مقالات آموزشی

نکاتی در خصوص صنعت تولید محتوا و مواردی که در این خصوص وجود دارد

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره صنعت تولید محتوا را با هم بررسی کنیم. بدین جهت در ابتدا باید سراغ مفهوم محتواسازی برویم. در مرحله بعدی به سراغ کاربرد تولید محتوا خواهیم رفت. همچنین در طول این مقاله به این نکته نیز اشاره خواهد شد که تولید محتوا چگونه به یک صنعت تبدیل شده است؟ پس در کنار ما بمانید.

تولید محتوا به تولید و انتشار هر چیزی که قابل درک باشد، گفته می‎‌شود. منظور ما در این مقاله از هر چیز محتوا یا متنی است که حاوی پیامی در جهت اهداف بازاریابی و یا علمی و آموزشی باشد. به همین دلیل به محتواهایی که برای فرهنگ‌سازی در مورد موضوع خاصی استفاده می‌شود، تولید محتوای فرهنگی گفته می‌شود. پس، بر طبق این تعریف هر محتوایی نمی‌تواند در گروه تولید محتوا جای بگیرد.

زیرا هدفی که برای تولید محتوا مد نظر است، از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال در نظر بگیرید شما کسب و کاری را راه‌ انداخته باشید و بخواهید مخاطبان زیادی برای خود جذب کنید و از این طریق افزایش سود و فروش برای خود داشته باشید. آیا اینکه شما در این محتوا تنها به ارائه محصولات خود و کاربرد آن‌ها بپردازید، کافی است؟ یا اینکه بهتر است شما با استفاده از فرآیند کامل تولید محتوا به جذب مخاطب و برقراری ارتباطی همیشگی و دو طرفه با مخاطب بپردازید؟

بدیهی است گزینه دوم انتخاب هوشمندانه‌تری است زیرا سود طولانی مدت و دراز مدت را برای شما رقم خواهد زد. اما برای اینکه بتوانیم این کار را به بهترین شکل انجام دهیم، باید از اصول تولید محتوا مطلع باشیم و آن‌ها را حتما در محتوای خود به کار برید. با توجه به توضیحات بالا برای شروع تولید محتوا دو پیش شرط اصلی و یا دو پیش نیاز وجود دارد که عبارت است از:

  • موضوع محتواسازی
  • هدف محتواسازی

همچنین باید گفت محتواسازی در انواع زمینه‌ها مانند خرید و فروش خودرو، لوازم خانگی، خدماتی، گردشگری و و هر زمینه‌ای که تصور آن را هم حتی نمی‌‎توانید بکنید، صورت می‌گیرد. اما برای این کار حتما باید تخصص و مهارت کافی داشته باشید.

سر و کله صنعت تولید محتوا از کجا پیدا شد؟

پس از مقدمه‌ای که بر مفهوم محتواسازی داشتیم، می‌خواهیم بدانیم تولید و فروش محتوا از کجا به وجود آمد؟ به عبارتی دیگر صنعت تولید محتوا از کجا دقیقا شکل گرفت؟ در واقع اگر بدانیم اولین باری که یک محتوا تولید شد کی بود؟ ما را می‌تواند به یک سرنخ خوب در رابطه با این موضوع برساند. برای اینکه بدانیم اولین بار تولید محتوا کی صورت گرفت باید به زمان انسان‌های نخستین و سرخ پوست‌ها برویم. بله، درست شنیدید! این افراد جزء اولین کسانی بودند که به سبک خود تولید محتوا کردند! انسان‌های نخستین برای اینکه بتوانند با همدیگر ارتباط برقرار کنند بر روی دیوار غارها، نقاشی می‌کشیدند و از این طریق پیام مورد نظر را به یکدیگر می‌رساندند. بسته به اینکه چه پیامی را می‌خواستند به همدیگر برسانند، سبک نقاشی‌شان نیز متفاوت بود. این اولین بار بود که محتواسازی به صورت تصویری اتفاق می‌افتاد. تولید محتوا در چند مدل قابل اجراست که عبارت است:

  • متنی
  • صوتی
  • تصویری

 

به همین دلیل تولید محتوایی که سرخ پوست‌ها و انسان‌های نخستین از طریق روشن کردن آتش و فرستادن دود و یا نقاشی کردن در غار انجام می‌دادند به تولید محتوای تصویری مشهور بود. اما آیا طبق تعریفی که ما کردیم این مثال‌ها، به عنوان اولین گزینه محتواسازی به شمار می‌آید یا خیر؟ اگر مقاله را با دقت خوانده باشید، باید متوجه شده باشید علاوه بر مطلبی که باید قابل درک و انتشار باشد که به آن بتوان عنوان تولید محتوا را داد، باید هدف از تالیف این محتوا نیز در یکی از سه گروهی که گفتیم جای بگیرد، فقط در این صورت است که می‌توان گفت تولید محتوا صورت گرفته است.

بنابراین اگر بخواهیم به محتوایی اشاره کنیم که هر دو مشخصه را داشته باشد تا به آن عنوان اولین تولید محتوا یا اولین محتواسازی را بدهیم، باید به مجله فارو که یک مجله در مورد مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان بود، برگردیم. مدیر شرکت فارو که به تولید ادوات و ماشین آلات کشاورزی مشغول بود و در حال حاضر هم به عنوان بزرگترین تولید کننده ادوات و ماشین آلات کشاورزی دنیا محسوب می‌شود، تصمیم گرفت برای فروش بیشتر محصولات خود راهی برای نزدیک شدن به کشاورزان و داشتن ارتباط دو طرفه و طولانی مدت با کشاورزان پیدا کند.

به همین دلیل به فکر راه اندازی مجله‌ای افتاد که در آن به بیان مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان بپردازد و از انواع ادوات و ماشین آلاتی که تولید می‌کرد به عنوان راه حلی برای مشکلات کشاورزان استفاده می‌کرد. در واقع برای حل مشکلات کشاورزان از ادوات تولیدی خود به عنوان راه حل خبر می‌داد. حتی در این مجله به ارائه راهکارهای مختلفی جهت افزایش میزان برداشت کشاورزان نیز اشاره می‌شد. بنابراین، این اولین محتوایی بود که صورت پذیرفت و به این ترتیب روند تولید محتوا آغاز شد و این نقطه در واقع به عنوان نقطه شروع صنعت تولید محتوا بود.

آیا حضور صنعت تولید محتوا لازم و مفید است؟

در این قسمت می‌خواهیم با هم بررسی کنیم اصلا چه ضرورتی به ایجاد صنعت تولید محتوا بود؟ و یا اینکه اساسا حضور صنعت تولید محتوا لازم و مفید است یا خیر؟ معمولا هر کسی که در فکر راه اندازی کسب و کاری باشد به جذب مشتری هم فکر می‌کند. بدین منظور نیز معمولا صاحب کسب و کار به تبلیغات نیز فکر می‌کند. اما تبلیغات حتی از نوع موثر آن به علت اینکه نمی‌تواند چرخه ارتباط با مشتری را به خوبی حفظ کند، معمولا جواب نمی‌دهد و نمی‌تواند به خوبی در این زمینه پاسخگو باشد. به همین دلیل باید به دنبال راهی بود که علاوه بر جذب مشتری در مرحله اول بتواند وی را در فرآیند خرید نیز قرار دهد.

در ادامه در صورت انجام فرآیند خرید باید مخاطب را به یک مشتری وفادار با ارتباطی همیشگی و دو طرفه تبدیل کند. به همین دلیل پس از تحقیقات فراوان مشخص شد که بهترین راه برای این کار، محتواسازی است. محتواسازی می‌تواند اهداف یک کسب و کار را که متناسب با بازاریابی است مانند افزایش فروش و سود را به خوبی به مرحله اجرا درآورد به شرط آنکه به خوبی تولید شود. برای این کار مولفه‌هایی وجود دارد یا به عبارتی دیگر پیش شرط‌هایی وجود دارد که رعایت آن برای کسی که به تولید محتوا مشغول است واجب است. علاوه بر این، کسی که به صورت تخصصی به تولید محتوا می‌پردازد و از این راه کسب درآمد می‌کند، کارشناس تولید محتوا نام دارد.

برای محتواسازی رعایت نکات زیر ضروری است:

  • رعایت اصول سئو به عنوان مهم‌ترین اصل در محتواسازی: این مولفه بسیار مهم و ضروری است به طوری که حتی اگر سایر مولفه‌ها هم به خوبی رعایت شده باشد، اما این مولفه در نظر گرفته نشده باشد، نه تنها باعث افزایش فروش کسب و کار یا رسیدن به اهداف بازاریابی نخواهد شد بلکه حتی ممکن است نتیجه عکس بدهد. اصل سئو به مفهوم بهینه سازی مطالب موتورهای جستجو است. این کار باعث بالا بردن رتبه مطلب شما در موتورهای جستجو مانند گوگل خواهد شد و هنگامی که کاربر به جستجوی کلمات کلیدی در رابطه با موضوعی که شما در مورد آن محتواسازی کردید، بپردازد مطلب شما زودتر به چشمش خواهد آمد. به زبان ساده‌ رعایت اصول سئو باعث بهتر دیده شدن محتوای شما خواهد شد.
  • رعایت اصول نگارشی و استفاده درست و به جا از علائم نگارشی: در تولید محتوا پس از رعایت اصل سئو، رعایت مولفه‌های مربوط به نگارش متن مانند استفاده درست از زمان‌های افعال، مصدرها، استفاده به جا از علائم نگارشی، پرهیز از غلط املایی داشتن و … از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • در نظر گرفتن پیکره مناسب برای محتوا: مخاطب با خواندن محتوای شما باید متوجه شود که حرف اصلی مقاله چیست؟ نتیجه گیری نهایی چه بوده است؟ و همچنین در انتها از خواندن این مقاله چه چیزی عایدش شده است؟ بدین معنا که بتواند در تصمیم‌گیری از این مقاله به عنوان یک مرجع استفاده کند! بله، تعجب نکنید بسیاری از افراد در تصمیم‌گیری‌هایشان مرجع تصمیمات خود را مقاله‌های اینترنت قرار می‌دهند. بنابراین تولید محتوا از این نظر اهمیت بسیار زیادی دارد. برای این کار از پراکنده گویی پرهیز کنید. بهتر است محتوای شما از مقدمه، بدنه اصلی، نتیجه‌گیری و جمع‌بندی به همراه خلاصه محتوا برخوردار باشد.
  • راستگو باشید: برای اینکه اعتماد مخاطب را جلب کنید، حتما از اصل راستگویی به همراه شفافیت بهره ببرید. فراموش نکنید با دروغ گفتن ممکن است مخاطب را در وهله اول جذب کنید اما در دراز مدت نخواهید توانست از وی یک مشتری وفادار بسازید. بلکه اعتماد وی را نیز برای همیشه از دست داده‌اید. فراموش نکنید یکی از اهداف اصلی صنعت تولید محتوا، برقراری رابطه طولانی مدت با مشتری است!
  • پرهیز از جانبداری: برای اینکه بتوانید محتواسازی خوب و حرفه‌ای داشته باشید، سعی کنید هیچ‌گونه جانبداری نکنید و بی دلیل از برند دفاع نکنید بلکه سعی کنید ارزشمندی برند را در قالب خدماتی که از سوی برند ارائه می‌شود، تشریح کنید. همچنین از تخریب سایر رقبا خودداری کنید و بدانید این کار نه تنها باعث جذب مخاطب نخواهد شد بلکه باعث دفع مخاطب نیز خواهد شد و در دراز مدت نتیجه معکوس خواهد گذاشت. بدین ترتیب می‌توانید تولید محتوای بی‌نظیری داشته باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.