مقالات آموزشی

بررسی جامع ترین چک لیست حسابرسی محتوا در سال ۲۰۲۱

مفید بود؟

حسابرسی محتوا (Content Audit) فرایندی است که طی آن محتوای خود را بازبینی کرده و با آپدیت سازی و رفع ایرادات، آن را دوباره برای بازاریابی محتوایی و غیره استفاده می کنید. در این مطلب یاد می گیرید که چرا حسابرسی محتوا به شکل منظم بسیار مهم است، چطور باید تمام جزئیات و اطلاعاتی که نیاز دارید را کسب کنید و از چه معیارهایی برای بررسی و پیگیری محتوا استفاده نمایید.

  • How to Do a Content Audit: The Ultimate Checklist

اکثر تولید کنندگان محتوا فقط بر روی تولید محتوای جدید تمرکز دارند به حدی که بررسی مجدد آنها را فراموش می کنند. اما چرا باید محتوایی که قبلا نوشته اید را دوباره بررسی کرده و ارزیابی نمایید:

 

تمرکز روی تولید محتوای جدید 

1- اهداف:

محتوای شما در راستای اهدافی که برای آن در نظر گرفته بودید پیشرفت می کند؟ از تولید محتوای خود توانسته اید به بازگشت سرمایه یا ROI برسید؟ تا زمانی که عملکرد محتوای خود را مورد سنجش قرار ندهید و با بررسی های منظم و پیگیری های مداوم آن را ارزیابی نکنید متوجه نخواهید شد.

2- راکد شدن:

محتوای شما به مرور زمان اثربخشی خود را از دست می دهد و حتی از حالت آپدیت شده هم خارج می شود. لازم نیست خودتان را سرزنش کنید چون همیشه هم محتوای قدیمی تقصیر شما نیست. در هر صورت ممکن است شما مطلبی را بنویسید ولی چند سال بعد موارد آن نقض شوند که اگر بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم می توانید با اضافه کردن چند مورد یا برخی تغییرات جزئی آن را کاملا بروز و آپدیت کنید.

3- اطلاعات نادرست:

هر چقدر از زمان تولید محتوای شما بگذرد، احتمال اینکه داده ها، مستندات و حقایقی که تا چند سال پیش مرتبط با موضوع و کاملا دقیق بودند، اشتباه باشند. حسابرسی محتوا به طور منظم این اطمینان را حاصل می کند که دقت و درستی اطلاعات محتوای شما همچنان پابرجاست و برند شما ضربه نمی خورد.

4- محتوای مناسب را بشناسید:

چطور توقع دارید بفهمید که کدام نوع محتوا یا پست وبلاگ بیشترین موفقیت را برای کسب و کارتان رقم زده در حالی که اصلا به ممیزی و حسابرسی محتوای خودتان نمی پردازید؟ شاید انتشار سه محتوا در هفته واقعا خسته کننده باشد و هیچ نتیجه مطلوبی هم برای شما فکر نمی کنید.

 

با این حال تا زمانی که عملکرد محتوای خود را تست نکنید تا بفهمید کدام محتوا بهترین عملکرد و کدام یک بدترین عملکرد را داشته است.امیدواریم که این موارد دلایل کافی و موجهی به شما بدهند تا بفهمید که دقیقا چرا حسابرسی محتوا به صورت دوره ای و منظم بسیار مهم است. در ادامه به بررسی مراحل آن می پردازیم.

حسابرسی جزئیات محتوا

اولین مرحله یا قسمت حسابرسی محتوا، موشکافی کردن موارد پایه ای و اصلی هر محتواست. به عنوان مثال به محتوای زیر نگاه کنید که چطور تولید شده، چند نفر برای تولید این محتوا نیاز بوده و اطلاعات پایه ای و اساسی انتشار محتوا چیست؟

حسابرسی محتوا به شکل کاملا جزئی با ریز اطلاعات

برای هر محتوا باید مواردی که در ادامه بیان می کنیم را به شکل جداگانه بررسی کنید و از اطلاعاتی که به شما می دهند استفاده نمایید:

  •  URL
  •  نویسنده
  • تیم تولید محتوا (تیم محتوا، تیمه شبکه های اجتماعی، تیم سئو و غیره)
  •  کل زمان صرف شده (چقدر زمان برای تولید کل محتوا صرف شده است)
  •  عنوان
  •  تاریخ
  • نوع محتوا (پست وبلاگ، اینفوگرافیک، مطالعه موردی و غیره)
  •  هدف محتوا (هدف از تولید این محتوا چیست: گرفتن بک لینک، افزایش بازدید، بهبود نرخ تبدیل و غیره)
  • تعداد کلمات
  • کامنت ها و نظرات
  •  تعداد دفعاتی که به اشتراک گذاشته شده (در شبکه های اجتماعی و به طور کلی)

حسابرسی داده های محتوا

قسمت جالب حسابرسی محتوا اینجاست.

برای بررسی داده های محتوای خود باید فایل اکسل جداگانه ای طراحی کنید تا به ترتیب تمامی داده های آن را بروزرسانی نمایید.

محتواهای قبلی خود را بررسی کنید

قبل از اینکه داده های محتوای خود را بررسی کنید باید بازه زمانی خاصی را انتخاب کرده و براساس آن کل محتواهای تولید شده در آن بازه زمانی را انتخاب کرده و چک کنید.

 

وقتی بدانید محتوایی که قبلا تولید کرده اید چه عملکرد و دستاوردهایی داشته می توانید به این نتیجه برسید که در آینده چه محتوایی تولید خواهید کرد و چه نوع محتواهایی نباید تولید کنید. این بخش از حسابرسی محتوا در شروع کار خیلی وقت گیر و سخت خواهد بود.

گوگل آنالیتیکس یا SEMrush

در واقع برای شروع کار همانطور که گفتیم باید تصمیم بگیرید که تا چند ماه یا چند سال پیش را می خواهید بررسی کنید و سپس براساس آن URL همه محتواهایی که تولید کرده اید را جمع آوری نمایید. مثلا پیشنهاد می کنیم محتواهای یک سال پیش تاکنون را انتخاب کرده و داده های عملکرد و دستاوردهای آن را جمع آوری نمایید. البته به این نکته دقت کنید که برای جمع آوری URL محتواهای قبلی خود نیاز نیست حتما به شکل دستی این کار را انجام دهید.

خوشبختانه ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس یا SEMrush ابزاری ساده و قدرتمند برای حسابرسی محتوا هستند که براساس داده های سایت مپ یا نقشه سایت، لیستی از محتواهایی که در یک بازه زمانی خاص تولید کرده اید را نشان می دهند.

از این به بعد حسابرسی محتواهای خود را ماهانه انجام دهید

وقتی لیستی از محتواهایی که از یک سال پیش تاکنون تولید کرده اید را جمع آوری نمودید و آنها را داخل فایل اکسل گذاشتید تا بررسی نمایید، تصمیم بگیرید که که کار بررسی محتواها را به شکل ماهانه انجام دهید.

قطعا بررسی ماهانه محتواها به شکل منظم خیلی ساده تر و راحتتر از بررسی سالانه آنها خواهد بود. همچنین موقع بررسی متن محتواها، برای تغییر داده و ارقامی که ذکر کرده اید به شکل هفتگی آپدیت کنید، البته همه داده ها و ارقام محتواها به این زودی آپدیت نمی شوند.

معیارهای سنجش و بررسی محتوا

در ادامه به معرفی چند معیار مهم می پردازیم که موقع حسابرسی داده های محتوا باید در نظر داشته باشید:

1- ترافیک ارگانیک:

بهترین حالت این است که محتواهای تولید شده ترافیک ارگانیک خیلی زیادی کسب کنند. به همین دلیل همیشه نیاز نیست برای جذب مخاطب و کاربران، هزینه های زیادی صرف تبلیغات کنید چون اگر محتوای جذابی نوشته باشید و رتبه خوبی بگیرید، خودبخود مخاطبان برای مطالعه و استفاده از آن وارد سایت خواهند شد. اما اگر چنین استقبالی از محتوای شما نشده علامت خوبی نیست.

معمولا در چنین مواقعی ایراد کار یا مربوط به استراتژی محتوا، نحوه توزیع و انتشار، نوع محتوا یا ماهیت و شیوه نگارش محتوا می باشد.

وقتی همیشه به طور منظم ترافیک ارگانیک محتوای خود را چک کنید متوجه می شوید که مسیر را درست طی کرده اید یا خیر.

2- نرخ پرش:

نرخ پرش یعنی کاربران وقتی وارد سایت یا صفحه محتوای شما می شوند، بدون اینکه وارد سایر صفحات شوند از آن خارج شده و داخل سایت باقی نمی مانند. نرخ پرش بالا یعنی محتوایی که تولید کرده اید کاربرپسند نیست.

به شکل نرمال محتوای شما باید کاربر را از صفحه نتایج سرچ گوگل به سمت خودش جذب کند تا کاربر وارد صفحه محتوا شود، سپس از مطلب سرگرمی یا اطلاعاتی آن استفاده نماید و از طریق آن وارد سایر بخش های سایت شود تا به جواب سؤالات خود برسد.

3- بک لینک:

بک لینک جمع کنید اما توجه داشته باشید که فقط بک لینک های با کیفیت باعث افزایش اعتبار و شهرت کسب و کار و ارتقای رتبه آن در گوگل می شوند. همیشه لازم است بک لینک هایی که محتوای شما جمع می کند را به طور منظم چک کنید و برای آن دو دلیل خیلی مهم داریم:

بک لینک ها در طی زمان تغییر می کنند:

اولین روزی که محتوای خود را منتشر می کنید شاید 2 تا 3 بک لینک بگیرید. بعد از یک هفته تعداد آنها بیشتر می شود و طبیعتا پس از گذشت یک سال تعداد آنها بیشتر هم خواهد شد.

همه بک لینک ها خوب نیستند:

قطعا تعداد بالای بک لینک در ظاهر خوب است اما وقتی به طور دقیق بررسی کنید متوجه می شوید که حدود 90% آنها هیچ ارزشی ندارند و حتی به سئو سایت هم ضربه می زنند پس باید فورا حذف شوند تا رتبه سایت شما کاهش پیدا نکند. به همین دلیل حسابرسی محتوا به شکل منظم و ترجیحا ماهانه به شما کمک می کند تا از این بک لینک ها خلاص شوید و رتبه خود را حفظ کنید.

4- مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه سایت:

اگر محتوای شما 2500 کلمه باشد و به طور میانگین کاربران فقط 18 ثانیه داخل صفحه سایت باقی بمانند نشانه خوبی نیست. با این معیار سنجش در حسابرسی محتوا متوجه می شویم که تا چه اندازه محتوایی که تولید کرده اید برای کاربران مناسب است و نیاز دارید آن را اصلاح کنید یا محتواهای بیشتری در این رابطه بنویسید یا خیر.

5- بازدیدکنندگان یونیک:

هدف ما این است که بازدیدکنندگان یونیک خود را بیشتر کنیم تا میزان بازدید محتواهای ما بیشتر شود. هر چقدر بازدید بیشتر شود، احتمال افزایش ROI یا بازگشت سرمایه هم بیشتر خواهد شد از طرفی هم رابطه مستقیم با بهبود نرخ تبدیل، میزان مشارکت، تعداد به اشتراک گذاری محتوا و بک لینک های با کیفیت دارد.

6- تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید (Page Per Session):

به کمک این معیار در حسابرسی محتوا متوجه می شوید که کاربران در هر بار بازدید چند صفحه از سایت را دیده اند و کدام صفحات را بررسی کرده اند. مثلا اگر محتوای شما در مورد خرید بهترین ساعت مچی باشد، شاید کاربر ترغیب شود تا روی لینک محصولات داخل سایت کلیک کند و حتی اگر خوش شانس باشید خرید هم انجام دهد.

7- کاربران جدید و قدیمی:

با این معیار متوجه می شوید که محتوای شما کاربر جدیدی هم جذب کرده یا خیر. کاربر قدیمی و مراجعه مجدد آنها به داخل سایت خبر خیلی خوبی است و اگر مشتری قدیمی باشد اوضاع خیلی بهتر هم می شود. اما باید هدف خود را طوری تنظیم کنید که با هر محتوا، کاربر جدید هم بگیرید.

8- منابع ترافیک سایت:

منابع اصلی ترافیک سایت خود را مشخص کنید مثلا اگر اکثر بازدیدکنندگان از طریق فیسبوک وارد سایت شما می شوند پس باید محتوای خود را با فرمت فیسبوک هم منتشر کنید.

 

9- نرخ تبدیل:

اگر هدف شما این است که با تولید یک محتوای جدید، 100 نرخ تبدیل در 4 ماهه اول سال داشته باشید پس شاید ارسال محتوا از طریق ایمیل گزینه بهتری باشد. اما باید جدول حرفه ای برای آن درست کنید و هفتگی و ماهانه نرخ تبدیل آن را بسنجید و هر بار ایرادات آن را رفع کنید تا به هدفتان برسید.

ارزیابی نتایج

براساس اینکه در ابتدای کار چه هدفی از تولید محتوا داشته اید، در نهایت باید به فکر ارزیابی نتایج پس از حسابرسی محتوا باشید. هر محتوایی که بررسی می کنید چندین فاکتور و داده مختلف دارد که به آنها اشاره کردیم. با ارزیابی این معیارها متوجه می شوید که به هدفتان نزدیکتر شده اید یا از آن فاصله گرفته اید.

اگر از یک محتوا نتیجه خوبی گرفتید جزئیات بررسی خود را یادداشت کنید مثلا؛ چه نوع محتوایی تولید کرده اید، موضوع آن چه بوده، چه کسی آن را نوشته و چه زمانی منتشر کرده اید. با این کار می توانید دوباره محتوای با کیفیت تولید کنید و نتیجه خوبی بگیرید.

انتشار محتوا 

اما اگر از محتوای خود نتیجه خوبی نگرفته اید احتمالا چندین عامل باعث شده اند تا استقبال خوبی از آن نشود مثلا پلتفرمی که برای انتشار محتوا انتخاب کرده اید، زمان انتشار محتوا یا حتی موضوع آن.هیچ وقت خسته نشوید و همیشه به فکر تولید محتوای جدید و کاربرپسند باشید البته به شرطی که در کنار تولید محتوا، حسابرسی محتوا را هم در برنامه خود قرار دهید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.