مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره تولید محتوا و نحوه انجام آن

مفید بود؟

امروز می‌خواهیم یکی از جدید ترین شغل‌های  جهان را برای شما معرفی کنیم که برای خودش تنوع بسیار زیادی دارد و تعاریف گوناگون می‌توان برای آن مطرح کرد. امروز می‌خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که تولید محتوا چیستو چگونه میتوان آن را انجام داد. تولید محتوا و موضوعات بسیار زیادی را شامل می‌شود و سبک‌های مختلفی دارد به طوری که اگر از هر کدام از فعالان تولید محتوا بپرسید که تولید محتوا چیست هرکدام برای شما یک تعریف متفاوت با بقیه دارد.

تولید محتوا چیست

محتوا در واقع همان چیزی است که ما هر روز با آن سر و کار داریم و با مطالعه، تماشا کردن و گوش دادن آن اطلاعات جدیدی به دست می‌آوریم و یا برای لحظاتی سرگرم می‌شویم. درست حدس زده اید تولید محتوا در شاخه‌های تولید محتوای متنی، تولید محتوای صوتی، تولید محتوای تصویری و …  تقسیم بندی می‌شود.اما اگر بخواهیم با توجه به تمامی‌بخشهای تولید محتوا یک تعریف کلی داشته باشیم می‌توانیم بگوییم هر چیزی که برای انسان قابل درک باشد و در بستر فضاهای مجازی و دیجیتال قابل انتشار باشد را محتوا میگویم و به شیوه‌ای که سبب تولید آن می‌شود، تولید محتوا گفته می‌شود.

 

سفارش تولید محتوا

شما میتوانید از تولید محتوا درآمد داشته باشید یا با سفارش تولید محتوا از دیگران بخواهید که در موضوعی که مد نظر شما میباشد برایتان یک محتوای جذاب تولید کنند. اما مطمئناً این چند جمله برای شما معنی و مفهوم اینکه تولید محتوا چیستو چه مزایایی دارد را طبیعتاً کامل نمی‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد اینکه تولید محتوا چیستو ارتباط آن با دیگر موضوعات خدمت شما توضیحاتی را بیان کنیم. اگر علاقه به حوزه تولید محتوا فعالیت کنید حتماً در ادامه همراه ما باشید و از مواردی که می‌گوییم استفاده نمایید.

ارتباط بازاریابی با تولید محتوا چیست؟

اجازه دهید ابتدا در مورد اینکه ارتباط بازاریابی با تولید محتوا چیست(The relationship between marketing and content production) با ارائه مثالی از اینستاگرام شروع کنیم. مطمئناً شما هم مطالب و عکس و ویدیوهای گوناگونی را در فضای اینستاگرام مشاهده می‌کنید اما همه آنها برای شما از جذابیت برخوردار نمی‌باشند و تنها بخشی از آنها هستند که مورد علاقه شما واقع می‌شوند.

مثلا وقتی شما با یک دابسمش جذاب مواجه می‌شوید بیشتر تمایل دارید آن را ببینید تا کسی که دارد در مورد یک موضوع سخنرانی تخصصی می‌کند و شما خیلی از مطالبی که او می‌گوید را متوجه نمی‌شوید. اما کسی که دارد دابسمش تولید می‌کند چه هدفی را دنبال می‌کند.  این شخص به دنبال آن است که س با افزایش بازدید و لایک پست‌های خودش توسط شما تبلیغات زیادی را برای پیج اینستاگرامی‌خودش جذب کند و از این طریق به کسب درآمد بپردازد. اما بازاریابی چیزی گسترده تر از این هم می‌شود.

به نظر شما ارتباط اصلی بازاریابی با تولید محتوا چیست؟

بله، بسیاری از افرادی که در یک شغل خاص و فعالیت می‌کنند و به دنبال افزایش فروش خودشان و شهرت بیشتر محصولاتشان هستند رو به بازاریابی با تولید محتوای جذاب می‌آورند. آنها سعی می‌کنند محتواهای تولید کنند که در چشم مردم باشد و باعث شود مردم هنگام دیدن محصولات آنها تمایل بیشتری به خرید محصولاتشان داشته باشند و از این طریق یک برند معتبر برای خودشان ایجاد می‌کنند و همواره رشد درآمد دارند. البته تولید محتوا تنها بخشی از کار بازاریابی می‌باشد و کسی که قصد دارد بازاریاب حرفه‌ای باشد باید مراحل دیگر بازاریابی را هم به خوبی انجام دهد تا به هدفی که دارد برسد و در این زمینه موفق شود.

اولین بستر‌های تولید محتوا چیست؟

مطمئنا شما هم علاقه دارید بدانید که تولید محتوا از کجا شروع شد و اولین بسترهای تولید محتوا چیستو چگونه شروع به کار کردند. اولین بستر مهمی‌که برای تولید محتوا به شکل حرفه‌ای به وجود آمد مجله بود. اولین شرکتی که در این زمینه پیشگام بود شرکت جان دیر بوده است که بزرگترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی در سطح جهان هست. جان دیر برای اینکه کسب و کارش رونق بهتری داشته باشد شروع به تبلیغات کرد تا حدودی هم توانست میزان‌فروش خودش را بالا ببرد اما مشکلی که برای او ایجاد شده بود این بود که نمی‌توانست ارتباط دائمی‌با مشتریان خودش داشته باشد.

استفاده از تولید محتوا

به همین دلیل او به سراغ انتشار یک مجله تخصصی در موضوع کشاورزی رفت.در مجله ای که جان دیر نسبت به انتشار آن اقدام کرده بود مطالب مختلفی در مورد کشاورزی و ابزار آلات آن تولید می‌شد و در کنار این مطالب محصولات جان دیر تبلیغ می‌شدند. این شیوه تبلیغاتی و استفاده از تولید محتوا بعداً توسط بسیاری دیگر از افراد هم مورد استفاده قرار گرفت و می‌گیرد. اما تولید محتوا از مجله و روزنامه در بستر رادیو و تلویزیون شکل جدی تری به خودش پیدا کرد و از حالتی که تنها در تولید محتوای متنی وجود داشت تولید محتوای صوتی و تصویری هم ارتقا پیدا کرد و توانست ارتباط بهتری با مخاطبان داشته باشد

 

 

اهمیت تولید محتوا در تلویزیون و رادیو تنها مربوط به تبلیغات نبود و آنها نسبت به تولید محتوا در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، ورزشی و …  هم اقدام می‌کردند. نمونه بارز تولید محتوا‌هایی که در تلویزیون اتفاق می‌افتد سریال‌های تلویزیونی است. و در نهایت مهمترین بستر ای که در قرن اخیر برای تولید محتوا ایجاد شد، اینترنت بوده است

به نظر شما مهمترین تاثیر اینترنت در تولید محتوا چیست؟

مهمترین تاثیری که اینترنت برای تولید محتوا ایجاد کرد این بوده است که همه مردم توانایی تولید محتوا را داشته باشند  و همچنین با شروع بکار موتورهای جستجوگری مثل گوگل تبلیغات شکل جذابتر و حرفه ای تری به خود بگیرد. البته تاثیر گذاری اینترنت در تولید محتوا باعث شده است تا آژانس‌های بسیار زیادی مثل رایا مارکتینگ به سمت کار تولید محتوا گام بردارند و به صورت حرفه‌ای با استخدام نویسندگان و کارشناسان شروع به فعالیت در زمینه تولید محتوا داشته باشند. اتفاق بسیار مثبتی در زمینه تولید محتوا در کشور ما میباشد که آژانس‌های معتبر برای این کار ایجاد شود و مردم برای سفارشات خودشان به آژانس‌های معتبر و قابل اعتماد و اطمینان کنند و درگیر کلاهبرداری‌های موجود در فضای مجازی نشوند.

تفاوت تبلیغات و تولید محتوا چیست؟

شاید با توضیحاتی که از ابتدا تا اینجا خدمت شما بیان کردیم این تصور در ذهن شما ایجاد شود که تولید محتوا فقط تبلیغات است اما اینگونه نیست. بهتر است به سراغ این برویم که در این مورد که تفاوت تبلیغات با تولید محتوا چیستتوضیحاتی را برای شما داشته باشیم. تبلیغ در واقع یک پیام یک طرفه است که باید به درستی به مخاطب منتقل شود یعنی باید در زمان و مکان مناسب این پیام برای مخاطب بیان شود.

هدف از تبلیغات

هدف از تبلیغات هم هر چیزی می‌تواند باشد. گاهی اوقات برای درآمد بیشتر و افزایش فروش شما اقدام به تبلیغات می‌کنید و گاهی هم احزاب سیاسی برای معرفی خودشان اقدام به تبلیغ دارند و حتی می‌توانیم به تبلیغات عقاید و باورها هم اشاره کنیم. اما تولید محتوا در واقع راهی برای برقراری ارتباط دو طرفه و پایدار با مخاطب است. به طور کلی هدفی که شما از تولید محتوا دارید این است که بتوانید به کسب درامد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم یعنی یا با استفاده از بازاریابی محصول و یا با استفاده از خدماتی که ارائه می‌دهید بپردازید.

تولید محتوا تبلیغات

در حقیقت شما با استفاده از تبلیغات فقط یکبار می‌توانید مخاطب تان را با محصول خودتان آشنا کنید و به فروش محصول خودتان امیدوار باشید اما اگر تولید محتوای مناسب داشته باشید می‌توانید به صورت طولانی مدت با مخاطب ارتباط پایدار داشته باشید و همواره با ارائه خدمات به حق کسب درآمد کنید. علاوه بر اینها درست است که هدف اصلی از تولید محتوا تبلیغات می‌باشد اما همیشه هدف تبلیغاتی ما کسب درآمد از تولید محتوا هم نیست. مثلا صدا و سیما وقتی یک سریال اجتماعی تولید می‌کند در تولید این محتوا هدفی که دنبال می‌کند این است که نکاتی مناسب و اخلاقی را برای زندگی اجتماعی به ما توصیه کند و حتی القا کند.

 

بهترین راه برای تولید محتوا چیست؟

به عنوان کسی که مدتی است به عنوان نویسنده تولید محتوا فعالیت می‌کند اولین توصیه ای که به شما دارم این است که  خودتان نسبت به فراگرفتن آموزش تولید محتوا اقدام کنید، تولید محتوا به شما کمک می‌کند اطلاعات بسیار زیادی را بر اثر نویسندگی به دست آورید. اما اگر به هر دلیلی تنها هدف شما از تولید محتوا افزایش فروش، تبلیغات و یا هر چیز دیگری می‌باشد پیشنهادی که دارم این است که به یکی از آژانس‌های معتبر تولید محتوا مثل رایا مارکتینگ مراجعه کنید و با پرداخت هزینه تولید محتوا از افراد و نویسندگانی که به شغل تولید محتوا مشغول هستند بخواهید برای شما محتوای مورد نظرتان را تولید کنند.

هزینه تولید محتوا

مطمئنا شما هم تا اینجا به اهمیت تولید محتوا پی برده اید پس سعی کنید از این به بعد حتماً در روند تبلیغات و بازاریابی و یا هر کار دیگری که دارید از تولید محتوا استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید. هزینه تولید محتوا در مقایسه با سایر کارهایی که شما برای محصولات انجام می‌دهید اصلاً قابل مقایسه نمی‌باشد بسیار اندک است. مطمئن باشید با تولید محتوا می‌توانید بسیاری از اهداف تبلیغاتی و بازاریابی خودتان را به دست بیاورید و با هزینه اندکی که در این مورد انجام می‌دهید مطمئناً شگفت زده و هیجان زده خواهید شد. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.