در هفتمین قسمت از این سریال پرطرفدار از پرسش و پاسخ های سئو، با چند پرسش و پاسخ نسبتاً کوتاه همراهتان هستیم. این بار نیز پرسش کاربران محوریت متن را شکل داده و ما تلاش میکنیم با پاسخ دادن به پرسشهای این همراهان همیشگی، مباحث و نکات کلیدی سئو را در کنار هم مرور کنیم. بدون وقفه به سراغ اولین پرسش میرویم.
پرسش اول؛ تفاوت در نمایش نتایج جستجوی گوگل
- چه تفاوتی بین شیوه نمایش نتایج جستجوی گوگل در حالت ناشناس و حالت لاگین وجود دارد؟
یکی از دغدغههای صاحبان سایتها و فعالان حوزه سئو، شیوه نمایش داده شدن لینک صفحه آنها در صفحه نتایج گوگل است و آنچنان که تجربه و اصول سئو نشان میدهند، این دغدغه بیجا و بیعلت نیست.
اهمیت این موضوع تا حدی بالاست که بررسی موضوعات این حیطه فصل خاصی را در سئو، تحت عنوان (SERP structure) یا ساختار صفحه نتایج جستجوی گوگل، به خود اختصاص داده است. این پرسش نیز دغدغهای از این جنس دارد. ممکن است بهخوبی مقصود پرسش را متوجه نشده باشید.
حالت ناشناس(Incognito) حالتی است برای جستجو در صفحات اینترنتی، بدون ارائه مشخصات کاربری یا وارد شدن به حساب کاربری خاصی. در برابر این حالت، حالت (Logged-In) وجود دارد که در آن کاربر ضمن ورود به حساب کاربری خود به جستجو و گردش در صفحات میپردازد.
حال احتمالاً مقصود کاربر را بهتر متوجه شده باشید. اما در مورد پاسخ به پرسش باید گفت که:
اساساً هیچ تفاوتی بر مبنای اینکه با حالت ناشناس جستجو کنید یا (Logged-in)، در ساختار نتایج جستجوی گوگل ایجاد نمیشود. هرچند باید در نظر داشت که گوگل در مورد شیوه نمایش توضیحات مربوط به لینک صفحه شما در نتایج جستجو، به شکل یکسانی عمل نکرده و بسته به مختصات مختلفی تصمیمگیری میکند. به بیان دیگر، بر مبنای شاخصههایی مانند نوع دیوایس کاربر، موقعیت مکانی و حتی رفتار کاربر در این مورد تصمیمگیری میکند.
پرسش دوم؛ ترفندی مضر یا مفید برای سئو؟
- سؤال من هم در مورد جریمههای گوگل است:
من یک تازهوارد در دنیای سئو هستم و سعی میکنم تا حد توان با سئوی کلاهسفید و کلاهسیاه آشنا شوم. یک وبسایت دایرکتوری رواندرمانگران دارد که جدید و نوپاست.
در این سایت من از کاربران انتظار دارم تا در برابر لیست شدن نام و مشخصات آنها در سایت، یک بکلینک از سایت من در سایتشان قرار دهند تا از این طریق ارزش و اثرگذاری سایت من از نظر گوگل افزایش یابد. من این موضوع را بر روی صفحه “به ما پیوندید” سایت نوشتهام اما در حال حاضر در مورد آن نگرانم.
آیا ممکن است این موضوع در نظر گوگل بد و منفی تلقی شده و منجر به جریمه من از سوی این موتور جستجو شود؟
هرچند پرسش این کاربر بسیار طولانی بود اما محتویات و جزئیات جالب آن ما را بر آن داشت که از خلاصه کردن آن پرهیز کرده و تا حد امکان اصل پرسش را منعکس سازیم.
در مورد بخش اول پرسش این کاربر، شایان ذکر است که مقصود از ترفندهای سئوی کلاهسفید و سئوی کلاهسیاه، مجموعه روشهایی هستند که به ترتیب، بر مبنای اصول گوگل و برخلاف اصول گوگل، ما را به هدفمان در حیطه سئو میرسانند.
در نظر داشته باشید که روشهای سئوی کلاهسیاه در اصل تقلب محسوب شده و گوگل در صورت درک، با جریمه و محدودیت به مقابله با آنها میپردازد.
اما در مورد پاسخ به این پرسش؛
بله، این برخلاف اصول و خط مشی گوگل است. حتی ممکن است در حال حاضر نیز بخاطر چنین تصمیم و تدبیری، از سوی گوگل جریمه شده باشید! به همین خاطر لازم است که با کاربران خود ارتباط برقرار کده و از آنها بخواهید ضمن متوقف ساختن این کار، تمام پیوندها را غیرفعال سازند.
شما نیز باید همین کار را در وبسایت خود و با تکنیک noFollow انجام دهید. همیشه پس از انجام هر کاری از خود بپرسید که آیا میتوانید با احساس راحتی ترفند خود را برای نماینده رسمی گوگل که ناظر کیفیت سایت است بازگو کنید یا خیر. اگر پاسخ منفی است، احتمالاً نباید آن ترفند را امتحان کنید.
برای مشاهده هزینه سئو در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.