مقالات آموزشی

راهی برای بهبود پدیداری کتگوری‌ ها در نظر موتور جستجو

مفید بود؟

برای پاسخ به یکی دیگر از پرسش‌های کاربران در حیطه سئو اینجا هستیم و تلاش می‌کنیم تا با محوریت بخشیدن به یک پرسش ارزشمند از سوی یک کاربر، برخی نکات و قواعد کاربردی سئو را در کنار هم مرور کنیم.

 هدف اصلی ما در این مجموعه از یادداشت‌ها، آموزش اصول و قواعد سئو و تولید محتوا در عین پرداختن به نیازمندی‌ ها و پرسش‌های کاربران این مجموعه است. پس این بار نیز با ما همراه باشید تا به پرسشی در مورد پدیداری برخی صفحات خاص، در نظر الگوریتم‌های موتور جستجو بپردازیم. اما پیش از هر چیز؛ پرسش کاربر.

 

پرسش کاربر

صفحات تگ و دسته بندی از منظر سئو و قواعد آن، صفحاتی ضعیف تلقی می‌شوند زیرا حاوی محتوای بسیار کمی هستند و حس می‌کنم این کاملاً طبیعی است. اما در شرایط معمول، آن‌ها عکس‌ها و لینک‌های با عنوان “مطالعه بیشتر”(Read More) را در خود جای داده‌اند که شاید بتوان به وسیله آن‌ها ارزش صفحه را افزایش داد.

پرسش من این است که چگونه می‌توان این نوع از صفحات را در نظر موتور جستجو برجسته‌تر کرد و در اصطلاح پدیداری آن‌ها را افزایش داد؟

ما فرض می‌کنیم که این کاربر گرامی در پرسش خود، صفحات تگ و کتگوری(Category) را مدنظر دارد که تکرار و رونوشتی جزئی از محتواها و اطلاعاتی تکراری اما با چیدمان جدید و تخصصی‌تر را ارائه می‌دهند.

به بیانی دیگر از منظر اصول سئو و تولید محتوا، صرفاً یک پیکربندی برای محتواها فراهم می‌کنند. با این فرض به پاسخگویی در قبال این پرسش می‌پردازیم. پیش از هر چیز ما معتقدیم یکی از اشتباهات رایج صاحبان سایت‌ها یا حتی برخی از سئوکاران آماتور، این است که تعداد زیادی صفحه کتگوری یا تگ را در سایت خود ایجاد می‌کنند.

سوای این موضوع البته، ما چند نکته و راهکار برای ارزش‌بخشی به این صفحات و جذابیت بیشتر آن‌ها از نظر موتور جستجو بیان می‌کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید ارزش سئوی صفحه را به طرز قابل توجهی افزایش دهید.

 

کتگوری‌ها را با دقت تعریف و ساختاربندی کنید

یک استراتژی و پلن مشخص و معنادار برای این صفحات تعریف کرده و نسبت به آن وفادار بمانید. ممکن است کتگوری‌های شما بر اساس مقصود کاربر طرح‌ریزی شوند؛ مانند دسته‌های اخبار، فشن، بازی یا هر موضوع دیگری.

یا از اساس بسته به مقصود سایت شما، بر اساس نوع کالا دسته‌بندی شوند و شامل مواردی مانند کفش، لباس مجلسی، لباس تابستانی یا صندل‌ها شوند. هر طور که تصمیم گرفتید، تلاش کنید انتظارات و نیازهای جامعه هدف و مخاطبان خود را شناسایی کرده و بسته به آن نسبت به پلن کلی خود پایبند باشید.

تعادل نسبی بین اختصاصی بودن و جامع بودن تگ‌ها برقرار کنید

بهتر است برای خود یک حدودی تعیین کنید؛ مثلاً در ازای هر پست سایت خود بیش از 2 الی 3 تگ استفاده نکنید. به بیانی دیگر، برای هر پستی به طور اختصاصی یک تگ نزنید و باعث تکثر بیش از حد کتگوری و تگ‌ها نشوید. در طرف مقابل نباید تگ‌های شما از منظر سئو زیادی جامع و گسترده باشند و محتواهای ناهمخوان و ناهمگون را شامل شوند.

به طور مثال داشتن صرفاً یک تگ “تی-شرت” در یک سایت فروشگاهی، شاید زیادی کلی تلقی شود و از سوی دیگر ایجاد یک تگ برای “تی-شرت‌های زرد راه‌راه صورتی” یک زیاده‌روی باشد. اما بسته به سطح فروشگاه شاید تعبیه تگ و کتگوری “تی-شرت نخ پنبه” از منظر سئو یک گزینه منطقی و مناسب باشد.

ارائه یک خلاصه یا تشریح در مورد محتویات هر دسته‌بندی سایت

در صفحات کتگوری، شاید بهتر باشد از یک تشریح و توضیح مختصر و مفید برای شرح محتویات و جزئیات هر دسته استفاده کنید.

این توضیحات در بخشی از صفحه کتگوری ظاهر شده و در کنار برخی از پست‌های تکمیلی که حاوی محتویات و مهم‌تر هر دسته هستند، خودنمایی می‌کنند.

ایده کلی این است که صفحات کتگوری یا تگ سایت خود را به یک مرکز داده برای موضوعات خاص تبدیل کنید و در کنار تکرار همان صفحات تگ‌شده، یک دید کلی از موضوعات پست‌ها در اختیار کاربر قرار دهید.

برای مشاهده هزینه سئو و هزینه تولید محتوا در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.