پلتفرمهای وبلاگ نویسی، چیزهای جدیدی نیستند. اما مبحث داغی، به تازگی در شبکههای اجتماعی، باب شدهاست به نام: میکروبلاگینگ. اسمی که در گذشته، برای وبلاگهای تامبلر(tumblr.com)، مورد استفاده قرار میگرفت و در اصطلاح، به معنای شیوهی تولید محتوای کوچک و معمولی، برای آپدیتهای روزانه است.
اکثر مواقع، کاربران از وبلاگ نویسی، یا میکروبلاگ؛ که نوعی وبلاگ نویسی کوچک است، استفاده میکنند. اما امروزه، اکثر وبلاگنویسها، برای تولید محتوا، به تلفیقی از این دو روش، روی میآورند تا بیشترین واکنش را از مخاطبین هدف خود، دریافت کنند.
میکروبلاگینگ چیست؟
میکروبلاگینگ، به سایتهای شبکههای اجتماعی کارآمدی، مانند اینستاگرام، (instagram.com)گفته میشود؛ که میتوان در آن، آپدیتهای سریع انجام داد و محتواهای مهم را با مخاطبین خود، در میان گذاشت. این روش، شباهت بسیاری به مقالههای کوچکی، که برای وبلاگ خود مینویسید، دارد.
چرا اینستاگرام؟
چون این پلتفرم، سفرهی آمادهایست، که به جای اینکه زمان زیادی را، برای خواندن یک وبلاگ کامل، سپری کنیم؛ به راحتی میتوان متنهای کوتاه در آن منتشر کرد؛ ضمن اینکه مردم، این روزها علاقهی زیادی به یادگیری اطلاعات جدید، دارند. این امر، اینستاگرام را تبدیل به پلتفرمی بینقص، در زمینهی تولید محتوای میکروبلاگ، و به اشتراک گذاری آن، کرده است. علاوه بر این، میکروبلاگ به شما اجازه میدهد که همزمان، تمرکز خود را روی موضوعات مختلفی، معطوف کنید. که در حالت عادی و در پستهای معمولی وبلاگ، این قابلیت وجود ندارد.
مطالعه مقاله راهنمایی جادویی میکروبلاگینگ، برای بیزینسهای جمع و جور شما! را به شما پیشنهاد می کنیم.
به عنوان مثال، اگر وبلاگ شما، مخصوص نکات وبلاگ نویسی، تبلیغ برند یا ترندهای خلاقانهی تجاری و… است؛ هنوز هم میتوانید از اینستاگرام، برای آپدیت روزانهی پستهای خود، ارسال پستهای خندهدار و… استفاده کنید. چرا که چنین مواردی، ارزش جداگانهای دارند.
به رویداد بعدی ما هم سری بزنید!
چطور میکروبلاگینگ را در اینستاگرام خود، آغاز کنم؟
• به اشتراک گذاریِ نکات آموزشی و کوتاه:
هر بار که پست جدیدی برای وبلاگ خود مینویسید؛ بخش کوچکی از اطلاعات یا نکاتی که در وبلاگ خود ذکر کردید، در اینستاگرام خود هم، به اشتراک بگذارید. تصاویر گرافیکی، بهترین همراهان این نکات خواهند بود.
• دلیل و انگیزه:
درست مانند تمام چیزهای دیگری که در وبلاگ شما، پست میشود؛ باید ابتدا مطمئن شوید که پست شما، هدف خاصی دارد و برای خواننده و فالوورهای شما، موثر واقع خواهد شد. هرگز سرسری و تنها برای اینکه چیزی پست کرده باشید؛ و یا بدتر از همه! تنها بخاطر اینکه یک چیز، ترند شده است؛ آن را پست نکنید. چنین پستهایی اکثرا بیمحتوا و نامعتبرند؛ و به احتمال زیاد، فالوورهای شما، از آن استقبال نخواهند کرد.
• به مردم چیزی یاد بدهید:
به تخصص خود تکیه کنید؛ میخواهد تخصص شما دستور تهیهی یک غذای خاص باشد؛ یا ساختن یک نیمکت یا نحوهی ترکیب یک نوشیدنی! استفاده از رسانههای بصری، برای تولید محتوا، عالیست و افزودن هشتگهای مناسب، تضمین کنندهی دیده شدن پست شما، توسط بینندههای زیادی خواهد بود.
مردم را به سوی خود بکشانید!
اگر چیزی درست کردهاید؛ یا محتوای آموزشی خاصی را در وبلاگ خود، آپدیت نمودهاید؛ بلافاصله میتوانید آن را در اینستاگرام پست کرده، و بگویید که چقدر از نتیجهی کارتان، راضی هستید. محصولات دست ساز خودتان، معمولا راهی خارقالعاده برای نشان دادن اینست که چقدر در برند خود، تخصص دارید و درگیر آن هستید.
با مخاطبان خود، در تماس باشید!
یکی از بهترین روشهای ارتباط گرفتن با خوانندههای شما، این است که در شبکهی اجتماعی خود، یک مکالمه را آغاز کنید. در اینستاگرامتان، یک سوال از فالوور هایتان بپرسید؛ چیزیکه آنها را به فکر کردن یا پاسخ دادن، وادار میکند. و حتما به پاسخهایشان، جواب دهید.
مخاطبین گرامی در نظر داشته باشید شرکت رایا مارکتینگ با بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا و همچنین تولید محتوا سئو شده میتواند شما را در این امر یاری کند.
چرا با وجود اینکه پلتفرمهای وبلاگ نویسی، از قبل وجود داشتند؛ میکروبلاگینگ اینقدر شهرت یافت؟
میکروبلاگینگ، روش تولید محتوا و انتشار آنلاین آن است، که در انواع خاصی از سایتهای وبلاگنویسی، شهرت دارد.
1- میکروبلاگینگ، با وبلاگنویسی قدیمی فرق دارد؛ محتوای این پستها، عموما چه هنگام استفاده از فایلهای معمولی و چه هنگام استفاده از فایلهای فشرده، کوتاه است.
2- میکروبلاگها، به کاربران اجازه میدهند که مقادیر کوتاهی از محتوای خود را، تحت عنوان جملات کوتاه، عکسهای تکی یا حتی لینکهای ویدیویی، به اشتراک بگذارند. به احتمال زیاد، این را میتوان دلیل شهرت میکروبلاگ دانست.
3- این متون کوچک، گاهی میکرو پست نامیده میشوند.
4- درست مانند وبلاگهای قدیمی، میکروبلاگر ها دربارهی موضوعات گوناگونی، تولید محتوا میکنند. از مسائل سادهای، مانند “کاریکه الان دارم انجام میدهم” گرفته؛ تا موضوعات بلند مقالهای، مانند “ماشینهای اسپرت”.
5- میکروبلاگهای تبلیغاتی هم وجود دارند؛ که وبسایتها، خدمات و محصولات خاصی را تبلیغ مینمایند. و یا حتی کار تبلیغ همکاری، میان چندین نهاد را بر عهده دارند.
6- برای تازه کاران، پلتفرمهای معمولی وبلاگ نویسی، با کلی دردسر و تقاضا، همراه هستند. به همین دلیل، جذب نمودن مخاطبان به کانال وبلاگنویسی شما، همواره دشوار خواهد بود. منتهی در پلتفرمهای وبلاگ نویسی، شما بهترین ابزار را برای ارتباط گرفتن با مخاطبین خود دارید. به همین دلیل، تنها چیزی که به آن نیاز دارید؛ آغاز تولید محتوا و شکل دادن به آن، است.