مقالات آموزشی

نکاتی درباره لینک باکیفیت در برابر لینک کم‌ کیفیت؛ بررسی تفاوت آن

مفید بود؟

بین یک لینک باکیفیت و یک لینک بی‌کیفیت، چه تفاوتی وجود دارد؟ این پرسش محوری و اصلی است که ما را به نگارش این مطلب واداشت. مثل همیشه ایده ابتدایی متن، با پرسشی از سوی کاربر شکل گرفت. پرسش کاربر از این قرار است:

بنا به تجربه شما در حیطه سئو و تولید محتوا ، چه تفاوتی بین یک لینک باکیفیت (High-quality) و یک لینک با کیفیت کم (Low-quality) وجود دارد؟

آیا شما شاخص و معیار مشخصی برای تمییز این دو از یکدیگر دارید؟

به همان شکلی که زیبایی یک امر سلیقه‌ای و تابع تیپ‌های شخصیتی است، پیوند‌ها نیز تا حدی سلیقه‌ای به لینک باکیفیت و کم‌کیفیت تقسیم می‌شوند. و نمی‌توان سلیقه متخصصان را در این زمینه نادیده گرفت. به همین علت، تشخیص این موضوع که آیا یک لینک باکیفیت است یا کم‌کیفیت، گاهاً سخت‌تر از آنچه که به نظر می‌رسد است. حتی در برخی مواقع شاید سال‌های آنالیز دقیق و کسب تجربه میدانی برای این کار لازم باشد.

 کارشناسان ما هنگامی که یک پیوند را آنالیز و تحلیل می‌کنند، سعی دارند تا مجموعه‌ای از فاکتورهای به هم مرتبط را به جای یک شاخص و یک بخش خاص، وارد بازی کنند. به منظور ساده‌سازی و تسهیل، بیایید تصور کنیم لینکی از سایت خود را تحلیل می‌کنید؛ هرچند ممکن است قصد داشته باشید این کار را در مورد یکی از لینک‎‌های سایت رقبا انجام دهید!

پرسش‌هایی که در طول تحلیل یک لینک باید مطرح شوند

  • آیا ما یا شخصی در تیم ما به طور مستقیم درگیر با پروسه‌های مشکوک ایجاد لینک شده است؟

اگر اعتقاد دارید که اعمال بحث‌برانگیز، مشکوک و ناصحیحی به منظور ایجاد پیوند در گذشته انجام شده است، باید بدانید که پیگیری موشکافانه‌تر و آنالیز دقیق‌تر لینک‌ها اجتناب‌ناپذیر است. در مجموع باید استانداردها و فاکتورهای سخت‌گیرانه‌تری برای پیشروی پروسه تحلیل و آنالیز وضع کنید.

زیرا گاهاً یک عمل مشکوک و ناصحیح در گذشته، بر اثر انباشت و گذر زمان، به کلی ارزش یک پیوند را از بین می‌برد و پیوند نه‌تنها کم‌کیفیت نیست بلکه مخرب نیز خواهد بود! در این موقعیت‌ها بسیار مهم است که نوع عمل انجام شده و علت خطا را ریشه‌یابی کنید.

اما از سویی دیگر، اگر شما اخیراً به طور عمدی دست به ایجاد انبوهی از محتواهای نامناسب، یادداشت‌های اسپم و تقلبی یا رپورتاژ‌های با محتوای نامناسب پرداخته‌اید، باید گفت وضعیت کلی پیوند‌های شما بسیار به هم ریخته و نامطلوب است. تا جایی که به طور بتوان چند لینک باکیفیت در سایت پیدا کرد!

  • آیا سایت ما، اخیراٌ عملکردی دستی (Manual Action) از سوی گوگل دریافت کرده است؟

اگر ما اخیراٌ یک عملکرد دستی از سوی گوگل دریافت کرده‌ایم، این بدان معنی است که گوگل تلویحاٌ عدم علاقه خود نسبت به روش‌های لینک‌سازی سایت ما را نشان داده است.

اساساً گوگل در مواردی که چندان با برخورد و عملکرد صفحات موافق نباشد، دست به بررسی‌های دستی می‌زند. در این شرایط هم ضمن تمرکز بر کاهش محتوای اسپم سایت ، باید پیوند‌های سایت خود را با دقت بیشتری بررسی کنید.

  • آیا اخیراً کاهش ناگهانی و سقوط ترافیک تجربه کرده‌ایم؟

همانند موارد فوق، اگر دلیل محکم و مشخصی برای کاهش ترافیک وجود دارد، باید تمرکز بیشتری بر تحلیل لینک‌ها داشته باشیم. این موضوع اساساً یک سیگنال برای افزایش دقت و سخت‌گیری در بررسی تک‌تک لینک‌های سایت است. اما اینکه چگونه می‌توان ارزیابی پیوندها و لینک ‌ها را سخت‌گیرانه‌تر کرد گام بعدی است.

چگونگی ارزیابی وضعیت و ارزش یک پیوند

به طور معمول، لینک‌های مخرب و لینک کم‌کیفیت ، در چند دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شود. در هنگام ارزیابی همیشه نیم‌نگاهی به این دسته‌ها داشته باشید.

  • پیوند‌های ایجاد شده توسط بلاگرهای پولی
  • پیوند‌هایی از سوی سایت‌های نامرتبط
  • پیوند‌های ایجادشده با محتواهای نامناسب رپورتاژ
  • نشانه‌گذاری یا مقالات دچار چرخش شده
  • دایرکتوری(راهنماها)
  • افیلیت‌ها

لینک‌های دیگری نیز وجود دارند که در دسته‌بندی‌های فوق جای نمی‌گیرند اما این موارد، بیش از سایرین رایج و پرتکرار هستند. در نظر داشته باشید که اگر پیوند مورد تحلیل شما در هیچ‌یک از موارد فوق جای نگرفت، احتمالاً ارزش بررسی ندارد. حال در ادامه نگاهی به معنی و هویت دسته‌های فوق خواهیم داشت

پیوند‌های ایجادشده توسط بلاگرهای پولی

همیشه پیوند‌های ایجادشده توسط بلاگرهای پولی بد و بی‌کیفیت نیست. در اغلب مواقع و به طور معمول این لینک‌ها ارزشمند هستند. برای اینکه در مورد ارزش آن اطمینان حاصل شود، این موضوع را چک کنید که آیا بلاگر مورد نظر شما دائماٌ در حیطه و شاخه مربوط به سایت شما تولید محتوا می‌کند یا خیر.

  • اگر پاسخ مثبت است و بلاگر مورد نظر به صورت تخصصی در حیطه مربوط به سایت شما فعال است، لینک‌ها و پیوندهای ایجادشده از سوی مشکلی ندارند.
  • اما اگر پاسخ منفی است و بلاگر پولی که انتخاب کرده‌اید، در حیطه‌های مختلف و نامرتبط تولید محتوا می‌کند، باید در مورد ارزش لینک‌های ایجادشده از سوی تجدیدنظر کنید.

پیوندهایی از سوی سایت‌های نامرتبط

این نوع از پیوندها بسیار مخرب و منفی هستند. اگر سایتی بدون حیطه مشترک با سایت شما در حال تولید پیوندهایی به سمت سایت شماست، بهتر است هرچه زودتر این پیوندها را با روش‌های تعیین‌شده مسدود کنید.

در حالت عادی پیشنهاد می‌شود اگر تعداد پیوندها معمول و حیطه سایت خیلی نامرتبط نیست، از این کار اجتناب کنید اما اگر به طرز مشخصی، تولید پیوندها تصنعی و با پرداخت پول از سوی شماست، باید این کار متوقف شود.

پیوندهای ایجادشده با محتواهای نامناسب رپورتاژ

تبلیغات در نشریات و درج رپورتاژ یکی از روش‌ها و تاکتیک‌هایی است که اخیراٌ نخ‌نما شده است؛ این بدان معنی نیست که باید نسبت به آن بی‌توجه بود بلکه باید این کار با استانداردهایی بالاتر و دقتی بیشتر انجام شوند. همچنین اگر لینک‌هایی با کد (utm) دارید، احتمالاً مربوط به صفحات قدیمی و آرشیو سایر سایت‌ها هستند و بهتر است برخورد مشابهی با آن‌ها داشته باشید.

دایرکتوری(راهنماها)

شاید کمی بدبینانه به نظر برسد اما سایت‌های راهنما و دایرکتوری‌، اساساً به یک آشغال‌دانی برای پیوندها شباهت دارند. هرچند همیشه این موضوع همیشه صادق نیست و اگر لینک‌هایی از سوی دایرکتوری‌های محلی ایجاد شده باشند، بسته به برخی شرایط می‌توانند مثمر ثمر واقع شوند.

افیلیت‌ها(Affiliates)

لینک‌های مربوط به افیلیت، گمراه‌کننده هستند. این‌ها معمولاً بهتر است دست‌نخورده باقی بمانند زیرا ریسک ایجاد تغییر محسوس در درآمد وجود دارد؛ ساختار افیلیت‌ها قدری پیچیده است و پرداختن به جزئیات دقیقی در مورد آن‌ها، در یادداشت پیش رو ممکن نیست.

به همین علت در مجموع پیشنهاد می‌کنیم تصمیم‌گیری در مورد لینک‌های افیلیت را ساده و سطحی انجام نداده و برای این کار حتماً از یک تیم متخصص استفاده کنید.]

راه رفته را با علامت‌گذاری مشخص کنید

به عنوان یک شخص یا تیم فعال در حیطه توسعه وب، سئو و تولید محتوا ، همواره باید مستندات دقیقی از گام‌های پیشین خود ایجاد کنید. این بدان معنی است که در پروسه سئو و تولید محتوا باید به صورت دقیقی، تمام اعمال، تصمیمات و کنش‌های ثبت شوند.

این کمک می‌کند تا در موارد ایجاد مشکل یا مواجهه با پیوندهای نامناسب، بتوانید با سرعت بیشتری منشأ مشکل را پیدا کنید. همچنین در صورت ورود اشخاص یا تیم‌های ثالث به پروژه شما، این امکان وجود دارد تا به سرعت، ارزیابی دقیقی نسبت به ابعاد و جنبه‌های مختلف سایت انجام شود.

مروری بر پرسش و کلیت موضوع

خوشبختانه این یادداشت کمک می‌کند تا به درک بهتری نسبت به لینک باکیفیت و لینک کم‌کیفیت برسید. در نظر داشته باشید که معمولاً در شناسایی جنس و کیفیت پیوندها، اگر با شک خاصی روبرو هستید، در اغلب مواقع باید آن را جدی گرفت.

همچنین دقت کنید که گوگل همیشه دست بالاتری نسبت به شما دارد و قرار نیست تا سر او را کلاه بگذارید! وقتی یک پیوند از نظر شما غیر طبیعی است، طبیعتاٌ نمی‌تواند از دید گوگل دور بماند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.