مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره استراتژی محتوا با شناسایی سبک و سیاق تولید محتوا

مفید بود؟

 قبل از همه چیز باید تفاوت استراتژی محتوا و استراتژی بازاریابی را با هم بررسی کنیم. تعداد زیادی از افراد این دو مورد را با هم اشتباه می گیرند. این دو مورد یکسان نبوده و هر کدام بر اساس نیاز کاربر تعریف می شوند. در واقع در بازاریابی محتوا شما با ایجاد یک تقویم و ترویج چرخه تولید باعث می شوید که محتوا به صورت منظم و پیوسته به دست مخاطب برسد اما در استراتژی محتوا شما اصول و دستورالعمل های داخلی محتوا را انجام می دهید. این دو بخش در مواقعی با هم ادغام می شود که در آن چشم انداز و اهداف محتوا تعیین شده و ایده و چارچوب ها برای مخاطبان نهایی مشخص می شود.

استراتژی محتوا چیست و چگونه باید باشد

در واقع استراتژی محتوا به چشم انداز نهایی محتوای شما اهمیت می دهد. در این حالت جزئیات و چگونگی محتوایی که ایجاد شده است بررسی می شود. در این نوع استراتژی شما می توانید روی تمامی محتواهایی که به کاربران خود ارائه می دهید تمرکز داشته باشید.

در بازاریابی محتوا شما باید روی تاکتیک های ارائه محتوا و نحوه اجرای آنها زمانی که به دست مخاطب نهایی می رسد تمرکز کنید. در این حالت محتوا برای مقاصد خاص بازاریابی می شود. این موارد خاص می تواند هر چیزی باشد و هدف نهایی در این حالت تولید و ارائه محتوایی است که منجر به خرید کاربر شده و باعث بهبود کسب و کار شود.

استراتژی محتوا چیست و چه کمکی به شما می کند؟

در حالت کلی استراتژی محتوا مانند یک چراغ شما را به در مسیر درست هدایت می کند. در این مسیر شما به استراتژی نیاز دارید که به خوبی مخاطبان شما را به اهداف شرکت و مجموعه شما آشنا کند. این استراتژی باید به اندازی کافی انعطاف پذیر باشد و بتواند به راحتی خود را با شرایط شرکت شما وفق داده و در مواقع لزوم هم تغییر کند.
برای اینکه یک استراتژی محتوایی درست داشته باشید باید موارد زیر را به دقت انجام داده و در مسیر تولید محتوای خود از این موارد استفاده کنید.

تعریف مخاطب

اولین قدم در استراتژی محتوا این است که باید مخاطبان خود را به درستی تعریف کنید. به عنوان مثال شما باید درک درستی از مخاطبان سایت، جنسیت، سن و موقعیت مکانی آنها داشته باشید؛  این اطلاعات را می توانید به راحتی از ابزار هایی مانند گوگل آنالیتیکس سایت به دست بیاورید.
با استفاده از این اطلاعات می توانید بفهمید که چه افرادی با چه سنی و از کجای دنیا سایت شما را بازدید می کنند.اینکه این افراد ایا از توییتر به سایت شما آمده اند و یا از طریق تبلیغات در اینستاگرام با سایت شما آشنا شده اند. چه کلماتی را در گوگل سرچ کرده اند که به سایت شما رسیده اند. با بررسی کلمات سرچ شده توسط آنها می توانید به نیاز های آنها پی ببرید.

در نتیجه با استفاده از استراتژی محتوا می توانید گستره مناسبی از مخاطبان را برای خود تعریف کرده و بر اساس علایق آنها اقدام به تولید و انتشار محتوا کنید. همچنین بستر های محبوب در بین آنها را شناسایی کرده و در همان بستر ها برای آنها محتوای مورد نظر را تولید کنید.

بررسی محتوا

بررسی محتوا یکی دیگر از مهمترین اقدامات در استراتژی محتوا است. در این بخش شما باید نگاهی عمیق به محتوای خود داشته باشید و به آن به دید یک پژوهش علمی نگاه کنید. تحقیق در مورد محتوا بخش اول در خصوص بررسی محتوا بوده و به عنوان یکی از مهمترین بخش های استراتژی محتوا شناخته می شود.در بررسی محتوا شما باید از اصول مهمی پیروی کنید این اصول خیلی هم دشوار نیستند ولی می توانند تاثیر بالایی در استراتژی محتوا شما داشته باشند.

اصول مهم در بررسی محتوا

1. بررسی محتواهای فعلی

قبل از اینکه بخواهید در خصوص تولید محتوا تحقیق کنید لیستی از مطالبی که در حال حاضر در سایت و یا در اختیار دارید را آماده کنید

.
2. سازماندهی کلمات کلیدی در تولید محتوا

شما باید کلمات کلیدی و برچسب ها را در لیستی که آماده کرده اید سازماندهی و مدیریت کنید. در نتیجه شما باید موارد زیر را بررسی کرده و انها را نظم دهید:

  • طول محتوا باید متناسب و منظم باشد.
  • کامل‌ترین آموزش گوگل کیبورد پلنر
  •  موضوع محتوای باید پیوستگی داشته باشند.
  •  لحن محتوا باید یک شکل باشد.
  • محتواهای تولید شده باید با هم ارتباط موضوعی داشته باشند.

3. اضافه کردن معیار های موفقیت محتوا

در این مرحله باید به محتواهای قبلی معیارهای موفقیت یک محتوا را اضافه کنید. در نتیجه محتواها را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید

4. تجزیه و تحلیل داده ها برای پیدا کردن یک الگوی مناسب

شما باشد داده هایی را که به دست میاورید همواره پردازش کنید تا بتوانید بر اساس آنها الگوی رفتاری کاربران را پیدا کنید. در نتیجه با این کار می تواند خلا تولید محتوا در سایت خود را به خوبی پوشش داده و محتوای پیشرفته تری نسبت به سایر سایت ها تولید کنید.

تنظیم اهداف از تولید محتوا

یکی از مهمترین بخش ها در استراتژی محتوا تنظیم اهداف است و شما باید مشخص کنید که با هر محتوا چه هدفی را دنبال می کنید و مخاطب نهایی شما چه افرادی است. این نکته را به یاد داشته باشید که بررسی اهداف بر اساس نیاز های کسب و کار شما صورت می گیرد و هر کسب وکاری اهداف متفاوتی را برای خود باید ترسیم کند.
در هنگام تنظیم اهداف برای استراتژی محتوا باید به این نکات دقت داشته باشید که اهداف شما باید معنادار، قابل اندازه گیری و مقید به زمان باشند. این به این معنی است که شما باید برنامه جامعی برای اهداف خود در نظر داشته باشید و این برنامه باید روی کاغذ پیاده سازی شده باشد. درنتیجه شما در هر زمان باید بر اساس اهداف خود برنامه تولیدی محتوایی (Content production program) را پیاده سازی کرده تا در زمان مقرر به اهداف خود دست پیدا کنید.

شناسایی سبک و سیاق تولید محتوا

سبک نوشتاری شما در تمامی محتوای های ارائه شده باید یکسان باشد. شما باید دقیقا بدانید که در چه زمانی از کاما استفاده کنید. در محتواهایی که به صورت راهنمایی برای مشتری و کاربر می باشد ما باید دقیقا مشخص کنید که این محتوا چه نیازی از کاربر را برطرف می کند. ایجاد یک سبک و سیاق نوشتاری در استراتژی محتوا باعث می شود که برند و سبک شما بین افراد کم کم شناخته شود.

مستند سازی استراتژی محتوا

استراتژی محتوا باید برای افراد قابل درک باشد. در نتیجه باید محتوای تولید شده خود را بر اساس اصول خاصی تولید کنید. شما باید این اصول را به دیگران نیز نشان دهید. در نتیجه باید تمام بخش ها و اصول و قواعد را به صورت مستند در اختیار خود داشته باشید.
این کار باعث می شود که نویسندگان جدید مجموعه شما به راحتی با اصول و استراتژی محتوای شما آشنا شده و خیلی سریع سبک نوشتاری خود را با سبک نوشتاری شما تطبیق دهند. برای تولید و مستند سازی استراتژی محتوا شما می توانید از فرم های آماده استفاده کنید.

این فرم ها در سایت های خارجی به راحتی در دسترس است و شما می توانید به سایت Moz مراجعه کرده و نمونه این فرم ها را به رایگان دانلود کنید. این مستند سازی به شما کمک میکند پژوهش های اولیه را به درستی انجام دهید. اهداف خود را بر اساس پژوهش ها ایجاد کنید و استراتژی محتوایی خود را بر اساس فرآیند تولید محتوا ایجاد کنید در نتیجه مدیریت محتوا و اطلاعات و کاربران برای شما ساده تر خواهد بود.

فرآیند مستند سازی استراتژی محتوا

در مستند سازی شما باید خلاصه ای از استراتژی های بازاریابی را نیز قرار دهید. این کار به شما و دیگر نویسنده ها کمک می کند که بتوانید استراتژی خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. در نتیجه یک منبع و مرجع برای افراد تصمیم گیرنده و مدیران در اختیار خواهید داشت. در این صورت خیلی سریع می توانید به سوالات دیگر نویسنده ها در خصوص استراتژی محتوایی خود پاسخ دهید.

نکته مهم در فرآیند مستند سازی استراتژی محتوا این است که این اسناد باید همواره زنده و پویا باشند. این به این معنی است که مستندات باید همواره بروز بوده و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند. در فرآیند تولید و مستند سازی استراتژی محتوا اصلا مهم نیست که از نرم افزار های کمکی مانند گوگل داکیومنت استفاده می کنید یا آنها را به صورت دستی می نویسد. بلکه نکته مهم تدوین استراتژی ها و ثبت آنها است تا در مواقع لزوم بتوانید به آن ها را مراجعه کنید.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.