مقالات آموزشی

آنالیز از دید یک روانشناس در خصوص طراحی لوگو یاسین

مفید بود؟

طراحی لوگو یاسین، از اسم تا طراحی

طراحی لوگو یاسین یکی از هزاران نوع طراحی لوگو در دنیای تبلیغات محسوب می‌شود که مسلما ویژگی‌های مختلفی دارد. در این مقاله سعی داریم نسبت به ویژگی‌های طراحی لوگو یاسین نگاهی تازه‌ای داشته باشیم. توجه داشته باشید که مقاله بررسی‌های کلی در این باره خواهد داشت.
به طور کلی اگر بخواهیم از طراحی لوگو یاسین صحبت کنیم، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا از یک اسم برای طراحی لوگو استفاده می‌کنیم؟ روی بهتر مسئله این است که بپرسیم چرا از نام‌هایی که اصولا نام افراد محسوب می‌شود در این طراحی استفاده شده است؟
همانطور که می‌دانید یاسین نام یکی از سوره‌های مطرح قرآن است. از طرف دیگر بسیاری علاقه‌مند هستند که نام فرزند پسر خودشان را یاسین بگذارند. بنابراین عملا یاسین اسمی است که شخصیت مذکر و احتمالا کمی مذهبی دارد. این یک نوع روانشناسی اسم است که می‌تواند به ما در طراحی لوگو یاسین کمک کند.

توجه کنید که هدف ما از طراحی لوگو یاسین جلب نظر مخاطب است. بنابراین استفاده از روانشناسی اسم یک نوع ضرورت می‌تواند محسوب شود. از طرف دیگر ما با ذهن ناخودآگاه مخاطب روبرو هستیم، پس این نوع روانشناسی ذهن می‌تواند به ما در رسیدن به موقعیت بهتر کمک کند. در ادامه بیشتر از این موضوع صحبت خواهیم کرد.
بنابراین به طور کلی هدف ما در این مقاله این است که بتوانیم اول به این سوال پاسخ دهیم که چرا برخی مواقع اسم‌هایی مانند یاسین و .. بهتر است نام برندینگ می‌توانند مخاطبان را جذب کنند و از طرف دیگر با روانشناسی اسم یاسین آشنا شویم و سعی کنیم تاثیر آن در طراحی لوگو را بفهمیم. با ما همراه باشید.

چرا اسم؟

اولین سوالی که در مورد طراحی لوگوی یاسین مطرح می‌شود این است که نه تنها در مورد اسم یاسین بلکه در مورد بسیاری از نام‌ها آیا می‌توان از آن‌ها به عنوان برندینگ استفاده کرد؟
ما کمتر برند مشهور و مطرحی در دنیا داریم که بتواند بر اساس نام شخصی و به دور از هرگونه قوانین نام گذاری موفق شده باشد. غالب برندهایی که می‌شناسیم نام‌هایی بوده‌اند که برای خود کم کم شخصیت پیدا کرده اند و این دقیقا چیزی بود که صاحبان آن برندها می‌خواستند. آن‌ها می‌خواستند که سامسونگ به عنوان یک شخصیت مستقل مطرح شود و نام برند وابسته به شخصیتی نباشد.

اما مسئله این است که برای ساختن این چنین برندی مسلما باید زحمت بسیاری کشید و عملا بسیاری از تئوری‌های کسب‌وکارهای که رویای رسیدن به همچنین مرحله‌ای را داشتند از بین رفتند.
ما باید یک مفهوم مهم در برندینگ را به خاطر داشته باشیم. در اقتصاد مهم‌ترین چیز کسب درآمد  و سودآوری است. ما نمی‌خواهیم که لزوما خودمان را بزرگ جلوه دهیم و یا در اولین قدم حضور خود در دنیای اقتصاد با غول های بزرگ وارد رقابت شویم. ما باید بدانیم که مهم‌ترین اصل در دنیای تجارت جذب مخاطب و کسب سود است. پس به جای این که بخواهیم رؤیاپردازی کنیم و فکر کنیم که کسب‌وکار ما باید یک شخصیت مستقل داشته باشد.

باید به این نکته فکر کنیم که ما می‌خواهیم در دنیای اقتصاد فروشنده و ارائه دهنده خدمات باشیم. پس چیزی که اهمیت دارد این است که مخاطب جذب کسب‌وکار ما شود. بنابراین بهترین استراتژی برای هر کسب‌وکاری این است که دقیقا همان چیزی را که مخاطب می‌خواهد انجام دهد.

بنابراین بهترین نوع طراحی لوگو برای شما بر اساس شناخت شما از کسب‌وکار و گروه مشتریانی است که دارید. پس لطفا قبل از انتخاب نوع طراحی لوگو به این موضوع فکر کنید که آیا مخاطب‌های شما این طراحی را خواهند فهمید؟ آیا برای آن‌ها جذاب هست؟ و آیا دقیقا این همان چیزی است که آن‌ها می‌خواهند؟ این‌ها سوالاتی است که می‌تواند آینده اقتصادی شما را مشخص کند.

استراتژی سوپر مارکت محله!

اما چگونه می‌توان به اهمیت و کارایی طراحی لوگو اسم یاسین و یا هر اسم دیگری پی برد. برای درک این معنی تنها کافی است به یک واقعیت دقت کنید. اکثر ما سوپرمارکت محله خودمان را با نام کوچک و یا با اسم فامیلی فروشنده می‌شناسیم. مثلا می گوییم ” مغازه حسن ” یا ” سوپری فرهادی ” و … این که شما یک فروشنده محلی را به نام کوچک صدا می‌زنید و کسب‌وکار آن را به این نام می‌شناسید را استراتژی سوپر مارکتی می‌گویند. اما این استراتژی چه فایده ای دارد؟
به طور کلی وقتی شما نسبت به یک فرد احساس راحتی بیشتر می‌کنید، نام کوچک آن را صدا می‌زنید. این نشانه‌ای از دوستی و آزادی عمل میان شما دو تن محسوب می‌شود. از طرف دیگر برقراری این روابط باعث ایجاد نوعی احساس تعلق به هم دیگر هم می‌شود. از این رو وقتی یک سوپرمارکت بتواند نام کوچک خودش را به عنوان برند به افراد محله و منطقه خود تفهیم کند عملا تبدیل به یک کسب‌وکار دوست برای بقیه می‌شود.

این گونه این کسب‌وکار تا حدی می‌تواند مطمئن باشد که افراد محلی نسبت به خرید از این مغازه بیشتر تمایل نشان می‌دهند و عملا رقیبی در آینده‌ای نزدیک نخواهد داشت. البته باید دقت کرد که این فرایند به طور معمول ماه ها و شاید هم سال ها طول می‌کشد. اما وقتی که نام کوچک فروشنده به عنوان برند فروش خود مطرح می‌شود به نوعی سخت ترین مفهوم اقتصاد یعنی اعتماد ایجاد می‌شود و این بزرگ‌ترین مزیتی است که طراحی لوگو یاسین یا این چنین نام‌هایی می‌توانند برای ما داشته باشند.

یکی از اشتباهات این چنین مغازه‌ها این است که عنوان برند روی مغازه خود را به غیر از نام خود انتخاب می‌کنند. مثلا از عنوان هایی مانند ” سوپر مارکت محله ” و … استفاده می‌کنند. در حالی که این افراد به خوبی می‌توانند با استفاده از نام خود برندشان را گسترش بدهند.

 

روانشناسی در طراحی لوگو یاسین

اما طراحی لوگو یاسین یا نام‌های این چنینی می‌تواند به فرایند گفته شده در بالا سرعت بیشتری ببخشد. در واقع آن چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که افراد سریع تر با نام فروشنده آشنا شوند و این احساس دوستی را سریع تر برقرار کنند. این گونه رقبا نمی‌توانند به راحتی جای شما را بگیرند. اینجاست که نام در طراحی لوگو به خصوص در برندهای محلی و کسب‌وکارهای کوچک خودش را نشان می‌دهد.
از طرف دیگر همانطور که گفتیم یاسین معمولا اسمی پسرانه است که جنسی مذهبی دارد. اما این نام پسرانه حالت زمختی کمتری دارد و لطافت بیشتری در آن دیده می‌شود. بنابراین می‌تواند نوع کارهای سبک و نرم افزاری مانند خدمات کامپیوتر بسیار کارآمد باشد.

در واقع تصور این که نام قصاب محله یاسین باشد، سخت تر از این است که بخواهیم باور کنیم نام کسی که برای فرزند ما تحقیق مدرسه آماده می‌کند یاسین باشد! بنابراین طراحی لوگو یاسین بیشتر مناسب کسب‌وکارهایی است که در آن‌ها کار نرم افزاری بیشتر است و بیشتر از نظر خدماتی اهمیت دارند. مانند موبایل فروشی‌ها و تعمیرات موبایل که در بین آن‌ها نام یاسین بسیار است.
از طرف دیگر در نظر داشته باشید که کسب‌وکارهای کوچک معمولا بسیار کم به نام برند انتخاب شده خطاب می شوند. معمولا گفته نمی‌شود که میوه فروشی افق آذربایجان، بلکه مشتری‌ها این میوه فروشی را با نام حسن آقا می‌شناسند. پس شما دیگر آزمون و خطا نکنید و به جای این که بخواهید به دنبال برند و نام عجیب و غریبی باشید بهتر است نام خودتان را به عنوان برند انتخاب کنید. این گونه احساس صمیمیت بیشتری میان شما و مخاطبان شکل می‌گیرد که می‌تواند کمک بزرگی در فروش محصولات و ارائه بیشتر خدمات شما داشته باشد.

خلاصه کلام

به طور کلی ما در این مقاله سعی کردیم تصور شما مبنی بر این که حتما نام برند را چیزی مانند ” ستاره شب ” ” دختر رویا ” و … بگذارید، عوض کنیم. همیشه در اقتصاد کسی برنده است که می‌داند چگونه حرکت کند و یادتان باشد مسیری که بسیاری خواهان دارد در آن قدم نزنید. چرا که سود کمتری برای شما به همراه خواهد داشت. شما باید راهی را انتخاب کنید که بقیه سراغ آن نمی‌روند. البته باید در انتخاب این مسیر هوشمندانه تصمیم بگیرید.
استفاده از طراحی لوگو یاسین می‌تواند دقیقا همان مسیر حساب شده ای است که می‌تواند شما را به مقصد خوبی برساند. در نظر داشته باشید که ما در این مقاله به صورت کاملا علمی و عملی به شما نشان دهیم که انتخاب یک نام به عنوان برند در کسب‌وکارهای محلی می‌تواند کاملا مناسب باشد.

تنها شما باید بدانید که چه چیزی را چگونه می‌خواهید به دست بیاورید. در کلام بهتر شما برای استفاده از یک نام به عنوان لوگو باید به چند چیز دقت داشته باشید. اول این که بدانید شخصیت این نام چگونه است. آیا به نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید مطابقت دارد یا نه؟ بعد از آن باید نوع کسب‌وکار و نوع مشتریان خودتان را به خوبی شناسایی کنید.

این گونه می‌توانید امیدوار باشید که کسب‌وکار شما موفق باشد. یادتان باشد که مهم‌ترین مزیتی که طراحی لوگو یاسین و امثال آن می‌توان از آن‌ها برای ایجاد اعتماد میان فروشنده و خریدار ایجاد کرد. یادتان باشد که وقتی مخاطب شما را با نام کوچک صدا بزند عملا یک نوع رابطه دوستانه میان شما برقرار می‌شود. این رابطه دوستانه می‌تواند پوششی بر بسیاری از نقاط ضعف شما باشد و عملا شما را نسبت به خطرات سایر رقبا تا حد خوبی بیمه می‌کند. باور کنید!

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.