از تولید محتوای دیجیتال چه میدانید؟
در این مقاله قصد داریم از تولید محتوای دیجیتال صحبت کنیم. بدین منظور باید بدانیم تولید محتوا چیست و ارتباط آن با دنیای دیجیتال مارکتینگ چیست؟ همچنین شاید لازم باشد بدانیم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.
اگر بخواهیم از تولید محتوای دیجیتال صحبت کنیم باید هم تولید محتوا را بررسی کنیم و نقش آن را در دیجیتال مارکتینگ بررسی کنیم. تولید محتوا به انتشار هر مطلب یا محتوایی مربوط است که در پشت آن یک پیام نهفته باشد. این پیام میتواند مرتبط با اهداف بازاریابی، علمی، آموزشی و فرهنگی باشد. تبلیغات با استفاده از ابزار دیجیتال مانند اینترنت و شبکههای اجتماعی را دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مینامند. تولید محتوایی که در دنیای دیجیتال مارکتینگ باشد را تولید محتوای دیجیتال مینامند. تولید محتوا میتواند به صورتهای مختلفی نمایش داده شود که عبارت است از:
- محتوای صوتی
- محتوای تصویری
- محتوای متنی
در بحث تولید محتوا، فردی را که به صورت تخصصی به محتواسازی مشغول باشد را کارشناس تولید محتوا مینامند. کارشناس تولید محتوا معمولا به صورت تیمی در شرکت تولید کننده محتوا یا شرکت فروش تولید محتوا به فعالیت مشغول است و با مهارت و تجربه به تولید محتوا در زمینههای مختلف میپردازد. در ادامه مطالب مهمی همچون ضرورت تولید محتوای دیجیتال، اهمیت تولید محتوای دیجیتال و راههای تولید یک محتوای دیجیتال موفق را با هم بررسی خواهیم کرد.
تولید محتوای دیجیتال چگونه شکل میگیرد؟
پس از اینکه متوجه شدیم مفهوم تولید محتوای دیجیتال چیست، در این قسمت از مقاله به سراغ بررسی چگونگی شکلگیری تولید محتوای دیجیتال خواهیم رفت. در این قسمت میخواهیم گام به گام به بررسی مراحل تولید محتوای دیجیتال بپردازیم که عبارت است از:
- یک هدف برای محتوای دیجیتال خود انتخاب کنید: برای تولید محتوا به روشهای مختلف معمولا سه هدف کلی میتوان در نظر گرفت که از جمله آنها اهداف علمی و آموزشی در کنار اهداف فرهنگی را میتوان نام برد. اما شاید مهمترین هدف از تولید محتوای دیجیتال را بتوان اهداف متناسب با بازاریابی دانست. برای مثال هنگامی که با استفاده از ابزار دیجیتال مانند وبسایتهای اینترنتی به تولید محتوا میپردازید، قطعا هدفتان افزایش بار علمی مخاطب نیست! البته ممکن است گوشه چشمی به این هدف نیز داشته باشید اما هدف اصلی شما افزایش فروش و سود ناشی از کسب و کار است. با انتخاب هدف برای تولید محتوا اولین و اصلیترین گام را برای تولید محتوای دیجیتال برداشتهاید.
- بستر مناسبی را برای انتشار محتوای دیجیتال خود انتخاب کنید: پس از اینکه هدف از تولید محتوا را مشخص کردید، حال باید بدانید که در کجا قصد انتشار آن را دارید؟ بدین ترتیب یک گام دیگر در جهت تولید محتوای دیجیتال برداشتهاید. همچنین این مرحله تاثیر بسیار زیادی در شناسایی مخاطب دارد. اگر شما بخواهید محتوای تولیدی خود را در شبکههای اجتماعی منتشر کنید برای مثال اینستاگرام و یا تلگرام باید به نوع ادبیات و سبک محتوای خود بسیار دقت کنید. محتوای تولیدی برای شبکههای اجتماعی بهتر است با لحن محاوره و صمیمانه تهیه شده باشد و خیلی رسمی نباشد تا باعث دلزدگی مخاطب نشود. اما اگر قصد محتواسازی برای وبسایت یک کسب و کار را دارید، بایستی متن با لحنی جدیتر و البته به صورت یک راهنما یا دستورالعمل تهیه شده باشد.
- از تمام ابزارهای موجود استفاده کنید: حتما خیلی از شما این جمله را شنیدهاید که برنده کسی است که استفاده حداکثری از منابع را داشته باشد. بله، این جمله در بیشتر مواقع پیش رو و به قوی کار راه بینداز است. هنگام تهیه محتوای دیجیتال نیز باید از تمام منابعی که در اختیار دارید، استفاده کنید. از جمله این منابع میتوان به تصاویر با کیفیت، انواع کلیپها و فایلهای صوتی اشاره کرد. استفاده از تصاویر دارای مزیتهای زیادی است که مهمترین آنها عبارت است از کمک به درک بهتر محتوا از مخاطب. علاوه بر این باعث زیباتر دیده شدن محتوای شما نیز خواهد شد.
- اصول سئو را فراموش نکنید: شاید بتوان مهمترین قسمت در تولید محتوای دیجیتال را بهینه سازی محتوا دانست. اصول سئو اصولی مرتبط با تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی و یا همان چگالی کلمات کلیدی است. رعایت اصول سئو باعث بهتر دیده شدن مطلب شما نیز خواهد شد. علاوه بر این باعث افزایش رتبه و درجه محتوای شما در موتورهای جستجو نیز خواهد شد.
اهمیت تولید محتوای دیجیتال چیست؟
در این قسمت میخواهیم بدانیم اهمیت تولید محتوای دیجیتال چیست؟ برای اینکه بتوانیم این قسمت را بررسی کنیم باید به صورت موردی، تاثیرات مهم محتوای دیجیتال را در دنیای تبلیغات بررسی کنیم که عبارت است از:
- بهبود بستر سئو: هر چقدر محتوایی که شما در حال تهیه و تنظیم آن هستید، از لحاظ رعایت قوانین سئو غنیتر باشد، بیشتر به چشم میآید و این باعث بهبود رتبهبندی و درجهبندی مطلب وبسایت شما خواهد شد. در نتیجه کاربران خیلی راحتتر میتوانند به مطلب مورد نظر خود دست پیدا کنند.
- افزایش تنوع تبلیغات: هنگامی که شما محتوای دیجیتال تهیه میکنید، باعث میشوید دنیای تبلیغات برزو شده و تنوع زیادی را دنیای تبلیغات رقم میزند. این روش در مقایسه با سایر روشهای تبیلغاتی که سنتی هستند توانسته است مخاطب بیشتری را جذب کند و ضمن برقراری ارتباط دوطرفه با مخاطب میتواند تاثیر بیشتری بر روی مخاطب نیز بگذارد.
- تاثیرگذاری بالا بر روی مخاطب: همانطور که در قسمت قبل هم به صورت مختصر اشاره شد این روش برخلاف سایر روشهای تبلیغات سنتی میتواند تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطب ایجاد کند. در واقع منظور از این نوع تبلیغات، روشهای تبلیغاتی است که در آن کاربر از محتوای دیجیتال برای معرفی کسب و کار خود به دیگران استفاده میکند. علت تاثیر گذاری این تبلیغات، روابط دوطرفهای است که طی آن کاربر به مخاطبان نزدیک شده و با ارتباط صمیمانه با آنها از دغدغه آنها باخبر شده و با ارزش نهادن به آنها میتواند از آن ها مشتریان وفادار بسازد تا به ارزش برند شما آگاه شده و در هر شرایطی برای دسترسی به برند شما در بازار تمام تلاش خود را انجام دهند.
تولید محتوای دیجیتال در کجا انجام میشود؟
در قسمت انتهایی مقاله قصد داریم به این نکته اشاره کنیم که تولید محتوای دیجیتال در کجا انجام میشود و در واقع توسط چه کسانی انجام میشود؟
این کار توسط افرادی که به صورت تخصصی به تولید محتوای دیجیتال مشغول هستند و از دانش و مهارت خود در این زمینه استفاده میکنند، انجام میشود. این افراد را با نام کارشناس تولید محتوا میشناسیم. این افراد با تخصص خود در زمینههای مختلف به تولید انواع محتوا میپردازند. برای اینکه بتوانیم به کارشناسان تولید محتوا دسترسی پیدا کنیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم در اینترنت عبارت شرکتهای تولید کننده محتوا یا شرکتهای فروش تولید محتوا را جستجو کنید.
هنگامی که این عبارت را در موتورهای جستجو به زبان فارسی جستجو میکنید، تمامی شرکتهایی که در این زمینه فعالیت میکنند، اسامیشان برای شما ظاهر میشود. با انتخاب هر کدام از آنها و کلیک بر روی لینک مربوطه به وبسایت شرکت مورد نظر وارد میشوید و میتوانید از فعالیتهای شرکت مطلع شوید و در صورت تمایل درخواست محتوای دیجیتال دهید. در این قسمت ما یکی از این شرکتها را به طور نمونه برای شما عزیزان انتخاب کردیم. با ورود به وبسایت شرکت رایا مارکتینگ میتوانید از تمامی خدماتی که در زمینه تولید محتوا در این شرکت ارائه میشود، اطلاع پیدا کنید. این خدمات عبارت است از:
- تولید محتوا متنی
- تولید محتوا صوتی
- تولید محتوا تصویری
- موشن گرافیک
- تهیه پادکست صوتی
- طراحی سایت
- دیتا اینتری یا ورودی اطلاعات
- طراحی بنر
- تهیه کلیپهای تبلیغاتی
هر اطلاعاتی در این زمینه نیاز دارید در وبسایت این شرکت موجود است. برای مثال در قسمت توضیحاتی درباره نحوه فعالیت این شرکت نوشته شده است که این شرکت با استفاده بیش از 7000 نویسنده و 3000 گوینده صوتی به محتواسازی و تولید محتوای دیجیتال در تمام زمینهها و تهیه و تولید انواع و اقسام پادکستهای صوتی مشغول است. به همین دلیل سرعت کار بالا میرود و با این تعداد کارشناس تولید محتوا، تقریبا میتوان از کیفیت کار نیز مطمئن شد.
اما باز هم برای اینکه بتوانید از کیفیت محتواسازی یا همان تولید محتوا در زمینه مورد نظر خود مطمئن شوید، میتوانید نمونه کارهای مختلف را در این وبسایت مشاهده کنید. همچنین این نمونه کارها به صورت تصادفی از نویسندگان مختلف انتخاب شده است تا جای هیچگونه شک وتردیدی باقی نماند. با این حال باز هم ممکن است شما به کیفیت کار نتوانید اعتماد کنید. در این صورت میتوانید درخواست محتوای هدیه بدهید و از کیفیت کار مطمئن شوید. برای این کار فقط باید در سایت به صورت کاملا رایگان ثبت نام کنید و درخواست خود را ثبت کنید. در صورتی که از کیفیت کار مطمئن شدید، میتوانید درخواست خود را ثبت کنید و ثبت سفارش نهایی یا قطعی خود را انجام دهید.
همچنین در صورتی که قصد دارید قیمت تولید محتوای دیجیتال را بدانید، هم میتوانید از مشاور شرکت، درخواست محاسبه قیمت بدهید و مشاور نیز در عرض کمتر از 5 دقیقه بهش ما قیمت نهایی را اعلام کند. همچنین در خود وبسایت نیز جدولی وجود دارد که نحوه محاسبه قیمت محتوا را به شما نشان میدهد. هزینه محتوای متنی بر اساس تعداد کلمات محاسبه میشود. هزینه محتوا صوتی و تصویری نیز بر اساس اصول دیگری محاسبه خواهد شد.