طراحی لوگو صبا بهعنوان یک نماد پرکاربرد
نام صبا یکی از پرکاربردترین نامها در عرصه کسبوکار خرد و کوچک محسوب میشود. کمتر دیدهشده است که برندی بزرگ از مارک صبا استفاده کند اما در مورد کسبوکارهای کوچک این داستان کاملاً متفاوت است.
صبا بهعنوان یکی از دمدستیترین نامهای برندینگ در ایران مطرح است که تقریباً هنوز توانسته اثر خود را حفظ کند و کثرت استفاده از آن آسیب چندانی به نام صبا نزده است. علت این موضوع را میتوان در همان محبوبیت این نام در بین کسبوکارهای خرد دانست. زیرا کسبوکارهای خرد و کوچک مشتریهای محدود و کوچکی دارند ازاینرو نام برندینگ این کسبوکار چندان گسترش پیدا نمیکند و از محدوده مشخصی فراتر نمیرود. همین موضوع باعث شده است علاوه بر کثرت استفاده لطمه زیادی به نام و عنوان صبا زده نشود. اما این موضوع فواید بسیاری دارد که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت و از پی آن میخواهیم طراحی لوگو صبا را با یکدیگر بررسی کنیم.
ازاینجهت قصد داریم انتخاب نام صبا ازنظر مزیت و معایب آن موردبررسی قرار دهیم که طراحی لوگو صبا باید مبتنی بر نقاط مثبت و سعی در پوشش نقاط منفی این نام باشد. ازاینرو در این مقاله بیشتر قصد داریم بهعنوان صاحب یک کسبوکار علت استفاده از نام صبا را موردبررسی قرار دهیم.
در ادامه دو رویکرد خواهیم داشت. اول اینکه اگر شما صاحب کسبوکار خرد باشید چه انتظاراتی میتوانید از طراحی لوگو صبا داشته باشید و دوم اینکه اگر یک کمپانی بزرگ بخواهد وارد عرصه کسبوکار شود و اگر بخواهد نام صبا را برای خود انتخاب کند چه تبعاتی خواهد داشت. بعدازآن به طراحیهای مختلف طراحی لوگو صبا خواهیم پرداخت و سعی میکنیم بر اساس نیاز کاربر و نوع کسبوکار او طراحیهای زیبا و درخور توجهی را پیشنهاد بدهیم و اشتباهات رایج طراحان مختلف در این زمینه را گوشزد کنیم.
طراحی لوگو صبا یا هر نوع طراحی لوگو دیگر در دنیای امروز اهمیت بالایی دارد و بهنوعی باید توجه چند برابری به آن داشت. زیرا این طراحی بهنوعی زبان گویای کسبوکار شما خواهد بود و میتواند بهعنوان یک پل ارتباطی خوب با مشتری شما وارد عمل شود. ازاینرو آن را بههیچعنوان دستکم نگیرید. حتی اگر نام صبا را برای کسبوکار خود انتخاب نکردهاید این مقاله را از دست ندهید. برخی از این نکات کاملاً کلی و قابلیت تعمیم به سایر مباحث را دارد.
طراحی لوگو صبا برای کسبوکارهای کوچک
منظور ما از کسبوکارهای کوچک لزوماً تنها سوپرمارکتها و خدمات کامپیوتری و …. نیست. کسبوکاری زمانی کوچک محسوب میشود که گسترده مشتریهای کمی داشته باشد و بهنوعی تنها مشتریهای محلی دارد. بهطور مثال یک کارخانه لبنیاتی در یک شهرستان خلخال که تنها بهکل شهرستان و درنهایت استان اردبیل و گیلان میتواند محصولاتی ارسال کند یک کسبوکار کوچک محسوب میشود. اما فروشگاه زنجیره افق کوروش که توانسته در تمام شهرهای مهم ایران نمایندگی داشته باشد، یعنی مشتری به وسعت ایران دارد، ازاینرو این فروشگاه زنجیرهای که بهظاهر تنها یک واسطه محسوب میشود جز کمپانیهای مطرح در ایران محسوب میشود. ازاینرو خرد یا بزرگ بودن کسبوکار ربط چندانی به نوع کسبوکار ندارد، این مشتریهای این کسبوکار هستند که نشان میدهند کسبوکار شما به چه اندازه گسترده است.
اما طراحی لوگو صبا برای کسبوکارهای کوچک چگونه باید باشد؟ روی بهتر سؤال این است که نام صبا برای کسبوکار کوچک چه تأثیری دارد و اصولاً چرا این نام در بین کسبوکارهای خرد محبوبیت بیشتری دارد؟
عمدهترین دلیل اینکه صبا بهعنوان یک نام محبوب در بین برندهای کوچک مطرح است این است که این نام یک نام باکلاس در صنعت تجارت و کسبوکار و تبلیغات محسوب میشود. باکلاس از این نظر که تعداد حرفهای کمی دارد و بهنوعی جز اسمهایی است که با کمترین حرف ممکن ساختهشده است. از طرفی دیگر این نام در ادبیات کلاسیک و سنتی ایران بارها مورداستفاده قرارگرفته است و بسیاری با این نام آشنایی دارند. دلیل مهم دیگر که باعث شده است نام صبا در بین کسبوکارهای کوچک بیشتر مطرح شود، جنبه احساسی آن است. در کلام بهتر یک فروشنده خرد و یک کسبوکار کوچک پیش از آنکه بخواهد دلایل و منطقهای مختلفی را برای انتخاب نام کسبوکار خود در نظر بگیرد به این نگاه میکند که نام دختر یا پسر خود چیست! ازآنجاییکه صبا درصد قابلتوجهی از نام دختران ایرانی را به خود اختصاص داده است. میتوان انتظار داشت که صبا جز پرطرفدارترین نامهای برندینگ خرد در ایران مطرح باشد.
از طرفی، جنگ بین کسبوکارهای کوچک معمولاً دیده نمیشود یا اهمیت کمتری برای مخاطب و مشتری دارد، اما صاحب یک کسبوکار کوچک بهخوبی میداند این جنگهای کوچک اهمیت بالایی دارد. اینجاست که طراحی لوگو مانند طراحی لوگو صبا بهعنوان یک سلاح جنگی موردتوجه قرار میگیرد و میتواند تأثیر مثبتی داشته باشد.
استفاده از طراحی لوگو صبا
اما در بالا دانستیم که نام صبا یکی از پرکاربردترین نامهای مورداستفاده از کسبوکارهای کوچک محسوب میشود. این اتفاق در دید اول به نظر یک عیب محسوب میشود و میتواند به این کسبوکارها ضربه بزند. اما در واقعیت چیز دیگری وجود دارد. وقتی این کسبوکارها محدوده مشتریهای کوچکتری دارند درواقع رقیب هم نام کمتری در این محدوده وجود خواهد داشت. این یعنی نگرانی بایت استفاده از طراحی لوگو صبا وجود ندارد. بلکه برعکس ازآنجاییکه رقیب همنامی وجود ندارد و این نام برای آن محدوده احتمالاً جدید خواهد بود میتواند بازخورد خوبی داشته باشد.
از طرفی دیگر ازآنجاییکه در خانواده هرکدام از ما احتمالاً فردی به نام صبا وجود دارد یک نوع آشنایی قبلی با این نام وجود دارد. از طرفی دیگر ای آن آشنایی دارای یک نوع پایه احساسی نیز است و همین موضوع برای برقراری یک ارتباط مؤثر بسیار کمککننده است.
اما یک برند بزرگ و معتبر و یا کسبوکاری که باهدف گسترش کارایی خود وارد عرصه تجارت میشود چگونه میتواند از طراحی لوگو صبا استفاده کند؟ در دنیای تجارت و اقتصاد یک اصل اساسی و بسیار مهم وجود دارد. هرچه کسبوکار بزرگتر و گستردهتر باشد همانقدر معتبرتر است. یعنی همواره این کسبوکارهای کوچک هستند که به کپیبرداری از نام یک برند بزرگ متهم میشوند و کمتر کسی میگوید که یک برند بزرگ از نام یک کسبوکار کوچک کپیبرداری کرده است.
اما به نظر بهتر است کسبوکارهای بزرگ قید استفاده از این نام را بزنند. زیرا این نام برد و توانایی محدودی دارد و نمیتواند کلاس برندی خوبی داشته باشد. بااینحال اینها همه فاکتورهایی است که روی کاغذ اتفاق میافتد. ممکن است طراحی لوگو صبا برای یک برند مطرح به نحوی صورت بگیرد که بتواند در جهان مطرح شود. ازاینرو 50 درصد داستان در طراحی لوگو صبا رخ میدهد که در ادامه بیشتر از آن خواهیم گفت.
چگونگی طراحی لوگو صبا
صبا یک نام معمولی مانند هر نام دیگری در ایران یا هر کشور دیگری هست. هر نام برای خود معنا و مفهومی مختلف دارد و بهاصطلاح جنس خاصی دارد. صبا ذاتاً نامی دخترانه است که ذاتی تقریباً سرد و خشک دارد. صبا در لغتنامههای ایرانی به معنی بادی ملایم و دوستداشتنی است.
در تاریخ ادبیات فارسی صبا پیکی مطمئنی میان عاشق و معشوق محسوب میشود. ازاینرو عملاً صبا دارای بعد مثبت خوبی است. همین موضوع پیک و پیامرسانی صبا باعث شده است کسبوکارهایی که در زمینه نقلوانتقال فعال هستند از نام و برند صبا استفاده کنند و یا مشتقات این کلمه را مورداستفاده قرار دهند. طراحی لوگو صبا از این جنبه میتواند مبتنی بر مفهوم باد باشد. ازاینرو غالباً رنگ این طراحی آبی کمرنگ خواهد بود.
البته این چیزی است که به صورت روتین رخ می دهد. ممکن است شرکت یا کسب و کاری رنگی متناقض استفاده کند. اما از آنجایی که رنگ قرمز یا زرد در آسمان نشان دهنده غروب آفتاب هست و غروب آفتاب مفهومی منفی مانند مرگ دارد. از این رو بهتر است از همان رنگ آبی استفاده کنید.
اما مسلماً به جز مسئله ارسال و دریافت و نقل و انتقال و حمل و نقل می توان از طراحی لوگو صبا استفاده کرد. صبا به عنوان یکی از بادهای بشارت دهنده طلوع خورشید می باشد. می توانید از مفهوم خورشید و طلوع آن در طراحی لوگو صبا استفاده کنید. به جز این در طراحی حرفه ای لوگو امروز سعی می شود که بیشتر انرژی روی طراحی خود نام باشد.
یعنی در طراحی لوگوی صبا به جای این که بخواهید از شکل ها و رنگ های مختلف استفاده کنید، به طراحی خود نام صبا بپردازید. در این طراحی می توانید صبا را به اشکال مختلف در بیاورید. به طور مثال الف استفاده شده در صبا می تواند به نوعی طراحی شود که یادآور باد و ذات صبا باشد. این طراحی بسیار به نوع کسب و کار و حرفه شما بستگی دارد.
نتیجه
به طور کلی می توان گفت که طراحی لوگو صبا و یا هر طراحی دیگر چندین فاکتور مهم دارد که مهمترین فاکتور آن نوع کسب و کار می باشد. در این مقاله متوجه شدیم که فاکتور گستردگی مشتری ها و بزرگی و کوچکی کسب و کار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحی لوگو امروزه اهمیت بسیار بالایی دارد.
در واقع تنها پیدا کردن یک نام برای کسب و کار هر چند کوچک و استفاده از یک طراحی بسیار ساده دیگر نمی تواند مشتری های هیچ کسب و کار را راضی کند. از این رو چه در طراحی لوگو صبا و چه در سایر طراحی ها سعی کنید کار را به گروهی حرفه ای بسپارید.