مقالات آموزشی

بررسی ۱۰ نکته برای تسلط پیدا کردن در محتوای سئو شده در سال ۲۰۲۰

مفید بود؟

سال 2020 فرصت های بسیار خوبی برای تسلط پیدا کردن روی اصول محتوای سئو شده فراهم کرده تا در نهایت بتوانید به مخاطبین بیشتری دست پیدا کنید.
با اینکه در آپدیت اخیر الگوریتم BERT جزئیاتی از اهمیت پیدا کردنِ بیشترِ، هدف کاربران از سرچ، منتشر نشد اما هر نویسنده ای که در زمینه سئو محتوا فعالیت دارد به خوبی می داند که موتور جستجوی گوگل تمرکز اصلی خود را روی مخاطب یا کاربران و رضایت آنها گذاشته است.

 

نوشتن محتوا

در این زمینه برخی افراد به اشتباه متوجه نوشتن محتوا با محوریت کاربر شده اند و فقط سعی می کنند محتوایی پر از کلمات کلیدی بنویسند که در نهایت نتیجه ای جز خراب کردن تجربه کاربری و کم کردن نرخ تبدیل نخواهد داشت.

در سال 2020 و پس از آن باید تمرکز خود را روی تولید محتوای سئو شده، ارزشمند، مفید و مرتبط با محوریت کاربر و استفاده از مؤلفه های بصری جذاب بگذارید تا هم از نظر الگوریتم های گوگل مشکلی نداشته باشد و هم از نظر کاربران ارزش کلیک کردن و مطالعه کردن را داشته باشد.

با مهمترین نکات تولید محتوای سئو شده آشنا شوید

در ادامه 10 نکته بسیار مهم که به شما کمک می کند در زمینه سئو محتوا کاملا مسلط عمل کنید را معرفی می کنیم:

1- آواتار مشتری ایده¬آل (ICA) را مشخص کنید:

مفهوم تعریف آواتار مشتری ایده¬¬آل (ICA) موضوع جدیدی نیست اما باز هم هنگام تولید محتوا در اغلب موارد نسبت به آن بی توجهی می شود.
برای تولید محتوای سئو شده که بتواند با مخاطبین هدف شما ارتباط برقرار کند، باید به درک کاملی از اینکه مخاطبین شما چه کسانی هستند؟ چه می خواهند و به دنبال چه چیزی هستند؟ برسید.

ویژگی های مطلوب بهترین مشتری

این کار نه تنها روی سرچ در مورد کلمات کلیدی تأثیر می گذارد بلکه روی نحوه تولید محتوای سئو شده که کاربران را مجاب به خواندن آن کند نیز تأثیر خواهد گذاشت.
هدف از این کار این است که روی ویژگی های مطلوب بهترین مشتری خود تمرکز کرده و پرسونایی بسازید که به ICA شما تبدیل شود. با در نظر داشتن این نکته مهم، می توانید به سؤالات زیر پاسخ دهید تا محتوای کاملا اختصاصی، برای مشتریان خود تولید کنید:

 3 چالش بزرگی که در حال حاضر مخاطب من با آن مواجه است کدامند؟

  • مخاطبین من تاکنون چه اقداماتی در جهت برطرف کردن این چالش ها انجام داده اند؟
  • چرا این اقدامات برای آنها راهگشا نبوده است؟
  • 10 Tips for Mastering Your SEO Content Strategy
  • وقتی صحبت از مواردی مثل محتوای سئو شده، بازاریابی و غیره می شود، هدف اصلی آنها چیست؟
  •  هدف مخاطبین از سروکار داشتن با کسب و کارهایی مثل من چیست؟

برای اینکه جواب های دقیقتری بگیرید می توانید در طی یک نظرسنجی حضوری، از مخاطبین سؤال کنید (مثلا از گوگل فرم استفاده کنید) و طبق پاسخ هایی که می دهند هنگام سرچ در مورد کلمات کلیدی، موارد فراخوان به عمل یا CTA و نحوه صحبت خود در محتواها، از آنها استفاده کنید.

2- کلمات کلیدی را با هدف کاربر از جستجو (Search Intent) مرتبط کنید:

مرتبط کردن کلمات کلیدی قدم بسیار مهمی در تولید محتوای سئو شده است که در طی آن کلمات کلیدی هدف را به صفحات و پست های خاصی اختصاص می دهند. البته با اینکه افراد حرفه ای در زمینه تولید محتوای سئو شده، این فاکتور را همیشه مدنظر قرار می دهند اما در اغلب موارد، فاکتور بسیار مهمی به نام هدف کاربر از جستجو یا هدف جستجوی کاربر را کم اهمیت می شمارند یا نسبت به آن غافل هستند.

 

تولید محتوا براساس کلمات کلیدی

در سال 2020 هدف کاربر از جستجو باید در اولویت و مرکز توجه قرار گیرد چون این بهترین شیوه برای تولید محتوای سئو شده است که با کلمات کلیدی مشخص شده کاملا مرتبط است.
نکته کلیدی در خصوص تولید محتوا براساس کلمات کلیدی مشخص شده این است که بزور نباید یک کلمه کلیدی خاص را داخل محتوا قرار بدهید چون صرفا قصد دارید رتبه خوبی بگیرید! این کار اساسا اشتباه است. در عوض باید ببینید که کاربر چه هدفی از سرچ این کلمه کلیدی خاص دارد و سپس براساس آن محتوا تولید کنید.

3- تخصص در زمینه موضوع محتوای سئو شده داشته باشید

شاید در سال های قبل و حتی در سال 2019، محتواهای پوچ و بی معنی جایگاهی داشتند اما در سال 2020 فقط، تولید محتوای سئو شده و نویسنده دارای ویژگی های E-A-T (تخصص، معتبر بودن و قابل اعتماد بودن ) مطرح است.

زمینه موضوع محتوا 

امروزه تعریف کردن واژه «ارزش» کار دشواری است و شاید کلمه ای است که در فضای بازاریابی خیلی استفاده شده است اما، در حقیقت، ارزش یعنی ارائه راهکاری که مخاطب شما به دنبال آن است. با این حال، چنین تعریفی کاملا نسبتی است و نیاز به یک فرد متخصص در زمینه موضوع محتوا دارد تا بتواند به راحتی آن را درک کند.
مثلا اگر از یک معمار بخواهید در مورد موضوع «سئو چیست؟

مطلب بنویسد، شاید مطلبی بنویسد که اطلاعات مفیدی داشته باشد اما قطعا به نکات مهم، تفاوت های ریز و جزئی اصطلاحات و تعاریف و غیره اشاره نخواهد کرد و شاید این برای کسانی که به دنبال یادگیری سئو باشند، نقطه ضعف قلمداد شود.

 محتوای سئو شده ،اعتبار بیشتر

از طرفی، اعتبار و صلاحیت داشتن نیز به محتوای سئو شده شما اعتبار بیشتری می بخشد و کمک می کند تا در مخاطب خود اعتمادسازی کنید. پس، بهترین کار از نظر ما برای تولید محتوای سئو شده این است که یا در مورد موضوع محتوا تخصص و اطلاعات کافی داشته باشید یا اینکه یک فرد محتوانویس حرفه ای استخدام کنید تا محتوای جامع و کاملا سرچ شده ای برای شما بنویسد.

4- افزایش قدرت برند (Brand Authority) با پست مهمان (Guest Posting):

اکثر افرادی که در زمینه سئو حرفه ای هستند به خوبی از این مسأله آگاه هستند که پست مهمان شیوه ای عالی برای دریافت بک لینک های بسیار خوب است اما شما برای قدرت برند خود هم از آن استفاده می کنید؟
اگر هدف شما از این کار، کسب قدرت برند نباشد، قطعا فرصت های سودآور زیادی از دست خواهید داد.

 افزایش ترافیک و بازدید 

حتی اگر فقط شما بک لینک برای سایت های قدرتمند بدهید، باز هم حداقل برای شروع جای نگرانی نیست چون نوشتن برای وب سایت های قوی و لینک دادن به آنها کمک می کند بخاطر اعتبار بالای آنها، مشتریان جدیدی کسب کنید.
بر این اساس، باید به دنبال سایت هایی باشید که مخاطبین آنها مشابه با مخاطبین هدف شماست و طرفداران اجتماعی آنها می توانند باعث افزایش ترافیک و بازدید برای برند شما شوند. به هیچ وجه صرفا بخاطر اینکه قابلیت بک لینک گرفتن را در خود نمی بینید، چنین فرصتی را از دست ندهید.

بک لینک

ضمنا می توانید یک سایه نویس (کسی که در ازای دریافت پول به جای شخص دیگری می نویسد و به نام خود او منتشر نمی شود) استخدام کنید تا محتوای حرفه ای و تخصصی برای شما نگارش کند تا در نهایت منجر به شهرت برند شما گردد و اعتبار و نفوذ شما در حیطه فعالیتتان افزایش دهد. این کار باعث افزایش بسیار زیاد بازگشت سرمایه و حتی فراتر از مقداری که می توانستید از چند بک لینک دریافت کنید، خواهد شد.

5- رویکرد چند کاناله برای خود اتخاذ کنید:

یکی از بهترین شیوه ها برای دستیابی به بازار هدف گسترده تر و به سر زبان ها افتادن برندتان، حضور فعال داشتن در همه جاست تا براساس آنها محتوای سئو شده هم تولید کنید. منظور از حضور داشتن در همه جا یعنی فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و حتی تیک تاک.
با این حال یک نفر در طی روز اینقدر توان ندارد که بتواند 24 ساعته در کانال های مختلف محتوای سئو شده منتشر کند. اما طبق استراتژی بازاریابی محتوایی Gary Vee با رعایت چند نکته امکان پذیر است:

  •  تقسیم کردن محتوا:

  • شما می توانید یک محتوای حجیم را به چندین محتوای سئو شده مرتبط به هم تقسیم کرده و آن را در کانال های مختلف شبکه های اجتماعی منتشر کنید. این محتواها قابل فهم، با ارزش مطالعه بسیار بالا و با پتانسیل زیاد در جذب مخاطب و بازدید کننده هستند.
  •  بازآفرینی محتوا:

  • بازاریابی محتوایی مؤثر به معنای این نیست که هر روز یا هر هفته یکبار، یک محتوای سئو شده جدید تولید کنید. در عوض می توانید از یک طرح کلی الهام بگیرید و چندین محتوا بر همین اساس ولی برای پلتفرم های مختلف تولید نمایید. یا مثلا اگر محتوای شما به شکل چند موردی است، می توانید هر مورد آن را در یک روز منتشر کنید.
  • استفاده مجدد:

  • محتواهای قدیمی خود را که زمانی بازدید خوبی داشتند ولی الان دیگر از رونق افتاده اند را با درج اطلاعات بروز و آپدیت شده و حتی حذف بخش های منسوخ، به محتوای سئو شده جدید تبدیل کرده و از طریق به اشتراک گذاری آن با مخاطبین جدید، بازدید سایت خود را بالا ببرید.

6- از تصاویر بسیار با کیفیت استفاده کنید:

اکثر ما از محتواهای خالی و بدون تصویر خوشمان نمی آید اما از سال 2020 به بعد باید به محتواهای خود تصاویر گرافیکی و ویدیوهای سفارشی اضافه کنید. دلیل اینکه تأکید داریم برای محتوای سئو شده، خودتان تصاویر را درست کرده و بارگذاری کنید فقط بخاطر افزایش مشارکت کاربران نیست بلکه بخاطر عواقب سنگینی است که بخاطر منبع یابی از وب دچار آن خواهید شد.

 

حق کپی رایت

اگر فقط از تصاویر سایر سایت ها استفاده کنید، مخاطب شما با دیدن عکسی که همه جا به چشم می خورد چندان خوشحال نخواهد شد و اگر برحسب اتفاق از عکس با حق کپی رایت استفاده کنید، جریمه سنگین مالی برای شما در پی خواهد داشت. به جای اینکه توصیه می کنیم برای بارگذاری عکس های کاملا جدید هزینه کنید.
ضمنا مزایای استفاده از تصاویری که منطبق بر اصول سئو باشد به خوبی تأیید شده و شما نیز با درج تصاویر، ویدیوها و المان های گرافیکی در محتوای سئو شده خود، مزیت رقابتی ایجاد کنید.

7- از ابزارهای بهینه سازی محتوا استفاده کنید:

لازم نیست حتما نویسنده خیلی حرفه ای باشید تا محتوای سئو شده تولید کنید و لازم نیست در زمینه سئو بسیار حرفه ای باشید تا مقالات بسیار جذابی بنویسید.شما می توانید به کمک ابزارهای بهینه سازی محتوا، نقص های محتوای خود را رفع کنید تا محتوای بهتری تولید کرده و فورا آن را بهینه سازی کنید.

 تولید محتوای سئو شده

مثلا پیشنهاد ما به افراد حرفه ای در زمینه SEO برای تولید محتوای سئو شده، کاربرپسند، جذاب و با ارزش بالا، استفاده از ابزارهایی مثل Grammarly، Hemingway، Editor و CoSchedule’s Headline Analyzer می باشد.
برای نویسندگان هم ابزارهایی مثل Surfer SEO، Text Tools و/ یا PageOptimizer Pro را پیشنهاد می کنیم تا محتوای سئو شده و با کلمات کلیدی دقیق و مناسب تولید کنند.

8- پذیرای نظرات و بازخوردهای مخاطبین باشید:

اکثر افراد حرفه ای در زمینه تولید محتوای سئو شده، از مزایای محتوای ارزش محور یا مخاطب محور صحبت می کنند اما منظورشان چیست؟ حقیقت امر این است که توصیف و سنجش «ارزشمند بودن محتوا» به این راحتی نیست.به همین دلیل بخشی از فرایند تولید محتوای سئو شده باید به جمع آوری نظرات و بازخوردهای مخاطبین هدف از طریق نظرسنجی های مختلف اختصاص داده شود.

 گوگل فرم 

مثلا از مخاطبین خود بپرسید به چه موضوعاتی علاقه دارند، چه محصولاتی را می پسندند و چه رویدادها و ترندهایی را دنبال می کنند و غیره. حتی می توانید از گوگل فرم یا فرم ساز گوگل (Google Forms) و نظرسنجی های رسانه های اجتماعی استفاده کنید تا نظر مخاطبین را در مورد محتواهای منتشر شده و همچنین پیشنهاداتی که برای آینده دارند جویا شوید.

9- در جهت موضوعات جذاب و داغ روز حرکت کنید:

همه می دانیم که تلاش برای رتبه گرفتن در کلمات کلیدی رقابتی چقدر خسته کننده تا در نهایت بتوانید در بین سایت های بسیار معروف خود را نشان دهید. اما امکانش هست که سایت های بسیار بزرگ را هم کنار زد؟ بله اگر بدانید که چطور باید در جهت موضوعات داغ و جذاب روز حرکت کنید.

محتوای سئو

مطلع بودن از موضوعات روز و نوشتن محتوای سئو شده برای آنها که کلمات کلیدی بسیار پر سرچ را هدف قرار می دهد، روشی عالی برای پیشی گرفتن از سایت های بسیار مشهور می باشد.
البته اطلاع دارید که موضوعات داغ و جذاب روز، تا مدت کمی دوام می آورند به همین خاطر نباید روی آنها برای کسب بازدید طولانی مدت حساب باز کنید اما برای اینکه به یکباره بازدید سایت افزایش پیدا کند گزینه عالی هستند.

 

البته شدیدا به شما توصیه می کنیم که زیاد وارد موضوعات بحث برانگیز و سیاسی نشوید مگر اینکه مرتبط با حیطه کاری شما باشد. محتوای سئو شده را قابل فهم، مفید و مرتبط با سایر محتواهای سایت خود تولید کنید.

10- تهیه لیستی از ایمیل مخاطبین: 

روش های زیادی وجود دارند تا به کمک بازاریابی ایمیلی بتوانید نتایج مثبتی که از محتوای سئو شده دریافت می کنید را چندین برابر کنید.
مثلا لیستی از مشترکین ایمیلی درست کنید و به کمک ابزارهای ارسال ایمیل خودکار (مثل Convert Kit و Mailchimp)، لینک محتواهای جدید خود را برای آنها بفرستید تا از این طریق افزایش بازدید پیدا کنید و تعداد مشتریان راغب زیادتر شوند.

مزیت بزرگ بازاریابی ایمیلی

مزیت بزرگ بازاریابی ایمیلی این است که همیشه به لیست مخاطبین دسترسی دارید و اگر اتفاقی برای سایت یا کانال های شبکه های اجتماعی شما رخ دهد همیشه می توانید با مشترکین ایمیلی خود در ارتباط باشید.
نکات گفته شده به منظور تسلط 100% شما روی اصول تولید محتوای سئو شده و جذاب و کاربرپسند هستند که نه تنها برای سال 2020 بلکه پس از آن هم کاربرد خواهند داشت. در تولید هر محتوایی نکات فوق را به یاد داشته باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.