مقالات آموزشی

راهی برای ردیابی حساب کاربری با نقد پادکست به صورت ناشناس

مفید بود؟

نظرات منفی پادکست‌ها و چالش‌های آن‌ها!

نگاهی به انتقادات و پیشنهادات پادکست خود می‌اندازید و ناگهان یک نظر خاص باعث می‌شود که شوکه شوید؟ این تقریبا برای هر پادکستری پیش می‌آید که نظرات منفی دریافت کند. قابلیت نقد پادکست به صورت ناشناس به برخی از کاربران، که ما آن‌ها را هیتر (Hater) می‌نامیم، این اجازه را می‌دهد تا بتوانند هر نظری را که دوست دارند راجع به پادکست شما بدهند.

نظرات کاربران در اکثر مواقع به پادکستر اجازه می‌دهد تا بتوانند نقاط ضعف و قدرت پادکست خود را بسنجند.  حتی در مواردی، این نظرات موجب بهبود روند انتشار پادکست می‌شود. اما این اتفاق تا زمانی حقیقت دارد که نظرات و انتقادات پادکست‌ شما، انتقاد سازنده و نظر مفید باشند.

نه نظراتی که شامل هر چیزی می‌شوند، بجز یک کامنت سازنده! اگرچه گرفتن تک ستاره یا نظرات سازنده‌ی منفی، ممکن است هر سازنده‌ی پادکستی را ناراحت و غمگین کند؛ این حقیقت را نباید از یاد برد که پادکست شما قرار نیست به مذاق همگان خوش بیاید!

پادکست شما مخاطب خاص خود را دارد:

 پس اگر روند درستی را پیش گرفته‌اید و تمامی کارشناسان کار شما را تایید می‌کنند؛ منتظر این باشید که کسانی هم روند کار شما را تایید نکنند. نکته‌ی مهم این است که شما از نظرات منفی سازنده، برای بهبود پادکست خود استفاده کنید.

اگر تعداد زیادی از افراد برای پادکست شما 5 ستاره گذاشته‌اند، یا نظرات مثبتی به شما می‌دهند، بدیهی‌ست که در این میان چند نفر هم پیدا شوند که کار شما را تایید نمی‌کنند. اما چه اتفاقی می‌افتد که ناگهان با تعداد زیادی ریتینگ تک ستاره مواجه شویم و موجی از نقد پادکست به صورت ناشناس به دست‌مان برسد؟

 

شاید با خود بگویید که “آیا واقعا کار من بد است؟ یا کسی/کسانی ناگهان به پادکست من حمله کرده‌اند؟”. بدون شک هر چقدر هم به خود مطمئن باشید، نظرات منفی، نقد پادکست به صورت ناشناس و ریتینگ تک ستاره می‌تواند اعتماد بنفس شما را خدشه‌دار کند. بهترین کار این است که به جای این‌که خود را گوشه‌ای زندانی کنید، بیخیال پادکست‌سازی شوید و گوشه‌ای زانوی غم به بغل بگیرید؛ یک فکری به حال پادکست خود بکنید. اما چگونه؟

در ادامه‌ی مقاله همراه ما باشید تا بررسی کنیم آیا واقعا می‌توان نظرات مخرب و نقد پادکست به صورت ناشناس را ردیابی کرد؟

یا می‌توان متوجه شد که اگر فردی نظر منفی برای پادکست من می‌گذارد، نیت وی تخریب من نیست و واقعا پادکست‌ سازی من ایرادی دارد؟ نکته‌ی مهمی که درباره‌ی نظرات منفی و ریتینگ پایین وجود دارد، این است که می‌تواند شنوندگان جدید را از گوش دادن به پادکست شما منصرف نماید.

بخصوص اگر ناگهان تعدادی از هیترها با نقد پادکست به صورت ناشناس، ایجاد کامنت‌های مخرب یا ریتینگ تک‌ستاره به استقبال برنامه‌ی شما بیایند، شنوندگان جدید را نسبت به برنامه‌ی شما دلزده و سرد خواهند کرد. حتی گاهی نیت اصلی این هیترها، تعطیل کردن یک پادکست است. این امر برای بسیاری از پادکسترها می‌تواند حسابی سخت باشد.

 حتی تصور این امر هم سخت است که شما زمان سخت و طولانی را برای ساخت پادکست‌های خود سپری کرده‌اید؛ و ناگهان با تعداد زیادی ریتینگ‌های تک‌ستاره مواجه می‌شوید که روحیه‌تان را خراب می‌کنند. به عنوان مثال بیش از 40 درصد از ریتینگ پادکست معروف With Her که به زندگی کاندیدای معروف و پرحاشیه‌ی دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون می‌پردازد؛ شامل ریتینگ تک‌ستاره می‌شود.

 گاهی اوقات هم نقد پادکست به صورت ناشناس، به دلیل حاشیه‌دار بودن میزبان برنامه یا مهمان آن است. درست مثل پادکست معروف بیل اورلی که بیش از 70 درصد از ریتینگ آن، تک‌ستاره شد. یا مایکل راپاپورت که تیم بارستول را در پادکست خود، “بازنده” خطاب کرد و بیش از 34000 ریتینگ تک‌ستاره از طرف هواداران این تیم دریافت نمود. در این موارد، طرفداران یک تیم، فرقه یا فرد خاصی، از قصد به پادکست شما حمله می‌کنند.

آیا پس از نقد پادکست به صورت ناشناس، می‌توان اکانت شخص نظردهنده را ردیابی کرد؟ 

مهم‌ترین مشخصه‌ای که درباره‌ی مرور و نقد پادکست‌ها وجود دارد، ناشناس بودن آن است. بجز لقبی که نظردهنده برای خود مشخص میکند؛ در حقیقت هیچ راهی برای ردیابی ایمیل یا حساب‌ کاربری فرد نظردهنده وجود ندارد.

بنابراین اگر پادکستر نیستید و قصد دارید با نقد پادکست به صورت ناشناس، نظرات خود را با پادکستر در میان بگذارید، نیازی به نگرانی نیست. در فضای آیتونز، این امکان وجود ندارد که پادکستر بتواند هویت شما را بشناسد، یا ایمیل شما را دریافت کند. البته اگر می‌خواهید برای پادکستی مرور یا نقد بگذارید؛ بهتر است در انتخاب جملات خود دقت کنید.

بدون شک نقد پادکست به صورت ناشناس، زمانی موثر و مفید خواهد بود که بتوانید آن را بدون هیچ تخریب یا لغت توهین‌آمیز بیان کنید. نیمه‌ی پر لیوان را ببینید! اگر نقد شما موثر و سازنده باشد، شاید باعث ارتقای قابل توجه پادکست شده و پیشرفت آن را در پی داشته باشد.

اگر نظرات مخرب دریافت کردیم چه کنیم؟

اگر سازنده‌ی یک پادکست هستید و نقد پادکست به صورت ناشناس، باعث شده است نظرات مخرب بسیاری ناگهان به سوی برنامه‌ی شما سرازیر شوند؛ در ادامه به شرایط شما هم اشاره‌ای خواهیم کرد. پیش از هر چیز، هرگز از یاد نبرید که حتی اگر آپولو هم هوا کنید، همیشه اشخاصی هستند که با کار شما موافق نیستند. فضای اینترنت و پلتفرم‌های پادکست، بسیار گسترده است و هر شخصی به آن دسترسی دارد.

بدیهی‌ست که برنامه‌ی شما نتواند رضایت تمام افراد را به خود جلب کند. اما اگر ناگهان تعداد زیادی نظر منفی به سوی‌مان سرازیر شد، چه باید کرد؟

با وجود نظرات بیمارگونه‌ی بسیاری از حساب‌های کاربری در اپل پادکست، اپل چنین اظهار کرده که حساب‌های کاربری که فعالیت‌های غیرعادی را به انجام رسانند، بررسی خواهد کرد. در صورت نیاز هم با چنین اقداماتی برخوردهای لازم را انجام خواهد داد. حتی این امکان وجود دارد که بتوان نگرانی‌های خود را راجع به نظرات منفی، از طریق نسخه‌ی دسک‌تاپ اپل پادکست گزارش داد. مانند پادکست Drown که پس از مداخله‌ی The Verge، اپل بیش از 300 ریتینگ تک‌ستاره‌ی آن را پاک کرد.

نکته‌ای که راجع به نقد پادکست به صورت ناشناس وجود دارد، این است که:

بسیاری از پلتفرم‌های پادکست، امکان مرور پادکست را به کاربران نمی‌دهند. چرا که نمی‌توان ادعا کرد مرورهایی که بر روی یک پادکست داده می‌شود، تا چه حدود مفید است. دو پلتفرم اصلی وجود دارند که شنوندگان از طریق آن می‌توانند به نقد پادکست به صورت ناشناس بپردازند؛ یا ریتینگ خود را به صورت ناشناس ثبت کنند.

این دو پلتفرم شامل اپل پادکست و کست‌باکس می‌شوند. البته درست مانند اپل، کست‌باکس هم آستین بالا زده است و علنا اعلام کرده است که به راحتی از کنار نظرات اسپم، یا حمله‌ی کمپینی کامنت مخرب و ریتینگ پایین نخواهد گذشت!

اگر پادکستر نگران نظرات منفی خود باشد، می‌تواند به کمپانی رجوع کند و از آن بخواهد که هر مورد را به صورت جداگانه بررسی کند. مسئله‌ای‌ که راجع به مبحث نقد پادکست به صورت ناشناس و ریتینگ‌های آن نباید فراموش کنید؛ این است که این مرورها، نظرات و نقدها همگی برای اسپانسرهای پادکست شما مهم هستند. پس نباید آن‌ها را دست کم بگیرید.

اولین کار مهمی که باید در این زمینه انجام دهید، این است که ببینید این نظرات در چه بازه‌ی زمانی برای پادکست شما ثبت شده‌اند؟

تمامی نظرات و نقدهای پادکست خود را بخوانید. اگر کسی به قصد تخریب به پادکست شما حمله کرده باشد و کمپینی را همراه خود برای این‌کار دنبال خود کشیده باشد، معمولا در کامنت‌ها نظرات مشابهی می‌بینید. یکی از پادکسترها چنین اذعان کرد که پس از بررسی نظرات خود، در میان تمامی نظرات مخرب خود، تکرار کلمه‌ی آماتور را دیده است!

این مدل از نقد پادکست به صورت ناشناس، به مثابه خود آمارتورانه است! گاهی نیز طرفداران یک پادکست خاص، دائما شما و یک نوع پادکست را با هم مقایسه می‌کنند. اگر دقت کنید، کسانی‌که به قصد تخریب از قابلیت نقد پادکست به صورت ناشناس استفاده می‌کنند، معمولا حتی زحمت گوش دادن به پادکست شما را هم به خود نداده‌اند.

چه بسا نگاهی هم به لیست اپیزودهای پادکست شما ننداخته‌اند. پس خیلی خود را درگیر آن‌ها نکنید. ناامید هم نشوید. تنها دلیلی که یک کمپین ممکن است پادکست شما را با نقد پادکست به صورت ناشناس و مخرب، ریتینگ تک‌ستاره‌ی بی‌شمار و نظرات این چنینی بمباران کند؛ این است که شکست شما را به چشم ببیند.

پس به جای این‌که در کنج عزلت بنشینید، این نکات را فراموش نکنید:

1- عملکرد این کمپین را نادیده بگیرید و با قدرت به کار خود ادامه دهید. بخصوص اگر به فعالیت صحیح و درست خود ایمان دارید.

2- می‌توانید در جواب مقاله‌ای بنویسید و از کسانی‌که از شما انتقاد مخرب کرده‌اند، بخواهید که اگر شما را تا این حد بد تصور کرده‌اند؛ با دادن راهکارهای “سازنده” شما را راهنمایی کنند تا بهتر عمل کنید.

3- از کسانی‌که واقعا از پادکست شما لذت برده‌اند و به شما 5 ستاره داده‌اند، یا انتقادات سازنده و مفید از شما کرده‌اند بخواهید خودی نشان بدهند.

از آن‌جایی‌که تکنولوژی روز به روز شگرد جدیدی از مرور نظرات، پیشنهادات و انتقادات برنامه‌ها را در دسترس شرکت‌ها و سازندگان قرار می‌دهد؛

این احتمال وجود دارد که در آینده بتوان از قابلیت‌هایی مشابه با قابلیت نقد مشابه با Rotten Tomatoes بهره‌مند شد. جالب است که تنها کسانی می‌توانند در این پلتفرم ریتینگ یک فیلم را وارد کنند و برای آن نظر بنویسند، که با وارد کردن شناسه‌ی خاصی ثابت کنند بلیط آن فیلم را خریده‌اند و واقعا آن را تماشا کرده‌اند!

این مشکل در زمینه‌ی پادکست‌ها، بیشتر متوجه اپل پادکست است. چرا که مرورها، نقد پادکست به صورت ناشناس و ریتینگ‌ها، مستقیما در الگوریتم عملکرد پادکست در این پلتفرم نقش دارند.

فراموش نکنید که ریتینگ، نظرات و انتقادات پادکست، مهم‌ترین بخش یک برنامه است. این امکان به شنوندگان شما، حس زنده بودن و واقعی بودن می‌دهد و نشان می‌دهد آن‌ها واقعا به شما گوش کرده‌اند. اگرچه تنها پادکست‌هایی را باید در این میان به حساب آورد، که نه از روی قصد و غرض، بلکه هوشمندانه و مفید نوشته شده‌اند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.