مقدمه
به گونه ای به عکس، رسانه ها و فیلم عادت کرده ایم که اگر کمی فکر کنید به دنیایی بدون اینها، ترسناک به نظر می آید معلوم نیست زمان دقیق انقلاب عکاسی یا فیلمبرداری کی بود اما امروزه نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند حتی برای تمامی کارهای اداری نیز به عکس پرسنلی نیاز دارید و در طول روز صد ها عکس یا تصویر مختلف می بینیم در شبکه های اجتماعی مانند Instagram ، Telegram ، Twitter و … همه جا پر از تصاویر و عکس های متفاوت است.
اگر بخواهیم از اهمیت تصاویر بگوییم مسلما مقاله ای بی انتها خواهد شد اما هدف این مقاله بررسی طراحی لوگو عکاسی است. اگر شما یک آتلیه عکاسی دارید یا کسب و کاری ساخته اید که به صنعت عکاسی مرتبط است. از مهم ترین نکات برای ساخت یک برند قدرتمند طراحی لوگو است که به هیچ وجه نباید آن را دست کم گرفت.
آیا واقعا به طراحی لوگو عکاسی نیاز دارم؟
راستش را بخواهید همه چیز به دنیای پر رقیب امروزی بر می گردد حتی در شهر های کوچک نیز شاهد چندین آتلیه عکاسی هستیم و بسیاری از کسب و کار های مطرح ایران اکنون در صنعت عکاسی فعالیت می کنند یکی از چیزهایی که قرار است شما را متمایز کند یا تاثیر اولیه ای از شما بر ذهن مخاطب بگذارد طراحی لوگو عکاسی است.
لوگو ها همه جا هستند آنها نماینده برند ها مختلف هستند برخی از مردم با لوگوی شرکت مورد علاقه روی تیشرت هایشان در خیابان ظاهر می شوند و اصلا عجیب نیست که برخی از مردم لوگوی شرکت هایی که آنها را تحسین می کنند را روی صفحه دسکتاپ یا صفحه موبایل دارند چون این حس خوبی به آنها می دهد.
شما برای رقابت بهتر، برای برند سازی، برای ماندگاری در ذهن مشتریان و اینکه مشهورتر باشید به طراحی لوگو عکاسی نیاز دارید.اگر کسب و کارتان قرار نیست رشد چندانی بکند و شما فقط می خواهید بصورت محلی فعالیت کنید شاید طراحی لوگو عکاسی یک هزینه اضافه باشد اما اگر قرار است رشد کنید و خودی نشان دهید پس یکی از اولین قدم ها طراحی لوگو است.
پیشنهاد می کنیم بخوانید:
طراحی لوگو صنایع دستی هنری که باید با دقت انجام شود
یک طراحی لوگو عکاسی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟
-
نشان دهنده زیبایی، صنعت و هنر باشد
عکاسی به عنوان رشته ای که هم علم، هم صنعت و هم هنر است باید توجه داشت که تا حد ممکن هر سه این موارد در طراحی لوگویتان ظاهر شود یعنی هم یک لوگوی دقیق (علمی)، هم نشان دهنده زیبایی ها صنعت و هم هنرمندانه باشد. البته در طراحی لوگو هیچگاه یک ایده را پیچیده نکنید و طراحی چه توسط خود شما چه توسط دیگران را ساده در نظر بگیرید.
چرا که اصل اساسی طراحی یک لوگوی موفق سادگی و دوری از پیچیدگی آن است. همانطور که در کتاب “استارت آپ، نوپای هفت روزه” اثر دن نوریس نوشته شده است افرادی که هر کدام از بخش های کارآفرینی را بسیار پیچیده می کنند و ساعت ها روی آن فکر می کنند نه تنها از کار اصلی یعنی راه اندازی و عمل دور می شوند بلکه در نهایت تصمیم های بدی می گیرند! پس بچسبید به کار و زیاد سخت گیر نباشید.
-
با کیفیت باشد
همانطور که می دانید صرف نظر از اینکه چه نوع کسب و کاری دارید مردم از شما در صنعت عکاسی و فیلمبرداری یک توقع دارند و آنهم بهترین کیفیت یا به نوعی بهترین تصویر از آنها است. پس بهتر است در طراحی لوگو عکاسی یا تصویر اولیه ای از شما که می بینند حواستان به این نکته باشد که حس خوبی به آنها منتقل کنید.
مثل حس اینکه با ورود به آتلیه شما بهترین عکس، با بهترین نورپردازی، زاویه و ویرایش تصویر تحویل می گیرند این نکته بسیار مهمی است که باید زیرکانه این مفاهیم به لوگو منتقل شود.
-
نورپردازی خوبی داشته باشد
شاید یکی از مهم ترین بخش های طراحی لوگوی عکاسی رنگ لوگو باشد رنگ لوگو باید جلب توجه کند و نشان از نورپردازی عالی در کار های شما باشد که اکثر طراحان رنگ طلایی یا رنگی شبیه به رنگ نور را ترجیح می دهند که ایده بدی نیست و هم باعث جلب توجه می شود هم طلایی رنگی نشان از زیبایی، شیک بودن و ارزشمندی است چه رنگی بهتر از این؟!
-
باید نشان دهنده نوع کسب و کار شما باشد
طراحی لوگو عکاسی باید نشان دهنده نوع کسب و کار شما باشد چون اکثر کسب و کار های فعال در حوزه عکاسی به آتلیه ها ارتباط دارند پس اگر برای یک آتلیه لوگو می خواهید حتما باید در لوگو نوع کسب و کار به مشتریان معرفی شود مهم نیست که شما دوست دارید یک گوزن کوچک یا یک ماشین قدیمی زیبا لوگوی شما باشد.
با انتخاب این چنین طرح هایی مطمئن باشید نه کسب و کار شما رشد می کند نه اصلا کسی می فهمد که شما آتلیه دارید و این لوگو مربوط به آن است در عوض یک دوربین زیبا یا تصویری نشان دهنده یک عکاسی عالی می توانند ایده های بهتری باشند! در طراحی لوگو عکاسی شما می توانید حتی لوگو های متحرک بسازید!!
البته که لوگوی شما رو کارت ویزیت، تابلو ها یا پوستر ها نمی تواند متحرک باشد اما می توانید یک تصویر ثابت برای این قسمت ها داشته باشید و در کل لوگوی اصلی اتان متحرک باشد مثلا یک دوربین زیبا که تصویر عالی ثبت می کند با نورپردازی و زاویه ای که در تنظیم شدن در بهترین حالت هستند! و این لوگو می تواند در وبسایت شما، شبکه های اجتماعی و … قرار گیرد.
-
بهتر است از یک فونت هنری استفاده کنید
فونت لوگو در طراحی لوگو عکاسی مهم است و اگر قرار است از نام و شعار کسب و کار در لوگو استفاده کنید پس بهتر است از یک فونت هنری استفاده کنید که هم نشان از ذوق هنری شما باشد و هم اینکه کارهایی مثل عکس گرفتن یا فیلمبرداری برای آنها را یک هنر در نظر گرفته اید و بیشترین حساسیت را روی نتیجه کار دارید.
-
ظریف باشد
آخرین ویژگی یک طراحی لوگو عکاسی باید ظرافت آن باشد تا حد امکان لوگو را ساده، زیبا و به یاد ماندنی طراحی کنید چرا که اگر لوگوی شما فقط همین ویژگی ها را داشته باشد به عنوان یک لوگوی عالی همین ویژگی ها کفایت می کند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا چند طراحی لوگو عکاسی را بررسی کنیم که می تواند الهام بخش شروع کار شما برای طراحی لوگوی خودتان باشد.
خودم باید لوگو طراحی کنم؟
اگر شما یک آتلیه دارید و یا در کسب و کار های مربوط به عکاسی فعالیت می کنید به احتمال زیاد با فتوشاپ یا نرم افزاری هایی مثل ایلوستریتور آشنایی دارید و ممکن است وسوسه شوید که خودتان طراحی لوگو را انجام دهید تا هزینه طراحی لوگو نپردازید.
اما شاید شما ویرایشگر عکس خوبی باشید و فیلم ها را عالی ویرایش کنید اما دلیل نمی شود که بتوانید یک لوگوی مناسب نیز طراحی کنید و اگر کار را به کاردان نسپارید ممکن است که لوگو نه تنها مفید نباشد بلکه شهرت و تاثیر نامناسبی در کسب و کار شما داشته باشد.
دوم اینکه هزینه طراحی لوگو در بدترین حالت پول هنگفتی نیست که بخواهید از هزینه برای آن طفره بروید اما اگر فقط خودتان می توانید ایده اتان را بسازید و طرح اولیه خوبی را نقاشی کرده اید قضیه فرق می کنید و فقط کافی است اصول استاندارد یک طراحی لوگو خوب را رعایت کنید و شروع کنید به طراحی لوگویی که دوست دارید داشته باشید این نکته بسیار مهم است لوگویتان را خودتان باید دوست داشته باشید.
تحلیل چند نمونه طراحی لوگو عکاسی مناسب
تحلیل لوگو شماره 1:
یکی لوگوی بسیار زیبا که بصورت واضح به مشتریان می گوید که قرار است در عکس های و تصاویرشان شاهد خلاقیت از طرف شما باشند رنگ های مرتبط به هم در این لوگو قرار داده شده اند در نگاه اول یک منظره است اما بهتر که می بینیم یک دوربین است که لنز آن همان خورشید منظره و قسمت نورپردازی دوربین به شکل ماه است چند کوه در برابر دوربین قرار گرفته اند که نشان از یک منظره زیبا و آماده برای عکاسی است.
لوگو به خوبی نوع کسب و کار را نشان می دهد دارای خلاقیت است و نوع فونت مناسبی دارد اما ایرادی که بتوان به آن گرفت که در کاغذ های غیر رنگی یا چاپگر های رنگی که رنگ ها را خوب پردازش نمی کنند تصویر لوگو مناسب نخواهد بود و لوگو می توانست با جزئیات کمتری نیز همراه باشد هرچند این یک لوگوی بسیار زیبا است و سعی کنید از آن الهام بگیرید.
تحلیل لوگو شماره 2:
یک لوگوی بسیار هنرمندانه که طراح آن فردی با ذوق هنری بالا بوده است فونت یک فونت هنری و بسیار خلاقانه است اگر به نام کسب و کار دقت کنید لنز دوربین با دو حرف از این نام (S و O) ساخته شده است یک دوربین در لوگو دیده می شود که انگار با یک قلمو و فقط یا یک حرکت دست کشیده شده است این لوگو نمونه ای از یک لوگوی بسیار ساده، خلاقانه و مناسب برای قرار گیری در هر جایی است.
تحلیل لوگوی شماره 3:
نمونه ای از یک لوگوی بی نظیر در طراحی لوگو عکاسی که هم صنعتی بودن عکاسی، هم هنری بودن و هم ,علمی بودن آن را نشان می دهد. رنگ ها به خوبی در کنار هم قرار گرفته اند، نوع کسب و کار واضح است نام کسب و کار نام زیبایی است و با فونت بسیار زیبایی نیز همراه شده است. دوربین عکاسی به شکل یک ظرف آزمایشگاهی نشان داده شده است که موادی به آن وارد می شود.
نام این کسب وکار نشان می دهد که مانند یک آزمایشگاه آنها با اصول عملی و دانش بالا با استفاده از اطلاعات بهترین محصول را ارائه می دهند که اطلاعات می تواند عکس های شما، فیلم ها یا تصاویر باشد. در لوگو خلاقیت زیبایی دیده می شود و می توانید از این لوگو به عنوان یک لوگوی بسیار عالی و ساده الهام بگیرید.