مقالات آموزشی

ایجاد حس اعتماد با ساخت ویدیوهای پرسش و پاسخ نسبت به برند خود

مفید بود؟

ویدیوهای پرسش و پاسخ (Q&A) به شما در اعتمادسازی نسبت به برند در مخاطب خود و جذب ترافیک آنلاین بیشتر کمک می کند. در ادامه نکات تخصصی و بسیار مهمی در مورد ساخت ویدیوهای پرسش و پاسخ در یوتیوب بیان کرده ایم که شما را به خواندن آنها دعوت می کنیم.
طبیعتا ویدیو مارکتینگ (بازاریابی ویدیویی) در سال 2020 بسیار پر اهمیت خواهد شد.

 نحوه ساخت ویدیوهای جالب

هیچ نوع محتوایی به اندازه یک ویدیو با کیفیت، جذابتر نیست و بازاریاب ها می توانند با تغییر کاربرد هر محتوای ویدیو بسته به نوع پلتفرم از مزایای گسترده آن استفاده کنند.
در حقیقت، انتظار می رود که 82% از کل مصرف اینترنت در سراسر دنیا در سال 2021 از طریق مشاهده ویدیو باشد. همین موضوع باعث می شود که فرصت های بی شماری برای بازاریاب ها، افراد حرفه ای در زمینه SEO و صاحبان کسب و کار برای ساخت یک محتوای ویدیویی خلاقانه پدید بیاید.

در این مطلب، در مورد نحوه ساخت ویدیوهای جالب توجه از نوع ویدیوهای پرسش و پاسخ که مختص فالوورها و مشتریان شما هستند آموزش خواهید دید تا هم اعتمادسازی نسبت به برند ایجاد کنید و هم وب سایت شما ترافیک بیشتری داشته باشد.

چرا ویدیوهای پرسش و پاسخ بهترین گزینه هستند؟

ویدیوهای پرسش و پاسخ (Q&A) برای مواقعی که قصد داشته باشید به سؤالات رایج مخاطبین خود در مورد یک موضوع خاص پاسخ دهید بهترین گزینه هستند.
شما می توانید ویدیو Q&A بسازید و سپس آن را مستقیما در رسانه های اجتماعی با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید، یا به صفحه FAQ (سؤالات متداول) اضافه کنید یا حتی در کمپین تبلیغات فیسبوک خود قرار دهید.
مزایای زیادی در مورد ساخت ویدیوهای Q&A برای برندتان (یا مشتریانتان) وجود دارد.
با ویدیوهای Q&A شما می توانید:

  • کلمات کلیدی طولانی انتخاب کنید: به سؤالات رایج اشاره کنید و ویدیو خود را در پست های وبلاگی قرار دهید که از نظر سئو بهینه شده باشد.
  •  از اسنیپِت های (Snippet) تأثیرگذار استفاده کنید: برای اینکار کافیست کلمات کلیدی که شبیه به سؤال هستند را استفاده کرده و ویدیو صفحه فرود (لندینگ پیج) را بهینه سازی کنید.
  • اعتبار و ارزش صفحات FAQ خود را بالا ببرید: با اینکار به بازدید کنندگان کمک می کنید تا به درک بهتری نسبت به برند، محصولات یا خدمات خود برسید.
  •  در یوتیوب رتبه بالایی کسب کنید: با بهینه سازی کردن ویدیوی خود برای کلمات کلیدی که بیشتر از همه در مورد آن سرچ می شود، رتبه خود را در یوتیوب بهبود ببخشید.
  • در بازاریابی رسانه های اجتماعی خود تنوع ایجاد کنید: می توانید با ترکیب کردن انواع محتواهایی که به اشتراک می گذارید و ترغیب فالوورها به مشارکت کردن در پست ها این کار را انجام دهید.

 جذب ترافیک و بازدید بیشتر

در ادامه به شما نحوه تولید ویدیوهای پرسش و پاسخ بسیار جالب توجهی را آموزش می دهیم که نه تنها به شما در جذب ترافیک و بازدید بیشتر از وب سایت و رسانه اجتماعی کمک خواهد کرد بلکه به مخاطبین خود نشان خواهید داد که با پاسخگویی به سؤالاتشان برای آنها ارزش قائل هستید، در نتیجه از انواع کانال های بازاریابی و رسانه های اجتماعی و وب سایت های مختلف میزان بازدید شما افزایش خواهد یافت.

مرحله 1: سؤالاتی که پیرامون هدف کسب و کار شماست را پیدا کنید

اولین مرحله در ساخت ویدیوهای پرسش و پاسخ این است که سؤالات مخاطبین خود را پیدا کنید که بسته به هدف نهایی که از کسب و کار خود دارید، سؤالاتی را جمع آوری خواهید کرد که به شما در ساخت یک ویدیو جالب توجه و عالی کمک خواهد کرد تا بتوانید در کمپین های بازاریابی خود، وب سایت و غیره استفاده کنید.
مثلا اگر برنامه فعلی شما این است که روی صفحه سؤالات متداول وب سایت خود کار کنید، باید سؤالات رایجی که در مورد آن از طرف افراد مختلف مطرح شده را پیدا کنید که این افراد شاید تازه با برند شما آشنا شده باشند یا حتی امکان دارد از مشتریان فعلی شما باشند.

از مشترکین ایمیل خود بخواهید سؤالات خود را ارسال کنند

اگر لیستی از ایمیل کاربران خود دارید، از مشترکین خود بخواهید که سؤالات خود را در رابطه با موضوعی خاص برای شما ارسال کنند و حتی می توانید بگویید که در ویدیو های پرسش و پاسخی که بعدا به صورت زنده منتشر خواهید کرد هم به سؤالات آنان پاسخ خواهید داد و هم از طریق ایمیل ارسال خواهید کرد.
در موضوعات از من همه چیز بپرس (AMA) شرکت کنید
برخی از گروه های فیسبوک میزبان موضوعات از من همه چیز بپرس یا AMA می شوند که در آن اعضای گروه می توانند تخصص خود را با دیگر اعضای گروه به اشتراک بگذارند.
مثلا، وقتی در موضوعات AMA در گروه SEO Signals Lab Facebook عضو شوید، معمولا به سؤالاتی در مورد نگارش محتوا طبق اصول SEO پاسخ خواهید داد. سپس می توانید خیلی راحت سؤالاتی که جواب داده اید را به ویدیوهای پرسش و پاسخ تبدیل کنید.

کادر People Also Ask در صفحه نتایج گوگل را چک کنید

اگر در مورد موضوع اصلی که می خواهید در ویدیوهای Q&A برای آن صحبت کنید مطمئن هستید، می توانید برای رفرنس دادن در ویدیو خود، در مورد عبارت مدنظر خود در گوگل سرچ کرده و به سؤالات کادر People Also Ask استناد کنید.

ویدیو آنلاین در فیسبوک بگذارید

یکی دیگر از راه های پیش روی شما برای پاسخ دادن به سؤالات مخاطبین خود این است که ویدیو زنده ای در فیسبوک از خود پخش کنید و از فالوورهای خود بخواهید هر سؤالی که در مورد موضوع مشخص شده دارند از شما در بخش کامنت بپرسند. سپس شما به هر کدام از سؤالاتی که جواب آن را می دانید در همین ویدیو پاسخ بدهید و هر موردی که نیاز بود در ویدیوهای بعدی خود به آن بپردازید.

سؤالات پلتفرم های Quora و Reddit را بررسی کنید

پلتفرم های Quora.com و Reddit.com هر دو پلتفرم هایی هستند که به کاربران امکان سؤال پرسیدن و دریافت پاسخ از سمت سایر کاربران را فراهم می سازد.
مثلا وارد این پلتفرم ها شده و در مورد موضوع انتخابی خود سرچ کنید و ببینید که چه سؤالاتی در رابطه با آن پیدا می شوند. ضمنا توجه داشته باشید که حتی می توانید بعدا وقتی که ویدیو شما منتشر شد، آن را در پاسخ به سؤال اصلی مطرح شده پست کرده و به اشتراک بگذارید.

مرحله 2: متن ویدیو را بنویسید

وقتی لیستی از سؤالات مرتبط با موضوع انتخابی خود را پیدا کردید، اکنون باید متن مرتبط با ویدیو خود را نیز بنویسید. فایده این کار این است که می توانید با تمرکز بالا به تمامی سؤالات مطرح شده در ویدیو خود پاسخ دهید، ضمن اینکه لازم نیست فی البداهه به سؤالات پاسخ دهید چون جواب هر سؤالی را به شکلی مشخص نوشته اید.

همچنین امکان اینکه برخی از جزئیات را فراموش کنید هم وجود ندارد که شاید مواردی که فراموش می کنید برای مخاطب شما بسیار اهمیت داشته باشد. در چنین شرایطی اگر این اطلاعات را فراموش کنید مجبور خواهید شد که دوباره ویدیو های پرسش و پاسخ در مورد همان موضوع ضبط کنید که با نوشتن متن ویدیو این اتفاق نخواهد افتاد.

مرحله 3: ویدیوهای Q&A خود را ضبط کنید

ضبط ویدیوهای پرسش و پاسخ هم می تواند فرایندی بسیار درگیر کننده و زمانبر و یا اینکه نسبتا ساده و راحت باشد، تمام این موارد بستگی به هدف شما و تجهیزات مورد استفاده دارد البته منظور ما این نیست که برای ضبط ویدیوهای پرسش و پاسخ با کیفیت، باید تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای داشته باشید!
مثلا می توانید از برنامه ای به نام Zoom برای ضبط ویدیوهای پرسش و پاسخ خود روی کامپیوتر کمک بگیرید یا اینکه با استفاده از یک سه پایه و گوشی هوشمند خیلی راحت ویدیو مدنظر خود را ضبط نمایید.
اما برای اینکه ویدیوهای پرسش و پاسخ حرفه ای ضبط کنید چند نکته را مدنظر داشته باشید:

  •  مکانی کاملا ساکت و آرام انتخاب کنید
  •  اگر امکانش هست، ویدیو خود را در جلو نور طبیعی روز مثلا جلوی پنجره یا منبع نور دیگر ضبط کنید
  •  از متریال نرم مثل صندلی های پارچه ای و غیره استفاده کنید تا جلوی ایجاد صداهای اضافی گرفته شود
  •  لازم نیست پیوسته فیلم بگیرید می توانید به شکل کلیپ های مختلف آنها را ضبط کنید تا مجبور نباشید کل متن را بخاطر بسپارید، بعدا برای منتشر کردن در رسانه های مختلف می توانید ادیت کنید
  • How to Make Compelling Q&A Videos to Build Trust in Your Brand
  •  مستقیما به دوربین نگاه کنید و از نگاه کردن به گوشی یا صفحه لپ تاپ خودداری کنید

توجه داشته باشید برخی افرادی که سرمایه کافی دارند از یک فیلمبردار حرفه ای استفاده می کنند تا ویدیوهای پرسش و پاسخ حرفه ای تولید کنند که اقدامی بسیار هوشمندانه است.

مرحله 4: ویدیو خود را ادیت کرده و منتشر کنید

باز تذکر می دهیم که لازم نیست فکر کنید برای ساخت ویدیوهای پرسش و پاسخ حتما باید فردی حرفه ای باشید چون وقتی ویدیو خود را ضبط کردید می توانید از هزاران ابزار و نرم افزار رایگان با رابط کاربری ساده استفاده کنید تا ادیت خوبی انجام دهید.
مثلا اگر کامپیوترهای شرکت اپل را داشته باشید، به طور پیش فرض بر روی آن نرم افزار ادیت فیلم به نام iMovie قرار دارد که در طی چند مرحله ویدیوهای خود را می توانید ادیت کنید. البته دقت کنید که هر چقدر ویدیوی اصلی شما بهتر گرفته شده باشد، ادیت کردن آن راحتتر و زمان کمتری خواهد برد.

مقدمه سریعی از خودتان بگذارید

اگر در ابتدای ویدیوهای پرسش و پاسخ خود مقدمه از خودتان و موضوع مدنظر گفته اید که خیلی عالی است اما اگر اینکار را نکرده اید، می توانید یک صفحه ساده که حاوی متن مقدمه در مورد معرفی خودتان و موضوع هست در ابتدای فیلم بگذارید.
توصیه ما این است که علاوه بر این کار، برند خودتان را هم معرفی کرده و کپشنی که حاوی نام و شغل خودتان است به آن اضافه کنید.

اضافه کردن کپشن به ویدیوها را فراموش نکنید

اول اینکه موضوع مورد بحث ویدیو خود و اینکه چرا ویدیوهای پرسش و پاسخ ضبط می کنید را به بینندگان خود توضیح دهید. سپس متنی به ویدیو خود اضافه کنید (در قالب کپشن) و در آن سؤالی که الان به آن پاسخ می دهید را بنویسید اینکار باعث می شود که مخاطب همیشه همراه با شما در ویدیو پیش برود

حالت گذر از ویدیویی به ویدیو دیگر هم قرار دهید

منظور ما این است که می توانید به جای ضبط یک ویدیو 45 دقیقه ای پیوسته آن را به سه ویدیو 15 دقیقه ای تبدیل کنید و در زمان مشخص شده از ویدیوی فعلی به ویدیوی بعدی بروید، البته به شرطی که در ویدیوی قبلی سؤال مورد نظر کاملا پاسخ داده شده باشد که زمانبندی و تنظیمات آن هنر شما را می رساند.

بینندگان را به سمت سایر ویدیوها هدایت کنید

انتهای ویدیو را خالی نگذارید و به جای اتمام ویدیوهای پرسش و پاسخ به شکل معمولی همیشگی، دکمه های فراخوان یا CTA قرار دهید تا پس از اتمام ویدیو، روی ویدیو دیگری کلیک کنند یا با کلیک بر روی لینک قرار داده شده وارد وب سایت شما شوند و یا حتی اطلاعات بیشتری دریافت کنند.
حتی CTA می تواند در رابطه با فالو کردن اکانت برند شما در رسانه های اجتماعی، عضویت در کانال یوتیوب یا ارسال پیام به شما باشد. خلاصه هر کاری که می کنید کاری کنید که بینندگان پس از مشاهده ویدیو کماکان با شما در ارتباط باشند.

مرحله 5: برای ویدیو خود بازاریابی کنید

تا اینجا شما ویدیوهای پرسش و پاسخ خود را ضبط، ادیت و منتشر کرده اید اکنون باید برای آن بازاریابی هم انجام دهید.
مثلا بسته به اینکه سؤالاتی که در این ویدیو به آن پاسخ داده شد را از کجا پیدا کرده اید، می توانید در همانجا به اشتراک بگذارید (مثلا سؤالات را از پلتفرم Quora پیدا کرده اید). اما روش های دیگری هم برای افزایش بازدید ویدیوهای پرسش و پاسخ خود دارید.

کاربرد متفاوتی برای ویدیوهای پرسش و پاسخ خود تعریف کنید

مثلا می توانید سؤالات و جواب های خود را به شکل یک پست وبلاگی تبدیل کرده و ویدیو خود را در این پست درج کنید. حتی با انتخاب کلمه کلیدی مناسب میزان بازدید را هم بیشتر کنید مثلا توصیه ما، انتخاب کلمات کلیدی طولانی و شبیه به سؤال است.
ویدیو را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
ویدیوهای پرسش و پاسخ خود را در رسانه های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. مثلا می توانید از ابزارهایی مثل Buffer یا HootSuite هم استفاده کنید تا پست های شبکه های اجتماعی خود را زمانبندی کرده و ویدیو خود را چندین بار در پلتفرم های مختلف به اشتراک بگذارید.

اصول سئو را در مورد ویدیوهای پرسش و پاسخ خود در یوتیوب رعایت کنید

تا زمانی که ویدیوهای شما موضوع خاصی را پوشش می دهند باید بازدید آن را در یوتیوب یا هر رسانه اجتماعی دیگری افزایش دهید البته با فرض اینکه عنوان اصلی توسط کاربران اینترنت سرچ شده و ویدیوهای دیگر جای آن را نخواهند گرفت.

برای اینکار می توانید از ابزارهایی مثل TubeBuddy استفاده کنید تا هم میزان سرچ تقریبی آن را برای شما مشخص کند و هم اینکه رقابت خاصی که در مورد برخی کلمات کلیدی در یوتیوب هست را مشخص کند (مثلا برخی کلمات بیشتر سرچ می شوند).

ویدیوها را به صفحه سؤالات متداول سایت خود اضافه کنید

نهایتا می توانید ویدیوهای پرسش و پاسخ خود را در صفحه FAQ یا سؤالات متداول پست کنید چرا که برخی بازدیدکنندگان ترجیح می دهند به جای اینکه متن بخوانند ویدیو آن را مشاهده کنند و ضمن اینکه در طی تنها چند دقیقه به همه جواب های خود برسند و به بهترین شکل نیز برای مخاطبین خود اعتمادسازی کنید.
ویدیوهای پرسش و پاسخ حرفه ای خود را منتشر کنید
اکنون کلیه نکاتی که باید در ساخت ویدیوهای پرسش و پاسخ خود رعایت کنید را آموزش دیده اید. با ساخت چنین ویدیوهایی یعنی برای فالوورهای خود ارزش خاصی قائل بوده و فعالانه و شبانه روزی به فکر رفع نیاز آنان هستید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.