بازاریابی B2B (تجارت به تجارت) مقوله ای است که شرکت های B2B باید در سال 2021 و سال های بعد در نظر داشته باشند. اما نکته ای که اهمیت دارد توجه به ترندها، ابزارها و موضوعاتی که دائما در حال تغییر هستند و کسب و کارها باید هر سال نسبت به موارد جدید اشراف کامل داشته باشند تا موفقیت آنها در عصر دیجیتال تضمین گردد.
ماهیت پویای فعالیت های بازاریابی، بازاریاب های صنایع مختلف جهان را مجبور می کند تا همه به دنبال آخرین ترندها، ابزارها و موضوعات مختلف پیرامون کسب و کارشان باشند تا از رقبا عقب نیفتند.
بازاریابی B2B
زمان بندی بسیار مهم است. اگر کسب و کارتان آپدیت نباشد و از شیوه های بازاریابی B2B سال قبل استفاده کنید، قطعا از کسانی که این روش ها را استفاده کرده اند و اکنون به سراغ روش های نوین در سال 2021 رفته اند عقب خواهید افتاد.
در این مطلب قصد داریم با شما در مورد 7 ترند بسیار مهم و جدید در سال 2021 در زمینه بازاریابی B2B صحبت کنیم. این ترندها برای شرکت هایی که نگاهی رو به آینده دارند و به پیشرفت کسب و کار خود و رضایت مشتری اهمیت می دهند حکم برگ برنده را دارند.
شناسایی ترندهای بازاریابی B2B در سال 2021 برای موفقیت کسب و کار
1- وب سایت های برتر:
وب سایت هایی که ظاهر جذاب و زیبایی نداشته باشند بازدید بسیار کمی خواهند داشت.از یک نظر تم یا قالب هایی که در پلتفرم هایی مثل وردپرس وجود دارند، روند ساخت وب سایت را خیلی راحت کرده اند و به شما این امکان را می دهد که تم انتخاب شده دقیقا منعکس کننده فعالیت و حس و حال برندتان باشد.
وب سایت های اورجینال
از طرفی استفاده از این تم ها خیلی زیاد شده پس مشتریان در اکثر سایت ها آنها را می بینند – با این کار می فهمند که چقدر برای طراحی وب سایت خود سرمایه گذاری کرده اید.برای کسب و کارهایی که فقط به شکل آنلاین فعالیت می کنند و تنها راه ارتباطی با مشتریان، وب سایت آنهاست، تم های از پیش ساخته گزینه خوبی نیستند.
وب سایت های اورجینال که طراحی عالی دارند و تم ها با دقت ساخته و طراحی شده اند نه تنها نرخ تبدیل بالاتری دارند بلکه به مشتریان این پیام را می دهند که به صورت جدی به کسب و کارتان اهمیت می دهید و برای تجربه مشتریان ارزش قائل هستید.
سایت های اورجینال و یونیک
در نظر داشته باشید وب سایتی که طراحی آن از ابتدا توسط خودتان انجام شده باشد و قالب یا تم به شکل پیش فرض یا پیش ساخته نباشد، تناسب کاملا دقیقی برند و نیازهای خاص آن خواهد داشت.
به طور خلاصه باید بگوییم که شاید برای برخی افراد استفاده از تم های عمومی مقرون به صرفه و وسوسه انگیز باشد اما یقینا وب سایت های اورجینال و یونیک تأثیرگذاری به مراتب بیشتری روی مشتریان دارند و مزیت رقابتی عالی به حساب می آید. این اصل یکی از مهمترین ترندهای بازاریابی B2B است.
2- تولید محتوای با کیفیت:
تاکنون اکثر شرکت ها به این واقعیت پی برده اند که محتوای با کیفیت در بهبود نرخ تبدیل نقش مؤثری دارد. طبق تحقیقاتی که توسط Hubspot در سال 2020 انجام گرفت مشخص شد که بیش از 41% بودجه بازاریابی شرکت ها صرف تولید محتوا شده است.
همه محتواها تأثیر یکسانی ندارند. مشخص کردن محتوایی که بتواند بیشترین میزان بازدیدکننده را جذب وب سایت کند، باید در اولویت اول تیم استراتژی بازاریابی محتوا قرار بگیرد.
استراتژی بازاریابی
محتوایی که فقط با هدف پر کردن وب سایت تولید شود هیچ ارزشی ندارد و کسب و کارتان را غیر حرفه ای نشان می دهد. با این حال، خیلی از بازاریاب ها هنوز این واقعیت را قبول ندارند و محتواهایی تولید می کنند که طبق هیچ استراتژی بازاریابی تأیید نشده است.
رمز موفقیت کسب و کارها
در بازاریابی B2B رمز موفقیت کسب و کارها برای افزایش نرخ تبدیل و رونق برند این است که محتوای خود را با هدف و نیت مشخصی تولید کنند. برای اینکار باید بدانید که بازدیدکنندگان سایت شما به دنبال چه چیزی هستند و ترافیک صفحات سایت خود را آنالیز کنید، سپس اطلاعات و منابعی در اختیار آنها بگذارید که در سایت رقبا وجود ندارد.
محتواهای طولانی
تولید محتوا در بازاریابی B2B باید به نحوی باشد که کاربر با حداقل تلاش بیشترین اطلاعات را دریافت کند. پس وقت کاربران خود را با انتشار محتواهای طولانی در مورد موضوعات واضح و شناخته شده نگیرید. برای این کار باید از تمام تخصص و تجربه خود که در طی فعالیت ها کسب کرده اید کمک بگیرید.
3- محتوای ویدیویی:
محتوای ویدیویی در طی چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از شرکت ها قرار گرفته است و روز به روز به تعداد آنها افزوده می شود. به لطف رسانه های اجتماعی قدیمی مثل یوتیوب و فیسبوک و شبکه جدیدی مثل تیک تاک، کاربران به محتواهای ویدیویی کاملا عادت کرده اند. اما چرا محتوای ویدیویی برای کسب و کارها مناسب است؟
نوع تولید محتوا
اول از همه اینکه با ضبط ویدیو می توانید خیلی جزئی و عمیق به توضیح محصولات و خدمات خود بپردازید، راهنمای استفاده یا کار با محصولات و خدمات خود را منتشر کرده و حتی در مورد محصولاتی که در آینده رونمایی خواهید کرد صحبت کنید.
لایو استریم نیز نوعی محتوای ویدیویی است که برای ارتباط ویژه و بسیار مؤثر با کاربران بسیار مفید است. با این نوع تولید محتوا، کاربران می توانند همان لحظه از شما سؤال بپرسند و شما به آنها جواب بدهید. حتی می توانید لایو استریم تهیه کنید و در آن فقط به مهمترین و پرتکرارترین سؤالات کاربران که از قبل جداسازی کرده اید پاسخ دهید.
4- شخصی سازی محتوا:
شخصی سازی محتوا یکی از روش های بسیار مهم و تأثیرگذار برای برند و شرکت شماست تا بتوانید در بازاریابی B2B نرخ تبدیل سایت را ارتقاء ببخشید.
طبق گزارشی که The Salesforce State of Connected Customer Report در سال 2018 منتشر کرد، 72% از خریداران توقع دارند تا محتواها متناسب با نیاز آنها باشد. شخصی سازی محتوا علاوه بر اینکه باعث افزایش فروش می گردد سهم عمده ای در حفظ مشتریان نیز ایفا می کند.
شخصی سازی محتوا
مشتریان وقتی احساس کنند به نیاز و خواسته های آنها توجه می شود و کسب و کار مدنظر، مشتری مدار است، به سراغ رقبا نخواهند رفت و احتمال وقوع آن بسیار کم است.
امروزه همه کسب و کارها وارد فضای آنلاین شده اند و در نتیجه مشتریان خیلی راحتتر می توانند گزینه جایگزین برای شما پیدا کنند و به سمت رقبا کشیده شوند. پس با شخصی سازی محتوا در بازاریابی B2B کاری کنید تا مشتریان شما را به عنوان گزینه برتر نگاه کنند و برای آنها تجربه بهتری بسازید.
5- تقویت تکنولوژی بازاریابی یا مارتِک:
مارتک (Martech) ترکیبی از دو واژه مارکتینگ و تکنولوژی است که اصطلاحا به تکنولوژی بازاریابی معروف است. در طی چند سال اخیر، گستره و تنوع فعالیت های بازاریابی پیشرفت های زیادی داشته که به لطف تکنولوژی های نوین است. این تکنولوژی ها با هدف راحتتر کردن روند کار بازاریاب ها از طریق اتوماسیون و تجزیه و تحلیل، به وجود آمدند که البته تا حد زیادی هم موفق بوده اند.
در طی چند سال اخیر، تعداد شرکت هایی که برای بازاریابی B2B خود از تکنولوژی مارکتینگ استفاده می کنند از 150 شرکت به بیش از 8000 شرکت افزایش پیدا کرده و هنوز هم در حال گسترش است.
تکنولوژی بازاریابی
با این حال استفاده از چندین ابزار برای کنترل کمپین های مختلف، خسته کننده است و مشکلات زیادی در سازگاری با این ابزارها به وجود می آید و در نهایت نیز مجبور می شوید با نمایندگان تعداد زیادی از خدمات مشتریان شرکت های مختلف سر و کله بزنید.
تقویت تکنولوژی بازاریابی راه حل این مشکل برای سال 2021 و پس از آن است تا بتوان با ابزارهای کمتر، پلتفرم های بسیار بیشتری را کنترل کرد. پس اگر برای بازاریابی B2B خود از نرم افزارهای مختلف استفاده می کنید، در سال 2021 باید به فکر تغییر رویه باشید. ترند سال جدید این است که از یک نرم افزار استفاده کنید که چندین عملکرد مختلف در فرایند مدیریت کمپین بر عهده داشته باشد.
6- استفاده از چت بات یا ربات چت چندین برابر شده است:
کارشناسان خدمات مشتری کسانی هستند که در هر صنعت زیاد نامی از آنها برده نمی شود. این افراد با مشتریان بدخلق و ناراضی سروکار دارند و همیشه هم باید لبخند داشته باشند.
مشکل بزرگ اینجاست که این افراد به طور همزمان فقط با یک نفر می توانند گفتگو داشته باشند. به همین دلیل چت بات یا ربات چت که توسط هوش مصنوعی ساخته شده، به گزینه بسیار خوبی برای بسیاری از کسب و کارهایی تبدیل شده که می خواهند فشار کاری تیم خدمات مشتری خود را کمتر کنند.
چت بات ها در بازاریابی B2B نقش مهمی دارند و می توانند:
- به مشتریان در مورد موضوعات و مسائل رایج کمک کنند؛
- اطلاعاتی در مورد کسب و کارتان ارائه کنند؛
- در صورت نیاز برای دریافت راهنمایی بیشتر، مشتریان را به کارشناسان خدمات مشتریان ارجاع دهند.
ربات های چت نه تنها می توانند در زمان تیم خدمات مشتری صرفه جویی زیادی کنند بلکه امکان بهبود تجربه کاربری و تسریع فرایند پیدا کردن راه حل را نیز بهبود ببخشند.
7- ایمیل مارکتینگ هنوز هم گزینه قدرتمندی به شمار می رود:
کسانی که چندان حرفه ای نیستند، بازاریابی ایمیلی را روشی بیهود می دانند در حالی که امروزه صندوق ورودی یا اینباکس اکثر افراد پر از ایمیل های تبلیغاتی مختلف است.
طبق گزارشی که توسط Validity State of Email Marketing منتشر شد، بازاریابی ایمیلی هنوز هم برای بسیار از شرکت ها مفید است. با این شیوه بازاریابی می توان درآمد را افزایش داد با اینکه برخی شرکت ها گزارشاتی مبنی بر تحت تأثیر قرار دادن مشتریان و تحویل قطعی ایمیل ها را ارسال کرده اند.
شیوه بازاریابی
با اینکه بازاریابی ایمیلی یک روش قدیمی محسوب می شود ولی هنوز هم ابزاری قدرتمند برای بازاریابی محتوایی است.پس در بازاریابی B2B بهتر است به جای کنسل کردن این روش، اثربخشی آن را با روش های زیر بهبود ببخشید:
- همیشه محتواها و مدت زمان مورد نیاز برای ارسال را تحت تست A/B قرار دهید
- لیست ایمیل خود را بخش بندی کنید تا محتوای شخصی سازی شده برای هر گروه ارسال نمایید
- 7 B2B Marketing Trends to Embrace for Digital Success
جمع بندی مطالب
تکنولوژی شیوه کاری ما را متحول کرده و بازاریابی B2B تغییرات اساسی داشته که پیدایش ابزارهای جدید نقش اساسی داشته اند.از ساخت سایت های هوشمند و ایمیل های شخصی سازی شده تا خودکارسازی فرایندها، باید همگی به عنوان ابزارهای یک بازاریاب خلاق استفاده شوند.