مقالات آموزشی

تفاوت بین بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوا چیست و علت نیاز ما به هر دو

مفید بود؟

بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوا دو مفهوم متفاوت هستند اما همدیگر را به خوبی تکمیل می کنند. در این مطلب قصد داریم به بیان تفاوت های این دو مفهوم بپردازیم و اینکه چرا به هر دو آنها نیاز دارید.

 

در دنیایی که افراد پول پرداخت می کنند تا تبلیغات نبینند، بازاریابی محتوایی کمک می کند تا با مشتریان احتمالی خود ارتباط بگیرید. اگر به شکل تفریحی از آن استفاده کرده باشید، قطعا از جمله کسانی هستید که تازه شروع به تولید محتوا و پست کردن منظم مطالب در وبلاگ خود کرده اید اما پس از مدت زمان کمی، متوجه یکسری تغییرات خواهید شد.

برندها با بازاریابی محتوایی

افراد با شما ارتباط می گیرند و از پست های شما بازدید می کنند، رشد و پیشرفت در کسب و کار خود می بینید اما چیزی که انتظار داشتید نیست چون انتظار داشتید که مثل سایر برندها با بازاریابی محتوایی، اوج بگیرید اما در مقابل بازگشت سرمایه یا ROI سطح متوسط یا حتی پایینتری دارید.
متأسفانه حس می کنید که هر چه تلاش می کنید به جایی نمی رسد در این صورت باید به یک نکته کاملا دقت کنید که:بازاریابی محتوایی به تنها برای ساخت یک برند قدرتمند و ROI واقعی کافی نیست، شما به استراتژی محتوا هم نیاز دارید.

بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوا چه تفاوتی با هم دارند؟

این دو مفهوم همدیگر را تکمیل می کنند اما معنای کاملا متفاوتی دارند و در ادامه به بیان تفاوت های این دو می پردازیم:
طبق تعریف بازاریابی محتوایی یعنی تولید، انتشار و توزیع محتوای عالی نگارش شده و قطعا مفید واقع می شود چون مستقیما به شما یک محصول یا خدماتی را نمی فروشد.
مثلا توجه به شما را به پستی از وبلاگ The Tony Robbins

جلب می کنیم:

 

بیان مفهوم بازاریابی محتوایی

همانطور که از عنوان هم مشخص است، این وبلاگ در مورد قوی کردن روابط از طریق نحوه عذرخواهی کردن صحبت می کند. به تنهایی، محتوا، هیچ محصول یا خدماتی را تبلیغ نمی کند.
تنها یک راهنمایی خردمندانه و بسیار با ارزش برای افرادی است که سعی در گفتن کلمه «ببخشید یا عذرخواهی می کنم» دارند. این مورد مثالی از بازاریابی محتوایی قدرتمند است.

 بازاریابی ارگانیک 

چون این مطلب متعلق به وب سایت Tony Robbins است، در خواننده حس اعتماد ایجاد می کند و این وب سایت را به عنوان راهنمای زندگی یا کسب و کار در نظر می گیرند. در کل، این نوع بازاریابی که مثالی از آن ذکر کردیم، یک نوع بازاریابی ارگانیک است. وقتی شما مطالب با ارزش و مهمی به افراد می دهید، آنها برند شما را به عنوان راهکاری قابل اعتماد برای نیازهای و خواسته های خود به رسمیت می شناسند.

استراتژی محتوا چیست؟

از طرف دیگر، استراتژی محتوا، پایه و اساس چیزی است که بازاریابی محتوایی بر روی آن استوار است. پس با این اوصاف نحوه عملکرد استراتژی محتوا چگونه است؟

1- استراتژی محتوا به این سؤال پاسخ می دهد که چرا شما محتوا منتشر می کنید؟

هر محتوایی که شما منتشر می کنید باید حول یک هدف خاصی باشد و استراتژی محتوا به شما کمک می کند تا دقیقا مشخص کنید که هدف شما چیست.
مثلا، برای بیشتر کردن لیست ایمیل خود، لید مگنت (محتوای جاذب مشتری) می نویسید. ایمیل می نویسید تا میزان کلیک وب سایت شما افزایش پیدا کند. پست برای وبلاگ می نویسید تا اعتبار در صنعت حیطه فعالیت خود کسب کنید.

نقش استراتژی محتوا

تمامی این محتواها در زمان درست و برای مخاطب مناسب و مرتبط با حیطه کاری خود نوشته می شوند و سپس میزان موفقیت آنها سنجیده می شود. اما نقش استراتژی محتوا چیست؟
به کمک استراتژی محتوای مناسب، هیچ موقع بدون فکر و برنامه ریزی محتوایی تولید نمی کنید تا امید داشته باشید شما را به اهداف بازاریابی محتوایی خود نزدیکتر کند.

2- استراتژی محتوایی مشخص می کند که با بازاریابی محتوایی خود با چه کسانی ارتباط خواهید گرفت

بخشی از وظیفه استراتژی محتوا این است که مشخص کند دقیقا مخاطب شما چه کسانی هستند:

  •  مشکلاتی که آنها در صدد رفع آن هستند چیست؟
  • چرا محتوای شما را می خوانند؟
  • محصول یا خدمات شما چطور به بهبود زندگی آنان کمک می کند؟

 بکارگیری استراتژی محتوا

فرض کنید قرار نیست نامه خود را برای شخص خاصی بنویسید. در این حالت، هر چقدر هم کلماتی که استفاده می کنید زیبا و ادبی باشند، نامه شما حس و مفهوم خاصی ندارد.
از طرف دیگر، وقتی به شخصی که می شناسید نامه می نویسید باعث می شود که کل کلمات و پاراگراف های شما حس تازه ای به خود بگیرند. ضمنا چون طرف مقابل خود را می شناسید، دقیقا می دانید که این شخص به چه چیزی نیاز دارد.به همین منظور در ادامه چند نکته بیان می کنیم تا هنگام بکارگیری استراتژی محتوا بهتر بتوانید با مخاطب خود ارتباط بگیرید:

  • محتوا را طبق پرسونای مخاطبین خود تولید کنید و برای این منظور اطلاعات کاملی از مخاطبین خود کسب کنید تا هر بار که محتوا تولید می کنید دقیقا متناسب با این افراد باشد
  • سفر خریدار یا مشتری را در ذهن خود داشته باشید. وقتی مخاطبین محتوای شما را می خوانند، در وضعیت کسب اطلاعات، در نظر گرفتن خدمات یا محصولات شما و یا حتی تصمیم گیری قرار می گیرند. باید مطلع باشید که چه چیزی آنها را در هر مرحله به سمت جلو می برد.

3- استراتژی محتوا، تصمیم گیری در مورد منتشر کردن نوع محتواست

هزاران نوع مختلف از محتوا وجود دارند که می توانید به شکل آنلاین آنها را منتشر کنید. وبلاگ، اینفوگرافیک ها، کتاب های الکترونیکی، پادکست ها و پیام های رسانه های اجتماعی نیز از جمله بسترهایی هستند که می توانید در برنامه بازاریابی محتوایی خود در نظر بگیرید.

 

وب سایت یا رسانه های اجتماعی

حتی می توانید متن محتوای خود را بلند یا کوتاه در نظر بگیرید.شما می توانید محتوای خود را در وب سایت یا رسانه های اجتماعی منتشر کنید یا حتی به عنوان یک وبلاگ نویس مهمان در سایت یک اینفلوئنسر منتشر کنید. استراتژی محتوا یعنی داشتن نگاهی دقیق به نیازها و اهداف برند شماست.
در استراتژی محتوا که برای بازاریابی محتوایی استفاده می شود، هدف این است که بفهمید دقیقا به چه نوع محتوایی نیاز دارید، کجا باید آن را تبلیغ کنید و برنامه ای برای تولید محتوا و سپس انتشار آن بچینید.

4- استراتژی محتوا، یعنی تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی محتوای شما را تولید کند

اگر کسب و کار شما کوچک است، شاید بهتر باشد که کل محتواها را خودتان بنویسید چون بیشتر با بازاریابی محتوایی آشنا هستید. البته به این معنی نیست که همیشه همین رویه را انجام دهید.
همزمان با پیشرفتی که خواهید داشت، می توانید بودجه ای برای تولید محتوای با کیفیت

در نظر بگیرید. می توانید نویسندگان حرفه ای استخدام کنید که این روند پیشرفت را برای شما حفظ کنند. حتی می توانید مدیر محتوا استخدام کندی تا به تقویم محتوایی که تنظیم کرده اید کمک کند. حتی استخدام استراتژیست محتوا در مورد بازاریابی محتوایی نیز می تواند گزینه عالی باشد.

5- استراتژی محتوا یعنی در نظر گرفتن معیارهای مختلف برای سنجش میزان موفقیت بازاریابی محتوا

همزمان که اهداف بازاریابی محتوایی خود را دنبال می کنید، حتما این مورد را هم زیر نظر داشته باشید، محتوایی که منتشر کرده اید چه عملکرد و بازخوردی داشته اند. مثلا:

  • پست های شما کماکان نظرات بینندگان و خوانندگان را به سمت خود جلب می کند؟
  •  محتواهایی که از طریق ایمیل ارسال می کنید، باعث افزایش بازدید وب سایت شما می شوند؟
  •  مطالعات موردی شما باعث شده که بازدیدکنندگان را به خریدار تبدیل کند یا خیر؟
  • The Difference Between Content Marketing & Content Strategy (& Why You Need Both)

موفقیت محتوا

استراتژی محتوا به شما کمک می کند که به این سؤالات پاسخ دهید چون هر چقدر که روی این استراتژی کار می کنید، معیارهای بهتر و بیشتری برای سنجش میزان موفقیت محتوا به ذهنتان خواهد رسید. برخی از این فاکتورها شامل نرخ پرش، مدت زمان ماندگاری بازدیدکنندگان در وب سایت و میزان اسکرول کردن کاربران در وب سایت (به کمک پلاگینی به نام Scroll Depth) هستند.

چرا استراتژی محتوا مهم است؟

بازاریابی محتوایی مناسب است اما بدون داشتن استراتژی محتوا، مثل این است که عازم سفر شوید ولی مقصد تعیین نکرده باشید.
وقتی استراتژی مناسبی نداشته باشید، زمان و انرژی زیادی بخاطر نوشتن محتوا صرف خواهید کرد و در مقابل بازگشت سرمایه کمی دریافت خواهید نمود.
از طرف دیگر، وقتی از استراتژی محتوا به عنوان پایه و اساس تلاش های بازاریابی محتوایی خود استفاده می کنید، نتایج بسیار خوبی هم دریافت خواهید کرد و قطعا میزان بازگشت سرمایه نیز خارق العاده خواهد بود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.