مقالات آموزشی

بررسی اثر محتوای تکمیلی در حوزه سئو و تولید محتوا

مفید بود؟

به روال همیشگی دنباله “پرسش و پاسخ سئو، روی دور تند” قصد داریم تا در ادامه به چند پرسش ارسالی از سوی کاربران بپردازیم. در نظر داشته باشید که همه پرسش‌های کاربران قابل بررسی نیست و ما هر بار تلاش می‌کنیم تا هم به صورت شانسی و هم با در نظر داشتن ارزش و نکات کلیدی پرسش در حیطه سئو، بررسی و پاسخگویی به برخی موارد را در دستور کار قرار دهیم.

پرسش اول؛ اثر محتوای تکمیلی در حوزه سئو و تولید محتوا

  • چه تغییراتی در محتوای تکمیلی یا همان (Supplementary Content) ایجاد شده است؟ آیا آن‌ها همچنان اهمیت بالایی دارند؟

اگر برداشت غلطی از پرسش شما نداشته باشیم، این پرسش به بخش محتوای تکمیلی یا همان Supplementary Content در خط مشی Google Quality Rater اشاره دارد. Google Quality Rater یا ارزیابی‌کننده کیفیت گوگل، یکی از ابزارهای کلیدی این موتور جستجو در تعیین رتبه‌بندی نتایج جستجو بر مبنای کیفیت آن‌هاست .

و دقیقاً به همین خاطر خط مشی و قواعد آن در حیطه سئو اهمیت بالایی دارد. اما در مورد پاسخ به پرسش شما، باید گفت که جنیفر اسلگ، یکی از صاحب‌نظران حوزه سئو و تولید محتوا، در سال 2014 به طور کامل تابوی (Supplementary Content) را شکست.

به طور اجمالی می‌توان گفت محتوای تکمیلی در اصل، قانون و قاعده‌ای بود که بیان می‌کرد محتوای تکمیلی ارائه‌شده در یک سایت باید مفید و کاربردی بوده و قصد جستجوگر را برآورده سازد. اما در نسخه جدید خط مشی ارزیابی‌کننده کیفیت گوگل، این بخش و قواعد مربوط به آن به‌کلی حذف شد!

از نظر کارشناسان و متخصصان مجموعه، این بدان معنی نیست که محتوای تکمیلی در حال حاضر کاملاً بی‌ربط و بی‌کاربرد شده است؛

بلکه این بدان معنی است که فقط برای تعریف و تعیین کیفیت، مانند گذشته مهم و اثرگذار نیست! همانطور که نیفر اسلگ می‌گوید و ما نیز با او هم‌عقیده هستیم، گوگل برای همسان و یکپارچه‌سازی تجربه کاربری تلفن همراه و دسکتاپ، این بخش را حذف کرده است. با این کار  یک سایت با بودن یا نبودن محتوای تکمیلی، دچار تغییر رتبه فاحشی نشده و رتبه‌بندی آن در نسخه تلفن همراه تفاوت چندانی با رتبه آن در حالت دسکتاپ ندارد.

 

پرسش دوم؛ اثر ساخت لینک بر کیفیت سئوی سایت

  • آیا همچنان لینک‌سازی یک ایده مناسب برای بهبود رتبه ارگانیک در نتایج جستجوی گوگل است؟

پاسخ مثبت است؛ اینکه سایت‌ها چگونه با هم ارتباط داشته و لینک می‌شوند، همچنان یک شاخصه مهم از نظر الگوریتم‌های گوگل است و آنچنان که به نظر می‌رسد، تا آینده دور نیز اهمیت این موضوع از بین نخواهد رفت. توسعه لینک‌های مناسب و مثمر ثمر، شباهت زیادی به توسعه یک شبکه خبری دارد؛ از حیث اثر آن بر رشد شهرت و رتبه‌بندی سایت شما.

 از منظر سئو و اصول تولید محتوی اثربخش، باید تلاش خود را در جهت یافتن شانس‌هایی برای دیده شدن محصولات و محتوای خود، به طور مستمر و پایداری حفظ کنید.

یک قاعده روشن در این مورد می‌گوید که در هنگام لینک شدن و لینک گرفتن، از خودتان بپرسید که اگر یک لینک فرضی حتی از نظر گوگل ارزشی نداشته باشد، باز هم از سوی شما ارزشمند تلقی شده و کاربردی است؟ در صورتی که پاسخ مثبت باشد می‌توان گفت آن لینک واقعاً برای سایت شما کاربردی است.

 بر همین مبناست که ما همواره به مشتریان و کاربران خود پیشنهاد می‌کنیم که ضمن در نظر داشتن موضوعات تخصصی سئو، همواره بر توسعه لینک‌های خود در بسترهای مرتبط تأکید داشته باشند. فراموش نکنید که در اغلب موارد کاربری که از یک سایت فروش قطعات خودرو به سایت فروش قطعات کامپیوتر شما آمده، میل چندانی برای خرید و تعامل ندارد!

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.