وقتی می خواهید سایت خود را برای موتورهای جستجو از نظر سئو بهینه کنید استفاده از میانبرها وسوسه انگیز است. ممکن است بخواهید تاکتیک هایی را امتحان کنید که روند پیشرفت را تسریع کرده و به شما کمک می کند تا سریعتر رتبه بالاتری در گوگل به دست آورید. اما میانبرها و روش های نامناسب مانند استفاده از keyword stuffing یا کلمه کلیدی تکراری به شما کمکی نخواهد کرد و حتی ممکن است به کیفیت سایت شما آسیب نیز بزند. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم در مورد ترفند گول زننده ی keyword stuffing یا کلمه کلیدی تکراری اطلاعاتی به شما بدهیم تا با دوری از آن از آسیب های احتمالی به سایت خود جلوگیری کنید.
keyword stuffing یا کلمه کلیدی تکراری به چه معناست؟
در چند سال گذشته برخی افراد برای بهبود سئو و امید به بیشتر دیده شدن در موتورهای جستجو صفحه سایت خود را از یک کلمه کلیدی تکراری پر می کردند و در واقع چگالی کلمات کلیدی در یک صفحه باعث گمراه شدن گوگل می شد و سایت را با ارزشی بالاتر از آن چیزی که بود ارزیابی می کرد. این روش سالهاست که بی فایده شناخته شده اما همچنان کسانی هستند که تصور می کنند می توان از این طریق گوگل را فریب داد.
انواع keyword stuffing یا کلمه کلیدی تکراری:
- تکرار بی مورد کلمات یا عبارات
- افزودن کلماتی که با متن ارتباط ندارند
- درج اشکال مختلف یک کلمه کلیدی
- استفاده از کلمات کلیدی که مربوط به موضوع صفحه نیستند
به عنوان مثال فرض کنید صفحه ای سعی دارد با کلمه کلیدی “بهترین کیف لپ تاپ” رتبه بندی شود و ممکن است به اشتباه از نسخه ی زیر که دچار مشکل کلمه کلیدی تکراری است در سایت خود استفاده کند:
“اگر به دنبال بهترین کیف لپ تاپ هستید دیگر جستجو نکنید. ما بهترین کیف لپ تاپ را ارائه می دهیم که می توانید در محیط های مختلف از آن استفاده کنید. این کیف لپ تاپ بهترین کیف لپ تاپ برای مسافرت یا مدرسه است. ”
در این پاراگراف کلمه کلیدی بیش از مقدار پیشنهادی برای مطابقت با بهترین روش های سئو استفاده شده است و این متن دچار مشکل keyword stuffing یا کلمه کلیدی تکراری است.
تراکم کلمه کلیدی مناسب در سئو
تراکم کلمه کلیدی در سئو سایت به معنی تعداد دفعات استفاده از یک کلمه کلیدی در متن است که با فرمول زیر قابل اندازه گیری است.
تراکم کلمه کلیدی = (تعداد کل کلمات در متن) / (تعداد کلمه کلیدی)
اگرچه عدد دقیقی برای تراکم مناسب کلمات کلیدی وجود ندارد اما بهترین روش این است که به تراکم ۲٪ پایبند باشید تا دچار مشکل کلمه کلیدی تکراری نشوید.
چرا keyword stuffing یا کلمه کلیدی تکراری برای سئو سایت بد است؟
بعد از خواندن مثال بالا می توانید یکی از مهمترین دلایل اشتباه بودن این تاکتیک را ببینید. این کار یک تجربه افتضاح برای کاربران ایجاد می کند. محتوای سایت باید با هدف آموزش یا ارائه خدمت و تعامل با خوانندگان منتشر شود اما وقتی شما صفحات خود را با کلمات کلیدی تکراری پر کنید دیگر قادر به تحقق بخشیدن به این هدف نیستید. در واقع در چنین حالتی نوشتن برای خوانندگان را متوقف می شود و مخاطب شما در متن صرفا موتورهای جستجو هستند. این کار یک تجربه ضعیف برای مخاطبان شما ایجاد می کند و در نتیجه ی آن کاربران از صفحه شما دور می شوند، نرخ پرش سایت شما را افزایش می یابد و مشتریان بالقوه خود را از دست می دهید.
شاید فکر کنید استفاده از کلمه کلیدی تکراری باعث می شود موتورهای جستجو کاربران بیشتری را به سایت شما راهنمایی کنند اما در واقع این تصویر کاملا غلط است. keyword stuffing یا کلمه کلیدی تکراری باعث می شود گوگل و سایر موتورهای جستجو صفحات سایت شما را غیرواقعی و فاقد ارزش شناسایی کنند. به عبارت دیگر اگر صفحه خود را با کلمات کلیدی بی مورد پر کنید شانس شما برای ارتقا رتبه بندی کمتر می شود و ممکن است در صورت استمرار این کار سایت شما از لیست نتایج جستجو حذف شود.
نحوه استفاده از کلمات کلیدی به روش صحیح
برای کمک به رتبه بندی یک صفحه وب برای یک کلمه کلیدی خاص به جای استفاده از روش کلمه کلیدی تکراری بهتر است روی بهینه سازی کلمات کلیدی خود تمرکز کنید. هدفمند رفتار کنید و همانطور که در دستورالعمل های کیفیت گوگل توضیح داده شده است “بر ایجاد محتوای مفید و غنی از اطلاعات که در آن از کلمات کلیدی به طور مناسب و بهینه استفاده شده است تمرکز کنید.”
-
برای هر صفحه یک کلمه کلیدی اصلی در نظر بگیرید
برای پرهیز از keyword stuffing یا کلمه کلیدی تکراری ابتدا یک کلمه کلیدی هدف انتخاب کنید. عبارت اصلی باید مربوط به موضوع باشد. این اصطلاح همچنین باید یک کلمه کلیدی محبوب و کم رقابت برای بهبود شانس شما در رتبه بندی صفحات جستجو برای این اصطلاح باشد. هر صفحه در سایت شما که می خواهید در جستجو رتبه بندی گوگل حضور داشته باشید باید یک کلمه کلیدی منحصر به فرد و هدف خاص خود را داشته باشد.
-
بیش از ۳۰۰ کلمه بنویسید
برای تشویق موتورهای جستجو جهت رتبه بندی یک صفحه برای یک کلمه کلیدی هدف نیاز است که محتوای شما بیش از ۳۰۰ کلمه داشته باشد. موتورهای جستجو قصد دارند مرتبط ترین و مفیدترین اطلاعات موجود را در اختیار کاربران قرار دهند و برای بسیاری از اصطلاحات محتوای شما را اگر دقیق و کاربردی باشد به کاربران خود پیشنهاد می کنند.
-
به تراکم کلمات کلیدی در متن دقت کنید
هنگام نوشتن از کلمه کلیدی هدف خود در کل مطالب استفاده کنید. بیش از حد از آن استفاده نکنید و فقط در جایی از آن استفاده کنید که طبیعی و مرتبط با متن شما باشد. بهتر است تراکم کلمه کلیدی خود را زیر ۲٪ نگه دارید.
-
از کلمات کلیدی ثانویه و مترادف ها استفاده کنید
روش دیگری برای اینکه به موتورهای جستجو بگویید صفحه شما با کلمه کلیدی اصلی آن مرتبط است استفاده از کلمات کلیدی ثانویه در صفحه است. در واقع برای جلوگیری از مشکل کلمه کلیدی تکراری می توانید از واژگان مختلف و مترادف ها استفاده کنید زیرا هر کاربر با زبان و ادبیات خود در گوگل اقدام به جستجو می کند و ممکن است کلمه کلیدی اصلی شما کلمه مورد نظر او نباشد.