت شما کانونیکال محسوب می‌شوند در نقشه سایت خود استفاده کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که جزئیات سایت با جدیدترین نسخه بارگذاری‌شده (robots.txt) مطابقت دارد.

7) تگ‌های (hreflang) حیاتی هستند!

به منظور تحلیل و آنالیز پیج‌های محلی‌سازی‌شده سایت شما، ربات‌های خزنده گوگل، تگ‌های (hreflang) را به کار می‌بندند. به همین خاطر شما باید با صراحت و وضوح به گوگل نشان دهید که ورژن‌های محلی‌سازی‌شده صفحات سایت شما کدام‌ها هستند.

پیش از هر چیز از کد <link rel=”alternate” hreflang=”lang_code” href=”url_of_page” /> را در هدر(Header) صفحه خود استفاده کنید. دقت داشته باشید که در کد فوق بخش “lang_code” یک کد برای یک زبان پشتیبانی‌شده است. همچنین شما باید از المنت <loc> برای هر آدرس (URL) داده شده استفاده کنید. با این کار شما می‌توانید به نسخه‌های محلی‌سازی‌شده هر صفحه اشاره کنید.

برای مشاهده هزینه سئو در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.