ضرورت تولید محتوا چیست؟
در این مقاله قصد بررسی ضرورت تولید محتوا را داریم. بدین منظور باید با تولید محتوا آشنا شویم. همچنین کارایی آن را بدانیم. در ادامه میتوان به ضرورت تولید محتوا اشاره کرد و شرایط داشتن یک تولید محتوای حرفهای را نیز بررسی کرد. پس با ما همراه باشید.
اگر بخواهیم به مبحث تولید محتوا ورود پیدا کنیم. ابتدا باید بدانیم تولید محتوا چیست؟ و یا اینکه اساسا به چه کاری محتواسازی گفته میشود؟
تولید محتوا، فرآیندی است که در طی آن یک کارشناس تولید محتوا به گردآوری، تدوین و تالیف اطلاعات در یک زمینه خاص مشغول است. در واقع یک کارشناس تولید محتوا و یا یک محتواساز باید از موضوعی که قصد محتوا نویسی برای آن را دارد، مطلع باشد. در غیر این صورت حکم تک تیراندازی خواهد داشت که نمیداند باید به کجا شلیک کند! حتی باز هم اگر تیرانداز داستان ما بهترین اسلحه را در اختیار داشته باشد و در تیراندازی هم بسیار ماهر باشد اما اگر نداند که باید کجا را هدف بگیرد، قطعا موفق نخواهد شد!
شاید اساسا شما با خودتان بگویید اصلا تیراندازی بدون مشخص کردن هدف امکان پذیر نیست. به عبارتی دیگر غیر ممکن است! بله، منظور ما هم همین است دقیقا کار یک کارشناس تولید محتوا نیز همین است. بدون انتخاب موضوع مشخص برای یک محتوا نویس نباید توقع معجزه از وی داشته باشید. حتی اگر بهترین باشد! شاید با این اوصاف، برخی از شما به یاد انشاء نوشتن در مدرسه افتاده باشید. بله، تولید محتوا از جهاتی با انشاء نوشتن دارای وجوه اشتراکی است اما همه ماجرا این نیست! در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد. پس در کنار ما باشید.
آیا ضرورت تولید محتوا به زمان و مکان خاصی مربوط است؟
اگر بخواهیم بدانیم ضرورت تولید محتوا از کجا شروع میشود و یا از کجا نشات میگیردو یا اینکه اساسا به زمان و مکان خاصی برمیگردد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید به سراغ پیش شرطهای لازم برای محتواسازی برویم. در قسمت قبل گفتیم تولید محتوا از جهاتی شبیه به انشاء نوشتن است. بله در هر دو مورد، باید یک موضوع مشخص به عنوان هدفی که قصد نوشتن در مورد آن را دارید، مشخص شده باشد. پس هر دو نیاز به داشتن یک موضوع دارند. در هر دو مورد شما باید با استفاده از منابع مختلف اطلاعاتی که در اختیار دارید به نوشتن مشغول شوید اما تا به اینجا شباهتها را بررسی کردیم اما آیا تفاوت نیز دارند؟ صد البته!
شاید مهمترین تفاوت تولید محتوا و انشاء نویسی در هدفی این دو باشد. در تولید محتوا اهداف مختلفی که اشاره کردیم، میتواند وجود داشته باشد. اما قطعا مهمترین آنها در راستای اهداف بازاریابی و افزایش فروش و سود یک کسب و کار است در کنار اهداف آموزشی و فرهنگی که برای محتوا ممکن است در نظر گرفته میشود. این در حالی است که معمولا هدف خیلی خاصی برای نوشتن انشاء در نظر گرفته نمیشود و تنها به جهت پر کردن وقت دانش آموزان از آن استفاده میشود.
البته این احتمال وجود دارد که پس از نوشتن انشاء، معلم قصد این را داشته باشد که دانش آموزان را متوجه مطلب و یا هدف خاصی کند. این مطلب نیز یکی از تفاوتهای مهم و البته اساسی محتواسازی و انشاء نویسی است. در محتواسازی علاوه بر انتخاب موضوع باید هدفی که از تولید محتوا برای یک موضوع خاص در نظر گرفته میشود ، نیز قبل از محتوا نویسی مشخص شود تا کارشناس تولید محتوا دقیقا بداند باید چه کار کند و یا اینکه از چه راههایی بر روی مخاطب خود تاثیر مثبت و ویژه بگذارد؟
مطلب دیگر نوع جمع آوری کردن اطلاعات و طبقهبندی کردن آنهاست که اصطلاحا کلاسه بندی کردن اطلاعات است که در این دو مورد نیز به طور کلی با هم تفاوت دارند. هنگامی که از دانش آموزان خواسته شود در مورد موضوعی انشاء بنویسند. هر کدام از دانش آموزان برای جمع آوری اطلاعات از روش خاص خود بهره میبرند که البته تقریبا بین همه آنها مشترک است. یکی از آنها به سراغ مادر میرود، دیگری به سراغ پدر، آن یکی دیگری به سراغ خواندن کتاب در کتابخانه مدرسه برود تا انشاء بهتری آماده کند.
اما در تولید محتوا، اطلاعات باید از یک یا چند منبع مورد اعتماد و البته صحیح گرفته شود، تحلیل شود، تدوین شود و بسته به هدف مورد نظر تالیف شود. گذشته از آن در محتواسازی، حتما باید طیف مخاطبانی که قصد تولید محتوا برای آنها را دارید، مشخص شود. در مورد انشاء نویسی معمولا کسی به مخاطب توجه خاصی نمیکند از آن گذشته اگر هم به نوع مخاطبان توجه کند به تعدادی از همسن و سالان خود خواهد رسید که درک خیلی متفاوتی از جهان بینی نسبت به یکدیگر ندارند!
البته گاهی اوقات استثنائاتی هم در این زمینه وجود دارد اما ما قاعده کلی را خدمت شما عرض میکنیم. اما در بحث تولید محتوا، طیف مخاطبان میتواند بسیار متفاوت و البته وسیع باشد. با مطالعه این قسمت، شما با تمامی پیش شرطهای لازم و یا مولفههای لازم برای تولید محتوا آشنا شدید.
مرحله پس از آشنایی با ضرورت تولید محتوا چیست؟
شرط اصلی تولید محتوا، مهارت فردی است که برای تولید محتوا انتخاب میشود برای این کار، این فرد که کارشناس تولید محتوا نام دارد باید علاوه بر آشنایی با اصول سئو به استفاده از آن نیز داشته باشد. اصول سئو یا بهینه سازی مطالب موتورهای جستجو حول کلمه کلیدی اصلی است و قوانینی دارد که باید با توجه به آنها متن را نگارش و اصلاح کرد. برای مثال با توجه به چگالی متن یا حجم متنی که در حال نگارش آن هستید، میتوانید به تعداد دفعات مشخصی از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. این مطلب علت خاصی دارد چرا که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، مخاطب را کلافه میکند و باعث ایجاد تکرار و حشو میشود.
همچنین اگر از کلمه کلیدی اصلی به میزان مجاز استفاده نشود، مخاطب با خواندن مقاله یا محتوای شما متوجه موضوع نخواهد شد و درک نخواهد کرد که هدف اصلی شما از تولید محتوا چیست؟ و اصلا موضوع اصلی را گم خواهد کرد! اما رعایت اصول و قوانین سئو چه فایده دارد؟ اگر در تولید محتوا، قوانین سئو را رعایت کنید و مطالب خود را بهینه سازی کنید، هنگامی که مخاطب در موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل به جستجوی کلمه کلیدی اصلی بپردازد، لینکهایی که حاوی کلمه کلیدی مورد نظر باشند و به درستی بهینه سازی شده باشند، در رتبه اول تا سوم گوگل نمایان خواهند شد. همچنین کلمه سئو یا SEO مخفف عبارت بهینه سازی موتورهای جستجو است. در واقع سئو باعث بهتر دیده شدن مطلب شما خواهد شد.
در انتهای این قسمت چند پیشنهاد تولید محتوا در زمینههای مختلف به شما خواهیم داد:
- استفاده از طرحهای گرافیکی رنگارنگ در تولید محتوای تصویری
- استفاده از پادکستهای صوتی متنوع در تولید محتوای صوتی
- استفاده از کلیپهای متنوع با گرافیک بالا در تولید محتوای ویدیویی
- استفاده از بنرهای متحرک یا گیف در تولید محتوای تصویری
پیشنهاد تولید محتوا در هر زمینهای میتواند باشد. در واقع هر جایی که قصد تولید محتوا در آن قسمت را داریم، در همان قسمت نیز میتوان پیشنهاد تولید محتوا داد. تولید محتوا به روشهای مختلفی صورت میگیرد که عبارت است از:
- تولید محتوا متنی
- تولید محتوا صوتی
- تولید محتوا تصویری
اینکه کدام روش برای شما مناسب است بستگی زیادی به طیف مخاطبان و صاحبان کسب و کار دارد که چه هدفی از محتواسازی دارند؟
تولید محتوا به سه روش مختلف انجام میشود
همانطور که متوجه شدید تولید محتوا به سه روش مختلف انجام میشود. شاید برخی از شما تا این لحظه فکر میکردید، تولید محتوا تنها به مقالاتی محدود میشود که در حوزههای مختلف خواندهاید اما با دیدن این تقسیم بندی حتما نظرتان تغییر کرد. بله، درست است. حتی پستهای مختلف اینستاگرامی که شما در حال خواندن آنها در حوزههای مختلف هستید، تولید محتوا به شمار میآیند.
برای تولید محتوای جذاب و کاربر پسند باید از افراد کاربلد و حرفهای در این زمینه استفاده کنید. برای این کار بهترین گزینه استفاده از شرکتهای مختلف است که در زمینه تولید محتوا، طراحی سایت، رپورتاژ آگهی فعال هستند. معمولا بیشتر این شرکتها مانند رایا مارکتینگ از تعداد زیادی کارشناس تولید محتوا برای تولید محتوا متنی، تصویری، صوتی و … بهره میبرند و درخواست شما را با کیفیت بالا و در کمترین زمان ارائه میدهند. با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوانید به اسامی این شرکتها دسترسی پیدا کنید. برای این کار کافی است در اینترنت عبارت “شرکتهای تولید کننده محتوا” و یا “شرکتهای فروش تولید محتوا” را جستجو کنید.
خواهید دید که اسامی این شرکتها برای شما نمایان خواهد شد. با ورود به وبسایت هر کدام از این شرکتها به تمامی خدمات این شرکتها همراه با قیمت و زمان تحویل آشنا خواهید شد. همچنین میتوان نمونه کارهای مختلف در زمینههای متفاوت را در وبسایت این شرکتها مشاهده کرد. کافی است وارد وبسایت این شرکتها شد!