هنگامی از جذب مخاطب و ایجاد لینک های خارجی در وب سایت صحبت می شود، کارشناسان سئو متفق القول تولید محتوا را در این زمینه پادشاه می دانند. این موضوع کاملا واضح و مبرهن است که بدون داشتن لینک های خارجی و یا داشتن محتوایی ارزشمند برای پوشش وب سایتمان توفیق چندانی در حوزه دیجیتال مارکتینگ نخواهیم داشت. در حالی که بسیاری از کنفرانس ها و مقالات طی چند سال گذشته لزوم داشتن محتوای عالی را برای موفقیت در کسب و کار های دیجیتال به مخاطبان گوشزد می کنند؛ اما تعداد اندکی از آنها عملاً در مورد آنچه که صاحبان کسب و کار می بایست در این زمینه انجام دهند، صحبت کرده اند.
در مطلب پیش رو شش استراتژی کلیدی را به شما معرفی می کنیم تا از آنها برای بهینه سازی محتوا و تقویت استراتژی های بازاریابی خود استفاده کنید.
استراتژی های تولید محتوا برای ایجاد کمپین های جذب مخاطب
1. از آنچه که در اختیار دارید برای تولید محتوا استفاده کنید
فرقی نمی کند که در دفتر کارتان مشغول به کار هستید یا در خانه، دانستن اینکه چه در چنته دارید می تواند به مثابه یک دارایی ارزشمند به شما در تولید محتوا و ایجاد لینک های خارجی کمک کند و فرصت های خوبی را پیش روی تان قرار دهد. این قابلیت ها منتظر هستند تا شما از آن ها استفاده کنید. بهتر است زمانی را برای تحقیق و بررسی و صحبت با صاحبان مشاغلی که در حوزه مورد نظر شما فعالیت می کنند، اختصاص داده و در مورد موضوع یا موضوعاتی که می تواند به شما در دستیابی به این قابلیت ها کمک کند، گفتگو کنید.
از سرگرمی ها و علایق منحصر به فرد برای تولید محتوا استفاده کنید
آیا مدیر بازاریابی را در اطراف خود می شناسید که عاشق پرش از هواپیما باشد!؟ اگر اینطور نیست بهتر است که بیشتر در این باره تحقیق کنید! جسارت و ماجراجویی می تواند یک عنصر مهم برای تقویت تیم و کار تیمی باشد. یکی از تفریحاتی که لورا همپتون مدیر بازاریابی در اوقات فراغتش انجام می دهد، پرش از هواپیما است. او قرار است به عنوان یکی از اعضای تیم Skydiving انگلیس در جام جهانی شرکت کند. او ادعا می کند که انجام کار های جسورانه ای مثل پرش دسته جمعی از هواپیما، چیزهای زیادی در رابطه با کار تیمی به او آموخته است.
در حوزه مورد علاقه خود متخصص شوید
اگر شما قادر هستید در حوزه ای خاص به عنوان رهبر فکری باشید، بهتر است هر چه سریع تر این حوزه را شناسایی کرده و مهارت لازم را در آن ها به دست آورید. می توانید به عنوان یک متخصص یک پروفایل بر روی وب سایت تان ایجاد کنید و سپس به درخواست هایی که از سوی روزنامه نگاران(در رابطه با محصول یا خدمات تان) برای شما ارسال می شود، پاسخ دهید و در صورت ایجاد فرصت، مشتریان خود را برای ارائه توضیحات در رابطه با محصولات تان معرفی کنید.
در این مثال، مشتری مشتاق خواهد بود تا به عنوان یک رهبر در زمینه تولید محصول شما، شناخته شود. او این کار را با در همراه داشتن تقویمی که رویداد های اصلی شرکت را نشان می دهد، انجام می دهد.
داده های موجود را استخراج کنید
داده ها هنوز هم منابع قدرتمندی برای تولید محتوای جدید هستند. شما یا مشتریان تان بیشتر از آنچه فکرش را بکنید ، اطلاعات دارید. اگر منابع داده داخلی مانند شماره تلفن مشتریان یا پیشنهاداتی که در بخش نظرات نوشته شده را در اختیار دارید؛ می توانید از آنها برای ساخت یک کمپین تولید محتوا استفاده کنید که هم جذاب و هم خبرساز باشد.
به مثال زیر توجه کنید: یکی از وب سایت های فعال در حوزه فوتبال با استفاده از داده های خبری که با یک موضوع فوتبال در انگلستان همپوشانی دارند، توانسته است یک محتوای خلاقانه تولید کند که باعث جذب بازدیدکنندگان ، لینک های خارجی شده است.
2. از داده های دیگران استفاده کنید
ما به عنوان کسی که در حیطه تولید محتوا فعالیت می کند ، می بایست محتوایی جذاب تولید کنیم که بتواند لینک های خارجی را جذب کند ، مهم نیست که در کدام صنعت مشغول به کار هستیم. یکی از راه های تولید محتوا ، استفاده از داده های دیگران است. حال قبل از آنکه وارد بحث محتوای تکراری شویم ، باید مشخص کنیم که این داده ها چگونه در دسترس عموم قرار می گیرد، سپس آن را بازنویسی کنیم.
دفتر آمار ملی انگلستان
دفتر آمار ملی انگلستان را برای یافتن اطلاعات جدید بررسی کنید. این دفتر به طور آزاد در دسترس عموم قرار دارد. واقعیت این است که اکثر قریب به اتفاق این داده ها استفاده نشده و فرصتی عظیم را برای شما فراهم می کند تا از اطلاعات موجود در آن استفاده کرده و در کمپین مورد نظر خود از آن ها استفاده کنید.
یکی از وب سایت هایی که متعلق به یک کسب و کار کوچک بود ؛ قصد داشت تا بدون اطلاعات لازم برای استفاده داخلی ، لینک های خارجی ایجاد کند. آنها در یکی از گزارشات دولتی 136 صفحه ای جدول اطلاعاتی را پیدا کردند که مورد توجه مخاطبان آنها قرار گرفت. این داده ها نشان می دادند، سرمایه گذاری در مشاغل کوچک در سراسر کشور انجام شده است. این داده ها در یک نمودار ساده منعکس شده و بازدیدها و لینک های خارجی متعددی را از سایت های هدف به دست آورده بود.
استفاده از ویکی پدیا در تولید محتوا
ویکی پدیا می تواند یک معدن طلای غنی در زمینه تولید محتوای جدید و تقویت روابط عمومی دیجیتال باشد. نکته خوب در رابطه با این وب سایت، این است که استفاده از آن برای عموم رایگان است.
در این مثال: داده های مربوط به سرمایه گذاری شرکت Dragons ’Den که از ویکی پدیا گرفته شده است. اینفوگرافیک و خبرهای مبتنی بر این داده ها می تواند برای به دست آوردن طیف گسترده ای از لینک های خارجی و تولید محتوا در مطبوعات صنعت و نشریات تجاری، مورد استفاده قرار گیرد.
از بازاریابی آفلاین غافل نشوید
در دنیای دیجیتال امروزی ، برای ما آسان خواهد بود که فراموش کنیم بازاریابی چیزی فراتر از گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها است. در واقع ، این بازاریابی آفلاین است که می تواند کمپین های آنلاین را ایجاد کند. بازاریابی آفلاین به شما کمک می کند لینک های خارجی بیشتری جذب کنید و پوشش بهتری در زمینه تولید محتوا برای وب سایت خود به دست آورید و به طور کلی موفقیت کمپین تبلیغاتی خود را تضمین کنید.
با خلق یک برنامه منسجم در زمینه بازاریابی آنلاین (آفلاین)، می توانید فرصت هایی خوبی برای ادغام این دو حوزه به دست آورید. در مثال زیر ، یک نمایشگاه نقاشی دایناسور که به صورت فیزیکی و آفلاین برگزار شده است تبدیل به یک مسابقه آنلاین نقاشی شده است. در واقع از کسانی که در این مسابقه شرکت کرده بودند خواسته شده تا نقاشی های خود را برای بازدید عمومی در این وب سایت بارگذاری نمایند. این کمپین نه تنها موجب جذب لینک های خارجی در وب سایت شد بلکه نقاشی های کودکان را در تمامی سنین در معرض دید عموم قرار داد.
3. مطبوعات را هک کنید!
در این تاکتیک شما آنچه را که مطبوعات به دنبال آن هستند، به آن ها می دهید. هک کردن مطبوعات به این معنا است که چه محتوا هایی به خوبی در بین کاربران به اشتراک گذاشته می شود و روزنامه نگاران از چه خوراک های خبری استقبال می کنند. قالب های محتوایی خاصی وجود دارد که همیشه مورد استقبال قرار می گیرند و ما می توانیم از آنها در استراتژی های خود برای تولید محتوا و تقویت روابط عمومی دیجیتال استفاده کنیم.
آماده دریافت نظرات در رابطه با موضوعات مرتبط(غیر مرتبط) با حوزه ای که در آن تولید محتوا می کنید باشید
روزنامه نگاران علاقمند هستند تا به موضوعات مختلف زاویه ای انسانی ببخشند و بخش مربوط به نظرات راهی عالی برای انجام این کار پیش روی آن ها قرار می دهد. اگر می دانید موضوعی مهم در رابطه با صنعت شما وجود دارد که به زودی نقل محافل می شود؛ می توانید از قبل نظرات خود را در این باره تهیه کنید و مستقیماً روی آن موضوع تمرکز کرده و به بحث و گفتگو در مورد آن بپردازید. خیلی زود خواهید دید که توجهات از آن موضوع به سمت موضوعات دیگر(موضوعات مورد نظر شما) معطوف خواهد شد. شما می توانید با برنامه ریزی در بحث روابط عمومی و یادداشت کردن مواردی که می تواند جز موضوعات روز و مرتبط با صنعت شما باشد ، این روند را تسهیل کنید. از جمله انتشار اطلاعات جدید ، رویداد های جدید سیاسی یا حتی اخبار مهم ملی و بین المللی که روزانه منتشر می شوند.
از موضوعاتی که قبلا برای تولید محتوا از آن استفاده شده، بهره برداری کنید
تشخیص درست موضوعات یا محتوایی که بر روی آن کار می کنید حائز اهمیت است. این موضوع که یک محتوا صرفاً به این دلیل که قبلا شخصی بر روی آن کار می کرده تخریب می شود، به امری رایج بدل شده است. از خود بپرسید که “آیا آنها این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده اند؟” و مهمتر از همه ، “آیا من به عنوان کسی که تولید محتوا می کنم ،می توانم این کار را بهتر از دیگران انجام دهم؟”
اگر محتوا از نظر دسترسی و جذابیت عملکرد خوبی داشته باشد ، به احتمال زیاد خبرگزاری ها آن را باز نشر خواهند داد. شما می توانید با استفاده از ابزارهایی مانند BuzzSumo که در زمینه بازاریابی محتوا مورد استفاده قرار می گیرد، این موضوع را تقویت کنید و به خبرگزاری ها نشان دهید که محتوای تولید شده توسط شما چقدر خوب بوده است. بنابراین به آنها این انگیزه را می دهید تا از برداشت شما در این زمینه تولید محتوا استفاده کنند.
خبرگزاری ها عاشق داده ها هستند
اگر ما در رابطه با پوشش روابط عمومی صحبت می کنیم ، ابزارهای بهتری نسبت به داده ها در اختیار شما هستند. ما قبلاً در مورد چگونگی ارزش داده ها به عنوان یک دارایی ارزشمند صحبت کرده ایم ، اما استفاده از آن در تولید محتوا و ارائه به خبرگزاری های مختلف می تواند مزایای زیادی برای کسب و کار شما داشته باشد. از موضوعات پرطرفدار آگاه باشید و آماده تولید محتوایی باشید که دارای اهمیت و ارزش واقعی است. این موضوع همچنین به معنا است که در هر شرایطی آماده و پیشرو باشید. اگر می دانید یک موضوع یا محتوا در حال افول است، از قبل به دنبال فرصت هایی برای جمع آوری داده ها باشید تا تولید محتوای جدید و بروز داشته باشید.
4. از هیچ تولید محتوا کنید
ایده تولید محتوا از هیچ در واقع این واقعیت نشات می گیرد که شما بتوانید مطالبی را که دارای قابلیت بالقوه برای به اشتراک گذاری هستند را شناسایی کرده و به روشی جدید و خلاقانه آن را ارائه کنید.
یک زاویه دید جدید
هنگامی که صحبت از پوشش روابط عمومی و ساخت لینک های خارجی می شود ،استفاده از اخبار موجود برای تولید محتوا می تواند یک راه آسان برای رسیدن به موفقیت باشد. با بررسی موارد خاص در صنعت و حوزه ای که برای آن تولید محتوا می کنید، می توانید موضوعات را از زاویه جدید مورد ارزیابی قرار دهید.
برای مثال: هنگامی که مشاهده شد قیمت خانه در ناتینگهام نسبت به مناطق دیگر انگلیس پایین تر است ، به سرعت نظر صاحبان مشاغل ناتینگهام را به این موضوع معطوف شد؛ تا درباره تأثیر قیمت خانه ها در جذب استعدادها و پتانسیل های جدید در منطقه صحبت شود. این زاویه ای جدیدی بود که قبلاً به آن پرداخته نشده بود و به معنای ایجاد لینک های خارجی جدید و ویژگی های جدید برای مشتریان ما بود؛ تنها با ایجاد اخبار از هیچ!
این مثال چیزی است که درواقعیت اتفاق افتاده است. اما اگر در حال حاضر اتفاقی نیفتاده باشد که بتوانید از آن برای تولید محتوای خود استفاده کنید ، چه می کنید؟ آیا می خواهید تولید محتوا را به شکل جدیدی انجام دهید؟
تولید محتوای کاملاً جدید
تولید محتوا به شکل کاملا جدید دقیقا نقطه ای است که با استفاده از آن می توانید با ایجاد داستان هایی همسو با آنچه که می خواهید بگویید ، بر اخبار تاثیر گذار باشید.
به عنوان مثال ، هنگامی که ما برای مشتریان خود یک کمپین مبتنی بر نظرسنجی راه اندازی کردیم. هر سوالی که ما به عنوان بخشی از نظرسنجی خود می پرسیدیم ، راهی بود برای تقویت روابط عمومی با مشتریان فارغ از اینکه مردم چه پاسخی به سوالات ما می دهند. نتیجه این کمپین 48 بیانیه خبری جداگانه و بیش از 100 منشن و لینک های خارجی از سراسر وب بود. هنگامی که سعی دارید از هیچ خبری بسازید و تولید محتوا داشته باشید؛ همیشه باید موضوعی را که می خواهید درباره آن به مخاطبان خود اطلاعات بدهید و چگونگی آن را در نظر داشته باشید.
نظرسنجی ها هنوز منبع خوبی برای تولید محتوا از هیچ هستند. ما ابزارهایی مانند YouGov ، Google Surveys و حتی انجمن های گفتگو مانند Reddit را به عنوان منبع الهام برای تولید محتوا پیشنهاد می کنیم.
5. محتوا های خوب را در انجمن های گفتگو بیابید
همانطور که قبلتر به آن اشاره کردیم ، انجمن های گفتگو منبع الهام بسیار خوبی برای تولید محتوا هستند. مردم عاشق صحبت کردن هستند؛ هنگامی که می توانید در این گفتگو ها حضور داشته باشید، به راحتی می توانید تولید محتوا داشته باشید.
از Reddit استفاده کنید
Reddit مکانی است که ما می توانیم در آن به دنبال ایده های تولید محتوا باشیم. Reddit جامعه بزرگی است که مردم در آن به بحث و تبادل نظر در مورد موضوعات مختلف می پردازند. سوالاتی که مردم در این شبکه اجتماعی از هم می پرسند گاهی خنده دار ، گاهی پر محتوا ، و گاهی در نوع خود خبرساز هستند. شما می توانید بر اساس آنچه افراد قبلاً در مورد آن صحبت کرده اند، تولید محتوا کنید یا در صورت لزوم ، سوالات خود را طرح کنید و از این طریق بازخورد جمع کنید.
گوش دادن اجتماعی(Social Listening)
یکی از ابزار های مهمی که در تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال به کمک شما می آید، گوش دادن اجتماعی است. خصوصا اگر دسترسی به شبکه های اجتماعی برای شما یکی از KPI(Key Performance Indicator) ها یا شاخص کلیدی عملکرد در تولید محتوا محسوب شود. گوش دادن اجتماعی این امکان را در اختیار صاحبان مشاغل قرار می دهد تا گفت و گو های مرتبط با کسب و کارشان را در فضای مجازی رصد کنند. در یکی از موارد از ابزار BuzzSumo استفاده کردیم تا محتوایی را پیدا کنیم که بازخورد های خوبی را در شبکه های اجتماعی کسب کرده است. نسخه های رایگانی از این ابزار وجود دارد که به آمار و اطلاعات دقیقی را درباره محتوای تولید شده در اختیار کاربران قرار می دهد.
یکی دیگر از ابزار های کاربردی در زمینه تولید محتوا Hootsuite است که با استفاده از آن می توانید اکانت های مربوط به شبکه های اجتماعی خود را به راحتی مدیریت کنید. Hootsuit جایی است که در آن می توانید فرصت های خوبی را در زمینه بهبود روابط عمومی دیجیتال به دست آورید. Crimson Hexagon نیز ابزاری برای نظارت بر احساسات کاربران در شبکه های اجتماعی است.
آنچه در شبکه های اجتماعی به دنبال آن هستید، موضوعاتی هستند که برای مردم جذابیت دارد و توسط آن ها به اشتراک گذاشته می شوند. اگر بتوانید افراد تأثیرگذار را در شبکه های مجازی پیدا کنید ، می توانید از آن ها به عنوان وسیله ای برای انتشار محتوای خود استفاده کنید.
6. محتوای خود را بازنشر دهید
استراتژی نهایی در تولید محتوا در واقع نوعی تفکر شما بر می گردد. این که چقدر در تولید محتوا انعطاف پذیر هستید. وقتی ما در سرمایه گذاری در تولید محتوا را به عنوان یک راهکار انتخاب می کنیم ، می خواهیم تا حد ممکن با مخاطبان تعامل برقرار کنیم. یکی از راه هایی که می توان از طریق آن با مخاطبان ارتباط گرفت، تولید محتوایی است که به تنهایی قابل اشتراک گذاری باشد و بتواند از طریق یک استراتژی جامع ارتباطی لینک های خارجی را جذب خود کند. راه دیگری این است که بررسی کنیم چگونه می توان یک محتوا را به دفعات در شبکه های اجتماعی باز نشر داد.
پاسخ به این سوال می تواند از طرق مختلف امکان پذیر باشد. هنگامی که مشتریان ما در یک نظر سنجی شرکت می کنند، می توان از هر یک از پاسخ دهندگان خواست تا اندازه ، مکان و حوزه ای که در آن مشغول به کار هستند را با ما در میان بگذارند.این بدان معنی است تولید محتوا می تواند با توجه به معیار های مد نظر مشتریان ارائه شود. نکته دیگری که می بایست به آن توجه داشت این است که بازنشر محتوای جدید نیازمند زمان است. به عنوان مثال ، یک مشتری تحقیقاتی را برای اثبات تأثیر آب سخت بر روی بیماری های پوستی انجام داد و ما توانستیم پوشش گسترده ای از این موضوع بدست آوریم. وقتی نوبت به تولید محتوا برای این مورد رسید ، ما همه عناصر مطالعه را در نظر گرفتیم و اکنون طرحی برای ایجاد محتوای تکمیلی در اختیار داریم که به ما این امکان را می دهد تا با زوایای جدیدی از موضوع ، بار دیگر ارتباط برقرار کنیم.
با این اوصاف راز تولید محتوای عالی چیست؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که ما هرگز به طور قطع نخواهیم دانست. گاهی اوقات ممکن است موضوع محتوا در ظاهر جذابیتی نداشته باشد، اما در چشم مخاطب عالی به نظر برسد. به همین دلیل درک موفقیت آمیز شما از اهدافی که برای تولید محتوا در نظر دارید و نیز شناخت مخاطبی که برای او تولید محتوا می کنید، در موفقیت کمپین شما بسیار ضروری خواهد بود. با در نظر گرفتن این شش استراتژی در تولید محتوا، قادر خواهید بود مخاطبان هدف خود را به سمت خود جذب کنید.