در این مقاله قصد داریم درباره تیم تولید محتوا صحبت کنیم. بدین منظور باید بدانیم تولید محتوا چیست و دقیقا چه کاربردی در دنیای امروز دارد؟ در ادامه از شرایط تولید یک محتوای خوب و درجه یک صحبت خواهیم کرد. همچنین در ادامه با مفاهیم مختلف در دنیای محتواسازی صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.
به طور کلی تولید محتوا به گردآوری، جمع آوری، تدوین و تالیف مطالب مختلف با هدف انتقال پیام اختصاص دارد. در این راستا یعنی در راستای چگونگی محتواسازی، محتواهایی که تهیه شدهاند، با استفاده از ابزارهای مختلف منتشر میشود. بدین منظور تولید محتوا برای انتقال پیام خاص به کار میرود. این پیام میتواند در سه گروه زیر تقسیم بندی شود:
- اهداف بازاریابی
- اهداف علمی و آموزشی
- اهداف فرهنگی
اگر بخواهیم هر کدام از این اهداف را توضیح دهیم باید به سراغ مثالی در این زمینه برویم. قبل از ذکر مثال بهتر است سراغ بررسی جایگاه تولید محتوا در دنیای امروز برویم.
جایگاه تولید محتوا در دنیای امروز
همانطور که گفتیم محتواسازی به منظور انتقال پیام به کار میرود و به همین دلیل میتواند در دنیای تبلیغات که امروزه همه ما به تاثیر تبلیغات به خوبی پی بردهایم، استفاده شود.
هنگامی که صاحب یک کسب و کار تصمیم به تبلیغ درباره کسب و کار خود و یا خدمات خود را داشته باشد، به فکر راههای مختلف تبلیغات میافتد. یکی از شیوههای تبلیغات، تبلیغات سنتی است که با چاپ بنر و تراکت و سایر موارد این چنینی به تبلیغ محصول یا خدمات میپردازد اما روشی که بسیار مورد توجه قرار گرفته باشد و البته بسیار تاثیر گذار باشد، روش تبلیغات نوین به شیوه تبلیغات همسان است. در این شیوه صاحب کسب و کار از محتواسازی به عنوان یک شیوه بسیار موثر برای برقرای ارتباط با مخاطبان خود بهره میبرد.
در ادامه میخواهیم برای اهداف مختلف محتواسازی، مثال بزنیم.
اهداف مختلف محتواسازی
اولین هدفی که معمولا بیشتر محتواها به علت آن ساخته میشوند، اهداف متناسب با بازاریابی است. در واقع صاحب کسب و کار زمانی که به معرفی کسب و کار خود از این روش میپردازد، به دنبال افزایش درآمد و سود به دنبال افزایش بازدید مخاطبان از محتوای وبسایت خود است. بنابراین، هرگاه هدف از تولید محتوا، افزایش درآمد و سود یک کسب و کار بود، میتوان در گروه اول آن را قرار داد.
حالا تصور کنید در مدرسه جزوه کمک آموزشی تالیف شده است که هدف آن، کمک به یادگیری بهتر مطالب است که در این صورت در گروه دوم جای میگیرد. در صورتی که هدف از تولید یک محتوا، فرهنگسازی در مورد موضوع خاصی باشد، میتوان آن را در زمینه اهداف فرهنگی قرار داد. پس هرگاه در مورد یک موضوع با یکی از اهدافی که ذکر شد، محتوایی تولید شود و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد، محتواسازی صورت گرفته است. برای محتواسازی دانستن دو مولفه ضروری و واجب است و به نوعی جزء پیش شرطهای اصلی این کار است که عبارت است از:
- موضوع تولید محتوا
- هدف از تولید محتوا
پس قدم اول برای محتواسازی، دانستن دو پیش شرط مذکور است که با استفاده از آنها میتوان وارد دنیای تولید محتوا شد. اما در ادامه میخواهیم بدانیم اصلا تولید محتوا برای چه به وجود آمد؟ در واقع میخواهیم بدانیم چه ضرورتی برای تولید محتوا وجود داشته باشد؟ پس در کنار ما بمانید.
تیم تولید محتوا به چه علتی محتواسازی میکند؟
در این قسمت میخواهیم سراغ این مطلب برویم که تیم تولید محتوا با چه هدفی این کار را انجام میدهد؟ قاعدتا جواب این سوال به قسمت قبل برمیگردد که شامل اهداف بازاریابی، علمی و فرهنگی است. تیم تولید محتوا با استفاده از اطلاعاتی که در زمینه محتواسازی به آنها ارائه میشود، یعنی موضوع تولید محتوا و هدفی که به علت آن باید محتواسازی صورت بگیرد، باید به سراغ محتواسازی برود. در واقع برای اینکه یک محتوا با کیفیت خوب و البته موثر تولید شود، باید به یک تیم حرفهای یعنی همان موضوع مورد نظر مقاله ما یعنی تیم تولید محتوا سپرده شود. اما قبل از اینکه مشخصات این گروه را بررسی کنیم باید بدانیم اصلا ضرورت محتواسازی چیست؟
همانطور که گفته شد تولید محتوا در دنیای تبلیغات کاربرد بسیار زیادی دارد. امروزه تبلیغات با استفاده از ابزار دیجیتال کاربرد بسیار خوبی دارد که این روش به دیجیتال مارکتینگ شهرت پیدا کرده است. در گذشته تبلیغات به روش سنتی تا حدودی توانسته بود نیازها را در این زمینه مرتفع کند اما رفته رفته با افزایش تعداد رقیبان، تبلیغات به شیوه سنتی دیگر پاسخگوی نیاز صاحبان کسب و کار نبود زیرا ممکن بود مخاطبان با یک بار دیدن تبلیغات به استفاده از خدمات یا محصولات مورد نظر روی بیاورند اما این مطلب تنها یک بار اتفاق میافتاد و مخاطبان برای بار بعدی دیگر به همان جا مراجعه نمیکردند.
در واقع جای خالی یک ارتباط دو طرفه و دراز مدت بین مخاطب و صاحبان کسب و کار استفاده میشد که کلید آن در دست تیم تولید محتوا بود که با تولید محتوا البته به صورت حرفهای توانستند این جای خالی را پر کنند. در واقع صاحبان کسب و کار و کارشناسان تبلیغات متوجه شدند برای اینکه به مخاطبان خود نزدیک شوند و از آنها مشتریهای وفادار بسازند باید از دغدغههای آنها باخبر شوند و به آنها ارزش و اعتبار دهند. این کار باعث نزدیک و ارتباط هر چه بیشتر و بهتر مخاطب با صاحبان کسب و کار شد. در نتیجه این تجزیه و تحلیلها بود که تولید محتوا یا محتواسازی مطرح شد و رفته رفته توانست جایگاه خود پررنگتر از قبل کند. به طوری که امروزه به عنوان موثرترین شیوه تبلیغاتی شناخته میشود.
تیم تولید محتوا چه مشخصاتی دارند؟
حال که متوجه شدیم تولید محتوا چه هدفی دارد و اصلا برای چه به وجود آمده است، در این قسمت به سراغ بررسی مشخصات تیم تولید محتوا خواهیم رفت. معمولا برای اینکه بتوانید محتواسازی را به صورت حرفهای انجام دهید، بهتر است از یک کارشناس تولید محتوا کمک بگیرید. کارشناس تولید محتوا کسی است که به صورت تخصصی به محتواسازی میپردازد. برای اینکه به آنها دسترسی پیدا کنید باید سراغ شرکتهای تولید کننده محتوا یا شرکتها فروش تولید محتوا بروید. در این شرکتها که به صورت تخصصی به تولید محتوا میپردازند، یک تیم حرفهای و مجرب که مهارت این کار را به صورت تخصصی دارند، پشت کار نشسته است. اما واقعا تولید محتوا کار سختی است که یک نفر نمیتواند انجام دهد و حتما نیاز است یک تیم تولید محتوا پشت کار باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید شرایط تولید یک محتوای خوب را بدانیم که عبارت است از:
- در نظر گرفتن پیکربندی مناسب برای محتوا: برای این منظور باید برای تولید محتوا متنی حتما متن شما از یک بدنه مناسب که شامل مقدمه، نتیجهگیری، جمعبندی و خلاصه محتوا است، برخوردار باشد. در این صورت محتوای شما برای مخاطب جذابتر خواهد بود و به چشم وی منسجمتر دیده خواهد شد. همچنین اهمیت وجود پاراگراف جمعبندی در محتوا متنی این است که به مخاطب در تصمیم گیری کمک خواهد کرد و در واقع گل مقاله یا محتوا خواهد بود که میتواند بسیار هم موثر عمل کند.
- استفاده به جا و درست از علائم نگارشی: استفاده به جا و درست از علائم نگارشی مانند ویرگول، گیومه و … در این گروه جای میگیرد. همچنین از داشتن غلط املایی نیز پرهیز کنید.
- رعایت قوانین سئو: منظور از قوانین سئو، بهینه سازی مطالب سایت و یا مطالب تهیه شده در زمینه تولید محتوا است که به رتبه بندی بهتر مطلب در گوگل کمک زیادی خواهد کرد. رعایت این قوانین باعث میشود که هنگامی که کاربر در اینترنت به جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر میپردازد، به مطالبی که بیشتر با قوانین سئو منطبق باشند، راحتتر و بهتر دسترسی پیدا کند. بنابراین این مورد در موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع میتوان گفت این مورد از مهمترین موارد در محتواسازی است و شاید مهمترین!
به همین ترتیب باید هر قسمت را فرد خاصی در تیم تولید محتوا به عهده بگیرد. برای مثال در مرحله اول تایپیست محتوا گذار با کمک کارشناس تولید محتوا به محتواسازی بپردازد. در مراحل بعدی کارشناس سئو کار به بررسی محتوای تولید شده میپردازد و سایر مراحل انجام و بررسی میشود.
دسترسی به تیم تولید محتوا
در قسمت انتهای مقاله به سراغ راههای دسترسی به تیم تولید محتوا خواهیم رفت. برای این کار باید در اینترنت به جستجوی عبارت شرکتهای فروش تولید محتوا یا شرکتهایی که در زمینه محتواسازی مشغول هستند، بپردازید. در این صورت لیست و اسامی این شرکتها برای شما عزیزان نمایان خواهد شد. معمولا این شرکتها از یک ساز و کار مشابه پیروی میکنند اما طبیعتا کیفیت کار تیم تولید محتوای هر کدام از این شرکتها با دیگری متفاوت است. همچنین نوع خدماتی که در زمینه تولید محتوا ارائه میدهند نیز ممکن است با دیگری تفاوت داشته باشد. برای این کار میتوانید یک شرکت تولید کننده محتوا مانند رایا مارکتینگ را انتخاب کنید و با شرکت دیگری مقایسه کنید.
برای این کار میتوانید نمونه کارها، تعرفه تولید محتوا و زمان تحویل کارها را با هم بررسی کرده و با هم مقایسه کنید. همچنین در برخی از این شرکتها امکان درخواست محتوای هدیه داشته باشید. بدین صورت که اگر نمونه کارها را مشاهده کردید و از کیفیت کار مطمئن نشدید، باز هم میتوانید از این امکان استفاده کنید. همچنین امکان دریافت مشاوره از وبسایتهای این شرکتها نیز وجود دارد. سعی کنید برای اینکه نتیجه خوبی از تولید محتوا بگیرید از یک تیم تولید محتوای حرفهای استفاده کنید.