مقالات آموزشی

معرفی ۶ دلیل مهم برای اینکه چرا در بازاریابی محتوا، محتوای بیشتر بهتر نیست بلکه بدتر است!

مفید بود؟

وقتی می توانید زمان زیادی به بازاریابی محتوا (Content Marketing) اختصاص دهید باید مطمئن هم باشید محتوایی که می خواهید تولید کنید ارزش این همه تلاش و وقت گذاشتن را دارد پس گاهی اوقات بهتر است که خودتان و مخاطبین را اینقدر غرق در محتوا نکنید.

 شوک محتوا 

به این حالت شوک محتوا (Content Shock) می گویند که اولین بار Mark Schaefer آن را در سال 2014 عنوان کرد. پس از آن صنعت بازاریابی تا حدی آن را به عنوان هشدار پذیرفتند اما کافی نبود.
یعنی به جای اینکه بازاریاب های محتوایی به شکل آهسته و پیوسته محتوا تولید کنند بیشتر با یکدیگر مسابقه گذاشتند تا ببینند چه کسانی می توانند بیشترین تعداد محتوا با بیشترین میزان کلمات را بنویسند.

 

 نتیجه مثبت بازاریابی محتوا

نتیجه این کار باعث وخیم ترین کردن وضعیت شوک محتوایی هم برای بازاریاب ها و هم برای مخاطبین شد پس این کار اصلا در بازاریابی محتوا نتیجه مثبتی نداشت. به همین دلیل است که اکنون وضعیت به گونه ای شده که باید با عواقب آن دست و پنجه نرم کرد.
تا بحال شده که حس کنید دچار سد نویسندگی (Writer Block) شده اید یا حس کنید که هر از گاهی خلاقیت شما در نویسندگی افت پیدا کرده یا به نظرتان محتواهایی که تولید می کنید، متن تکراری زیادی دارد و شبیه به هم می شوند؟

استراتژی محتوا

این اتفاقات بخاطر شوک محتوایی، بازاریابی بسیار زیاد و رویکرد غلط «هر چه محتوا بیشتر، سودآوری بالاتر» است که متأسفانه در طی دهه اخیر، صنعت بازاریابی محتوا دچار آن شده است.
پس اگر موارد فوق را تجربه کرده اید احتمالا تصمیم گرفته باشید که رویکرد بهتری را برای استراتژی محتوای خود انتخاب کنید تا برخلاف انتظار نتایج معکوس دریافت نکنید.

اما اگر هنوز هم قانع نشده اید که تولید محتوای بیشتر، نتیجه مثبتی ندارد پس به این 6 دلیلی که برای شما آورده ایم دقت کنید.برخی افراد فکر می کنند بازاریابی محتوا یعنی فقط تولید محتوا اما فرصتی است برای تبلیغ ایده و موضوعات یونیک

1- بازاریاب های محتوا در معرض اپیدمی فرسودگی شغلی هستند

ما در بحبوحه فرهنگی به نام Hustle Culture هستیم یعنی فرهنگ کاری که از نظر آن بهره وری نامحدود، کار کردن بیش از حد و فداکاری شغلی غیر منطقی بیشتر از سلامتی، تعادل و شناخت محدودیت های افراد ارزش دارد.در سال 2019، شاهد شروعی بر پایان این طرز تفکر و اندیشه بودیم که ابتدا با مقاله BuzzFeed در مورد فرسودگی شغلی هزاره سوم شروع شد هر چند فرسودگی شغلی مختص این نسل امروزی نیست.

رده بندی بین المللی

سپس سازمان جهانی بهداشت رسما فرسودگی شغلی و کار بیش از حد را در زمره رده بندی بین المللی بیماری ها قرار داد. پس از آن شاهد بودیم که گفتمان های زیادی در سراسر دنیا پیرامون آن شکل گرفتند که صادقانه بگوییم، برای پرداختن به این موضوع خیلی دیر شده است.

تولید محتوای بیش از حد

همه این موارد را گفتیم که بدانید تولید محتوای بیش از حد در بازاریابی محتوا باعث فرسودگی شغلی در بازاریاب های دورکاری، افرادی که برای شرکت ها کار می کنند و یا فریلنسرها شده است و خودشان نیز به این گفتمان ها پیوسته اند تا به این وضعیت اعتراض کنند.
پس باید از گذشته تجربه کسب کنیم و درس یاد بگیریم تا بدانیم چطور باید روش های بازاریابی محتوایی که برخاسته از Hustle Culture هستند را متعادل سازی کنیم چرا که تولید محتوای بیش از حد فایده که ندارد هیچ، ضرر هم دارد و مخاطب را خسته می کند.

2- تمامی استراتژی ها دوران بازده نزولی دارند

دومین دلیلی که می توانیم به شما بگوییم در بازاریابی محتوا، محتوای کمتر نتیجه بهتری دارد، دوران بازده نزولی در استراتژی های مختلف است که طبق یک اصل اقتصادی رخ می دهد. طبق تعریف Investopedia قانون بازده نزولی برای استراتژی های مختلف یعنی از یک بازه زمانی به بعد، هر چقدر تولید و بهره وری از آن را بیشتر کنید، نرخ مفید خروجی کمتر خواهد بود. اما ارتباط آن با بازاریابی محتوا چیست؟

کیفیت محتوا

طبق این اصل باید به این نتیجه رسید که از یک استراتژی محتوایی مشخص، بهره وری و سوددهی گرفتن از آن سقف مشخصی دارد و مهم نیست که هر چند وقت یکبار محتوای جدید تولید کنید.
تنها تعداد افراد معدودی هستند که می توانید فقط با افزایش میزان تولید محتوای روزانه خود به آنها دسترسی پیدا کنید بدون اینکه به جنبه های مهمتر استراتژی محتوایی مثل؛ کیفیت محتوا، هدف قرار دادن سفر مشتری، افزایش مشتریان راغب و بهبود نرخ تبدیل، خود بپردازید.

بازاریابی محتوایی 

از یک برهه زمانی به بعد به جایی می رسید که تمام محتواهایی که نیاز داشته اید را تولید کرده اید و اکنون باید وقت خود را صرف بازاریابی این محتواها کنید به جای اینکه دوباره محتوا تولید کنید.بازاریابی محتوایی که فقط روی تولید محتوا تمرکز دارد، وقت کاربر را هدر می دهد و محتوایی بی کیفیت تولید خواهد شد

3- محتواهای غیر ضروری باعث بیشتر شدن بازدیدکنندگان و نه مشتریان می شود

در این شیوه که فکر می کنید باید هر چه می توانید محتوا تولید کنید به مرحله ای می رسید که هر چقدر محتوا لازم بوده نوشته اید و در مورد تمامی موارد مهم و قابل بحث در سفر مشتریان خود صحبت کرده اید.
در چنین حالتی یا می توانید در مورد همان موضوعات باز هم صحبت کنید یا اینکه آنها را به موضوعات دیگری ربط دهید و در مورد آنها محتوا بنویسید.

نوع استراتژی

اکثر افراد در این مرحله بسط دادن موضوع را انتخاب می کنند.مثلا اگر در مورد کفش ورزشی محتوا نوشته اید می توانید با ربط دادن به موضوع راهنمای خرید کفش ورزشی موضوع را بسط دهید. گاهی اوقات این کار جواب می دهد و اغلب هم چندان مورد استقبال واقع نمی شود چون بستگی به نوع استراتژی شما دارد که چطور می خواهید بازدیدکنندگان خود را به مشتری تبدیل کنید.

قسمت بالای قیف فروش 

با رویکرد تولید بیش از حد محتوا در بازاریابی محتوا، بخش انتهایی قیف فروش خود را با مشتریانی پر می کنید که تمایلی به استفاده از محصول یا خدمات شما ندارند.
به همین دلیل شاید محتواهای خارج از موضوع، تا حدی بازدید سایت را افزایش دهید و معیارهای بازاریابی قسمت بالای قیف فروش را بهبود ببخشد اما در نهایتا ارزش پیشنهادی برند را کمتر کرده و بیشتر مخاطبینی که ارتباطی با کسب و کارتان ندارند را جذب خواهید کرد و به معیارهای بازاریابی قسمت پایینی قیف فروش لطمه خواهید زد که این قسمت اهمیت بیشتری نسبت به بخش بالایی قیف فروش دارد.

4- محتواهای تکراری، تجربه کاربری را خراب می کنند

در قسمت های قبلی اشاره کردیم که یکی از مشکلات بازاریابی محتوا با شیوه تولید بیش از حد محتوا این است که به جایی می رسید که تمامی موارد مهم را پوشش داده اید و یک راه حل نیز ارائه کردیم. راه دیگر این است که محتوای بیشتری در مورد همان موضوعات بنویسید که اکثر بازاریاب ها به شیوه ای که تجربه کاربری را خراب نکند انجام نمی دهند.

 تبلیغ کردن محتوا

مثلا فرض کنید 3 یا 4 محتوا در مورد طوفان مغزی یا فکری نوشته اید. با این کار تبلیغ کردن این محتوا و رساندن به دست مخاطب کار سختی است چرا که باعث گیج شدن آنها خواهد شد که کدام مطلب کاملتر است یا کدام یک درست است.

محتواهای تکراری

به جای این کار می توانید همان موضوع را به مرور زمان آپدیت کنید و با اطلاعات جدیدی که کسب می کنید موارد ارزشمندی را تقدیم مخاطب کنید. با این کار همان موضوع را بسط داده اید ولی به شیوه ای که قطعا مخاطب استقبال خواهد کرد و مصداق بیش از حد تولید کردن محتوا در بازاریابی محتوا نیست.با عدم تولید محتواهای تکراری و غیر ضروری، به تقویت بازاریابی محتوا فکر کنید

 

5- همیشه باید حواستان به محتوای منتشر شده باشد

محتوای همیشه سبز باید آپدیت شود. بله درست است با محتوای همیشه سبز می توانید تا چندین سال ترافیک سایت خود را بالا نگه دارید و مشتریان راغب جذب کرده و فروش خود را بالا ببرید ولی تنها به شرطی که آن را آپدیت نگه دارید.
مثلا با انجام کارهای زیر محتوای خود را آپدیت نگه دارید که در بازاریابی محتوا نتایج بسیار مثبتی در پی دارد:

  • آپدیت کردن مطلب با اطلاعات بروز و جدید
  • بهینه سازی مجدد محتوا با تمرکز بر روی کلمات کلیدی مختلف
  •  آپدیت کردن محتواها و دکمه های فراخوان مرتبط با یک محصول
  • 6 Reasons Why More Content Isn’t Better (It’s Actually Worse!)

  •  اضافه کردن لینک و تصاویر جدید
  •  تبلیغ مجدد محتوای قدیمی برای اینکه مخاطب جدید هم آن را ببیند

پس توجه داشته باشید که هر چقدر محتوای بیشتری داشته باشید، باید بیشتر برای بازاریابی محتوای خود وقت بگذارید و آنها را در تقویم محتوایی خود بگنجانید تا همیش آپدیت نگه دارید.

6- وقت کافی برای تبلیغ محتواهایی که اهمیت زیادی دارند خواهید داشت

در نهایت، بهترین دلیل برای اینکه به شما بگوییم در بازاریابی محتوا، وقت زیاد گذاشتن برای تولید هر چه بیشتر محتوا، فایده ای ندارد این است زمان کافی پیدا می کنید تا هر محتوایی که خواستید را تبلیغ کنید و فرصت برای پرداختن به دیگر حوزه های بازاریابی خواهید داشت.
صادقانه بگوییم، لیست کارهای یک بازاریاب هیچ موقع تمام شدنی نیست و همیشه کار برای انجام دادن وجود دارد مخصوصا کسانی که در حوزه بازاریابی محتوا فعال هستند.

 تولید محتوای کمتر

با تولید محتوای کمتر (تا حد معقول) و استفاده از همین محتواهایی که دارید، شما و بقیه تیم بازاریابی، زمان و انرژی بیشتری برای تمرکز کردن روی سایر بخش های استراتژی بازاریابی محتوا خواهید داشت.
مثلا شما می توانید برای تیم خود تعیین کنید تا به همان اندازه که محتوا تولید می شود به همان اندازه هم وقت برای تبلیغ آنها بگذارید و زمان خود را صرفا در جهت تولید محتوای بیشتر نگذارید.

 

 اصول سئو

با این رویه وقت کافی برای تبلیغ محتوا در شبکه های اجتماعی، بهینه سازی آن طبق اصول سئو، ساخت بک لینک، بازآفرینی آن برای سایر فرمت ها و شبکه های اجتماعی و سایر مواردی که در بازاریابی محتوا الزامی هستند به وجود می آید.تیم حرفه ای بازاریابی محتوا به بهبود تجربه کاربری فکر می کند تا وقت کافی برای انجام کارهای مهمتر داشته باشد

بازاریابی محتوای خود 

جمله معروف در جنبش و جوامع مینیمالیستی وجود دارد که می گوید، بیشتر بودن چیزی دلیل بر بهتر بودن آن نیست، بهتر شدن چیزی دلیل بر بهتر بودن آن است.
این را باید به عنوان یک رویکرد کلی و سازمانی در بازاریابی محتوای خود بپذیریم. ما وقت زیادی نداریم که بخواهیم تا این حد محتوا تولید کنیم که وقت برای سایر موارد کم باشد، باید مطمئن باشید محتوایی که تولید کرده و انتشار می دهید، ارزش آن را داشته باشد در غیر این صورت هم خودمان و خواننده را غرق در محتوا کرده و گیج می کنیم و هم به بدتر شدن اوضاع شوک محتوایی کمک می کنیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.