مقالات آموزشی

بازخورد مورد نیاز به صفحاتی با ترافیک بالا اما بدون بازدهی

مفید بود؟

آیا شما نیز صفحاتی دارید که ترافیک بسیاری زیادی به سمت آن‌ها روانه می‌شود اما پرش زیادی داشته و در عمل اصلاً نمی‌توانند این ترافیک زیاد را به هدف مد نظر شما برسانند؟ این موضوع بسیار آزاردهنده است. این موضوع شباهت زیادی دارد که شما روزانه صدها مشتری در مغازه دارید اما نمی‌توانید به هیچ‌یک کالا مد نظر خود را بفروشید. اما در این یادداشت قرار است راه حل‌هایی برای این موقعیت ارائه کنیم.

مثل همیشه داستان با پرسش یکی از کاربران علاقمند به حیطه سئو  و تولید محتوا آغاز شد.

پرسش او به شرح زیر بود:

من یک سایت دارم که ترافیک بسیار زیاد و عظیمی را به خود جذب کرده و روزانه هزاران بازدید دارد، اما این سایت هیچگاه نتوانسته به ما در افزایش فروش، کمک چشمگیری کند. به بیانی دیگر در عمل این ترافیک سایت

اصلاً برای ما ثمربخش نبوده است. این موضوع تا حد زیادی برای ما آزاردهنده شده است. آیا راه‌حل یا راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟

پیش از هرچیز باید گفت که این مشکل اصلاً نادر نیست و می‌توان آن را بسیار رایج تلقی کرد. ما در هر روز کاری با ده‌ها مورد این چنینی مواجه خواهیم شد؛ مراجعان و کاربرانی که با یک سایت قوی اما بدون ثمربخشی به سراغ ما می‌آیند. اجازه دهید تا از چند جنبه این مشکل رایج را بررسی کنیم.

 

قبل از هرچیز نگران نباشید

پیش از ورود به پروسه بررسی این مشکل، نیاز به تأکید است که نیازی به مواجهه هیجانی و همراه با نگرانی نیست. حتی در بدترین شرایط و کمترین میزان ثمربخشی نیز، شما به عنوان صاحب یکی از صفحات با ترافیک بالا یک گام از افرادی که چنین صفحه‌ای ندارند جلو هستید. اینکه شما یک ماشین داشته باشید و ندانید چگونه آن را برانید، به مراتب بهتر از شرایطی است که ماشینی نداشته باشید.

ترافیک مرتبط می‌تواند موجب ثمربخشی صفحه شود

دقت داشته باشید که در برخی از موارد صفحه شما ترافیک بالایی دارد و این کمک کرده تا در اصطلاح ترند باشد اما باید این پرسش را مطرح کرد که اساساً این ترافیک ارتباطی با محتویات کار شما دارد؟ ممکن است در نگاه اول این پرسش کمی گیج‌کننده به نظر برسد اما همیشه ترافیک یک صفحه آن چیزی نیست که شما تصور می‌کنید. اجازه دهید با یک مثال توضیح این مسئله را قدری راحت‌تر کنیم.

فرض کنید کار اصلی شما فروش کراوات است و یادداشتی تحت عنوان “لباس مناسب برای شرکت در عروسی” دارید. این یادداشت ممکن است ترافیک زیادی را جذب کند و سیل عظیمی از افرادی که خواهان یافتن پاسخ این پرسش هستند که لباس مناسب برای عروسی چیست به سمت سایت شما جذب شوند. اما مسئله این است که آیا تمام افرادی که خواهان اطلاع از پاسخ این پرسش هستند، علاقه‌ای به زدن کراوات دارند تا شما را برای خرید این محصول انتخاب کنند؟ پاسخ منفی است.

گاهاً ترافیک ی که برای یک صفحه جذب می‌کنید دقیقاً همان هدفی که شما در سر دارید را دنیال نمی‌کنند. پس سعی کنید اگر تلاش خود را صرف افزایش اعتبار یک صفحه و جذب ترافیک برای آن می‌کنید، حتماً صفحه مناسبی را انتخاب کنید. مثلاً در همین مورد فرضی اخیر، اگر صفحه‌ای با این عنوان که “رنگ مناسب کراوات در مراسم عروسی” برای تولید محتوا انتخاب می‌شود، درصد بیشتری از ترافیک صفحه جذب‌شده به مرحله خرید یا هر تعامل دیگری با سایت شما می‌رسیدند.

 

اهمیت لینک‌ها را نباید نادیده گرفت

درست است که نمی‌توان از انطباق هدف ترافیک یا هدف مد نظر خودمان اطمینان کامل داشته باشید اما در این موارد نیز باز هم این کاربران در ایجاد و بهره‌برداری از لینک‌ها مؤثر هستند. در یک استراتژی دیگر می‌توان به این گونه عمل کرد که سوای هدف اصلی مد نظر، کاربران را به تعامل ترغیب کنید. به هر حال حداقل رگه‌های مشترکی بین تمام ترافیک روانه شده به سمت صفحه وجود دارد و می‌توان به آن تکیه کرد.
کافیست تا بتوانید بخشی از این ترافیک را به نقطه مد نظر خود لینک کنید. مثلاً می‌توانید کاربران را با وعده بن تخفیف یا مواردی این چنینی تشویق به عضویت در خبرنامه کنید. در اکثر مواقع کاربران مانعی بر سر راه ارائه ایمیل(Gmail) و دریافت یک بن تخفیف نمی‌بینند. حال اگر این استراتژی شما با موفقیت روبرو شود، توانسته‌اید یک بانک عظیم از مشتریانی با رغبت نسبت به محصول خود ایجاد کنید.

مشتریانی که اگر رابطه خود با آن‌ها را از طریق ایمیلی به درستی مدیریت کنید، در نهایت به خریداران پرسودی تبدیل خواهند شد. البته این تنها یک مثال بود و ده‌ها استراتژی هوشمندانه دیگر برای لینک کردن کاربران به نقطه مد نظر شما وجود دارد. مهم نیست که این صفحه شما را به هدف‌تان نرسانده است، شما می‌توانید با کمک لینک کردن و ایجاد ارتباط‌هایی عملی و جذاب، کاربر را به نقطه مد نظر خود ببرید.

 

پی‌نوشت

معمولاً وقتی پای ثمربخش بودن یا نبودن یک صفحه وسط می‌آید، همراه با آن انبوهی از ابهامات و سردرگمی‌ها نیز ایجاد خواهد شد. اغلب صاحبان سایت‌ها دائماً در مورد اینکه آیا صفحه واقعاً کاربردی است یا اینکه آیا اساساً اثر مثبت لازم را دارد، دچار ابهام و تردید خواهند شد. ما پیشنهاد می‌کنیم که همیشه در این مورد برای آسودگی خاطر موارد مختلفی را امتحان کنید.

  • آیا صفحات مرتبط دیگری در صفحه قرار داده‌اید؟ کاربران می‌توانند از طریق صفحه سایت شما به صفحات مهم و مرتبط دیگری دسترس داشته باشند؟
  • آیا جایزه یا به بیانی دیگر تشویقی که برای دریافت ایمیل و ایجاد تعامل با کاربر در نظر گرفته‌اید، منطقی و کاربردی است؟
  • آیا حداقل این امکان را در صفحه ایجاد کرده‌اید که با جذب تبلیغات یا لینک‌های عضوگیری، فروش آنلاین یا موارد این چنینی از ترافیک صفحه کسب درآمد کنید؟ مثلاً با قرار دادن بنرهای تبلیغی مرتبط.

البته به هر حال همیشه فارغ از اینکه ترافیک صفحه ثمربخش است یا خیر بد نیست تا با دقت بیشتری وضعیت و بافت ترافیک را بررسی کنید. همیشه داشتن شناخت نسبت به ترکیب و بافت کاربران، می‌تواند مهم و کارساز تلقی شود؛ حتی وقتی که فروش خوبی دارید می‌توانید با این کار آن را دوچندان کنید.

مثلاً می‌توانید افزونه‌ها و نرم‌افزارهای (HotJar) را به کار گرفته با دقت بیشتری بافت جمعیتی، سن یا سایر اطلاعات کلیدی در مورد کاربران را گردآوری کنید. در هر موقعیتی شناخت رفتار کاربران کلید ثمربخشی بیشتر است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.