مقالات آموزشی

روند بروزرسانی نقشه سایت پس از تغییر محتوا

مفید بود؟

آیا شما نیز پس از ایجاد تغییراتی در محتوای سایت، نیاز دارید تا نقشه سایت را بروزرسانی کنید؟ اگر در مورد نحوه انجام این کار ابهام دارد، برای رسیدن به پاسخ روشنی در مورد نحوه بروزرسانی نقشه سایت ، تا انتها با ما همراه باشید. مثل همیشه با پرسشی از سوی یک کاربر علاقمند به حوزه سئو و تولید محتوا، بررسی را آغاز می‌کنیم.

یک مسئله در مورد نقشه سایت ، باعث سردرگمی من شد. من قصد داشتم تا چند صفحه را پاک کرده یا با هم ترکیب کنم. اما آیا برای این کار، باید مجدداً نقشه سایت جدیدی را از نظر فنی در سایت بارگذاری کنم یا تنها تغییر نمای ظاهری صفحه نقشه سایت برای راهنمایی کاربران کفایت می‌کند؟ آیا گوگل بدون انجام این کار همچنان توانایی خزیدن بین محتواهای سایت من و درک آن‌ها را دارد؟

اجازه دهید این بار پاسخ نهایی و قطعی به این پرسش را به انتهای متن موکول کنیم. ابتدا با توضیح برخی از پیش‌نیازهای بحث همراه شما هستیم.

آیا داشتن نقشه سایت XML یک الزام است؟

نقشه سایت XML یک سرویس خاص است که گوگل به افراد حرفه‌ای حوزه سئو و تولید محتوا اینترنتی پیشنهاد می‌کند. اما این به معنی الزامی بودن استفاده از آن و اثر مثبت یا منفی XML بر رتبه‌بندی سایت شما نیست. به‌علاوه اگر شما محتویات صفحه‌ای را تغییر دهید یا صفحه‌ای اضافه شود، بی‌شک موتور جستجو گوگل به سرعت متوجه این موضوع خواهد شد.

نقشه سایت HTML

یک نقشه سایت HTML تا حدودی باعث افزایش سرعت سایت شما خواهد شد. الگوریتم خزش و جستجو گوگل نیز به محض مواجهه با سایت، به دنبال یافتن یک نقشه سایت HTML برای درک بهتر وضعیت محتواهای سایت است. این بدان معنی است که افزایش سرعت در صورت استفاده از نقشه سایت HTML ، ناشی از اولویت گوگل برای یافتن آن در سایت‌های مختلف است.

نقشه سایت XML

اما یک نقشه سایت XML سرعت سایت شما را به مراتب بالاتر خواهد برد. برخلاف نقشه سایت HTML ، این نقشه سایت پیش‌تر به کنسول گوگل معرفی شده و از این طریق الگورتیم‌های جستجوی گوگل به خوبی می‌دانند که باید برای محتواهای مهم باید به کدام صفحات اصلی مراجعه کنند. این یعنی گوگل پیش از مواجهه با سایت شما به خوبی می‌داند که نقاط کلیدی کجا هستند و باید بر کدام صفحات برای رتبه‌بندی سایت شما تمرکز کند.

وارد کردن تغییرات

اگر شما تنها چند تغییر جزئی در صفحات سایت ایجاد کرده‌اید، تصمیم‌گیری در مورد بروزرسانی نقشه سایت ، برعهده خود شماست. می‌توانید این کار را از طریق کنسول جستجوی گوگل یا همان (Google search console) انجام دهید.

ابتدای روی سربرگ (Crawl) کلید کنید و پس از آن با پدیدار شدن گزینه (Sitemaps) می‌توانید روی آن کلیک کنید. حال کافیست تا نقشه سایت ی که مد نظر دارید را انتخاب کرده و سپس با فشردن کلید قرمز (Resubmit) انجام کار را نهایی کنید.

تغییرات اساسی در سایت

اگر شما تغییرات زیادی در مدت کوتاهی ایجاد می‌کنید و این بر URLها نیز اثر قابل توجهی می‌گذارد، می‌توانید با ارسال یک نقشه سایت موقت، که حاوی تمام صفحات سایت شماست، به گوگل کمک کنید تا این تغییرات اساسی را هرچه زودتر درک کرده و مورد ارزیابی قرار دهد.

این نقشه سایت موقتی، باید به خوبی نشان دهد که صفحات اصلی به کجا نقل مکان کرده و چه تغییرات محتوایی در کلیت سایت ایجاد شده است. البته باید خاطر نشان کرد که این یک قانونی یا پیشنهاد رسمی از سوی گوگل نیست. اگر بسیاری از متخصص حوزه سئو و تولید محتوا، به شکل عملی این روش را کارساز تشخیص داده‌اند.

سئوکاران حرفه‌ای پس از آزمایش این روش دریافتند که گوگل با سرعت بیشتری به سراغ صفحات قدیمی رفته، تغییر مسیرها را درک کرده و سریعاً به سمت محتواهای جدید خزیده است. البته باید تأکید کرد در صورتی که اطمینان کافی از پروسه تغییر مسیر و ارجاع به آدرس‌های جدید ندارید، این کار اصلاً پیشنهاد نمی‌شود.

نیاز به نگرانی و وحشت نیست!

در هر زمان که تغییرات اساسی در سایت خود ایجاد کنید، قطعاً شاهد  بالا رفتن آمار خطاها و مشکلات جستجوی ربات گوگل در سایت خود خواهید بود. این مسئله کاملاً طبیعی است و نیازی نیست که از آن وحشت داشته باشید. تا وقتی که همه چیز درست پیش می‌رود و عملکرد کلی با مانع و توقف روبرو نشده است، این دست مشکلات اندک اندک و شاید با فاصله چند هفته حل خواهد شد.

نیازی نیست که بخاطر اطمینان از شناسایی صفحات، محتواها و درک نقشه سایت توسط گوگل، مکرراً از تکنیک “site:در جستجوی گوگل استفاده کنید. به جای آن کافیست تا با آرامش تغییرات را در لیست جدید کنسول جستجوی گوگل یا همان (Google Search Console) پیگیری کنید و از ایندکس شدن صفحات مطمئن شوید.

نیازی نیست کار اضافه‌ای انجام دهید

اما در نهایت حال نوبت به پاسخ پرسش رسیده است؛ شما نیازی نیست کار خاصی انجام دهید زیرا موتور جستجوی گوگل خودش به‌سرعت متوجه تغییرات خواهد شد. اما اگر تغییرات اساسی ایجاد کردید و بسیاری از صفحات مهم و کلیدی دستخوش تغییر شدند، بد نیست تا قدری به گوگل در درک بهتر نقشه سایت کمک کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.