مقالات آموزشی

بررسی و تحیلی راه های بهبود بخشیدن محتوای قدیمی خود یا حذف آن ها

مفید بود؟

آیا محتوای قدیمی شما “اعتبار و نفوذ ” کل وب‌سایت شما را کاهش می‏دهد؟ در این حالت شما باید یک تصمیم مهم بگیرید: آیا می‏خواهید محتوای قدیمی خود را بهینه سازی کنید یا آن را حذف کنید؟ برای تصمیم‌گیری صحیح در این فرآیند، موجب افزایش میزان بازدید، جستجوی ارگانیک (بر اساس رتبه بندی، بخش های برجسته و غیره)، لینک‌ها، نرخ تبدیل‌ها و تعامل خواهد شد. در این مقاله یک فرایند برای بررسی و ارزیابی محتوای قدیمی شما ارائه خواهد شد که قابل تکرار است. این فرآیند شامل معیارهایی برای تصمیم‌گیری در مورد بهینه سازی یا حذف محتوای قدیمی است.

در تاریخ 27 مارس، یک وبینار به نام SEJ ThinkTank ارائه شد. در این وبینار یک فرآیند مؤثر که برای بهبود و حذف محتوای قدیمی استفاده شده بود، به اشتراک گذاشته شد. در این مقاله خلاصه ای از این وبینار ارائه شده است. مأموریت گوگل از زمان تأسیس این است که اطلاعات افراد در سراسر کره زمین را جهانی کند و آن‌ها را به طور مفید و مؤثر در دسترس تمام افراد در سراسر جهان قرار دهد “. در پایان این مأموریت Google، هیچ چیزی تغییر نکرده است.

تنها چیزی که تغییر کوچکی کرده است بازاریابی محتوا نامیده می‌شود. تقریباً در زمان به‌ روز رسانی اساسی google panda، بسیاری از مشاغل و برندها به سمت خرید این ایده رفتند که محتوا قدرتمندترین ایده بود. بعد از این دوره آن‌ها انواع محتوا را ایجاد کردند. برخی از این مطالب باکیفیت و عالی بودند، اما بیشتر آن‌ها متوسط، بسیار پایین‌تر از متوسط و حتی افتضاح بودند. در دنیای وب امروز، مطالب زیادی در حال انتشار هستند، اما بیشتر آن‌ها بسیار مفید نیستند. حتی بیشتر آن‌ها غیرقابل استفاده هستند.

در سال 2016، وب حدوداً دارای 130 تریلیون صفحه جداگانه بود؛ اما با نگاهی به لیست جستجوی Google این صفحات بیش از صدها میلیارد صفحه وب هستند. موتورهای جستجو در حال فیلتر موضوعات و مطالب زیادی هستند و شما نمی‌خواهید این اتفاق برای صفحات و بسایت شما بیفتد؛ بنابراین، بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا یک هدف جدید دارند: “فقط  محتوای باکیفیت خود را منتشر کنید و آن را مرتباً بهینه سازی، قابل استفاده کنید.”

بیشتر بخوانید: تولید محتوا و هزینه آن

بازنگری در رویکرد بازاریابی محتوای قدیمی یک وب‌سایت

نمایندگان Google به این طرز فکر که “محتوای قدیمی به شما آسیب نمی‌رساند ” توجه نمی‏کنند. همچنین آن‌ها هشدار داده اند که حذف محتوا یک استراتژی خطرناک در سئو است؛ اما آیا واقعاً همین طور است؟ بر اساس نتایج به دست آمده این ایده درست نیست. یک فرایند طبق یک تجربه مفید، برای اجرای صحیح بهینه سازی و حذف محتوا استفاده شده است. در ادامه این مقاله به مراحل مختلف این فرآیند خواهیم پرداخت:

 

مرحله 1: محتوای قدیمی خود را بررسی کنید

روند کار با بررسی و ارزیابی محتوای قدیمی آغاز می‌شود. در اصل سه نوع محتوا وجود دارد:

1.محتوایی که به ارتقا کسب و کار شما کمک می‌کند.

2.محتوایی که به هیچ وجه به درد شما نمی‌خورد.

3.محتوایی که می‌تواند به کسب و کار شما آسیب برساند.

شما باید بررسی که هر یک از محتوای قدیمی شما در کدام دسته قرار می‌گیرد. اولین قدم در این فرآیند، جستجوی محتوا است. برخی از ابزارهای جستجو که می‌توانید برای ارزیابی محتوا و تحلیل سئو استفاده کنید عبارتند از:

  • screamingforg
  • DeepCrawl
  • onCrawl
  • Sitebulb
  • Botify

ابزارهای بیشتری برای بررسی وجود دارند. می‌توانید هر کدام از این ابزارها را که برای شما مناسب هستند، انتخاب کنید. بعد از اینکه مراحل بررسی را طی کردید، باید به بررسی بخش‌های زیر در محتوای قدیمی بپردازید:

  • عنوان: آیا بهینه شده است؟ آیا مزیتی برای خواننده ایجاد می‏کند؟
  • URL : آیا اصول سئو رعایت شده است؟ آیا لازم است تغییراتی ایجاد کنید؟
  • نویسنده: چه کسی محتوا را نوشته است؟ آیا نویسنده یک فرد متخصص و دارای صلاحیت در زمینه موردنظر است؟
  • تاریخ انتشار: آیا تاریخ انتشار محتوای جدید است یا منقضی شده است؟
  • دفعات خواندن: هرچه بیشتر یک مطلب خوانده شود، بهتر است؛ زیرا نشان دهنده آن است که محتوای قدیمی شما خوب است که با مخاطبان شما ارتباط برقرار می‌کند
  • تعداد کلمات کلیدی: این مورد لزوماً نشانه محتوای بی کیفیت نیست اما به طور بالقوه می‌تواند مشکل کیفیت محتوا را نشان دهد.
  • تعداد پیوندها: چند پیوند ورودی و داخلی در محتوا وجود دارد؟
  • Flow flow و:citation flow این معیارهای ارزشمند برای تعیین میزان کیفیت و درستی یک پیوند است.

 

مرحله 2: کیفیت محتوای قدیمی خود را ارزیابی کنید.

در مرحله بعدی، باید کیفیت محتوایی را که در وب‌سایت خود منتشر کردید تجزیه و تحلیل کنید.

محتوای باکیفیت، محتوایی است که:

  • صحیح است
  • با گوشی موبایل سازگار است
  • به سؤالات مخاطبان پاسخ می‏دهد
  • آموزنده است
  • اصل است و کپی نشده است
  • قابل اشتراک است
  • مشکلات را حل می‌کند
  • الهام‌بخش است
  • به راحتی قابل خواندن است
  • بصری است
  • سرگرم کننده است
  • آموزشی است

محتوای بی کیفیت، محتوایی است که:

  • مخاطب هدف ندارد.
  • هیچ هدفی را دنبال نمی‏کند.
  • بهینه سازی شده نیست.
  • برای کسب و کار شما موفقیت آمیز عمل نکرده است

از طرف دیگر، Google محتوای باکیفیت را چنین تعریف می‌کند:

  • مفید و آموزنده است
  • با ارزش‏تر و مفیدتر از سایت‌های دیگر است.
  • اعتبار دارد
  • کیفیت بالایی دارد
  • موجب تعامل با خواننده می‌شود

اصطلاحی که اغلب نیز مطرح می‌شود E-A-T است که از دستور راهنمای رتبه بندی کیفیت جستجوی Google برداشت شده است. به زبان ساده E-A-T مخفف سه واژه:

  • تخصص (expertise): شامل مهارت، اطلاعات یا دانش شما در یک حوزه خاص است.
  • قدرت نفوذ و ارجاع (authority): افراد دیگر از مهارت‌ها یا دانش شما آگاهی دارند و آن‌ها را می‌شناسند.
  • اعتماد (trust): مردم به آنچه شما فکر می‌کنید، می‌گویید یا انجام می‌دهید باور دارند و از خرید یا ارتباط با شما احساس امنیت می‌کنند.

 

ویژگی‏های محتوای باکیفیت پایین از دیدگاه Google شامل:

  • سه مؤلفه E-A-T به طور مناسب رعایت نشده است
  • کیفیت محتوای اصلی پایین است.
  • افراد از محتوای اصلی رضایت ندارند.
  • عنوان اغراق آمیز شوکه کننده است.
  • تبلیغات یا محتوای حمایت کننده باعث حواس پرتی شما از خواندن محتوای اصلی می‌شود.
  • نارضایتی از اطلاعات مربوط به وب‌سایت یا کسی که محتوا را می‏سازد.
  • اعتبار وب‌سایت یا سازنده محتوا تا حدودی مناسب نیست.

اما وقتی محتوای بی کیفیتی را شناسایی کردید بهترین اقدام چیست؟ آیا باید آن را حذف کنید یا بهینه سازی کنید؟

گری ایلیس از گوگل می‏گوید@ jenstar:

ما توصیه نمی‌کنیم به طور کلی محتوا را برای نسخه Panda گوگل حذف کنید، بلکه مطالب باکیفیت بیشتری را اضافه کنید (shendison@).

– گری “鯨 理” ایلیس (methode) 7 اکتبر 2015

گری ایلیس چند سال بعد در مورد حذف محتوا گفت:

“این کار تضمین نمی‌کند که شما اثرات مثبتی را مشاهده خواهید کرد … محتوایی که در نتایج جستجو نشان داده نمی‌شود، ایندکس شده نیست و اگر محتوا ایندکس شده نباشد، معمولاً روی موفقیت سایت شما تأثیر نمی‏گذارد. جان مولر از Google همچنین در یک گردهمایی مدیران وب‌سایت Google در مورد این موضوع نظر داده است:

“بهبود محتوا به این معنی است که فقط رتبه بندی وب‌سایت بالا می‌رود، در حالی که با حذف محتوا رتبه بندی وب‌سایت خود را از دست خواهید.”

 

بنابراین هر دو مدیر گوگل مخالف ایده حذف محتوا هستند؛ اما این ایده دقیقاً از کجا آمده است؟

در واقع مایکل ویزومیرسکی از گوگل در سال 2011 بود گفت:

” برای مدیران وب‌سایت مهم است که بدانند محتوا باکیفیت پایین در بخشی از سایت می‌تواند به طور کلی بر رتبه بندی یک سایت تأثیر بگذارد … حذف صفحات باکیفیت پایین یا انتقال آن‌ها به یک دامنه دیگر می‌تواند به رتبه بندی وب‌سایت شما از طریق یک محتوای باکیفیت بالاتر کمک کند.” اما کدام تاکتیک درست است؟

معیارهایی برای کمک به تعریف کیفیت محتوا برای سهولت تصمیم گیری حذف یا  بهبود محتوای قدیمی

ما همه واژه‌های مبهمی را در مورد کیفیت محتوا را از طریق Google پیدا می‏کنیم؛ اما چگونه معیارهای واقعی را شناسایی کنیم؟ در این بخش پنج معیار برای سنجش کیفیت محتوای قدیمی وجود دارد که ما در وب‌سایت SEJ استفاده شده است و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

  • بازدید از صفحه
  • ترافیک ارگانیک
  • لینک‌ها
  • نرخ تبدیل‌ها
  • تعامل

در نهایت، متغیرهای زیادی وجود دارند که در موفقیت محتوای شما تأثیر می‌گذارند، بنابراین زمانی محتوای قدیمی خود را ارزیابی می‌کنید، به‌بهترین شکل آن را بررسی کنید.

مرحله 3: مشخص کنید که با محتوای موجود چه کاری می‏خواهید انجام دهید

مرحله آخر این فرآیند، تصمیم‌گیری مبتنی بر داده است؛ یعنی در مورد اینکه آیا باید محتوای قدیمی را از موتورهای جستجو بهینه سازی (به روز رسانی محتوا، بازنویسی یا ترکیب آن) کنید یا آن را حذف (deindex) کنید.

 

برای محتوای قدیمی شما پنج حالت برای تصمیم‌گیری وجود دارد:

حالت 1: لازم نیست محتوای خود را تغییر دهید

تحت شرایط زیر نیازی به تغییر مطالب محتوای شما نیست:

  • همه اطلاعات دقیق هستند، یا دارای ارزش تاریخی هستند.
  • به طور مداوم از ترافیک ارگانیک و تعامل خوبی برخوردار است.
  • موجب جذب لینک‌های باکیفیت و اشتراک در شبکه های اجتماعی باکیفیت شده است.
  • در موقعیت 1-3 رتبه بندی می‌شود.
  • موجب ایجاد تبدیل‌ها می‌شود.

اگر محتوا برای وب‌سایت شما عملکرد خوبی داشته است، نیازی به تغییر آن نیست. روی حوزه هایی تمرکز کنید که واقعاً می‌توانید به عملکرد بهتری دست پیدا کنید.

حالت 2: نو سازی و به‌ روز رسانی محتوا

محتوایی که باید به روز رسانی یا نوسازی شود دارای شرایط زیر است:

  • موجب ترافیک مداوم می‌شود.
  • لینک‌های ارزشمندی را دریافت کرده است و به طور مفید به اشتراک گذاشته می‌شود.
  • در صفحه اول Google قرار دارد.
  • تعداد تبدیل‌های کمی دارد یا بدون تبدیل (Conversion) است
  • تعامل با آن پایین‌تر از حد متوسط است.

برای انجام به روز رسانی محتوا، باید:

  • اطلاعات را به روز کنید تا مطابق معیارهای روز باشد.
  • باید در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) از رقیب یا رقبای خود بالاتر باشید.
  • در هر زمانی، آن را در URL موجود حفظ کنید

به عنوان مثال، برای چند سال گذشته، دستیار ویرایشگر SEJ، آنا کرو، یک پست در مورد تقویم بازاریابی را منتشر کرده است که باید هرسال به روز رسانی محتوا انجام شود. در سال 2016، نسخه اول این پست منتشر شد که 22000 بار مطالعه شد، جز 2 موضوع برتر در موتور جستجوی بود و به طور متوسط موجب 2000 بازدید از صفحه شد. در پایان سال 2017، محتوا نیاز به، ‌به روز رسانی برای سال 2018 داشت.

نتایج به دست آمده برای پست تقویم بازاریابی:

1. 64000 بار خوانده شد

2. هر ماه حدود 5000 بازدید صفحه از طریق این پست کسب شد که نشان دهنده بیش از 2 برابر بهبود عملکرد سایت است.

 

حالت 3: بازنویسی محتوا

در صورت وجود شرایط زیر، محتوای قدیمی شما باید بازنویسی شود:

  • در حال حاضر ترافیک آن کم یا بسیار پایین است.
  • دیگر لینک‌های جدید را جذب نمی‏کند و به اشتراک گذاشته نمی‌شود.
  • در صفحه اول سرچ رتبه بندی نمی‌شود.
  • آیا ایندکس شده است؟
  • هیچ تبدیلی ندارد

اما باید چگونه بازنویسی محتوا را انجام دهیم؟

معمولاً محتوایی که نیاز به بازنویسی دارد، دارای یک موضوع مفید، مرتبط یا کمک کننده است، اما فقط ضعیف و بی کیفیت نوشته شده است. برای بازنویسی محتوا، اطمینان حاصل کنید:

  • بازنویسی محتوا را از ابتدا شروع کنید.
  • اطلاعات را به روز رسانی کنید تا درست باشند.
  • کد 301 پست قدیمی را به سمت ایجاد پست جدید در یک URL جدید (بهینه شده) هدایت (redirect) می‌کند.

از طریق Google Shares، ما متوجه می‌شویم که چگونه ریدایرکتهای 301، از الگوریتم PageRank عبور می‌کنند:

  • Google می‌تواند PageRank را از طریق ریدایرکتهای 301، عبور دهد.
  • تمام ریدایرکتهای 301 100٪ از PageRank عبور نمی‌کنند.
  • یک ریدایرکت 301 فقط درصورتی که صفحه جدید با موضوع صفحه قدیمی مطابقت زیادی داشته باشد، 100٪ از PageRank عبور می‌کند.

به عنوان مثال، SEJ یک پست در مورد یک موضوع محبوب SEO داشت – مقایسه زیرپوشه ها (subfolders) و زیر دامنه ها (subdomains). با این حال، این پست که در سال 2008 نوشته شده بود، از رتبه بندی صفحه اول گوگل خارج شده بود و هر ماه فقط حدود 50 بازدید از صفحه داشت.

بنابراین جنی هالاز، نویسنده مقاله ای درباره سئو به درخواست SEJ، آن را بازنویسی کرد و این مقاله با عنوان “زیرپوشه ها در مقابل زیر دامنه ها: کدام یک برای سئو بهتر است و چرا؟” مجدداً منتشر شد.

نتایج به طور باور نکردنی عالی بودند:

  • در صفحه جستجو رتبه بندی 1 را کسب کرد
  • 30000 بار خوانده شد
  • ماهانه حدود 4000 بازدید از صفحه داشت که نسبت به نسخه قدیمی 80 برابر بهبود یافته است.

حالت 4: ترکیب محتوا

در این بخش دلایلی ترکیب محتوای قدیمی شما ارائه شده است:

  • شما چندین مقاله در مورد یک موضوع دارید.
  • بخشی از مطلب مقداری ترافیک ایجاد می‌کند. بقیه مطلب ترافیک کمی دارد یا اصلاً ندارد.
  • لینک‌های جدید را جذب نمی‏کند و به اشتراک گذاشته نمی‌شود.
  • مقاله در صفحه 1 رتبه بندی نشده است یا در صفحه اشتباه رتبه بندی می‌کند.
  • دو صفحه در یک SERP با هم رقابت می‌کنند.

در تصویر زیر مثالی ارائه شده است:

 

از نظر جان مولر یکی از مدیران شرکت گوگل ترکیب محتوا در صورت لزوم باید انجام شود. وی در مورد این موضوع گفت:

“احتمالاً. من فکر می‌کنم این چیزی است که به طور کلی … ما می‌بینیم که اگر شما دو یا سه یا چهار نوع صفحه ضعیف داشته باشید و آن‌ها را در سایت فعلی یا سایت دیگری ادغام کنید می‌توان گفت این صفحه قوی‌تر خواهد شد؛ زیرا اکثر قسمت‌های سایت دقیقاً به یک موضوع می‏پردازند، بنابراین احتمالاً بیشتر از آن‌ها دارای بخش‌های کوچکی هستند که تا حد زیادی به هم مرتبط هستند. ”

اما چگونه می‌توانید ترکیب محتوا را انجام می‏دهید؟ برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک بخش عالی از محتوا را ایجاد کنید.
  • نوشتن محتوا را از ابتدا شروع کنید، اما می‌توانید از هر محتوای مفید و مرتبط موجود استفاده مجدد کنید
  • آن را بهتر از رقبای خود بنویسید.
  • ریدایرکت 301 آن را به سمت URL جدید (بهینه شده) هدایت می‏کند.

فقط انجام این مراحل برای ترکیب محتوا کافی است. پشتیبان SEJ، اشلی وارد یک محتوای ترکیبی با موضوع “نحوه بررسی یک محتوا: چک لیست نهایی ” نوشت.

نتایج کار او عالی بود:

  • کسب رتبه در صفحه 1
  • 8000 بار خوانده شد
  • هر ماه حدود 300 بازدید از صفحه داشت که در مقایسه با محتواهای قبلی 10 برابر بهبود یافته است.

حالت 5: حذف یا حذف مجدد محتوا

محتوای قدیمی شما باید حذف شود اگر شرایط زیر را دارد:

  • مطالب محتوا تأثیرگذار نیست.
  • ضعیف نوشته شده است یا خارج از موضوع وب‌سایت یا سندیکای محتوا است، مطالب حاوی دزدی ادبی یا کپی است.
  • از نظر تاریخی اهمیتی ندارد.
  • تعداد بازدید صفحه بسیار کم است.
  • محتوا ترافیک، پیوند، اشتراک گذاری، تبدیل یا میزان تعامل کمی دارد یا فاقد تعامل است.

در ادامه یک مثال از محتوای فوق العاده بد وجود دارد. این محتوای بی کیفیت تعداد بازدیدها یا میزان اشتراک کمی دارد و صادقانه باید گفت این محتوا، محتوایی است که هیچ کس نمی‌خواهد آن را بخواند؛ بنابراین چگونه می‌توانید که محتوا را از سایت خود حذف کنید؟ برای پاسخ دادن به این سؤال باید به این چهار سؤال پاسخ دهید.

 

اگر به هر یک از این سؤالات پاسخ “بله ” دهید، حذف محتوا می‌تواند به ضرر شما تمام شود؛ اما اگر به همه این سؤالات پاسخ “نه ” دهید زمان حذف محتوا فرا رسیده است. برای اینکه بفهمید که نیاز به بهبود و بهینه سازی محتوا قدیمی خود دارید یا حذف آن، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بررسی کنید: بدانید چه نوع در صفحه وب‌سایت خود محتوایی دارید.
  • ارزیابی کنید: اگر می‌توانید محتوا را بهبود ببخشید (بازنویسی، ترکیب و به روز رسانی محتوا) یا اگر نمی‌توانید محتوا را حذف کنید (deindex، حذف از وب‌سایت).
  • اندازه گیری کنید: از معیارهایی که برای کسب و کار شما اهمیت دارد استفاده کنید و از داده های واقعی برای تصمیم‌گیری در مورد حفظ یا حذف محتوای قدیمی خود استفاده کنید.

پاسخ به سؤالات متداول در مورد بهبود یا حذف محتوای قدیمی

سؤال: اگر همه مطالب وب‌سایت از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، آیا برای ایجاد محتوای باکیفیت بالا در یک وب‌سایت جدید می‌توان، همه آن‌ها را حذف کند؟

پاسخ: به جز شرایطی مثل وب‌سایت شما در حال حاضر جریمه شده باشد، یا در گذشته جریمه شده باشد، یا اگر نام دامنه به نوعی شما را به یک حوزه یا بازاری خاص متصل کند که قصد خروج از آن را دارید، دلیلی وجود ندارد که نتوانید محتوای قدیمی سایت خود را حذف کرده و در همان دامنه شروع به انتشار محتوای جدید کنید.

ایجاد محتوای عالی فرایند سختی است؛ اما برای افرادی که می‌توانند در طول زمانی به محتوا باکیفیتی تولید کنند، نتایج خوبی خواهد داشت. برای اینکه بفهمید تمام بخش‌های محتوای قدیمی شما تغییر کرده است و یک محتوای جدید و باکیفیت دارید، آن را دوباره ارزیابی کنید. این کار کمی طول می‏کشد تا بفهمید محتوای جدید و بهبود یافته شما چه وضعیتی دارد.

سؤال: چگونه ممکن است همه این نکات را برای یک سایت تجارت الکترونیک استفاده کرد؟ زیرا در تجارت الکترونیک POC ها به طور مداوم برای علیه محتوای کوتاه و مختصر تلاش می‌کنند

پاسخ: بهترین راه برای مقابله با این موانع این است که از یک آزمون کوچک برای تأیید مطالب موجود استفاده کنید و با این داده ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها، مطالب خود را از نو بنویسید. نشان دهید که محتوای قدیمی در حال حاضر هیچ کاری برای سایت شما انجام نمی‌دهد، هم در میزان ترافیک و هم افزایش فروش یا هر چیز دیگری. این کار موجب باز شدن دریچه ای را برای تأیید محتوای کوتاه و اندازه گیری نتایج باز کند.

سؤال: اگر مقصد درست یا صفحه دیگری در مورد همان موضوع وجود نداشته باشد، صفحاتی که محتوای ضعیف و فاقد نفوذ حذف می‌کنند از کجا می‌توانند کد 301 را بگیرند؟

پاسخ: می‌توانید کد 301 محتوا را در یک صفحه دسته بندی کنید. اگر این کار انجام نشود، فقط آن را deindex کنید.

سؤال: آیا این موارد در سایت‌هایی با تعداد صفحه کم اعمال می‌شود؟ SEJ دارای بیش از 18k صفحه و تعداد زیادی مرجع است. آیا این کار در سایتی که دارای 150 صفحه یا کمتر از این است عمل می‌کند؟

پاسخ: صادقانه باید گفت که احتمالاً شما همین نتایج را دریافت نخواهید کرد. با این حال، اگر تولید و انتشار محتوای بیشتری را شروع کنید، ممکن است در عرض چند سال نتیجه بهتری را دریافت کنید.

سؤال: اگر یک محتوای ضعیف را حذف کنیم و محتوای خود را به صفحه اصلی هدایت کنیم، آیا این کار عواقب منفی برای وب‌سایت یا کسب و کار دارد؟

پاسخ: اگر عناوین مربوط به فضای سایت، حوزه کسب و کار یا صنعت شما باشد، این کار درست است؛ اما اگر محتوای زیادی را در موضوعات مختلف به صفحه اصلی هدایت می‌کنید، این موضوع می‏تواند برای Google گیج کننده باشد، خصوصاً اگر از کلمات کلیدی حوزه خود در هیچ کجای صفحه اصلی استفاده نشده باشد. این ایده درستی است که موضوع A را به صفحه A یا B را به صفحه B را هدایت کنید؛ اما اگر مباحث B، C، D، E و F را به صفحه A هدایت می‌کنید و همه آن‌ها متفاوت هستند، خواهید دید که این کار هیچ فایده ای نخواهید داشت و حتی ممکن است یک ضرر جزئی از این کار ببینید.

 

 

سؤال: اگر واقعاً می‏خواهید صفحه ای را حذف یا deindex کنید، آیا باید آن را 301 کنید؟ یا لازم نیست.

پاسخ: اگر ارزش دارد (به عنوان مثال، ارزش بالایی در جذب لینک دارد) می‌توانید آن را در صفحه مربوطه 301 کنید، باید این کار را انجام دهید. اگر ارزش خاصی ندارد، لازم نیست.

سؤال: همان‌طور که الگوریتم در رتبه بندی درست‌ترین کلمات کلیدی بهتر می‌شود، آیا طبیعی است که برخی از مطالب به اندازه کلمات کلیدی در طول زمان نباشند یا رتبه بندی برای تعداد کل کلمات کلیدی در طول زمان کمتر است؟ یعنی این یک تغییر الگوریتمی است و مربوط به مبحث محتوا نیست؟

پاسخ: گوگل تلاش می‌کند تا در مورد تطبیق سؤالات با توجه به قصد و نیت کاربر بهتر عمل کند؛ بنابراین باید ایده و محتوای خود را نیز تغییر دهید. اگر بخشی از محتوای قدیمی شما که قبلاً از نظر سؤالات خاص مخاطبان رتبه بندی خوبی داشته است، اکنون باید آن را در SERP ها بررسی کنید. ببینید اکنون گوگل آن را در چه رتبه ای قرار می‏دهد. آیا هدف جستجو تغییر کرده است یا فقط بخش‌های برجسته، یا فیلم‌ها، یا نتایج اخبار، یا سایر بخش‌های مربوط به نتیجه گیری یک محتوای خاص را نشان می‌دهند. اگر متوجه شدید این حالت مربوط به الگوریتمی است، بازهم مربوط به محتوا است که باید تصمیم بگیرید همان دیدگاه در مطالب خود حفظ کنید یا آن را تغییر دهید.

سؤال: آیا بعد از بازنویسی محتوا، آیا کلمه کلیدی موردنظر همچنان همان کلمات کلیدی قبلی هستند؟

پاسخ: بله

سؤال: من هیچ تبلیغی در صفحات خود نشان نمی‌دهم. آیا این کار خوب است؟ یا بد؟

پاسخ: کمبود تبلیغات نه خوب است نه بد و به تنهایی برای بررسی عملکرد محتوا در نظر گرفته می‌شود. از نظر تجربه کاربران، بدیهی است خوب است، زیرا تقریباً همه از تبلیغات بیزار هستند. بسیاری از سایت‌های دارای تبلیغات، رتبه خوبی دارند و بسیاری از سایت‌های بدون تبلیغات هم رتبه خوبی دارند.

سؤال: برای وب‌سایت ارائه دهنده خدمات مشتری با محتوای آموزشی، معیارهای دیگری که برای “کیفیت ” خوب محتوا توصیه می‌کنید چیست؟ نرخ تبدیل واقعاً منطقی نیست.

پاسخ: Google Analytics معیارهای محتوای خوب را دارد. نمایش زمان روی صفحه، نرخ پرش (bounce rate) و مدت زمان دوره آموزشی همه شاخص‌های موفقیت در محتوا این نوع صفحات هستند. همچنین گزارش جدید نسبت به محتوای بهینه شده بهتر است، زیرا به شما این اطمینان را می‌دهد که محتوای شما باعث می‌شود که مردم دوباره به صفحه شما برگردند یا اینکه تعداد زیادی کاربر خواهید داشت.

 

سؤال: داشتن کلمات کلیدی اصلی یکسان برای چندین صفحه در یک وب‌سایت یک چیز بد است؟

پاسخ: می‌تواند بد باشد. به عنوان مثال شما یک صفحه دارید که شاید سه سال از فعالیت آن می‌گذرد و دارای محتوای قدیمی است. این صفحه از رتبه بندی یک صفحه واقعاً خوب و جدید خارج شده است و این حالت ناشی از یک مشکل است. در نهایت، این موضوع به استراتژی شما و آنچه را که انتظار دارید کاربران شما در صورت مشاهده صفحه شما برای یک جستجوی خاص انجام دهند، بستگی دارد.

سؤال: هنگام ورود به یک بازار جدید که در آن شناخته شده نیستید، چگونه موفقیت انتشار محتوا را ارزیابی می‌کنید. چه زمانی باید موفقیت محتوا در این شرایط ارزیابی شود؟

پاسخ: هر زمان که وارد بازار جدیدی می‌شوید، زمان می‌برد تا بفهمید مخاطبان شما دقیقاً چه کسانی هستند و چه نوع محتوایی می‌خواهند. با انتشار محتوا در زمان‌های مختلف و با موضوعات گوناگون در حوزه خود، باید میزان موفقیت را اندازه گیری کنید. در بسیاری از این موارد موفقیت حاصل نمی‌شود، اما این کاملاً خوب است، زیرا شما می‌توانید از محتوای ناموفق خود به اندازه محتوای موفق خود، یاد بگیرید تا محتوای موفقی را ایجاد کنید.

به طور کلی، حدود یک سال طول می‌کشد تا بتوانید عملکرد محتوای خود را به درستی ارزیابی کنید؛ اما زمان ارزیابی ممکن است به 18 ماه یا گاهی حتی بیشتر هم برسد، به تعداد دفعات انتشار، میزان رقابت و میزان تقاضای برای محتوا را در میان سایر متغیرها بررسی کنید.

سؤال: هنگام بازنویسی، آیا باید محتوای قدیمی در همان URL را اصلاح کنید یا یک URL جدید ایجاد می‌کنید؟ چرا ریدایرکت می‌شود و فقط از همان URL استفاده نمی‌شود؟

پاسخ: این موضوع می‌تواند به هر صورتی انجام شود. اگر فکر می‌کنید URL مناسب سئو است، آن را حفظ کنید و محتوا را اصلاح و دوباره منتشر کنید (اگر با تاریخ را وارد کردید باید با یک تاریخ به روز شده محتوای قدیمی را منتشر کنید). اگر متوجه شدید که بسیاری از آدرس‌های اینترنتی شما بهینه، بادوام یا پایدار هستند؛ بنابراین، به عنوان مثال اگر تعداد زیادی پست با عنوان شماره دار، دارید (به عنوان مثال یک پست با عنوان ” 10 نکته ای که باید در مورد سئو بدانید “)؛ و ممکن است “URL 10-موردی- که شما- باید -در مورد- سئو- بدانید ” باشد

 

اما اگر می‌خواهید اقدام به بازنویسی محتوا کنید و آن را به 11 مورد یا 15 مورد تغییر دهید، چه می‌کنید؟ یا اگر بخواهید فرمت محتوا را کنار بگذارید و کار دیگری انجام دهید چه اتفاقی می افتد؟ اگر URL با عنوان مطابقت ندارد، احتمال زیاد مشکل‌ساز خواهد بود. اگر نشانی اینترنتی بهینه شده نداشته باشید و هنوز هم بازدیدکننده داشته باشید، ممکن است تغییر آن خطرناک باشد، به خصوص اگر صفحه مهم و تخصصی دارید. نتایج ارائه شده دران مقاله مفید است و به شما در رشد ترافیک کمک می‏کند. اگر نگران هستید، همیشه می‌توانید از موارد کوچک شروع کنید و ببینید آیا این روند برای شما مناسب است یا خیر.

سؤال: این مقاله بیشتر بر روی پست‌ها متمرکز است. در مورد صفحات وب‌سایت چطور است؟ آیا پست‌ها در صورت نو شدن، مرتباً موجب بهبود صفحات می‌شوند؟ (به عنوان مثال بخش‌های خانه، درباره ما، خدمات، دسته ها و غیره).

پاسخ: صفحاتی که نشانه های کاهش چشمگیر عملکرد را نشان می‌دهند می‌توانید از به نوسازی و به روز رسانی محتوا استفاده کنید. اگر محتوای خوب شما دیگر به شما کمک نکند. باید آن را بهینه سازی و نوسازی کنید.

اما اگر محتوای قدیمی یک صفحه همچنان خوب عمل می‌کند و موجب بهبود صفحه شما می‌شود، بهبود و نوسازی آن را پیشنهاد نمی‌شود؛ و همیشه یک سری صفحات ثابت را به روز کنید – به عنوان مثال، اگر دیگر خدمتی ارائه نمی‌دهید یا شخصی در صفحه “درباره ما ” دیگر شخصی برای برقراری ارتباط نیست، باید آن را فوراً به روز کنید.

سؤال: اگر ترکیب چندین پست در مورد یک موضوع باشد، نگران هستیم که مقاله ترکیبی این چند پست طولانی باشد. چگونه می‌توانید به هدایت یک موضوع طولانی بپردازیم؟ آیا این نگرانی درست است؟

پاسخ: هنگام ترکیب محتوا، فقط باید بهترین قسمت‌های هر محتوا را که دوباره استفاده کنید. نیازی به استفاده مجدد همه بخش‌ها یا موارد نیست؛ بنابراین اگر 4 پست در مورد یک موضوع دارید، از یکی 400 کلمه، از یکی 500 کلمه، از دیگری 1000 کلمه و از دیگری 750 کلمه برداشت کنید؛ اما کار این بدان معنا نیست که اکنون شما باید محتوایی حدود 2500 کلمه ای را منتشر کنید. (مگر اینکه برای رتبه بندی در پرسشی که هدف قرار داده اید، این مقدار لازم است.) به وب‌سایت SERP نگاه کنید و تعداد کلمات را برای رتبه بندی 10 موضوع برتر بررسی کنید. اگر محتوا 1100 کلمه باشد، شما می‌توانید در همین حد محتوای جدید را ایجاد کنید.

سؤال: آیا توصیه می‌شود از فایل robots.txt استفاده شود تا موضوعی ایندکس نشود؟ اگر گوگل بخواهد “همه چیز را ببیند ” چگونه می‌توانید آن را دور بزنید؟

پاسخ: احتمالا گوگل دیگر بخواهد همه چیز را ببیند. باید اجازه دهید گوگل فقط محتوای باکیفیت شما را ببیند. امروزه در بسیاری از جستجوها، صفحات موضوعی مانند گذشته رتبه بندی نمی‌شوند. عمدتاً به این دلیل است که اگر کاربر بر روی صفحه ای کلیک کند، معمولاً به دنبال اطلاعات یا منابعی است و از طریق لینک‌های موجود در یک صفحه موضوعی این اطلاعات یا منابع را جستجو نمی‏کند. در نهایت این به استراتژی شما و اهمیت صفحه های موضوعی شما برمی‌گردد.

 

سؤال: بسیاری از وب‌سایت‌هایی که من در آن‌ها کار می‌کنم وب‌سایت‌های مجلات چاپی هستند و بسیاری از مطالب، قدیمی و منسوخ شده و برگرفته از مطالب بایگانی نسخه چاپی هستند. آیا این محتوای قدیمی “ارزش تاریخی ” دارد یا به سایت‌های ما آسیب می‌رساند؟

پاسخ: وقتی من در مورد ارزش تاریخی صحبت می‌شود، اساساً بیشتر در مورد اخبار، مانند پوشش تحولات مهم صنعت، ترندها یا رویدادهای مهم است. اگر مطالب بایگانی شده شما منبع بسیار خوبی برای مخاطبان شما باشد، به سایت شما آسیب نمی‌رسد (در بدترین حالت احتمالاً تأثیر خاصی روی سایت شما نخواهد داشت). یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، یافتن راه‌هایی برای تبلیغ محتوای قدیمی است. شاید از طریق به روز رسانی‌های شبکه های اجتماعی، منشن موضوع محتوا در خبرنامه یا ویژگی “فلش بک ” می‌توانید تبلیغات محتوای بایگانی شده را انجام دهید

سؤال: آیا می‌توانید در مورد مفهوم E-A-T بیشتر توضیح دهید؟

پاسخ: پیشنهاد می‌کنیم “گوگل می‌گوید شما به نویسندگان متخصص نیاز دارید: استانداردهای محتوا از دستورالعمل‌های جستجوی جدید ” را مطالعه کنید.

سؤال: ما در طول سال‌ها مقاله های وبلاگ زیادی داریم که اساساً عملکرد مشابهی دارند. یک موضوع مشابه را پوشش می‌دهند. اطلاعات مشابه‌، به اشتراک گذاشته می‏شوند. آیا بهتر است محتوای قدیمی را حذف کنیم، URL ها را با ‌بهترین نسخه محتوا ارائه دهیم یا همه آن مقاله ها را کنار بگذاریم؟

پاسخ: اگر محتوای قدیمی ترافیکی ندارند یا کاری برای بهبود عملکرد سایت شما انجام نمی‌دهند (با توجه به معیارهایی که برای شما مهم است)، قطعاً پیشنهاد می‌کنیم ریدایرکتینگ 301 را برای همه پست‌های قدیمی به سمت جدیدترین و جذاب‌ترین پست خود انجام دهید. اگر در مورد موضوعی محتوایی وجود ندارد، آن را ایجاد کنید؛ و از هر مطلبی که در محتوای قدیمی است استفاده کنید.

سؤال: آیا داشتن شش مقاله در Content Audit، رقبای شما را به صفحه بعدی سوق نمی‌دهد؟

پاسخ: خیر، زیرا با هیچ یک از این مقالات در صفحه 1 رتبه بندی نشده بودند. پس از ترکیب محتوا، سرانجام وارد صفحه 1 شدیم.

سؤال: آیا شما URL را تغییر داده و در مقاله خود زیر دامنه ها در برابر زیرپوشه ها هدایت کرده اید یا همان URL را حفظ کرده اید؟

پاسخ: بله ما مقاله جدید را در یک URL جدید منتشر کردیم و کد 301 پست قدیمی را به مطلب جدید هدایت کرد.

سؤال: تمام صفحات من دارای طرح کلی، بنر، منو، لحن خاص و اپلیکیشن ها هستند … با توجه به این شرایط محتوای تکراری دارم اما محتوای اصلی متفاوت است. پست‌های وبلاگ و غیره متفاوت هستند؛ اما همه صفحات عناصر مشترکی دارند. آیا این نوع محتوا مشکلی دارد؟

پاسخ: به نظر می‌رسد شما هم مانند اکثر صفحات وب اکثر وب‌سایت‌ها هستید، یعنی محتوای اصلی منحصر به فردی دارد اما فرمت‌ها و عناصر مشابهی دارید. به نظر نمی‌رسد مشکلی وجود داشته باشد، مگر اینکه در چندین صفحه از سایت خود محتوای یکسانی داشته باشید یا چندین URL از همان محتوا استفاده می‌کنند و یا اگر محتوایی دارید که از وب‌سایت‌های دیگر به سرقت رفته است.

سؤال: اگر URL را یکسان نگه داریم اما محتوای کپی شده را نوسازی کنیم، آیا لازم است فراداده را نیز یکسان سازی کنیم؟

پاسخ: اگر می‌توانید آن را بهینه کنید. اطمینان حاصل کنید که منافع کاربر مشخص است.

سوال: برای یک سازمان غیر انتفاعی آیا باید تاریخ ها را از صفحات ویدئویی و مطالب خود حذف کنیم؟  آنها همیشه مخاطب دارند و ماندگار هستند و واقعاً نیازی به تاریخ ندارند؟

پاسخ: شما می توانید. تاریخ‏ها ضروری نیستند.

سؤال: شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) که هنگام ارزیابی محتوای جدید مورد تجزیه و تحلیل قرار می‏گیرند کدامند؟ چگونه می‌توانید کیفیت محتوا را اندازه گیری کنید؟

پاسخ: روی تعداد کل بازدید از صفحه، رتبه بندی، ترافیک ارگانیک، ارزش پیوند (Trust Flow / Citation Flow) و میزان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی تمرکز کنید. این معیارها به شما می‌گویند که آیا مخاطب با محتوای شما ارتباط برقرار کرده است یا به آن واکنش نشان داده است. محتوا فقط قالبی است که شما برای بیان یک ایده یا مفهوم استفاده می‌کنید. هرچه ایده یا مفهوم بهتر باشد، محتوا نیز بهتر خواهد بود. داده ها تنها راه اندازه گیری کیفیت محتوا هستند، بنابراین معیارهایی را که بیشترین اهمیت را برای شما دارند انتخاب کنید.

سؤال: محتوای بسیار هدفمند و خاص در وبلاگی که خوانندگان زیادی ندارد، آیا هنوز هم این محتوای باکیفیت است؟ حداقل تعداد # خواننده چیست؟

پاسخ: تعداد خوانندگان متفاوت خواهد بود. به طور معمول، از قانون 80-20 به عنوان نقطه شروع استفاده کنید؛ یعنی پایین 20 درصد از ابتدای محتوای خود را نگاه کنید. این بخش معمولاً محتوایی است که به هر دلیلی کارایی ندارد؛ بنابراین امروز یا یک سال دیگر معجزه ای برای شما وب‌سایت شما رخ نخواهد داد.

سؤال: هر چند وقت یک‌بار محتوای بهینه شده بررسی می‌شود، زیرا تصور می‌کنم مدتی طول می‌کشد تا تأثیر تغییرات مشخص شود. آیا زمان بندی مشخصی برای زمان به روز رسانی محتوا وجود دارد؟

پاسخ: اگر محتوای قدیمی شما همیشه برای مخاطبان جدید است، آن را هر سه ماه یا سالانه بررسی کنید. اگر هر سه ماه یکبار تغییری را در محتوا ایجاد می‏کنید، هر زمانی می‌توانید آن را ارزیابی کنید.

سؤال: چرا چندین متغیر را در یک صفحه محتوا تغییر می‌دهید؟ – مشابه مثال Paypal -به جای اینکه آن را به صورت پیوسته جلو ببرید و بررسی کنید؟ آیا حالت نامتعارف Paypal می‌تواند به فقدان مقطعی قدرت یا پول شما یا شرایط زندگی شما مربوط باشد؟

پاسخ: ما قبلاً چندین متغیر را با موفقیت تغییر داده بودیم. هدف ما همیشه ارائه محتوای باکیفیت است. در تمام نمونه هایی که من به اشتراک گذاشته شد (جدا از نوسازی محتوا) به علاوه ده ها مورد دیگر، نویسندگان، URL ها و مطالب را تغییر کردند و این تغییرات روی عملکرد وب‌سایت تأثیر گذاشت.

سؤال: وقتی می‌گویید محتوا را بازنویسی کنید، چه مقدار از آن باید بازنویسی شود؟

پاسخ: بازنویسی محتوا می‌تواند به اندازه تغییر چند تاریخ یا عدد باشد یا یک تغییر اساسی‌تر است. به طور معمول، هنگام بازنویسی، 95 تا 100 درصد محتوا تغییر خواهد.

سؤال: رایج است که 750 کلمه محتوا معیار وبلاگ‌ها برای انتشار آن است. این موضوع درست است؟ و اینکه شما چه تعداد کلمه را برای یک محتوا پیشنهاد می‏کنید؛ زیرا برای برخی از موضوعات نوشتن محتوا 1500 کلمه ای واقعاً سخت است.

پاسخ: باید مشخص کنید برای چه سؤالی یا مسئله ای می‌خواهید صفحه خود را رتبه بندی کنید. بررسی طول پست‌های رتبه بندی شده در صفحه 1 برای آن سؤال یا مسئله چقدر است. هیچ تعداد کلمه ایده آلی وجود ندارد و شما باید بر اساس موضوع و سؤال خود تعداد مناسبی را برای محتوای خود در نظر بگیرید. اغلب اوقات مشاهده می‏کنید که پست‏هایی با 300 کلمه در مقایسه با پست‏های 3000 کلمه ای عملکرد بهتری دارند. واقعاً، شما باید برای مخاطبان خود و پاسخگویی به سوالات آن‏ها بنویسید. محتوای سرگرم کننده نسبت به محتوای بازاریابی کوتاه تر است.

سؤال: بنابراین وقتی یک بخش تاریخ دار محتوا را به روز کردید، فقط عنوان را بازنویسی کردید و تاریخ محتوا را به روز کردید؟

پاسخ: بله عناوین همیشه قابل بهبود هستند. عناوین را برای بررسی محتوای قدیمی تغییر دهید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.