مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی لوگو چرخ خیاطی، سخت اما جالب!

مفید بود؟

تا حالا چند طراحی لوگو چرخ خیاطی دیده‌اید؟ شاید کم و شاید هم چیزی به خاطر نمی‌آورید. طراحی لوگو چرخ خیاطی را می‌توان از انواع بسیار نادر و کم در بازار و اقتصاد بدانیم. اصولاً به جز شرکت‌های تولیدی چرخ خیاطی، خیاطی‌ها و برخی از کسب‌وکارهای مرتبط مانند فروشگاه یا تعمیرگاه‌های چرخ خیاطی کسب‌وکار دیگری از این طراحی‌ها استفاده نمی‌کند. این موضوع یک فاکتور بسیار مهم و یک عامل موفقیت برای طراحی لوگو چرخ خیاطی محسوب می‌شود.

اصولاً یک مدل طراحی مانند طراحی لوگو چرخ خیاطی که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است می‌تواند یک عامل بزرگ برای موفقیت محسوب شود. کاربران و مخاطبان خیلی کم با طراحی‌هایی از چرخ خیاطی برخورد کرده‌اند و همین موضوع کافی است تا یک طراحی خوب از چرخ خیاطی بتواند لوگوی شما را در چشم مخاطب جاودانه کند. اما ویژگی‌های طراحی لوگو چرخ خیاطی چیست؟ چه فاکتورهایی را باید رعایت کنیم تا بتوانیم

به بهترین حالت طراحی لوگوی چرخ خیاطی برسیم؟

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که مشاغل مربوط به خیاطی و کسب و کارهای مربوط به چرخ خیاطی چندان کسب و کارهای کم یابی نیستند و می‌توان آن‌ها را در گوشه گوشه شهر پیدا کرد و دید و بسیاری از آن‌ها نیز از همین طراحی لوگو چرخ خیاطی استفاده کرده‌اند. پس چرا عملا طراحی لوگو چرخ خیاطی کمتر دیده می‌شود و این دیده نشدن به‌اندازه‌ای است که گویی هیچ طراحی از چرخ خیاطی در اقتصاد وجود ندارد؟!

یکی از علت‌های اصلی این موضوع این است که چرخ خیاطی درست مانند طراحی خودرو یک طرح شلوغ محسوب می‌شود. ساده‌ترین فرم‌ها هم از طراحی لوگو چرخ خیاطی فرم‌های شلوغی هستند. بگذارید کمی از شلوغ بودن طراحی برای شما صحبت کنیم.

طراحی لوگو چرخ خیاطی

انسان‌ها در طول روز با هزاران و شاید میلیون‌ها مورد تصویری برخورد می‌کنند. اگر چشم و ذهن بخواهد همه آن‌ها را بازخوانی کند و مورد بررسی قرار دهد عملا زندگی برای انسان‌ها غیر ممکن می‌شود. از این رو بسیاری از این تصاویر برای انسان‌ها دیده نمی‌شود.

البته بسته به نوع ذهن انسان‌ها دارد و لزوما همه انسان مانند یکدیگر تصاویر را مورد بررسی قرار نمی‌دهند. اما یک فاکتور کلی در این موضوع صادق است. هر چه تصویر پیچیده‌تر باشد ذهن سریع‌تر از روی آن عبور می‌کند و تمایل کمتری به توجه به آن از خود نشان می‌دهد. پس تکلیف طراحی لوگو چرخ خیاطی مشخص شد!

این طراحی یک طراحی پیچیده محسوب می‌شود و اطلاعات زیادی را در جزئیات از خود منتشر می‌کند بنابراین ذهن غالب انسان‌ها به جز کسانی که در زمینه مربوط به لباس و خیاطی و چرخ خیاطی فعالیت می‌کنند عملا از طراحی لوگو چرخ خیاطی منحرف می‌شود و به نوعی آن را نمی‌بیند.

اولین چالش در طراحی لوگو

پس اولین چالشی که در طراحی لوگو چرخ خیاطی به آن برخورد می‌کنیم این است که این طراحی بسیار شلوغ است و طراح باهوش باید کاری کند که این طرح تا جای ممکن ساده طراحی شود. در کلام ساده‌تر طراح باید تنها به یک طرح کلی از بدنه چرخ خیاطی اکتفا کند و به نوعی این طراحی را انجام دهد که مخاطب با یک نگاه بداند که منظور همان چرخ خیاطی است. فرم کلی و خاص چرخ خیاطی این اجازه را به طراح می‌دهد که با استفاده از چند خط این طرح را پیاده کند و تا حد زیادی از شلوغی طراحی لوگو چرخ خیاطی جلوگیری کند.

از نخ استفاده کنید!

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی لوگو چرخ خیاطی وجود دارد عنصری تحت عنوان ” نخ ” است. در واقع سوزن و نخ اصلی‌ترین نماد در خیاطی محسوب می‌شود. این دو عنصر حتما و حتما باید در طراحی لوگو چرخ خیاطی مورد استفاده قرار بگیرد. پس در طرح کلی چرخ خیاطی دو عنصر باید وجود داشته باشد این دو عنصر نخ و سوزن هستند. طراح می‌تواند با یک طرح جالب این دو عنصر را در دل طراحی خود پیاده کند.

برای بهتر شدن طراحی طراح باید بتواند سایر مفاهیم را کم رنگ و کم رنگ‌تر کند تا نخ و سوزن بهتر دیده شود.
اما نخ کمی قابلیت بهتری نسبت به سوزن دارد. در کلام ساده‌تر طراح با توجه به متریال نخ که انعطاف‌پذیر است می‌تواند کارهای جالبی انجام دهد. برای درک این موضوع لازم است به یک فاکتور مهم در طراحی لوگو و به طور کلی طراحی در اقتصاد بپردازیم.

ذهن مخاطب را همیشه درگیر کنید!

یکی از فاکتورهایی که امروز در طراحی مطرح است و نمانام‌های معتبر و مهم دنیا مانند پپسی و … از آن استفاده صحیحی دارند این است که طراحان سعی می‌کنند با پنهان کردن برخی از اطلاعات و طرح‌های درونی ذهن غیرمنطقی مخاطب یا همان ذهن ناخودآگاه او را درگیر کنند.
طرح‌های پنهان در دل طراحی به‌اندازه‌ای می‌تواند جذاب و دوست داشتنی باشد که علاقه قلبی مخاطب را نسبت به این لوگو که نماینده برند محسوب می‌شود ایجاد کند.

 عاشق این لوگو می‌شوند!

در کلام ساده‌تر طرح‌های پنهان در دل طراحی این قابلیت را دارند که در طول مدت زمان کم کم اطلاعات مهمی را به ذهن مخاطب القا کنند. استفاده از تصاویر پنهان و البته بدون راهنمایی این فرصت را به ذهن مخاطب می‌دهد که خودش آن تصاویر را کشف کند و اگر این کشف صورت بپذیرد عملا فرد عاشق این لوگو می‌شود. زیرا توانسته آن را درک کند و به نوعی احساس کاشف الکل به او دست می‌دهد!

چرخ خیاطی

در طراحی لوگو چرخ خیاطی نخ می‌تواند یک عنصر ساده باشد و به سادگی تمام درست مانند تمامی چرخ خیاطی‌هایی که مخاطب در عمر خود دیده است از درون دستگاه عبور کند. اما یک طراح باهوش با توجه به منعطف بودن این متریال سعی می‌کند یک تصویر خاص را در دل حرکت نخ پنهان کند. این مهم‌ترین عنصری است که می‌تواند یک مفهوم مهم را به ذهن مخاطب القا کند.

 تصویری در دل طراحی

دقت کنید لزوما این مفهوم نام برند یا شرکت نیست. اصولاً مخاطب های باهوش با دیدن حرکت غیرمنطقی یا غیر معمول نخ می‌توانند سریع حدس بزنند که تصویری در دل این طراحی پنهان شده است. اولین چیزی که آن‌ها به سرعت به آن فکر می‌کنند نام برند است. اگر شما به عنوان طراح یا صاحب کسب و کار بخواهید از نام برند به عنوان این تصویر پنهان استفاده کنید سریع ترفند شما مشخص می‌شود و این باعث می‌شود که این فاکتور مهم کارایی خودش را از دست بدهد.

برندهای معروف

برندهایی مانند پپسی و … سعی می‌کنند مفاهیمی مانند لبخند، زیبایی، چشم، پرچم و … که نمادهای غیر معمول از برند خودشان محسوب می‌شود را به ذهن مخاطب القا کنند. این داستان درست مانند یک بازی معمایی  است. مخاطب هرچقدر دیرتر بتواند این معما را حل کند شما برنده هستید. اما نباید به‌اندازه‌ای هم دور از ذهن باشد که ذهن مخاطب خسته شود و آن را کنار بگذارد. این نیز خود داستان دیگری دارد.

طراحی لوگو چرخ خیاطی و چند فاکتور دیگر

تا این جای داستان متوجه شدیم که طراح‌ها باید سعی کنند که طراحی لوگو چرخ خیاطی کاملا ساده باشد و هیچ فاکتور و المان اضافی در آن استفاده نکنند. چرخ خیاطی در ساده‌ترین حالت ممکن هم باز یک طراحی پیچیده محسوب می‌شود. از طرف دیگر با دو عنصر نخ و سوزن آشنا شدیم و بیان کردیم که این دو عنصر از اساسی‌ترین نمادهای خیاطی محسوب می‌شود. پس بهتر است در طراحی از آن‌ها استفاده کنیم.

  • واقعیت طراحی لوگو پپسی

یک اشتباه بزرگ

اما به جز این‌ها فاکتورهای دیگری نیز در طراحی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. از جمله مهم‌ترین این فاکتورها رنگ است. بسیاری از طراحان دوست دارند که از رنگ‌های مختلفی در طراحی خودشان استفاده کنند و به نوعی طرح را رنگ آمیزی کنند. اما این کار یک اشتباه بزرگ است. به طرح‌های بزرگ نگاه کنید. نمانام‌های معتبر دنیا از لوگوهایی استفاده می‌کنند که معمولا یک یا نهایتا دو رنگ دارد. بسیاری از آن‌ها نیز سعی کرده‌اند که سراغ رنگ‌های اصلی بروند. این موضوع چندان هم اتفاقی نیست.

اطلاعات تصویری

همانطور که گفتیم اطلاعات تصویری بسیاری در اطراف ذهن انسان قرار دارد. حال هرچقدر شما هم بخواهید اطلاعات تصویری لوگوی خودتان را بیشتر کنید ذهن مخاطب شما را پس می‌زند. پس بهتر است طراحی شما از یک رنگ یا دو رنگ استفاده کند. از طرف دیگر سه رنگ اصلی سبز، قرمز و آبی در هر رنگی دیده می‌شود و برای ذهن آشنایی دارد. بنابراین استفاده از این رنگ‌ها هم می‌تواند کارایی خودش را داشته باشد.

طراحی لوگو چرخ خیاطی

اما مسئله ای که وجود دارد این است که شما در طراحی لوگو چرخ خیاطی (Sewing machine logo design) نباید از هیچ رنگی به جز در طراحی خطوط استفاده کنید. حتی اگر این خطوط به رنگ سیاه باشد می‌تواند کارایی بهتری نیز داشته باشد. در واقع همه‌چیز باز به همان طراحی شلوغ در طراحی لوگو چرخ خیاطی برمی‌گردد. این طراحی به‌اندازه‌ای پر و شلوغ است که توانایی حمل مفاهیم رنگی را ندارد.

ساده و بهینه بودن طراحی

اگر برند رنگ خاصی برای خود دارد. این رنگ را می‌تواند در طراحی خطوطی مانند همان خط نخ رعایت کرد اما اگر برند رنگ خاصی برای خود ندارد بهتر است همه‌چیز در ساده‌ترین حالت ممکن خودش باشد. همیشه این موضوع را در ذهن داشته باشید، هیچ وقت نباید طراحی را شلوغ کرد. ساده و بهینه بودن طراحی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فاکتوری است که در هر لحظه باید به آن فکر کنید و احترام بگذارید.

این را هیچگاه از یاد نبرید که شما باید با ذهن مخاطب بازی کنید و هیچ چیز مهم‌تر از ورود به ذهن و قلب او نیست. شما بدون مخاطب هیچ چیزی نیستید. پس مخاطب را درک کنید تا بتوانید او را برای خود نگه دارید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *