مقالات آموزشی

توجه به یک پیش‌ نیاز برای درک بهتر مباحث سئو؛ تگ کانونیکال(Canonical)

مفید بود؟

هرچند متخصصان و افراد مجرب حوزه سئو، قطعاً به‌خوبی با مبحث تگ (Canonical) آشنایی دارند اما افراد تازه‌کار و عامه مردم ممکن است درک درستی از آن نداشته باشند.

با توجه به پرتکرار بودن این مبحث در میان پرسش‌های تخصصی کاربران، بر آن شدیم تا در یک جمع‌بندی روشن، یک بار برای همیشه مبحث تگ (Canonical) را از منظر اصول و قواعد سئوی صفحه بررسی کنیم.

اهمیت و کاربرد این تگ، فراتر از حد تصور بوده و در معماری صفحات کمک شایانی به بهبود کیفیت سئو می‌کند. پس تا انتها با ما همراه باشید.

لزوم پرداختن به تگ (Canonical)

اخیراً یکی از موضوعات پرتکرار در حجم زیادی از پرسش‌های کاربران، مختص به این تگ و تکنیک در حیطه سئو بود. اغلب پرسش‌ها در مورد شیوه استفاده از تگ کانونیکال و بهترین روش برای استفاده از آن در جهت بهبود خزش موتور جستجو در محتواهای سایت بود.

به همین خاطر ایده پرداختن به ماهیت تگ (Canonical) در ذهن ما قوت گرفت. مخصوصاً با در نظر داشتن این موضوع که حتی بسیاری از پرسش‌های کاربران نشان‌دهنده درک ناقص یا نادرست آن‌ها نسبت به این ابزار بود.

اما چرا این تگ در حیطه سئو تولید محتوای اینترنتی اهمیت دارد؟

 برای آن دسته از مخاطبانی که با مبحث “بودجه‌بندی خزش” یا همان (Crawl Budget) آشنایی ندارند، درک این مبحث تا حدی سخت است. (Crawl Budget) به عنوان یک اصطلاح در حیطه سئو، دلالت دارد بر مدت زمانی که یک موتور جستجو برای دسترسی به محتویات یک سایت صرف می‌کند.

در بسیاری مواقع، شما یک مدت زمان نامحدود برای این کار در اختیار ندارید زیرا گوگل در هر ثانیه شاید میلیون‌ها سایت را باید مورد خزش یا همان جستجو قرار دهد.

بنابراین بسیار مهم است که با یک برنامه‌ریزی صحیح و انضباط در محتویات سایت، به گوگل برای کاهش زمان خزش یا همان (Crawl Budget) کمک کنید. روش‌های بسیار گوناگونی برای این کار وجود دارد اما اغلب آن‌ها در نهایت به دو مبحث اصلی منتهی می‌شوند؛ تداوم(Consistency) و تمرکز(Focus).

تداوم در تشکیل ساختار صفحات اینترنتی

تداوم، ثبات یا یگانگی در عمل، مجموعه معانی هستند که می‌توان برای (Consistency) در نظر گرفت. در حیطه سئو نیز، تداوم در ایجاد ساختار صفحه، بدان معنی است که ارجاع به (URL)های متفاوت، با یک روش ثابت و مداوم انجام شود؛ فارغ از اینکه تگ (Canonical) یا نقشه سایت (XML) را چگونه طراحی می‌کنید.

حفظ ثبات و تداوم در روش ارجاع دادن لینک‌ها، به موتور جستجوی کمک می‌کند تا به درک ثابتی از دستورات شما برسد. متداول‌ترین مشکلاتی که در شیوه ارتباط بین صفحه و موتور جستجو ایجاد می‌شود، مربوط به تغییر ناگهانی شیوه ارجاع‌هاست.

 مثلاً نوشتن برخی از آن‌ها با (WWW) و نوشتن برخی دیگر بدون آن، یا استفاده از (https) و نادیده گرفتن آن در برخی دیگر. مجموعاً بی‌نظمی در شیوه استفاده از ابزاری مانند تگ (Canonical) منتج بیشتر شدن مدت زمان مورد نیاز برای خزش و پایش صفحه خواهد شد.

تمرکز در تشکیل ساختار صفحات اینترنتی

(Focusing) یا متمرکز ساختن موتورهای جستجو بر هدف اصلی، یکی دیگر از مباحث مهم در حیطه سئوی صفحه است. به بیانی دیگر شما باید با ابزاری را که در اختیار دارید، برای متمرکز ساختن موتور جستجوی روی المنت‌ها و جزئیات کلیدی صفحه به کار بگیرید. برای این کار دستورها و روش‌های مختلفی وجود دارد؛ از جمله دستورات (noindex)، (robots.txt) و تعیین اولویت در نقشه سایت (XML). تگ (Canonical) یکی از ابزاری است که به این کار کمک می‌کند.

 

تگ (Canonical) چیست؟

حال با وجود بررسی پیش‌نیازهای بحث، می‌توان به ماهیت خود تگ (Canonical) پرداخت. اساساً تگ (Canonical) روشی برای اطلاع دادن به موتور جستجو در مورد یک آدرس (URL) خاص است؛ آدرسی که رونوشت اصلی یک صفحه را نشان می‌دهد.

استفاده از تگ کانونیکال ضمن جلوگیری از فقدان عناصر تمرکز و تداوم، از ایجاد اشکال بخاطر نمایش محتوای یکسان یا در اصطلاح (Duplicate) در چند (URL) مختلف جلوگیری می‌کند. تگ (Canonical) به موتورهای جستجو می‌گوید که کدام نسخه از (URL) را باید در نتایج جستجو نشان داده و اصطلاحاً ایندکس کند.

این در حالی است که بدون استفاده از تگ (Canonical) موتور جستجو با خطای محتوای کپی یا (Duplicate Content) مواجه شده و به همین خاطر صفحه و سایت مورد نظر را با جریمه مواجه می‌سازد. این نتیجه‌ای جز ضعف در سئوی صفحه نداشته و منتج به افت فاحش کیفیت و رتبه صفحه خواهد شد.

برای مشاهده هزینه سئو در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.