مقالات آموزشی

بررسی سئو برای بازاریابی الکترونیکی؛ تدوین متا دیسکریپشن و توضیحات محصول

مفید بود؟

در این یادداشت نگاهی به بهترین روش‌های نگارش متا دیسکریپشن داشته و تلاش می‌کنیم سبک و سیاق خاصی برای بازاریابی الکترونیکی هزاران محصول مختلف ارائه کنیم. در نظر داشته باشید که در یادداشت پیش رو اصل تلاش را صرف پرداختن به نکات کلیدی در این حوزه خواهد شد و امکان پرداختن به کل موضوع در یک یادداشت وجود ندارد.

 این بار نیز به مانند سابق، پرسشی از سوی کاربران علاقمند حیطه سئو و تولید محتوا، انگیزه‌ای شد تا این یادداشت به رشته تحریر درآید. البته این بار برخلاف همیشه با چند پرسش به مرتبط روبرو شدیم و تلاش کردیم تا آن‌ها در یک یادداشت گردآوری کنیم.

شناخت کلمات کلیدی به منظور کاربرد در نگارش متا دیسکریپشن

پرسش اولین کاربر به شرح زیر است:

بهترین روش برای درک این موضوع که کاربران مورد هدف شما در فروش یک محصول، چه چیزی را مورد جستجو قرار می‌دهند چیست؟ آیا صرفاً با تأکید بر تمام کلمات کلیدی مرتبط می‌توان توضیحات و متا دیسکریپشن قابل قبولی برای محصولات نوشت؟عموماً انجام برخی مطالعات و جستجوها در زمینه کلمات کلیدی در گام اول می‌تواند کارساز و مثمر ثمر باشد.

این کار به شما کمک می‌کند تا به یک ایده کلی از آنچه که کاربران جستجو می‌کنند برسید و از این جهت مثبت است. برای این کار می‌توانید از جستجوگر کلمات کلیدی گوگل (Google’s Keyword Explorer) استفاده کنید یا به سراغ سایت‌های دسته‌چندمی (BuzzSumo) و (Answer the Public) بروید. هر یک از این سایت‌ها در موارد خاصی کاربردی‌تر از دیگری هستند.

 یکی از شانس‌هایی که متخصصان حیطه سئو و افراد فعال در تولید محتوا دارند این است که در زمینه جستجو به طور معمول کاربران با ده‌ها روش و ادبیات مختلف به سراغ جستجوی مسائل یکسان می‌روند و این تا حدی کار را برای دستیابی به یک جامعه مخاطب قوی تسهیل می‌کند. البته خود اینکه جستجوگران از چه کلمات و لغاتی استفاده کنند، وابسته به این است که سطح تخصص و نیازهای آن‌ها به چه شکل است.

به طور مثال:

یک قناد حرفه‌ای ممکن است در زبان انگلیسی برای یافتن محتواهای مد نظر خود از واژه “فوندانت” استفاده کند اما یک مادر خانه‌دار تنها به عبارت تزئین سطح کیک قناعت کند.  اما هنگامی که وقت استفاده از یک واژه خاص در تولید محتوا می‌شود، غیر از سنجیدن ذائقه کاربران باید این موضوع را هم در نظر داشت که توالی جستجوها باعث شده تا گوگل برخی از کلمات را به شکل ذاتی با هم مرتبط بداند.

مثلاً در همین مثال فوق واژه‌های (کیک، خامه، فوندانت، پوشش، تزئینات، تولد، جشن و کودک) معمولاً از نظر گوگل مرتبط با یکدیگر تلقی می‌شوند. البته این تنها یک مثال است و درستی آن را باید با تحقیقات و بررسی‌های دقیق حتمیت بخشید. معمولاً در این مورد به کاربران پیشنهاد می‌کنیم تا سرچ‌های موردی و آزمایشی در مورد حیطه مد نظر خود داشته باشند و عملکرد ده سایت برتر صفحه نتایج جستجو را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند.

مسئله گوناگونی رنگ‌ها و نگارش متا دیسکریپشن

پرسش دومین کاربر اما به شرح زیر است:

آیا می‌توان توضیحات و متا دیسکریپشن چند محصول مختلفی که تنها از نظر رنگ با هم تفاوت دارند را به شکل و قالب یکسانی نگارش کرد؟ یا صرفاً کلماتی که مربوط به رنگ‌ها هستند را تغییر داد؟ به عنوان مثال برای کفش کالج صورتی و کفش کالج آبی توضیحات یکسانی نوشت اما هر جا واژه صورتی وجود داشت آن را به آبی تبدیل کرد؟

این یکسانی متا دیسکریپشن و توضیحات یکی از مسائل بحث برانگیز حوزه سئو و تولید محتوا است اما پاسخ پرسش این کاربر کاملاً وابسته به انتخاب استراتژی او در تولید محتوا برای این قسم محصولات است. آیا قصد دارید برای هر یک از رنگ‌های محصول خود یک صفحه جداگانه طراحی کنید با آدرس (URL) متمایز؟

در این صورت بهتر است از ارائه توضیحات و متا دیسکریپشن مشابه اجتناب کنید. اما اگر استراتژی جذاب دیگری انتخاب کنید و یک صفحه مشترک برای همه رنگ‌ها داشته باشید در عمل ارائه توضیحات مشابه و یک متا دیسکریپشن واحد مانعی ندارد. در این استراتژی سئو ، کاربر در مراحل پایانی خرید رنگ مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.

اجبار در مورد نحوه استفاده از کلیدواژه اصلی

سومین پرسش مرتبطی که از سوی کاربران طرح شده نیز به شرح زیر است:

آیا حتماً باید کلمه کلیدی اصلی خود را در ابتدای توضیحات و متا دیسکریپشن به کار برد؟ آیا اجباری در مورد آغاز متا دیسکریپشن با کلمه کلیدی اصلی وجود دارد؟ خیر. این طرز تفکر کاملاً قدیمی و در حیطه سئو دموده محسوب می‌شود.

اینکه کلمه کلیدی اصلی در عنوان و هدینگ باشد یا با برچسب (H1) مشخص شود یک ترجیح برای بهبود تجربه کاربری است و حتی در آن مورد نیز الزام قطعی وجود ندارد. در نظر داشته باشید که یکی از مبانی سئو که در تولید محتوا اهمیت دارد، این است که متن بتواند در نگاه اول با کاربر ارتباط برقرار کرده و به او نشان دهد که قرار است با چه محتوایی و با چه هدفی مواجه شود.

با در نظر داشتن این مسئله باید گفت استفاده از کلیدواژه اصلی در هدینگ یا بخش‌های برجسته متن مانند متا دیسکریپشن این خاصیت را دارد.

پوشش چه نکات و توضیحاتی در متا دیسکریپشن الزامی است؟

چهارمین پرسش هم از این قرار است:

آیا در مورد نحوه نگارش توضیحات متا دیسکریپشن نکاتی برای گوشزد دارید؟ مثلاً آیا باید قیمت محصولات در متا دیسکریپشن لحاظ شود؟ چگونه می‌توان در این مورد که کدام اطلاعات کلیدی و الزامی هستند و باید در متا دیسکریپشن باشند تصمیم بگیرم؟

در این مورد ما همیشه به کاربران خود پیشنهاد می‌کنیم تا نیم‌نگاهی به رقبای خود داشته باشند و این پرسش را مطرح کنند که اساساً چه تمایزی در محصول‌شان می‌تواند علت برتری نسبت به محصولات رقبا باشد. دقیقاً این تمایزها و تفاوت‌های کلیدی مسائل و موضوعاتی هستند که باید سعی کنید در متا دیسکریپشن خود پوشش دهید.

برای مثال:

اگر شما همان محصولی که رقبا ارائه می‌دهند را با ارسال رایگان می‌فروشید، باید “ارسال رایگان” وارد متا دیسکریپشن شود و تأکید خاصی بر آن وجود داشته باشد. فراموش نکنید ارسال رایگان تنها یک مثال بود و این شما هستید که به عنوان یک متخصص باید در مورد تمایز و برتری محصول خود تصمیم بگیرید.

همیشه در ذهن خودتان متا دیسکریپشن را مانند یک بنر در صفحه نتایج جستجو در نظر داشته باشید و از خود بپرسید در یک بنر برای محصول خود نیاز به شرح چه چیزی دارید.

از سوی دیگر گوگل به طور معمول و عادی، بسته به متا دیسکریپشن صفحه، آن را رتبه‌بندی نمی‌کند اما این به معنی بی‌اثر بودن آن در رتبه‌بندی نیست. متا دیسکریپشن سهم بسزایی در جذب توجه کاربران دارد و جلب توجه کاربران که مصادف با کلیک روی لینک صفحه شماست، منجر به بهبود رتبه صفحه در بین نتایج خواهد شد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.