محتوای سئو شده می تواند فاکتور پیروزی شما در عصر رقابت فعلی باشد. اگر تازه وارد دنیای بازاریابی جستجو شده اید، این احتمال وجود دارد که با اصطلاح ” تولید محتوای سئو شده” در جلسات بازاریابی خود روبرو شده باشید. این مقاله برای پاسخ به سه سوال اصلی تهیه شده است:
“محتوای سئو شده چیست؟
چه نوع محتوای سئو وجود دارد؟
استراتژی محتوای SEO من چیست؟
اگر به دنبال نکات SEO مخصوص19- COVID- هستید، پست 13 استراتژی SEO برای SMB ها در طول دوره رواج 19COVID- بررسی کنید.
محتوای سئو شده چیست؟
برای متوجه شدن هدف بازاریابان از محتوای SEO، لازم است تا آن را به اجزای سازنده آن تقسیم و تجزیه نماییم:
اقدامات “”SEO به بهینه سازی موتورهای جستجو یا فعالیت های بهینه نمودن وب سایت توجه دارد تا اشخاص بتوانند به آسانی مطالب را از طریق موتورهای جستجویی مانند Google بیابند. هدف ما از “محتوا” هر نوع اطلاعاتی است که در فضای اینترنت یا وب وجود دارد و می تواند مورد استفاده افراد مختلف با هر نوع سطح دانشی باشد. (در مورد انواع مختلف محتوا می توانید در این بخش اطلاعات کامل به دست آورید).
بنابراین، با در نظر گرفتن مفاهیم بیان شده، محتوای سئو شده عبارت است از هر مطلبی که با هدف به دست آوردن ترافیک موتورهای جستجو تولید شده است. ما در این مقاله قصد نداریم همه مواردی را که باید در مورد بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو بدانید برایتان ذکر نماییم.
این مقاله یک راهنمای کلی و البته کامل جهت ایجاد محتوا برای SEO است. در زیر می توانید با بخش ها و جوانب مختلف فعالیت های سئو آشنا شوید:
• تحقیقات در مورد کلمات کلیدی: اگر می خواهید از طریق جستجو، ترافیک ایجاد کنید، بهتر است قبل از شروع به نوشتن، تحقیقات کافی در مورد کلمات کلیدی را انجام دهید. به این ترتیب، شما می توانید بر روی کلمات کلیدی که حجم جستجو قابل توجهی برای آنها وجود دارد، تمرکز کنید. به عبارت دیگر، در مورد موضوعاتی بنویسید (یا انواعی از کلیدواژه را پیدا کنید!) که افراد زیادی در حال حاضر در مورد آنها جستجو می کنند.
• بهینه سازی کلمات کلیدی: مشخص نمایید در چه محلی و به چه طریقی از کلمات کلیدی در محتوای خود برای به دست آوردن حداکثر قابلیت جستجو استفاده کنید. (SEOMoz یک راهنمای عالی برای بهینه سازی صفحات وب ارائه می دهد.)
پیشنهاد می کنیم مقاله 11 نکته برای بهینه سازی پست های وبلاگ برایSEO را مطالعه نمایید.
• سازماندهی محتوا: محتوای سایت شما باید به گونه ای سازماندهی شود که از یک روند منطقی پشتیبانی نماید. این مورد نه تنها برای رتبه SEO سایت شما گزینه ای عالی می باشد بلکه به بازدیدکنندگان نیز سرنخ های مفیدی می دهد تا سایر مطالب سایت شما را بخوانند. (هر چه کاربر به مدت بیشتری در سایت باقی بماند، برای رتبه سایت شما بهتر است.)
• ارتقاء محتوا: با قرار دادن محتوا در فضای های مجازی و ایجاد انواع لینک های داخلی و خارجی، قابلیت مشاهده مطالب جدیدی را که تولید و تالیف می کنید، بالا ببرید.
مهم است که به این مورد توجه داشته باشید که اگر به دست آوردن ترافیک موتورهای جستجو تنها هدف شما در تولید محتوا باشد، احتمالاً نتایج به دست آمده مقبول نخواهد بود. برای جلب رضایت موتورهای جستجو (که به گذشت زمان رتبه های بالایی را به شما می دهند) و مشتریان بالقوه و افرادی که مجدد به سایت شما باز می گردند، باید فعالیتی بیشتر از بهینه سازی موتور جستجو برای سایت خود انجام دهید.
به عبارت دیگر، محتوای “سبک” ایجاد نکنید که رتبه بندی و کلیک کمتری دریافت کند. این کار به کاربران و موتورهای جستجو هیچ ارزشی نمی دهد و ممکن است پس از مدتی از چشم آنها بیفتید. سایت هایی که محتوای “سبک” یا کم ارزش را تبلیغ می کنند با مجازات Google مواجه می شوند. همچنین این سایت ها دارای نرخ بازگشت و نرخ تبدیل پایین هستند.
انواع محتوای سئو شده:
محتوای سئو شده می تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:
• صفحات محصول:
این صفحات جزء مهمترین صفحات هر سایت تجارت الکترونیکی یا خرده فروشی است. یک صفحه محصول که به خوبی طراحی شده است، می تواند هم به عنوان محتوای SEO شده و هم به عنوان یک صفحه فرود PPC ظاهر شود.
• پست های وبلاگ:
وبلاگ یکی از راه های آسان جهت تولید محتوای منظم و ایجاد یک روند پایدار از تولید محتوای موثر SEO است. پست های وبلاگ به طور کلی جذابیت بیشتری نسبت به صفحات محصول دارند و احتمال جذب پیوند داخلی و خارجی بیشتری را نیز خواهند داشت. لذا نشان دهنده اقتدار و یونیک بودن سایت شما خواهند بود. (توجه داشته باشید که وبلاگها بسیار انعطاف پذیر هستند و می توانند برای میزبانی هر نوع محتوایی در این لیست استفاده شوند.)
• مقالات :
به قرار دادن مقاله خبری، مصاحبه یا مواردی از این قبیل در سایت خود فکر کنید. این نوع از محتواهای تولید شده دارای اهمیت بالایی هستند و در اکثر وب سایت های مربوط به روزنامه ها یا مجله ها پیدا می کنید.
• لیست ها:
یک لیست واقعاً یک نوع مقاله است، اما چارچوب بندی آن به عنوان یک لیست (مانند “10 راه برای کاهش مصرف انرژی” یا “101 موردی که موجب تنفر از Google می شود”) اسکن را آسان تر می کند. به نظر می رسد این نوع عناوین هنگامی که در نتایج جستجو یا در فیدهای رسانه های اجتماعی یافت می شوند، قابل کلیک تر باشند.
• راهنماها :
بخشی دیگری از محتوای سئو شده، راهنما ها می باشند. راهنما یک محتوا بلند است که نحوه انجام یک کار را به صورت پله پله نشان می دهد (راهنماها غالباً در صفحات مختلف وب قرار می گیرند، البته بهترین کار این است که به کاربران این فرصت را بدهید تا در صورت تمایل مطالعه محتوای بلند، آنها را به صورت یک جا ببینند.) می توانید در این محتوا بخشی از یک راهنما را درج کنید یا آن را به صورت کامل بیان دارید. در این نوع محتوا لازم است تا بازدیدکنندگان را ملزم به پر کردن فرم ثبت نام برای مطالعه راهنمای کامل نمایید. این مورد می تواند راه خوبی برای ایجاد سرنخ باشد اما به خاطر داشته باشید که قرار دادن گزینه ثبت نام احتمالاً میزان ترافیک SEO را که می توانید به آن برسید، کاهش می دهد.
• ویدیوها :
امروزه تعداد ویدیوها در فضای اینترنت کمتر از صفحات متنی است. لذا می توان با تولید یک ویدیو به جای مقاله متنی بلند، رتبه بندی بهتری در صفحه اول برای یک کلمه کلیدی رقابتی به دست آورد. برای برخی از سایت ها و مشاغل، ویدئوها راهی عالی برای جذب بیننده هستند. به طور مثال ایجاد آموزش تصویری در مورد نحوه استفاده از محصول یا نشان دادن ویژگی ها و مزایای مرتبط با فعالیت خود را می توانید در قالب ویدیو ارائه دهید. به عنوان مثال، یک لوله کش می تواند ویدئویی ارائه دهد که نحوه رفع گرفتگی سینک ظرفشویی را نشان می دهد. (نکته: برای ایجاد محتوای سئو شده باید متن مناسب برای ویدیوی خود آماده نمایید. در اینجا نکات اضافی برای بهینه سازی ویدیوها آمده است.)
• اینفوگرافیک:
اینفوگرافیک یا تصاویر بزرگ که دارای داده های زیادی (بیشتر به صورت نمودار) در خصوص یک موضوع مشخص هستند، می توانند به راحتی پیوندهای داخلی و خارجی بسیاری را به دست آورند. البته باید در نظر داشته باشید که بسیاری از محتوا ها در اینفوگرافیک داخل تصویر قرار دارند بنابراین توسط موتورهای جستجو همچون محتوای متنی قابل خواندن نیست. لذا مهم است که سایر اطلاعات موجود در صفحه را به دقت بهینه نمایید. برای آغاز کار می توانید از قالب اینفوگرافیک رایگان استفاده کنید که در لینک فوق به صورت رایگان ارائه می شوند.
• نمایش اسلاید:
نمایش اسلاید روشی برای نشان دادن گروهی از تصاویر مرتبط است. گاهی اوقات تصاویر از متن مهم تر تلقی می شوند. به عنوان مثال وقتی شما سعی می کنید که نشان دهید همه ستاره ها در مراسم اسکار چه می پوشند نیاز به تصویر دارید. در اینجا عنوان SEO و نام فایل تصویری مهم است زیرا “خوانایی” را برای موتورهای جستجو بالا می برد.
• واژه نامه ها:
افراد بیشتر از گوگل برای جستجوی سوالات و واژه ها استفاده می کنند تا از لغت نامه های چاپ شده. (آیا می دانید فرهنگ لغت شما کجاست؟) اگر در یک کسب و کار تخصصی فعالیت می کنید، یک فرهنگ لغت خوب می تواند گزینه ای عالی برای به دست آوردن ترافیک جستجو باشد. به اصطلاحات موجود رد صنعت هایی چون آشپزی، معماری، پزشکی و مواردی از این قبیل فکر کنید. یک لغت نامه خوب که تمام موارد را به خوبی توضیح داده باشد، ضروری است.
• دایرکتوری ها:
فهرست یک راهنما طبقه بندی شده از پیوندها به سایت ها یا منابع دیگر در حوزه یک موضوع خاص است. به عنوان مثال، یک وبلاگ فروش عطر ممکن است برای به دست آوردن بازدید بالا لیستی از مکان های معتبر جهت خرید عطر و فروشگاه های بزرگ در سراسر کشور را به دیگران ارائه دهد.
اینها تنها برخی از انواع اصلی محتوای سئو شده هستند اما در نظر بگیرید که باز هم می توان به این لیست موارد دیگر اضافه کرد.
نحوه تدوین استراتژی محتوای SEO
اگر شما به طور تصادفی محتوا را تولید کرده اید و امیدوار هستید و دعا می کنید که برخی از آنها در نهایت رتبه بندی شود، زمان آن فرا رسیده است که از استراتژی محتوای SEO برای دیده شدن وب سایت خود توسط خزنده های جستجو استفاده نمایید.
در زیر چهار مرحله برای تعریف و اصلاح استراتژی محتوای SEO ذکر شده است:
• اهداف خود را مشخص کنید
در گام اول هدف خود را به عنوان یک وب سایت یا تجارت مشخص کنید. آیا به دنبال افزایش فروش از طریق وب سایت اینترنتی خود می باشید؟ یا جزء آن دسته از افراد می باشید که از طریق تبلیغات از سایت خود درآمد کسب می کنند؟ آیا شما تنها می خواهید بازدیدکنندگان بیشتری به دست آورید و خوانندگان خود را مجدد به سایت بازگردانید؟ هدف شما تعیین می کند که چه نوع محتوایی مناسب فعالیت شما است و باید بر روی آن تمرکز کنید.
اگر در گام اول سعی در فروش محصولات خود دارید، تمرکز اصلی شما باید صفحات جذاب و آموزنده در خصوص محصول باشد که هم برای جستجو و هم برای تبدیل بهینه شده اند. در گام دوم شما می تواند بر روی تولید محتوای مفید وبلاگ خود تمرکز نمایید که نحوه استفاده از محصولات شما یا زمان ارائه آنها را نشان می دهد. پیوند بین صفحات محصولات و بلاگ بسیار مهم می باشد زیرا لینک سازی داخلی می تواند تا حد زیادی بر روی سئوی شما تاثیر بگذارد.
اگر سایت شما جنبه تبلیغاتی دارد و به دنبال یافتن خوانندگان زیاد است باید محتوا و مقالات تولیدی شما بسیار جذاب و غنی باشند که قدرت جذب بالایی داشته بشند. هر اندازه این فاکتور در مقالات شما بیشتر باشد، باعث می شود تا بازدیدکنندگان در سایت شما بیشتر در زمان صرف نمایند که این مورد بر روی سئوی سایت شما تاثیر مثبت خواهد داشت.
• مخاطبان خود را در نظر بگیرید
سعی کنید که مخاطبان خود را بشناسید – در این خصوص فرم های نظرسنجی و نرم افزار های آنالیزور زیادی هستند که می توانند به شما کمک کند که شناخت بهتری از بازدید کننده یا افرادی داشته باشید که به سایت شما سر می زنند. افراد ایده آل و تاثیرگذار در کسب و کار خود را شناخته و تلاش نمایید که متوجه شوید آنها چه مواردی را می پسندند.
به عنوان مثال، اگر از یک وب سایت فروشگاه آنلاین بهره می برید که مدیران سطح C را مد نظر قرار می دهد، قطعا به دنبال تهیه مقالاتی خواهید بود که دارای خوانایی خوبی باشند و به راحتی بتوان آنها را پرینت نمود. اگر فعالیت شما جوانان و نوجوانان را هدف قرار می دهد، باید محتواهای خود را مکررا بروز نمایید و از فیلم و تصاویر زیاد بهره ببرید تا تمرکز این افراد را به فعالیت خود معطوف کنید. این گروه سنی بیشتر از تلفن های همراه استفاده می نمایند و به همین دلیل فعالیت شما نیز بیشتر باید برای همین پلتفرم باشد.
• یک تقویم زمانبندی ایجاد کنید
برای ایجاد محتوای سئو شده هنگامی که افراد هدف خود را مشخص نمودید، می توانید از یک تقویم مناسب جهت درج مطالب استفاده کنید. باید توجه نمایید که تقویم برنامه زمانبندی شده ای است که تعیین می کند چه زمانی محتوای جدید را در سایت قرار دهید و چه نوع محتوایی را بیان دارید که کاربران را جذب کند. این مورد به شما کمک می کند تا از یک زمانبندی دقیق پیروی نمایید و همیشه نزد کاربران خود زنده حاضر باشید. با این تقویم به راحتی خواهید توانست که موضوعات مهم را پیدا کنید.
چند نکته برای ایجاد تقویم کارآمد:
o از Outlook یا تقویم Google استفاده کنید. تقویم را در دسترس کل افراد تیم خود قرار دهید و برای نویسندگان سایت خود از یک بیادآور استفاده کنید تا زمان نشر مقالات را یادآوری نماید.
o بروز رسانی های مکرر را همیشه در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، یک وبلاگ آشپزی را در نظر بگیرید که هر دوشنبه یک دستورالعمل غذای بدون گوشت منتشر می نماید. می توانید برای این ویژگی یک صفحه خاص در نظر بگیرید و غذاهای بدون گوشت را در این صفحه قرار دهید تا هر دوشنبه بروز شود. این کار موجب می شود تا اسکن مطالب شما توسط بازدیدکنندگان راحت تر باشد.
o هنگام تهیه انواع محتواهای زمانبر و پیچیده مانند فیلم و اینفوگرافیک، زمان کافی را در نظر بگیرید. این موارد گاها به چندین بار ویرایش و بازنگری نیاز دارند تا کامل و بی نقص گردند. در نهایت می توانند برای بهینه سازی های پیشرفته مورد استفاده قرار گیرند.
o برنامه ریزی های مختلف و زیاد را در برنامه خود قرار ندهید – گاها ممکن است که اهداف بازاریابی شما تغییر نماید و به همین دلیل نیاز باشد تا تقویم خود را تغییر دهید. به همین دلیل از درج برنامه های بلند مدت بپرهیزید و هر دو ماه یکبار یک برنامه مدون طرح ریزی نمایید. اهداف شما باید با توجه به اهداف و نیروی انسانی شما تهیه شده باشند. عدم توجه به این موضوع باعث از دست دادن نیرو و انرژی شما خواهد شد.
با این توضیحات می توانید یک برنامه درستی را پی ریزی نمایید.
• تجزیه و تحلیل و ارزیابی مجدد
در گام آخر توصیه می شود تا همواره فعالیت ها و روند های سایت را بررسی نمایید و عملکرد محتوای seo خود را تجزیه و تحلیل نمایید. شما باید دقیقا بدانید چه مواردی گزینه کاربردی محسوب می شوند و کدام موارد معیار سئوی خوبی نیستند. گزینه های خوب برای رسیدن به جایگاه برتر در نتایج جستجو شامل نمایش پیوندها، نظرات، اشتراک گذاری در فضاهای اجتماعی همانند فیسبوک و غیره است. تجزیه و تحلیل شما از محتوای وب سایت باید دو هدف را دنبال نماید:
1. عوامل موفقیت خود را بررسی کنید تا بتوانید آن تکنیک ها را تکرار کنید . به دنبال یک روند سازگار باشید. آیا مخاطبان شما از ویدیو ها استقبال نموده اند؟ در این صورت ویدیو های بیشتر در سایت قرار دهید! تقویم خود را برای فعالیت های آینده برنامه ریزی کنید تا بتوانید برای هر نوع محتوا زمان مناسب برای آن را در نظر بگیرید.
2. برای بروز نمودن و تقویت محتوای قبلی و قدیمی خود زمان بگذارید. اگر که تلاش نموده اید محتوایی را پیرامون یک کلمه کلیدی خاص تولید و بهینه سازی کنید، همچنین تاکتیک ها و استراتژی های محتوای سئو شده را برای آن اجرایی نمودید، اما از آن سو کلمه کلیدی دیگری با آن محتوا ترافیک بیشتری به دست آورد. پیشنهاد می شود دوباره به قی بازگردید و محتوا را برای کلمه کلیدی جدید بازنگری و ویرایش کنید. ممکن است موفق شوید که با جایگذاری کلمه کلیدی جدید در عنوان مقاله، به طور محسوسی ترافیک ورودی سایت را افزایش دهید.