مقالات آموزشی

چه کسب و کارهایی از طراحی لوگو صدف استفاده می‌کنند؟

مفید بود؟

طراحی لوگو صدف، کمی تا حدودی پرکاربرد

طراحی لوگو متن

و اسم امروزه از مهم‌ترین مباحثی است که در حوزه کسب و کار و تجارت وجود دارد. ما در مورد روزگاری صحبت می‌کنیم که هر کسب و کار کوچک یا بزرگی دوست دارد لوگوی مربوط به خود را داشته باشد. حتی طراحی لوگو امروزه از مباحث اقتصادی نیز خارج شده و آهسته در حال تبدیل شدن به یک نوع سبک زندگی می‌شود.

بسیاری این روزها علاقه دارند آرم و لوگوی شخصی خودشان را داشته باشند تا بتوانند به واسطه آن در صفحات مجازی یا در دنیای واقعی حضور فعال‌تری داشته باشند. با توجه به این که افراد علاقه‌مند به کسب و کارهای آزاد مانند فریلنسر، افزایش پیدا کرده به نظر می‌رسد که نیاز به داشتن لوگوی شخصی نیز کم کم تبدیل به یک امر ضروری شود. به هر حال همه دوست دارند در این دنیای بزرگ اسم و رسمی برای خود داشته باشند.

از این روست که انواع طراحی‌های لوگو مانند طراحی لوگو صدف کم کم علاقه‌مندان خاص خودش را پیدا کرده است. اما این نوع طراحی چه کاربردهایی دارد و چگونه می‌توان به بهترین نوع طراحی لوگو صدف برسیم؟ در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر از این موضوع صحبت کنیم.
همانطور که بیان کردیم، امروزه بسیاری دوست دارند که فارغ از دید تجاری، لوگوی خودشان را داشته باشند. آن‌ها به خوبی درک کرده‌اند که داشتن یک لوگوی مناسب می‌تواند حکم امضای آن‌ها در دنیای بیرون را داشته باشد. این لوگو می‌تواند بسته به نوع کاری که انجام می‌دهید و یا بیزینسی که دارید اعتبار خوبی برای خود کسب کند. اما مسئله اصلی این است که آیا لوگو باید بر اساس نام خودمان باشد یا می‌توان از مفاهیم دیگر نیز استفاده کرد؟ طراحی لوگو صدف نوعی طراحی است که تقریباً می‌تواند به این سؤال پاسخ دهد.

لوگوی صدف، از نام تا مفهوم

همانطور که میدانید صدف عنوانی است که برای موجودی دریایی گذاشته شده است. صدف  یک نوع موجود دریایی سخت پوست است که ذهن بسیار ساده ای دارد و عملا از هیچ اندام حرکتی بهره‌مند نیست.  نکته بسیار مهم در مورد صدف این است که این موجود قادر است ذره‌ای شن را درون خود نگه دارد و آن را تبدیل به یک شیء بلوری و با ارزش به نام مروارید کند. از این روست که معمولا نام صدف با مروارید همگام است و در کنار یک دیگر به کار برده می‌شوند.

از طرف دیگر در ایران صدف نام دخترانه محسوب می‌شود که بسیاری از پدر و مادرها آن را برای فرزندان دختر خودشان انتخاب کرده و می‌کنند.
بنابراین در نهایت می‌توان در مورد روانشناسی نام صدف گفت که این نام مفهوم کاملا مثبت و البته کمی لطیف دارد. با توجه به این که صدف موجودی است که در دل خود چیزی با ارزش را نگهداری می‌کند، به نظر می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده تبلیغاتی و طراحی لوگو محسوب شود.
آن چیزی که ما با آن در طراحی لوگو صدف رو به رو هستیم، مفاهیمی مانند سفیدی، ارزش، محافظت و … است. توجه داشته باشید که دخترانه بودن این نام باعث شده است که حس مخاطب نسبت به آن بهتر باشد و عملا احساس لطافت بیشتری از این نام داشته باشد.
به طور کلی می‌توان گفت که طراحی لوگو صدف می‌تواند انتخاب مناسب برای انواع کسب و کارهای مختلف محسوب شود. به هر حال صاحب هر کسب و کاری کار و خدمت خود را به نوعی همچون مروارید ارزشمند می‌داند و با طراحی لوگو صدف می‌تواند این را به مخاطب به خوبی نشان دهد.

چه کسب و کارهایی از طراحی لوگو صدف استفاده می‌کنند؟

به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم، طراحی لوگو صدف برای هر نوع کسب و کاری که فکرش را می‌کنید کارایی دارد. همانطور که گفته شد هر کسب و کاری می‌تواند کار خود را ارزشمند بداند و معتقد باشد که خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهد کم از مروارید ندارد.
اما مسئله مهم‌تر این است که آیا مخاطب و مشتری شما می‌تواند این نوع طراحی لوگو را قبول کند؟ توجه داشته باشید که اگر این طراحی لوگو با نوع خدماتی که مشتری دریافت می‌کند همخوانی نداشته باشد، عملا ما شاهد نتیجه عکس خواهیم بود. کیفیت لزوما در خدمات و محصولات خلاصه نمی‌شود. محل ارائه خدمات و نوع فروشگاهی که دارید نیز می‌تواند تاثیر مستقیم در احساس مشتری از طراحی لوگو صدف شما داشته باشد.
به طور مثال مکانیکی را تصور کنید که از طراحی لوگو صدف استفاده کرده باشد. این مکانیکی در محیطی کثیف و پر روغن، انواع ماشین‌های موجود در بازار را تعمیر می‌کند. شاید فردی که در آن مشغول ارائه خدمات است، بتواند بهترین و با کیفیت ترین خدمات را ارائه دهد اما این محل نمی‌تواند ما را متقاعد کند که مانند مروارید با ارزش است و آن را صدف بنامیم.

از طرف دیگر زمختی کار مکانیکی با لطافت نام صدف همخوانی ندارد. با این حال مکانیکی خوش‌فکر سعی می‌کند محلی تمیز را برای حضور رانندگان و صاحبان ماشین خانم ( که در جامعه در حال افزایش است ) فراهم کند. در این محل سعی شده است لطافت‌های نزدیک به روحیه خانم‌ها تعبیه شود و از نظر تمیزی توجه ویژه ای به آن شده است. از آن جایی که این مکانیکی مختص بانوان است و تمیزی خاصی نیز دارد عملا می‌توان آن را صدف بدانیم. در این حالت طراحی لوگو صدف کاملا همسو با نوع خدمات و کیفیت آن خواهد بود و مشتری احساس بهتری پیدا خواهد کرد.

طراحی لوگو صدف، همیشه سفید؟

اصولا مروارید را ما به رنگ سفید می‌شناسیم و همین نیز باعث شده است که صدف را تقریباً به رنگ سفید بدانیم. اما در واقعیت صدف رنگی مایل به صورتی دارد. از این رو جدیدا در لوگوهای جالبی که استفاده می‌کنند از صدف رنگ صورتی بهره می‌برند.

البته می‌توان گفت حتی طراحی لوگو صدف به رنگ سیاه، آبی، قرمز و … نیز متداول شده است و هر طراح بسته به نوع کسب و کار و نوع مشتریانی که دارند سعی می‌کند بهره‌وری خوبی از طراحی لوگو ایجاد کند. در کلام ساده‌تر هیچ اجباری به استفاده از رنگ سفید در طراحی لوگو صدف نیست. این خود شما و طراح شماست که مشخص می‌کند چه رنگی بر اساس کسب و کار و نوع مشتریان شما می‌تواند کارایی مناسبی داشته باشد.
مسئله دیگری که در این بین وجود دارد، حضور مروارید در دل صدف است. بسیاری بر این عقیده دارند که باید طراحی لوگو صدف به‌گونه‌ای صورت بگیرد که مروارید آن به خوبی دیده شود. این نوع طراحی‌ها را ما در طرح‌های قدیمی و در لوگوهای کسب و کارهای چند سال گذشته به خوبی مشاهده می‌کنیم. اما طراحان امروزی خلاقیت‌های جالبی استفاده کرده‌اند.

آن‌ها با استفاده از جانمایی و حذف مروارید درون صدف و جایگذاری نام برند در لوگو سعی می‌کنند برند را به عنوان مرواریدی درون صدف نشان بدهند. این طراحی با توجه به این که مخاطب آمادگی ذهنی خوبی از صدف و مروارید دارد می‌تواند بسیار جذاب و کارآمد باشد. البته در این نوع طراحی‌ها باید توجه شود که اضافه کاری صورت نگیرد و طراحی لوگو صدف چیزی شبیه به کاریکاتور نشود.

برخی نیز از صدف بسته به عنوان بیس اصلی کار استفاده می‌کنند. این نوع طراحان به نوعی در تلاش هستند تا احساس درونی کنجکاوی مخاطب خودشان را قلقلک بدهند. البته باید در نوع طراحی ظرافت‌های بسیاری را رعایت کرد تا مخاطب بتواند صدف بسته را تشخیص دهد. چرا که ذهن مخاطب بیشتر با صدف باز و مروارید درون آن خوی گرفته  است و چندان با شکل صدف بسته آشنایی ندارد. از این رو طراحی لوگو صدف به صورت بسته می‌تواند کمی ریسک بالاتری داشته باشد.

خلاصه کلام

ما در این مقاله سعی کردیم نگاهی درست به مقوله طراحی لوگو صدف داشته باشیم. همانطور که گفتیم صدف نامی است که می‌تواند به عنوان یک برند اقتصادی در کسب و کارهای مختلف کارایی خوبی داشته باشد. اما آن چیزی که در بین اهمیت دارد به آن توجه کنیم این موضوع است که صدف نامی دخترانه محسوب می‌شود و لطافتی خاص با خود همراه دارد.

از این رو اگر می‌خواهید از طراحی لوگو صدف استفاده کنید ابتدا به نوع کسب و کار و نوع مشتریان خود توجه داشته باشید. سعی کنید طراحی لوگو صدف با نوع خدماتی که ارائه می‌دهید همخوانی داشته باشد. این گونه می‌توان امیدوار بود که مشتری توجه خوبی به این طراحی خواهد داشت.
از طرف دیگر آن چیزی که در طراحی لوگو صدف بیشتر باعث جلب توجه مشتری می‌شود، همان آشنا پنداری است که با صدف و مروارید دارد. شما می‌توانید با استفاده از آشنا بودن این مفاهیم لوگوهای جذابی را طراحی کنید. البته هیچ ملزومی در شبیه بودن صدف و مروارید شما به آن چیزی که در طبیعت است، وجود ندارد. می‌توانید از رنگ ها و طرح‌های مختلف در این مسئله استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که کلیت طراحی بتواند صدف و مروارید را به کاربر و مخاطب ارائه بدهد.
در نهایت باید گفت که پیش از آن که نوع طراحی لوگو اهمیت داشته باشد، میزان شناخت شما و هوش اقتصادی شما در این زمینه است که تاثیرگذار است. شما باید بتوانید با ایجاد تفاوت های خاص در کسب و کارهای خودتان آن را بین مخاطبان و مشتریان خودتان مطرح کنید. این گونه می‌توان امیدوار بود که طراحی لوگو شما می‌تواند جایگاه خوبی را نصیب خودش کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.