همه آنچه لازم است درباره رپورتاژ نگاری بدانیم
رپورتاژ یک آگهی غیر مستقیم است. آگهی که باعث می شود مخاطب، بدون آنکه متوجه شود در حال مطالعه و یا تماشای یک آگهی تبلیغاتی است، به سوی آن جذب شود. به خاطر همین غیرمستقیم بودن است که نوشتن رپورتاژ یا همان رپورتاژ نگاری یکی از مهم ترین چالش هایی است که نویسندگان رپورتاژ با آن روبرو هستند. این همان چیزی است که می خواهیم در این نوشته به آن بپردازیم.
رپورتاژ نگاری چیست؟
رپورتاژ نگاری به معنای نوشتن رپورتاژ آگهی است. یعنی همان کاری که نویسندگان رپورتاژ خبری باید انجام دهند. در واقع رپورتاژ نگاری یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین تجربه هایی است که هر نویسنده می تواند داشته باشد، چون نه تنها باید یک متن متفاوت بنویسد، بلکه باید آن را به گونه ای بنویسد که مخاطب متوجه نشود با یک تبلیغ روبروست.
برای همین است که نویسنده ای که مشغول رپورتاژ نگاری می شود باید مهارت ویژه ای در این کار داشته باشد و حتی در صورت امکان آموزش رپورتاژ آگهی دیده باشد و بارها به بررسی و تجزیه و تحلیل چند نمونه رپورتاژ آگهی پرداخته باشد تا بتواند موقع نوشتن رپورتاژ همه هنر و مهارت خود را به کار گیرد و محتوایی تولید کند که هم متفاوت باشد و هم جذاب.
دانش و مهارت شخصی که رپورتاژ نگاری می کند، می تواند به راحتی باعث موفقیت و دیده شدن رپورتاژ خبری شود که تهیه کرده است.
در هنگام رپورتاژ نگاری چه باید بکنیم؟
زمان رپورتاژ نگاری که از راه می رسد، نویسنده ای موفق می شود که بداند قرار است چه کند، چه هدفی دارد، مخاطبان خود را بشناسد، با مفاهیم اصلی نوشتن رپورتاژ آگهی آشنا باشد، اصول سئو را بداند و در نهایت اینکه بلد باشد چگونه از هنر نوشتن خود استفاده کند.
از جمله مفاهیم اصلی که یک نویسنده هنگام نوشتن رپورتاژ باید با آن آشنا باشد، مفهوم محتواست. در واقع یک نویسنده خوب باید هنگام رپورتاژ نگاری بداند که محتوا چیست و قرار است برای چه هدفی تولید شود.
محتوا عبارت است از صورتی از نوشته، پادکست یا ویدئو که به کمک تاثیری که بر روی مخاطبین خود می گذارد، باعث می شود که یک برند یا نوعی خدمات در میان ایشان شناخته شود. اگر این محتوا به گونه ای تولید شود که مخاطب متوجه نشود که نویسنده قصد داشته است از طریق آن بر روی انتخاب ها و علائق وی تاثیر بگذارد، به آن رپورتاژ خبری گفته می شود.
بنابراین هنگام رپورتاژ نگاری یکی از اولین کاری که باید بکنیم این است که با آنچه قرار است برایش تولید محتوا کرده و آن را به معرض نمایش بگذاریم، آشنا شویم. این کار باعث می شود هدف و مخاطبان برای ما مشخص شوند و این خود نکته مهم دیگری است که باید هنگام نوشتن رپورتاژ به آن دقت داشته باشیم. اینکه قرار است چه نوع مخاطبانی جذب رپورتاژ مورد نظر ما شوند، یا هدف اصلی این رپورتاژ گرفتن بک لینک است، یا تبلیغ محصولی که تولید می کند از جمله نکات بسیار مهم در ابتدای آغاز کار هستند.
کار دیگری که باید هنگام نوشتن رپورتاژ به آن اهمیت زیادی داده و حتما آن را انجام دهیم، این است که تا جایی که امکان دارد رپورتاژهای رقبا را مطالعه و بررسی کنیم. این کار باعث می شود هم اشتباهات آنها را تکرار نکنیم، هم بتوانیم محتوایی تولید کنیم که کاملا با محتوای آنها متفاوت باشد.
رپورتاژ نگاری چه نکاتی دارد؟
رپورتاژ نگاری آنقدر نکته دارد که نمی توان در فرصتی چنین کوتاه به همه آنها پرداخت. در واقع نوشتن رپورتاژ مهم ترین و اصلی ترین کاری است که در قدم اول تا آخر تهیه و تولید و انتشار رپورتاژ خبری باید انجام داد.
یکی از نکات مهمی که هر نویسنده ای باید به آن توجه کند، اهمیت ویژه رپورتاژ در بازاریابی آنلاین و دیجیتال است. رپورتاژ طبیعی چنان نقشی در دنیای رو به رشد دیجیتالی ایفا می کند که نویسنده حتما باید نکات ریز و تخصصی آن را رعایت کند.
یکی از نکاتی که باید هنگام رپورتاژ نگاری به آن دقت داشت این است که قرار نیست یک آگهی تبلیغاتی بنویسیم. بنابراین حتی لینک دادن در محتوای رپورتاژ خبری باید به صورت غیرمستقیم باشد.
در عین حالی که قرار است تبلیغ به صورت غیرمستقیم انجام شود، متن باید ساده و قابل درک و فهم باشد. استفاده از کلمات پیچیده و سنگین، فقط باعث می شود که مخاطب خسته شده و رپورتاژ آگهی را کنار بگذارد. نکته مهم دیگر رعایت استاندارد میزان محتوای تولیدی است.
اگر به عنوان نویسنده بدانیم چگونه رپورتاژ بنویسیم، می دانیم که نوشتن محتوای کوتاه باعث می شود توجه مخاطب به موضوع مورد نظر جلب نشود و اگر محتوا بیش از حد طولانی باشد، همان اشکالی پیش می آید که هنگام استفاده از کلمات و واژه های سنگین پیش می آمد و آن اینکه مخاطب خیلی زود خسته شده و رپورتاژ خبری را کنار می گذارد.
رپورتاژ نگاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
مثل تمام محتواهایی که در پلتفرم های مختلف آنلاین تهیه و تولید می شوند، رپورتاژ خبری هم ویژگی های خاص خود را دارد که باید هنگام رپورتاژ نگاری آنها را مد نظر داشت. از جمله این ویژگی ها داشتن امکان لینک دادن به سایت سفارش دهنده رپورتاژ آگهی است. البته این هم هنر نویسنده رپورتاژ است که برای لینک دادن از کلماتی استفاده کند که کاملا مرتبط با متن و محتوای تولیدی باشد.
از جمله ویژگی های دیگر رپورتاژ خبری آن است که صرفا یک تبلیغ نیست. حتی گاهی با استفاده از فکت های علمی و آمار و ارقام رسمی می توان وجهه نسبتا علمی به آن داد.
ویژگی دیگر رپورتاژ نویسی که بسیار هم مهم است، این است که باید بتواند بر روی ذهن و فکر مخاطب خود اثر بگذارد. این تاثیر گذاشتن باید به نحوی باشد که مخاطب نسبت به برند مورد نظر یا خدماتی که درباره آن صحبت شده است، کنجکاو و علاقه مند شود.
ویژگی دیگر رپورتاژ نویسی این است که نویسنده چنان از هنر خود در نوشتن آن استفاده کرده باشد که تا مدت ها در ذهن مخاطب باقی بماند و فکر او را به خود مشغول کند.
نکته
برای نوشتن رپورتاژ و تولید محتوای رپورتاژ خبری می توان از عکس ها، صداها و ویدئوها استفاده کرد. این کار باعث افزایش توجه مخاطب و جذابیت برای وی می شود.
اما این نکته را هم به یاد داشته باشید که در صورت استفاده غلط از رپورتاژ آگهی، تمام نکات مثبت و نقاط قوت آن برعکس شده و نه تنها دچار خسارت مالی خواهید شد، بلکه از نظر تبلیغاتی و رتبه بندی گوگل و سئو با مشکلی روبرو خواهید شد که برای رفع آن به هزینه و زمان بیشتری نیاز است.
در صورتی که کسب و کاری دارید و می خواهید با کمک رپورتاژ نویسی آن را گسترش بدهید، بهترین کار این است که به سایت های رپورتاژ آگهی مثل ویرلن و رپورتاژ ادز و غیره مراجعه کنید و با استفاده از کمپین رپورتاژ آگهی ، قیمت ثبت این نوع تبلیغات بسیار موثر در پیشرفت و موفقیت را بررسی و مقایسه کرده و انتخاب کنید. اگر هم برای رپورتاژ نگاری به کمک احتیاج دارید، کافی است با تیم تهیه و تولید رپورتاژ آگهی رایا مارکتینگ تماس بگیرید تا هم از هزینه رپورتاژ آگهی مطلع شوید و هم اینکه با کمک یک تیم تخصصی کار خود را پیش ببرید.