هنگام تعیین استراتژی وبلاگ و وبلاگ نویسی باید از یک سری اشتباهات خودداری کنید؛ زیرا وبلاگ یک ابزار بازاریابی قدرتمند برای مشاغل مختلف است. صرف نظر از اینکه چه نوع شغلی دارید (از تولید کننده ماکارونی بدون گلوتن گرفته تا طراح نرم افزار املاک و مستغلات و ارائه دهنده خدمات مربیگری)، در واقع وبلاگ قدرتمندترین ابزار بازاریابی است. اولین موضوع که یک عنصر حیاتی در وبلاگ نویسی است که به طور معمول نادیده گرفته میشود این است که وبلاگ شما نشان دهنده صدا و لحن کسب و کار شما است.
همچنین شخصیت و ارزشهای اصلی برند کسب و کار شما در وبلاگ شما به نمایش گذاشته میشود. گاهی اوقات این موضوع مهم هنگام وبلاگ نویسی سنتی از قلم می افتد، اما امروزه، بیش از هر زمان دیگر، مردم میخواهند با کسانی که به آنها اعتماد دارند، کار کنند. وبلاگ ساده ترین راه برای ایجاد – و حفظ – یک رابطه قابل اعتماد است. اگر پستهای وبلاگها، با در نظر گرفتن اصول سئو و به صورت مکرر و مداوم ایجاد شوند، به یک وبسایت کمک شود تا در نتایج موتورهای جستجوی بسیار قویتر ظاهر شوند.
با استفاده از وبلاگها، میتوانید کلمات کلیدی طولانیتر را انتخاب کنید تا به افرادی که به دنبال اطلاعات دقیق هستند، کمک کنید
همچنین یک کمپین وبلاگ نویسی همراه با تعیین استراتژی وبلاگ صحیح، میتواند به شما در ارائه چشم اندازهای مختلف در قیف فروش کمک کند. در واقع پستهای وبلاگ به افرادی که آماده خرید هستند، آموزشهای لازم را در مورد محصول یا خدمت ارائه میدهند. علاوه بر این وبلاگها یک منبع بی پایان برای سایر کانالهای بازاریابی، از جمله پستهای رسانه های اجتماعی، خبرنامه ها هستند و اطلاعات مفید همراه لینک را در مورد کسب و کار شما برای سایر افراد فراهم میکند.
وبلاگ نویسی یک کار کوتاه مدت نیست؛ بلکه یک فعالیت بلند مدت است. اگر واقعاً مدیر یک کسب و کار دارای یک چشم انداز بلند مدت باشد، ارزش یک کمپین وبلاگ نویسی قوی را درک میکند. ایجاد چنین کمپینی باعث آگاهی از برند و ارتقا و تقویت وبسایت در موتورهای جستجو میشود.
بسیاری از افراد، به ویژه افرادی که محصول میفروشند، به قدرت تبلیغات Google Ads و Facebook نیاز دارند؛ اما هیچ چیز جز وبلاگ نویسی نمیتواند قدرت یک برند را از طریق بازاریابی محتوای با کیفیت، افزایش دهد؛ یعنی وبلاگ نویسی استراتژیک بسیار مهم است.
اشتباه اکثر آژانسهای تبلیغاتی و مشتریان این است که فقط اطلاعاتی را در مورد محصولات یا خدمات ارائه میدهند، بدون اینکه به مسائل مهمی مثل هویت برند یا انگیزه برای خرید را در هنگام تعیین استراتژی وبلاگ توجه کنند. برخی افراد هم اصلاً به سئو توجه نمیکنند و برخی دیگر هم در تداوم و انسجام مطالب خود ناموفق هستند. با توجه به بررسیهای انجام شده در طی چند سال گذشته و بررسی اشتباهات وبلاگ نویسان، پنج اشتباه اصلی و مهم در این زمینه شناسایی شد که هنگام تعیین استراتژی وبلاگ و نوشتن پستهای وبلاگ باید از آنها اجتناب کنید.
5 اشتباه رایج در تعیین استراتژی وبلاگ و وبلاگ نویسی
اشتباه 1: عدم انجام تحقیق 3 مرحله ای:
کمبود تحقیق قبل از شروع یک کمپین وبلاگ نویسی بزرگترین اشتباهی است که مشاهده است.
قبل از تایپ یک پست باید سه نوع تحقیق را انجام دهید:
1. تجزیه و تحلیل کلی بازار
2. تحلیل مخاطبان هدف
3. تحقیقات رقابتی
1. تجزیه و تحلیل کلی بازار:
شما میخواهید یک تصویر کلی از بازار خود، از جمله اندازه بازار ، میزان سودآوری، کانالهای توزیع، ترندها و نرخ رشد آن داشته باشید. برخلاف دو مورد دیگر، تحلیل بازار به وقت و انرژی زیادی نیاز ندارد. کافی است بدانید که نمای کلی بازار در صنعت چیست. از داده های حاصل از این تحلیل میتوانید برای تحقیق در وبلاگها نیز استفاده کرد، بنابراین مطمئن شوید که تمام اطلاعات جدید هستند. دو مورد دیگر برای وبلاگ نویسی ارزش بیشتری دارند و باید زمان بیشتری را صرف آنها کنید.
2. تحلیل مخاطبان هدف
استراتژیست ابتدا باید از افرادی که مخاطب هدف آنها در کسب و کار هستند یک سری سؤالات مهم بپرسد تا اطلاعات مورد نظر را دریافت کند. این اطلاعات باید از تمام افراد گرفته شود، از مدیر عامل شرکت گرفته تا مدیر ارشد بازاریابی، مدیر فروش و مدیر ارتباط با مشتری. این مرحله از تحقیق کمک میکند تا با پرسیدن سؤالات مشابه از اعضای یک شرکت، جوابهای متفاوتی را دریافت کنید. اینجاست که میتوانید مخاطبان هدف خود را بیشتر بشناسید و ارزش بیشتری را در هنگام وبلاگ نویسی خلق کنید.
هنگامی که مخاطبان هدف خود به خوبی شناسایی کردید، باید همه چیز را در مورد آنها یاد بگیرید. باید بررسی کنید که:
• آنها چه سؤالاتی را به صورت آنلاین در انجمنها، رسانه های اجتماعی و … میپرسند؟
• درآمد آنها چقدر است؟
• چه عادتهایی برای خرید دارند؟
• آیا شما جایگزین بهتری برای کالا و خدماتی که آنها استفاده میکنند، دارید؟
باز هم همه این داده ها را در هنگام وبلاگ نویسی استفاده کنید. با استفاده از این دادهها میتوانید موضوعات و پستهای مختلفی را برای وبلاگ خود ایجاد کنید. فقط تایپ کردن کلمات کلیدی خاص محصولات اصلی شما و پاسخ به سؤالات مخاطبان هدف شما کافی نیست. هدف شما پاسخگویی به این سؤالات با توجه به هویت خاص به برند شماست.
3. تحقیقات رقابتی
در مرحله سوم از تحقیقات مرتبط با تعیین استراتژی وبلاگ، شما تصویر روشنی از بزرگترین رقبای خود خواهید داشت. برای کسب اطلاعات از رقبای خود باید به این سؤالات پاسخ دهید:
• آنها در چه زمینه هایی تحقیق میکنند؟
• هر چند وقت یک بار مطالب خود را پست میکنند؟
• کدام یک از کلمات کلیدی آنها بیشترین رتبه را دارد؟
• اطلاعات کلی وبسایت آنها (میزان بازدید، وبلاگهای برتر، میزان استفاده از CTA، دریافت بابت آگهیهای تبلیغاتی و هزینه های انجام شده برای تبلیغات و غیره) چیست؟
هنگام تحلیل یک رقیب به طور معمول پنج مورد را بررسی کنید: سه مورد مستقیماً مربوط به اطلاعاتی است که از رهبران کسب و کارها و رقبای برتر خود کسب میکنید و دو مورد دیگر درباره ابزارهای سئو است که نشان میدهد رقبای مهم شما از نظر سئو چه کسانی هستند. این عوامل در تعیین استراتژی وبلاگ و وبلاگ نویسی کمک زیادی به شما میکنند.
نکته ای که باید هنگام انجام تحقیقات رقابتی به خاطر بسپارید این است که تحقیقات فقط برای دستیابی به یک بینش و دیدگاه است، نه تقلید کردن از رقبا. فقط به این دلیل که یک موضوع وبلاگ برای یک رقیب موضوع مناسبی است، به این معنی نیست که برای کسب و کار شما هم مفید خواهد بود. بیشترین تحقیقات رقابتی کسب و کارها، در زمینه بررسی سئو و کلمات کلیدی است.
پس از جمع آوری داده ها در این سه سطح، میتوانید از آنها به عنوان مبنایی برای پیشرفت در آینده استفاده کنید. قبل از شروع استراتژی وبلاگ نویسی، حتماً یک تصویر فوری از داده های به دست آمده از کسب و کار خود تهیه کنید. بیشتر رهبران معیارهای بیهوده ای را مانند افزایش ترافیک یا رتبه بندی برای کلمات کلیدی کلی که گاه رتبه بندی برای آنها غیرممکن است، میخواهند.
نتایج واقعی وبلاگ نویسی بین 6 تا 12 ماه مشخص نمیشود؛ اگرچه بعضی اوقات این نتایج بسیار سریعتر به دست می آیند.
وقت و هزینه صرف شده برای موفقیت واقعی هنگام تعیین استراتژی وبلاگ حیاتی است. باز هم متذکر میشویم که این همان چیزی است که موجب تفاوت یک استراتژی مناسب وبلاگ نویسی در برابر استخدام فریلنسر و ارائه لیستی از موضوعات میشود.
اشتباه 2: عدم ایجاد محتوا برای مخاطبان مختلف در مراحل مختلف خرید:
به فضای آنلاین بروید و در مورد شرکتهایی که در جایگاه شما هستند تحقیق کنید. مطالب شرکتهایی را که وبلاگ دارند و نحوه وبلاگ نویسی آنها را بررسی کنید: آیا مطالب آنها برای افرادی نوشته شده است که در مراحل ابتدایی یادگیری هستند یا همه چیز را میدانند و آماده خرید هستند؟ و یا اینکه اساساً مطالب آنها، خلاصه ای از خدمات یا محصولاتی هستند که شرکت به فروش میرساند؟ به عنوان مثال، اگر غذای کودک خود را به مادران سراسر کشور میفروشید، باید محتوایی را ارائه دهید که باعث ایجاد ارتباط مؤثر با تمام افراد کشور در سطوح مختلف قیف فروش شود.
o در حالت اول یک زن باردار آماده خرید نیست. تحقیق میکند تا در مورد انواع غذاهای کودک اطلاعات دریافت کند و درباره مواردی چون سالم بودن غذای برندهای مختلف سؤال میپرسد. در این حالت وبلاگها باید به ساده ترین شکل به تولید محتوای آموزشی بپردازند.
o در حالت دوم مادر با اینکه میدانند به غذای کودک احتیاج دارد؛ اما به دنبال توضیح استدلال خود برای انتخاب یک برند نسبت به برند دیگر هستند. به عنوان مثال از مزایای غذای یک برند، ارگانیک بودن آن است. این دسته از افراد در وسط قیف فروش قرار خواهند گرفت. در این حالت محتوا میتواند بسیار عمیقتر تهیه شود تا قدرت و کیفیت شما را در مورد محصول یا خدمت شما نشان دهد.
o در حالت سوم مادری است که میخواهد بلافاصله خرید کند. این دسته از افراد اساساً همه چیز را در مورد یک برند معتبر میدانند. در این حالت محتوا میتواند به طور جدی عمیق باشد؛ اما تمرکز اصلی شما باید بر روی هویت و ارزشهای اصلی برند شما باشد. اساساً، محتوا باید روی عامل اعتمادسازی تمرکز کند.
اگرچه درصد مخاطبانی که مطالب وبلاگ شما را مطالعه میکنند، بر اساس نوع کسب و کار شما تغییر میکنند، اما تعیین میزان محتوای آموزشی بر اساس تعداد مخاطبان مختلف بیشتر براساس فرمول ساده ای محاسبه میشود:
50٪ محتوای آموزشی باید برای افرادی باشد که نیاز به یادگیری دارند، حتی یادگیری اصول اولیه.
25٪ محتوای آموزشی باید برای افرادی باشد که آماده خرید هستند اما به محتوای متمرکز و عمیقتری نیاز دارند.
25٪ محتوای آموزشی باید برای افرادی باشد که آماده خرید هستند، یعنی به محتوای عمیق در مورد محصولات یا خدمات نیاز دارند. این سطح از تولید محتوا باید بیشتر بر روی اعتمادسازی متمرکز باشد.
بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا
اشتباه 3: فکر نکردن به تداوم و ثبات:
هنگامی که به عنوان یک کارآفرین در حال رشد هستید، دو اصل را باید همیشه در سرلوحه پیشرفت کاری خود قرار دهید: صبر و انضباط. بدون این دو مورد، مسلما شکست خواهید خورد. در دنیای وبلاگ نویسی نیز دو اصل برای بقا در فضای رقابتی وجود دارد: 1) تداوم 2) ثبات. این دو اصل، به تقویم محتوای شما و روزها یا زمان بارگذاریها پستها، به تناسب صدا، لحن و سبک ارائه مطالب در تمام وبلاگهای شما بستگی دارد. اگرچه، ممکن است در مراحل مختلف قیف فروش با سه نوع مخاطب مختلف صحبت کنید اما صدا، لحن و سبک مطالب شما باید در تمام وبلاگها متحدالشکل و یکسان باشد. صدا و لحن شما هنگام وبلاگ نویسی، به برند شما بستگی دارد. اگر لحن شما آرام است، در تمام وبلاگها باید همین سبک را رعایت کنید. این نکته را برای کلیه مطالب وبسایت، رسانه های اجتماعی و خبرنامه ها نیز توصیه میکنیم.
در مورد سبک ارائه مطالب سؤال این است که:
• آیا شما جمله های کوتاه مینویسید؟
• با توجه به دستورالعملهای مربوط به سبکهای نوشتاری، آیا شما به روش AP یا APA علاقه دارید؟
• آیا فهرستهای زیادی را مینویسید؟
• آیا از شماره گذاری برای ارائه مطالب استفاده میکنید؟
اینها تمام مواردی هستند که باید هنگام وبلاگ نویسی از خود بپرسید. مهم نیست که لحن یا سبک نوشتن شما چیست. شما باید در تمام وبلاگهای سبک یکسانی برای ارائه مطالب خود داشته باشید.
اشتباه 4: نوشتن بدون رعایت دستورالعملهای سئو در یک پلتفرم فنی کاملاً سالم
عدم بررسی سئو یکی از اشتباهات رایج در وبلاگ نویسی است که نادیده گرفته میشود. اگر بررسی موارد اصلی (مثلاً سرعت سایت، وجود صفحات تکراری، نداشتن تگهای عنوان، توضیحات متایی که منحصر به فرد نیستند) را فراموش کرده اید، توصیه میکنیم ابتدا سایت خود را به طور کامل بررسی کنید و آنها را برطرف کنید.
در هنگام تعیین استراتژی وبلاگ نمیتوانید کاملاً به اهداف خود برسید، مگر اینکه به مسائل اصلی سئو توجه کنید. همه مطالب وبلاگها نیز باید با در نظر گرفتن اصول سئو نوشته شوند.
پس از انجام تحقیقات لازم و ایجاد استراتژی و تقویم وبلاگ، “الگوهای محتوای سئو ” را در اختیار نویسندگان خود قرار دهید. دستورالعملهای اساسی که برای سئو مورد نیاز است، شامل:
• تیتر بهینه شده
• کلمه کلیدی اصلی
• تعیین تمام کلمات کلیدی مرتبط
• لیستی از URL های برتر برای تحقیق
اشتباه 5: فراموش کردن یک روند ویراستاری قوی
این اشتباه، یک اشتباه بسیار بزرگ هنگام وبلاگ نویسی است. شما میتوانید بهینه ترین پلتفرم، پستهای وبلاگ، مناسبترین لحن و باثباتترین وبلاگ را در دنیا داشته باشید، اما اگر دستور زبان و شیوه نگارش شما شلخته باشد، یا در واقع اطلاعات شما صحیح نباشد، مشتریان احتمالی شما به سرعت به سراغ وبسایتهای دیگری میروند.
برای ایجاد یک سبک نگارشی قوی و رعایت تمام نکات دستور زبان یک مسیر هفت مرحله ای را برای وبلاگ نویسی به شما معرفی میکنیم که بهترین روشهای رعایت دستور زبان، سبک نوشتن، بررسی واقعی بودن مطالب و سئو است.
• این فرآیند در مرحله اول، با بررسی کلمات کلیدی خاص و الگوهای سئو برای تولید محتوای آغاز میشود. در این مرحله، باید عناوین بهینه شده که متناسب با استراتژی کلی وبلاگ شما است، مشخص شوند.
• هنگامی که اولین پیش نویس تهیه شد، کاملاً آن را ویرایش کنید و سپس در یک دور دیگر به بررسی دستور زبان و سبک نگارش بپردازید.
• سپس ویرایش سوم را برای بررسی عناصر سئو انجام دهید.
• حتی پس از این مرحله و قبل از اجازه انتشار مطالب، اجازه دهید یک ویرایش دیگر در حالت پیش نمایش در وبسایت واقعی انجام شود. مشاهده متن از طریق Google Doc یا Word با محیط واقعی وبسایت متفاوت است. این نوع بررسی به یک ویرایشگر اجازه میدهد تا با نگاهی تازه به مطلب نوشته در یک وبلاگ نگاه کند.
جمع بندی:
بسیاری از مشاغل، صرف نظر از نوع خدمات یا محصولات خود، قدرت وبلاگ نویسی را درک نمیکنند؛ بنابراین پتانسیلهای واقعی وبلاگ نویسی را برای پیشرفت کسب و کار خود از دست میدهند؛ اما برای کسانی که چشم انداز طولانی مدت برای شرکت خود دارند و از قدرت وبلاگ نویسی بهره میبرند، میتوانند تبدیل به بزرگترین تولیدکنندگانی شوند که شایستگی رهبری دارند و در نهایت به نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالاتری دست مییابند. باید یک استراتژی وجود داشته باشید تا واقعاً بتوانید از تمام مزایای وبلاگ نویسی بهره مند شوید و این کار با اجتناب از پنج اشتباهی که در در این مقاله به آنها اشاره کردیم، آغاز میشود.