مقدمه
آیا باید URL های سئو محور را در رتبه بندی وب سایت در نظر گرفت و یا اینکه آیا URL باید تا جای ممکن کوتاه و مختصر باشد و یا باید طول URL را بلندتر در نظر گرفت؟ آیا در یک URL می توان از کلمات کلیدی استفاده کرد یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم در مورد URL های سئو محور صحبت کرده و بگوییم چه تاثیری در سئوی سایت دارد. البته لازم به ذکر است URL سئو محور برای هر نوع وب سایتی متفاوت است. در ادامه سعی کرده ایم با ذکر مثال هایی تفاوت های نام گذاری در URL را بیان کنیم.
پیشنهاد می کنیم مقاله با Yoast SEO موجودیت ها را به محتوای خود پیوند دهید را مطالعه نمایید.
قوانین اساسی برای URL های سئو محور
در قوانین نام گذاری وب سایت ها چند قانون کلی وجود دارد که جدا از نوع وب سایت شما باید رعایت شوند.
– نکته مهمی که باید به آن دقت شود این است که URL های شما باید متمرکز باشند. URL های متمرکز حاوی عباراتی نظیر ” a” و “of” و “the” و … ارزش خاصی نداشته و بهتر است آنها را بکار نبرید. همچنین از افعالی نظیر “are” و “have” نیز در URL های خود استفاده نکنید.
– بهتر است URL های خود را تا جای ممکن کوتاه نگه دارید. البته اینطور هم نیست که گوگل با URL های بلند مشکل داشته باشد، اما URL های کوتاه تر به احتمال زیاد بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. اگر هم از منو ناوبری breadcrumbs در وب سایت خود استفاده می کنید موارد زیر می تواند بجای URL شما نمایش داده شود.
– طول URL بلند مسئله ای نیست چون گوگل آن قسمت از URL را که فکر می کند برای کاربر مهم است را در نتایج جستجو نشان می دهد. به خاطر داشته باشید که عنوان ها و توضیحات متا نمی توانند بیشتر از 512 کاراکتر باشند.
– از زیر خط هم استفاده نکنید چون زیر خط ها کلمات را به هم متصل کرده و آن را مانند یک کلمه واحد نشان می دهند. بهتر است به جای آن از خط تیره استفاده کنید.
موارد ذکر شده قوانین اصلی برای ایجاد یک URL سئو محور هستند. بهترین URL سئو محور برای هر وب سایت متفاوت است. در ادامه سه نوع آن بررسی و توضیح داده خواهد شد.
URL های سئو محور مناسب برای وب سایت یک شرکت
اگر وب سایت یک شرکت دارای صفحاتی مانند درباره شرکت و یا تماس با ما باشد بهتر است از آدرس های زیر برای مراجعه به آنها استفاده کنید چون هم کوتاه است و هم با مفهوم.
http:// example.com /contact /
http:// example.com /about-us/
URL های سئو محور مناسب برای فروشگاه آنلاین
اگر وب سایت شما یک فروشگاه آنلاین باشد دو راه برای نام گذاری آدرس آن وجود دارد:
http:// example.com /product-name/
http:// example.com /category-name /product-name/
تعدادی از سیستم های مدیریت محتوا مثل Magento هر دو نوع آدرس را ایجاد می کند. در این مواقع باید به گوگل بگویید که از کدامیک از این دو نوع آدرس می خواهید استفاده کنید.
تنها سوالی که باقی می ماند این است که از چه نوع URL برای نامگذاری استفاده کنید. البته در این حالت URL های سئو محور نیز باید برای مخاطب مفید باشد. اگر محصولات فروشگاه شما دارای دسته بندی است بهتر است نام دسته ها را در URL خو قرار دهید. بدین ترتیب کاربر با مشاهده URL متوجه می شود که در کجای سایت قرار دارد.
http:// example.com /birds /crane
http:// example.com /equorage /crane
البته تصمیم با شماست که URL خود را به چه سبکی نامگذاری کنید. برای سئوی بهتر می بایستی دسته بندی و محصولات بسیار مرتبط را در کنار هم قرار دهید.
URL های سئو محور برای وبلاگ یا سایت خبری
اما در وب سایت های خبری و یا یک وبلاگ روش های متفاوتی برای نام گذاری یک URL وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.
example.com
اگر وب سایت خبری شما تخصصی است و از انسجام بالایی برخوردار است می توانید از عنوان پست برای ایجاد URL استفاده کنید همچنین می توانید برای یک آدرس مناسب از جستجوی گوگل و یافتن کلمات مناسب برای سئو استفاده کنید.
http:// example.com /category-name /post-title/
اما در صورتیکه وب سایت شما یک سایت خبرگزاری در موضوعات مختلف است بهتر است برای هر موضوع نام دسته بندی را هم وارد کنید تا صفحات وب سایت شما خوانا تر شود درست مانند آنچه در مورد URL های سئو محور در فروشگاه های آنلاین توضیح داده شد.
http:// example.com /mm /dd /yyyy /post-title/
اگر شما یک وب سایت خبری روزانه دارید و اخبار بر اساس تاریخ بر روی وب سایت شما قرار می گیرد بهتر است تاریخ را در آدرس URL خود قرار دهید. مثلا اگر کسی در سایت شما به دنبال یک محصول خاص باشد تاریخ موجود در آدرس URL شما به او کمک می کند تا بفهمد که محصول شما مربوط به امسال است یا سال گذشته. بهتر است در صورتی از تاریخ در URL خود استفاده کنید که وجود تاریخ در سایت شما مهم باشد.
جمع بندی و نتیجه گیری
هیچ روش خاصی برای ایجاد بهترین URL های سئو محور وجود نداشته و این امر فقط بستگی به نوع وب سایت شما دارد. علی الخصوص در وب سایت های خبری روش های متعددی برای این کار وجود دارد. مهم ترین نکته در نام گذاری این است که URL خود را در کانون توجه قرار دهید.