در بخش پنجم، بدون فوت وقت به سراغ چند پرسش جالب دیگر رفته و تلاش میکنیم تا پاسخهای منطقی، کاربردی و مستدلی برای آنها طرح کنیم. پس با ما تا انتها همراه باشید؛ پیش به سوی قسمت بعدی “پرسش و پاسخ سئو، روی دور تند!”. این بار اکثریت پرسشها حول منابع و ابزار سئو طرح شدهاند.
پرسش اول؛ ابزار مناسب برای پایش ترافیک سایت
بهترین سایت یا اپلیکیشن موجود برای پایش و بررسی ترافیک سایتهای رقبا، کدام است؟
این پرسش شباهت زیادی به این سؤال دارد که چه ماشینی بهترین است یا کدام نوع از شیرینی خامهای از همه بهتر است! پاسخ چنین پرسشهایی هیچگاه، ثابت، قطعی و نهایی نیست؛ به عبارتی دیگر بسته به سلیقه و کاربردهایی که از ابزار مورد نظر انتظار دارید، این پرسش میتواند دهها پاسخ مختلف داشته باشد.
در واقعیت نیز دهها ابزار مختلف با سطوح دسترسی متفاوت برای پایش ترافیک رقبا کاربرد دارند. برخی از افراد به سراغ سایتها و اپلیکیشنهای رایگان رفته و آنها را ترجیح میدهند. برخی دیگر به دنبال ابزارهای پولی و حرفهای هستند که اطلاعات دقیق و جزئیتری در اختیار آنها قرار میدهند.
جدای از نگرش صاحبان سایتها و فعالان حوزه سئو ، خود این نرمافزارها هم برای کاربردهای مختلفی ایجاد شدهاند؛ برخی از آنها برای پایش سایتهای خردهفروشی، برخی دیگر برای مانیتورینگ سایتهای (B2B).
با این وجود ما به شما برخی از مشهورترین و کاربردیترین ابزارهای پایش ترافیک سایت رقبا را معرفی میکنیم:
(SimilarWeb) ابزار خوبی است. ما استفاده از (SEMRush) را هم معمولاً به کاربران خود پیشنهاد میکنیم. گزینههای دیگری نیز مانند (Compete.com
)، (SpyFu)، (WooRank) و همچنین (Quantcast)، انتخابهای مناسب و کاربردی هستند. هر یک از این سایتها تواناییها و مزایای خاص خود را دارند و به همین خاطر نمیتوان گفت یکی بر سایرین ارجحیت دارد.
پرسش دوم؛ منابعی برای یادگیری و درک اصول سئو
بهترین منابع برای یادگیری اصول و قواعد سئو، کدامها هستند؟
هرچند یادگیری سئو، صرف مطالعه چند منابع و دانستن اصطلاحات نیست و نیازمند سطح بالایی از تخصص و تجربه است اما با این وجود مطالعه برخی از منابع میتواند به شما در درک بهتر این مباحث کمک کند. منابع زیادی برای نام بردن وجود دارد.
گزینه مورد علاقه بسیاری از فعالان این حوزه، (SEOBook) است؛ در کنار آن، ورکشاپهای (Moz) نیز حاوی نکات کاربردی و جالبی هستند. البته در کنار معرفی این منابع اجازه دهید، یکی از منابعی را که نباید بخوانید هم معرفی کنیم!
پیشنهاد میکنیم از منابعی مانند(Lynda.com) برای یادگیری اصول سئو استفاده نکنید زیرا نهتنها پیچیده و نارسا هستند، بلکه اصول و قواعد قدیمی را به شما میآموزند. اگر بتوانید به سایت و رویدادهای (Google Bootcamp) نیز دسترسی پیدا کنید، به معنی واقعی کلمه سئو را به صورت ریشهای و کاربردی خواهید آموخت.
پرسش سوم؛ کدام ابزارهای سئو؟
داشتن کدام ابزارها برای یک متخصص حوزه سئو الزامی است؟
فقط یک ذهن باز! البته این یک شوخی برای درک اهمیت خلاقیت و هوشمندی در این حوزه است. از سوی دیگر باید بدانید که همه ابزارهای سئو، فقط اطلاعات معنادار و کاربردی در اختیار شما قرار میدهند و قرار نیست کاری به جای شما انجام دهند. این شما هستید که باید باهوش و زیرک بوده و بتوانید با اتکای به آنها به اهداف خود برسید.
از (Screaming Frog)، (Deep Crawl) و (SEMRush) تا (Majestic) و (Conductor)، همگی صرفاً در درک بهتر شرایط و جزئیات به شما کمک میکنند. پس مادامی که یک ابزار قدرتمند، کاربردی و متناسب با نیازهای خود در اختیار داشته باشید و بتوانید از ذهن خود برای تحلیل مناسب و خلاقیت در این حوزه استفاده کنید، موفقیت در حوزه سئو دور از ذهن نیست.
برای مشاهده هزینه سئو در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.