مقالات آموزشی

ایجاد هزاران آدرس (URL) به صورت یکجا؛بررسی آن برای سئو

مفید بود؟

این بار با ما خواهید آموخت که آیا ایجاد و انتشار همزمان صدها یا هزاران آدرس (URL) جدید برای یک سایت، از منظر سئو خطرناک است و عواقبی ناخواسته به همراه دارد یا خیر. مثل همیشه داستان بررسی اثر افزایش آدرس (URL) نیز با پرسشی از سوی یکی از کاربران علاقمند به حوزه سئو و تولید محتوا آغاز شد. سؤال او بدین شرح است:

من مسئول پیگیری و نظارت بر روند پیشروی یک پورتال حراج هستم. ما در حال کار بر روی تولید محتوا هستیم و در حال حاضر در اقدامی ناگهانی، تعداد آدرس (URL) را از 600 هزار به 900 هزار عدد رساندیم. اما در حال حاضر با نگرانی شدیدی در این مورد روبرو هستیم.

آیا این تولید ناگهانی تعداد بالایی از آدرس (URL) می‌تواند باعث حساسیت موتور جستجو گوگل شده به نوعی سایت ما را با جریمه از سوی گوگل روبرو سازد؟

باید در پاسخ گفت هم بله و هم خیر! نه به این خاطر که هیچ جریمه مشخصی برای ایجاد 300 هزار آدرس (URL) یا حتی بیشتر از سوی گوگل تعیین نشده است و بله چون ارائه و ایجاد بسیاری از آدرس‌های (URL) به طور همزمان می‌تواند باعث عواقب ناخواسته‌ای در حیطه سئو شود. هرآنچه که از این به بعد نگاشته می‌شود، نظر آزمایش‌شده ما در دنیای سئو است و پس از سال‌ها تعامل متقابل با موتور جستجو گوگل بدست آمده است.

الگوها و ناهنجاری‌ها از نظر الگورتیم‌های موتور جستجو گوگل

الگورتیم‌های گوگل(Google Algorithms) همیشه مرتب نیستند و ممکن است عملکردهای عجیبی از خود نشان دهند. در کنار این موضوع، خود الگوریتم‌های گوگل نیز نسبت به الگوهای غیر عادی و غیرمعمول حساسیت دارند.

اضافه کردن بیش از 50 درصد میزان فعلی، به صفحات سایت در یک روز، یک الگوی غیر عادی از دید موتور جستجوی گوگل است. اما این حساس شدن، الزاماً به معنی واکنش منفی از سوی گوگل نیست زیرا افزایش ناگهانی صفحات و تولید آدرس (URL) می‌تواند ناشی از علل مختلفی باشد؛ از جمله اینکه حتی سایت هک شده باشد.

گوگل سیستم‌ها و ساختارهای خاصی برای ارزیابی و هویت‌سنجی اعمال غیر طبیعی دارد و بر همین مبنا این دست اقدامات را به کمک برخی فیلترهای خاص تفکیک می‌کند و بسته به نشانه‌هایی دقیق و جزئی‌تر، الگوی ناهنجار را مورد سنجش و شناسایی قرار می‌دهد.

بررسی دستی و تماس‌های درخواست داوری

گاهاً افزایش ناگهانی تعداد صفحات و تولید آدرس (URL) باعث می‌شود تا بررسی دستی در مورد سایت شما انجام شود. گاهاً گوگل بر مبنای غیر عادی بودن و غیرقابل تشخیص بودن ناهنجاری، برخی از سایت‌ها را برچسب زده و از کارشناسان انسانی خود درخواست می‌کند تا این سایت‌ها بررسی شوند.

با این حساب می‌توان گفت در این صورت یک انسان مسئول داوری و ارزیابی وضعیت سایت شما خواهد بود. هرچند ما معتقدیم که اساساً در دنیای یادگیری ماشینی گوگل ، این دخالت‌های انسانی به حداقل رسیده و این ماشین‌ها هستند که با ساختار مشخصی حتی نسبت به موارد خاص واکنش نشان می‌دهند.

الگوریتم‌ها، ساختارها و ماشین‌ها، معمولاً ممکن است در چنین مواردی به برچسب زدن بسنده کرده و سایت شما را حاوی لینک‌های اسپم تشخیص دهند؛ مخصوصاً هنگامی که اشتراکات زیادی بین محتویات این صفحات حس کنند. این اصلاً برای اعتبار و قدرت سئوی سایت شما خوب نیست می‌تواند پیامدی غیرقابل پیشبینی برای سایت به همراه داشته باشد.

چرا اضافه کردن این مقدار از آدرس (URL) به صورت یکجا؟

سوای خوب و بد ماجرا و اینکه اضافه کردن همزمان و ناگهانی حجم عظیمی است آدرس (URL) چه اثری دارد، بهتر است بپرسیم که هدف از انجام ناگهانی این کار چیست؟ احتمالاً بازنویسی و سامان‌دهی محتویات و مندرجات این حجم از آدرس (URL) به صورت دستی، ماه‌ها یا شاید حتی سال‌ها فرصت نیاز دارد.

 بنابراین چرا انتشار ناگهانی آدرس‌ها را مد نظر دارید و تلاش نمی‌کنید که به صورت بخش بخش آن‌ها را وارد دنیای اینترنت کنید؟ مثلاً می‌توان به صورت دسته(کتگوری)، و در قالب تعداد معدودی به صورت دوره‌ای وارد سایت کرد. پیش از انجام کار حتماً الزام انجام آن را به دقت بررسی کنید. اگر واقعاً پاسخ قانع‌کننده و الزام‌آوری برای انجام این کار داشتید، حتماً دست به عصا و با در نظر گرفتن تمام جوانب حرکت کنید.

آینده تولید محتوای خودکار و ارتباط آن با افزایش ناگهانی تعداد آدرس (URL)

هرچند این بخش به طور مستقیم در راستای طرح بحث اخیر نیست اما رابطه نزدیکی با مباحث طرح‌شده در قالب این پرسش دارد. به همین علت بد نیست تا نگاهی به آینده این بخش داشته باشیم. در حال حاضر نیز تعداد زیادی از صفحات با محتواهای خودکار و اتوماتیک به چشم می‌خورند که هیچ نویسنده انسانی تولید محتوا را انجام نداده است.

برخی از این صفحات واقعاً هوشمندانه عمل می‌کنند و با بهره‌گیری از ورودی‌های دیتابیسی قدرتمند، توانایی ارائه اطلاعات در مورد محصولات فروشگاهی را دارند. برخی از آن‌ها حتی پا را فراتر گذاشته‌اند و در مثلاً ده فرم مختلف تولید محتوای هوشمند انجام می‌دهند.

هرچند در حال حاضر این سیستم عملکرد خوبی داشته و تصویر خوبی از آینده ترسیم می‌کند اما واقعیت این است که شباهت زیادی به بمب ساعتی دارند. بمب‌های ساعتی که تا هنگام کاربردی بودن محتوا هیچ خطری ندارند اما به محض غیر کاربردی بودن محتوا و تولید اطلاعات تکراری و بی‌حاصل، منفجر می‌شوند.

حاصل انفجار این بمب ساعتی بی‌شک اسپم شناخته شدن سایت شما از سوی گوگل است:

این سیستم‌ها نیز ممکن است تولید آدرس (URL) بالایی داشته باشند و به صاحبان سایت‌ها توهم فربگی سایت را بدهند اما ناگهانی در دام گوگل می‌افتند. افتادن در دام گوگل با هزاران آدرس (URL) هرز و اسپم هم معنی ندارد جز سقوط از تخت پادشاهی در صفحه نتایج جستجو! پس در مورد آینده این سیستم‌های خودکار تولید محتوا باید با دقت بیشتری تصمیم گرفت.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.