هنگامی که در حال تهیه خبری هستید که قرار است منتشر شود، استفاده از نقل قول مناسب می تواند باعث ایجاد تفاوت در ویژگی ها و چشم انداز آن شود. به محض اینکه به علامت سوال چرا، چه زمانی، کجا و چه کسی برسید، نقل قولی از سخنگو می تواند جواب همه را بدهد: چرا برند شما علاقه خاصی به این مسئله دارد؟ چرا باید چنین کاری انجام شود؟ چرا چنین چیزی قابل توجه است؟ چرا خوانندگان باید به این موضوع اهمیت بدهند؟
پائولین هاوز دانشیار دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه ایالتی کنزو در کتاب راهنمای نویسندگان اخبار روابط عمومی نکاتی را در مورد نحوه استفاده و ویرایش نقل قول های خبری ارائه کرده است. با ما همراه باشید تا این نکته ها را با هم مطالعه و نحوه استفاده از نقل قول در خبر را یاد بگیریم.
پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه از علائم نقل قول در متن خود استفاده کنیم؟ را مطالعه نمایید.
1. نقل قول را درست همانگونه بنویسید که مردم عادی صحبت می کنند. در عین اینکه مکالمه می کنید، از به کار بردن کلمات مبتذل و کهنه خودداری کنید.
2. از عباراتی استفاده کنید که به یاد ماندنی باشند و به ایجاد تصویر در ذهن خواننده کمک کنند.
3. ارائه دیدگاه ها و نظرات معنادار در یک نقل قول باعث بالا رفتن ارزش آن نقل قول و افزایش احتمال انتخاب آن از سوی رسانه ها می شود. ارائه نظر خوب است، ولی هیاهوی تبلیغاتی نامطبوع است.
4- در هنگام استفاده از نقل قول از به کار بردن اصطلاحات فنی و علمی که ممکن است به توضیح یا تعریف بیشتری نیاز داشته باشند، خودداری کنید.
5. در طول نقل قول تعادل ایجاد کنید. برای انتقال یک فکر به اندازه کافی بگویید، نه بیش از حد. به اصل گلدیلاکس فکر کنید، نه خیلی طولانی، نه خیلی کوتاه؛ در حدی که به درد هدف شما بخورد.
6. در ویرایش نقل قول خود دقت کنید که نقل قول شامل اطلاعاتی باشد که به داستان جزئیات و عمق بدهند، نه اینکه فقط حاوی یک سری واقعیاتی باشد که فقط به درد متن می خورند.
7. از نقل قول مستقیم استفاده کنید. افعالی مثل «گفت» و «می گوید» مسیری مستقیم برای منتسب کردن نقل قول به شخص ارائه می کنند. برای یک مقاله خبری بهتر است از عباراتی مثل «مطابق با»، «بیان کرد»، و «اظهار داشت» استفاده کنید.
8- زمان مناسب را برای موضوع و نوع خبر در نظر بگیرید. هنگام ارجاع دادن به عملی که انجام شده است، یا اتفاقی که قبلا رخ داده است، از زمان گذشته استفاده کنید. برای لحن بدون زمان می توانید از زمان حال استفاده کنید.
9. در نهایت اینکه برای ویرایش نقل قول هایی که استفاده کردید، حقایقی را که در دست دارید دوباره بررسی کرده و تصحیح کنید تا از اشتباهات فاحش دستور زبان و علائم نگارشی و اشتباهات تایپی جلوگیری کنید. در آخر هم حتما نام و آدرس منبع را ذکر کنید.
قابل توجه مخاطبین گرامی شرکت رایامارکتینگ در زمینه محتوا با بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا و همچنین تولید محتوا سئو شده میتواند شما را در این امر یاری کند.