بررسی چند نمونه رپورتاژ آگهی در خبرگزاری ها و مجله های اینترنتی
رپورتاژهای خبری مهم ترین بخش تبلیغاتی و بازاریابی دنیای دیجیتال امروز هستند. بازاریابی پیچیده و تخصصی جهان فناوری با استفاده از این نوع تبلیغات باعث دیده شدن سایت ها، برندها، محصولات و خدمات گوناگون، افزایش مخاطبان و مشتریان آنان و نیز پیشرفت آنها در راستای اهدافشان می شوند.
در این مقاله به بررسی چند نمونه رپورتاژ آگهی در خبرگزاری ها و مجله های اینترنتی می پردازیم و سعی می کنیم برخی نکات مربوط به نحوه استفاده هوشمندانه آنها از این نوع تبلیغ غیر مستقیم را تحلیل کنیم. اما قبل از انجام این کار، بهتر است کمی با رپورتاژ آگهی و نکات مهمی که باید هنگام نوشتن رپورتاژ آگهی رعایت کرد، آشنا شویم.
رپورتاژ آگهی چیست و چگونه می توان رپورتاژ ارزان خرید؟
رپورتاژ خبری روش تبلیغاتی و بازاریابی نوین به صورت آنلاین است که معمولا به صورت ظاهرا یک مقاله یا خبر در سایت های معتبری مثل خبرگزاری هایی که آمار بازدید بالایی دارند و مرتب در حال به روز رسانی هستند منتشر می شود. در این روش، برند، محصول و یا خدمات مورد نظر به صورت غیر مستقیم به مخاطب معرفی می شود. در این روش باید از تولید محتوای مناسب با اصول سئو استفاده کرد که باعث افزایش رتبه بندی گوگل می شوند.
نویسنده رپورتاژ خبری باید بداند چگونه یک داستان تبلیغی جذاب را بیان کند که مخاطب را درگیر خود کرده، او را به دنبال کردن سایت، برند، محصول و یا خدمات مورد نظر ترغیب کند. بنابراین بهتر است برای نوشتن و تهیه رپورتاژ به سایت های بزرگی مثل زومیت، ویرلن، رایا مارکتینگ، رپورتاژ ادز و … مراجعه کنید که در این زمینه تخصص دارند و نویسندگان خبره آنها برای نوشتن رپورتاژ آموزش های لازم را دیده اند.
از سوی دیگر مسئله قیمت و هزینه رپورتاژ آگهی پیش می آید و این سوال که آیا رپورتاژ آگهی ارزش هزینه کردن دارد؟ حقیقت این است که در حال حاضر رپورتاژ آگهی بهترین روش برای معرفی کار و کاسبی است، مخصوصا اگر کسب و کار شما تازه پا گرفته باشد و یک شرکت تازه تاسیس باشید، هیچ چیز بیشتر از یک رپورتاژ آگهی صحیح و دقیق نمی تواند به پیشرفت شما کمک کند. برای همین بهتر است موقعی که برای هزینه های مربوط به کسب و کار خود را برنامه ریزی می کنید، مبلغی را هم برای بازاریابی و تبلیغات کنار بگذارید.
تعرفه رپورتاژ آگهی
اگر گمان می کنید تعرفه رپورتاژ خبری برایتان گران است، می توانید از یک روش مناسب استفاده کنید و آن کمپین رپورتاژ آگهی است. با استفاده از کمپین رپورتاژ آگهی همزمان چند رپورتاز را با قیمتی کمتر خریداری می کنید و از طرف دیگر شانس خود را برای دیده شدن هم افزایش می دهید. کمپین رپورتاژ آگهی می تواند به صورت کاملا جدی بر روی رتبه بندی شما در موتور جستجوی گوگل هم اثر بگذارد. اگر کمی وقت بگذارید و در سایت های تهیه و تولید رپورتاژ آگهی مثل ویرلن و رایا مارکتینگ جستجو کنید، حتما کمپین های رپورتاژ آگهی مناسب شرایط خود پیدا خواهید کرد.
حالا که به صورت مختصر با رپورتاژ آگهی و اصول نوشتن و همچنین نحوه خرید آن آشنا شدیم، وقت آن رسیده است تا به بررسی چند نمونه رپورتاژ آگهی بپردازیم که در سایت های مختلف منتشر شده اند.
نمونه رپورتاژ آگهی در زومیت
سایت زومیت یکی از پربیننده ترین مجله های اینترنتی فارسی زبان است که حوزه اصلی فعالیت آن در زمینه فناوری است و البته در زمینه های مختلف دیگری هم فعالیت می کند. یکی از این زمینه ها، درج رپورتاژ آگهی ها است که با وجود رتبه الکسای 46 و رتبه آتوریتی 49 و نمره اسپم 1% تبدیل به یکی از بهترین سایت هایی شده است که می توان برای درج رپورتاژ آگهی از آن استفاده کرد.
یکی از نمونه رپورتاژ آگهی های درج شده در سایت زومیت «آشنایی با نرم افزار ایمیل مارکتینگ سندر» است. در این رپورتاژ نویسنده فقط با بک لینک دادن و بدون اینکه اشاره مستقیم به سایت مورد نظر کند، خدمات سرویس ایمیل مارکتینگ را معرفی کرده و معیارهای مهم بازاریابی به صورت ایمیل را بررسی کرده است. در حالی که مخاطب کم کم با خواندن مطلب علاقه مند می شود تا نکات بیشتری درباره آن یاد بگیرد، بر روی یکی از لینک های داده شده در مقاله یا همان رپورتاژ آگهی کلیک می کند و وارد سایت مورد نظر می شود.
محتوای مورد نظر حدود یک هزار کلمه است که کاملا منطقی است؛ یعنی نه بیش از حد کوتاه است که خواننده متوجه نشود چه اتفاقی افتاده است و پیش از آنکه جذب موضوع شود، محتوا تمام شده و مخاطب مجبور شود آن را کنار بگذارد و به سراغ محتواهای بعدی برود، و نه چنان طولانی است که هم وقت مخاطب را بیش از حد بگیرد و هم اینکه باعث خستگی چشم او شده و حوصله اش را سر ببرد.
تیترها درست و به جا انتخاب شده اند و با حدود هفت زیرتیتر مطالب کاملا دسته بندی و منظم شده اند که باعث می شود همه چیز به صورت منظم و مرتب در ذهن مخاطب جا بگیرد.
یکی دیگر از نمونه رپورتاژ آگهی های زومیت «ارسال رایگان و فوری اقلام سوپر مارکتی فروشگاه افق کوروش در شهر های قرمز کرونایی» است که با توجه به وضعیت بیماری کرونا که در آن قرار داریم، تیتر جذاب و نسبتا وسوسه کننده ای است.
نکته
نکته جالب درباره این رپورتاژ این است که محتوای آن صورت خبری دارد و مخاطب هرگز فکر نمی کند در حال خواندن تبلیغی مربوط به خدمات فروشگاه افق کوروش است، بلکه احساس می کند در حال خواندن خبری درباره یکی از خدماتی است که این فروشگاه در دوره فراگیری بیماری کرونا ارائه می دهد.
در این رپورتاژ آگهی که کاملا به صورت خبری تهیه شده است و از اندازه استاندارد حدود 400 کلمه ای بهره می برد، فقط با یک بک لینک مواجه می شویم که کاملا طبیعی است و در انتهای مطلب، درست مثل یک خبر ویژه آدرس سایت، دانلود اپلیکیشن و شماره تماس فروشگاه قرار داده شده است.
نمونه رپورتاژ آگهی در خبرگزاری ها
نمونه رپورتاژ آگهی در سایت زومیت به عنوان یک مجله اینترنتی را بررسی کردیم، ولی حالا نوبت به خبرگزاری هاست. معمولا بهترین و طبیعی ترین رپورتاژهای خبری در سایت های خبری و خبرگزاری های معتبر درج می شوند. از جمله می توان به درج رپورتاژ آگهی در ایسنا، عصر ایران، ایرنا، مهر نیوز و … اشاره کرد. در این قسمت به یکی از نمونه رپورتاژ آگهی های عصر ایران اشاره می کنیم.
تیتر «8 درس مهم برای درک معنا و هدف زندگی» تیتر فوق العاده جذابی است. وقتی به این تیتر بر می خوریم، اصلا فکر نمی کنیم قرار است یک رپورتاژ آگهی جذاب را بخوانیم. برعکس فکر می کنیم در حال خواندن یک مقاله دلنشین و آرامبخش هستیم که قرار است به ما راه و رسم درک کردن معنا و هدف زندگی را یاد بدهد.
در این محتوا که کمی بیش از 700 کلمه است، دو بک لینک می بینیم که یکی به یک سایت انگلیسی زبان است و دیگری لینکی که به خرید کتاب صوتی کیمیاگر از طریق نرم افزار فیدیبو داده شده است. در واقع این رپورتاژ به صورت کاملا زیرکانه و هوشمندانه ای فقط برای تبلیغ کتاب صوتی کیمیاگر تهیه شده است، ولی خواننده در انتهای آن نه تنها متوجه این موضوع نمی شود، بلکه حتما نشانگر موس را بر روی لینک داده شده قرار می دهد و آماده خرید کتاب صوتی مورد نظر می شود.