در این مقاله قصد بررسی همه چیز درباره پیشنهاد تولید محتوا را داریم. بدین منظور باید بدانیم تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه به مبحث پیشنهاد تولید محتوا ورود خواهیم کرد و با هم بررسی خواهیم کرد چه پیشنهاداتی باعث بهتر شدن کیفیت تولید محتوا خواهد شد. پس با ما باشید.
اگر بخواهیم به مبحث تولید محتوا ورود پیدا کنیم. ابتدا باید بدانیم تولید محتوا چیست؟ و یا اینکه اساسا به چه کاری تولید محتوا گفته میشود؟ تولید محتوا، فرآیندی است که در طی آن یک کارشناس تولید محتوا به گردآوری، تدوین و تالیف اطلاعات در یک زمینه خاص میپردازد. در واقع یک کارشناس تولید محتوا و یا یک محتوا نویس باید از موضوعی که قصد محتوانویسی برای آن را دارد، باخبر باشد. در غیر این صورت حکم تیراندازی خواهد داشت که نمیداند باید به کجا شلیک کند! حتی باز هم اگر تیرانداز قصه ما بهترین اسلحه را در اختیار داشته باشد و در تیراندازی هم بسیار ماهر باشد و دارای سالها تجربه در این زمینه باشد اما اگر نداند که باید کجا را هدف بگیرد،
قطعا موفق نخواهد شد! شاید اساسا شما با خودتان بگویید اصلا تیراندازی بدون مشخص کردن هدف امکان پذیر نیست. به عبارتی دیگر غیر ممکن است! کار یک کارشناس تولید محتوا نیز همین است. بدون انتخاب موضوع مشخص برای یک محتوا نویس نباید توقع معجزه از وی داشته باشید! شاید با این اوصاف، برخی از شما به یاد انشاء نوشتن در مدرسه افتاده باشید. بله، تولید محتوا از جهاتی با انشاء نوشتن دارای وجوه اشتراکی است اما همه ماجرا این نیست! در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.
پیشنهاد تولید محتوا از کجا نشات میگیرد؟
اگر بخواهیم بدانیم پیشنهاد تولید محتوا از کجا شروع میشود و یا از کجا نشات میگیرد؟ باید به سراغ پیش شرطهای لازم برای تولید محتوا برویم. در قسمت قبل گفتیم تولید محتوا از جهاتی شبیه به انشاء نوشتن است. بله در هر دو مورد، باید یک موضوع مشخص به عنوان هدفی که قصد نوشتن در مورد آن را دارید، مشخص شده باشد. در هر دو مورد شما باید با منابع مختلف اطلاعاتی که در اختیار دارید به نوشتن مشغول شوید اما شاید مهمترین تفاوت تولید محتوا و انشاء نویسی در هدفی باشد که پشت این دو نهفته باشد. در تولید محتوا اهداف مختلفی که مهمترین آنها در راستای اهداف بازاریابی و افزایش فروش و سود است به همراه اهداف آموزشی و فرهنگی در نظر گرفته میشود. این در حالی است که معمولا هدف خاصی برای نوشتن انشاء در نظر گرفته میشود.
البته این احتمال وجود دارد که پس از نوشتن انشاء، معلم قصد این را داشته باشد که دانش آموزان را متوجه طلب و هدف خاصی کند اما در هر صورت چنین هدفی را قبل از نوشتن انشاء به دانش آموزان نخواهد گفت. این مطلب نیز یکی از تفاوتهای مهم و البته اساسی تولید محتوا و انشاء نویسی است. در تولید محتوا علاوه بر انتخاب موضوع باید هدفی که از تولید محتوا برای یک موضوع خاص در نظر گرفته میشود ، نیز قبل از محتوا نویسی مشخص شود تا کارشناس تولید محتوا دقیقا بداند از چه راهی وارد شود و یا اینکه از چه راههایی بر روی مخاطب خود تاثیر بگذارد؟ مطلب دیگر نوع طبقه بندی و جمع آوری و یا اصطلاحا کلاسه بندی کردن اطلاعات است که در این دو مورد نیز به طور کلی با هم تفاوت دارد. هنگامی که از دانش آموزان خواسته شود در مورد موضوعی انشاء بنویسند، هر کدام از دانش آموزان برای جمع آوری اطلاعات از روش خاص خود بهره میبرند.
یکی از آنها به سراغ مادر میرود، دیگری به سراغ سوال پرسیدن از پدر، آن یکی دیگری به سراغ خواندن کتاب در کتابخانه مدرسه برود تا انشاء بهتری آماده کند اما در تولید محتوا، اطلاعات باید از یک یا چند منبع موثق و درست گرفته شود، تحلیل شود، تدوین شود و بسته به هدف تالیف شود. گذشته از آن در تولید محتوا، حتما باید طیف مخاطبی که قصد تولید محتوا برای وی را دارید، مشخص شود. در مورد انشاء نویسی معمولا کسی به مخاطب توجه خاصی نمیگند از آن گذشته اگر هم به نوع مخاطبان توجه کند به تعدادی از همسن و سالان خود خواهد رسید که درک خیلی متفاوتی از جهان بینی نسبت به یکدیگر ندارند! البته در هر موردی استثنائاتی نیز وجود دارد. اما در تولید محتوا، طیف مخاطبان میتواند بسیار متفاوت و البته وسیع باشد. با مطالعه این قسمت، شما با تمامی پیش شرطهای لازم برای تولید محتوا آشنا شدید.
بهتر است بخوانید : محتوا نویس کیست؟
پیشنهاد تولید محتوا در چه زمینههایی میتواند باشد؟
پیشنهاد تولید محتوا در هر زمینهای میتواند باشد. در واقع هر جایی که قصد تولید محتوا در آن قسمت را داریم، در همان قسمت نیز میتوان پیشنهاد تولید محتوا داد. تولید محتوا به روشهای مختلفی صورت میگیرد که عبارت است از:
- تولید محتوا متنی
- تولید محتوا صوتی
- تولید محتوا تصویری
همانطور که متوجه شدید تولید محتوا به سه روش مختلف انجام میشود. شاید برخی از شما تا این لحظه فکر میکردید، تولید محتوا تنها به مقالاتی محدود میشود که در حوزههای مختلف خواندهاید اما با دیدن این تقسیم بندی حتما نظرتان تغییر کرد. بله، درست است. حتی پستهای مختلف اینستاگرامی که شما در حال خواندن آنها در حوزههای مختلف هستید، تولید محتوا به شمار میآیند. برای مثال یکی از مباحثی که این روزها بسیار داغ است و اصلا هم قصد قدیمی شدن را ندارد، بیماری منحوس کروناست! اگر به تازگی پستی در زمینه این بیماری و یا واکسن آن خواندید، باید بدانید شما یک محتوا با هدف آموزشی در زمینه واکسن بیماری کرونا که توسط یک کارشناس تولید محتوا و یا یک محتوا نویس تدوین، تالیف و طراحی شده است را خواندهاید. برای این کار به یک محتوا نویس گفته شده است با استفاده از جدیدترین اخبار در زمینه واکسن بیماری کرونا یک محتوای اینستاگرامی با هدف آموزش و اطلاع رسانی تهیه کنید. همانطور که میبینید هم موضوع و هم هدف برای محتوا نویس در این پروژه هر چند که خیلی کوتاه و کم حجم باشد، روشن است. اینکه مخاطبان این پست اینستاگرامی چه کسانی هستند نیز با کسب کمی اطلاعات از زمینه فعالیت صفحهای که چنین محتوایی را درخواست کرده است، مشخص خواهد شد. برای مثال، اگر صفحه مورد نظر یک صفحه علمی باشد و به انتشار مطالب علمی و دانشگاهی مشغول باشد، میتوان از جزئیات بیشتری در محتوای درخواستی استفاده کرد اما اگر صفحه مورد نظر، صفحهای در زمینه مسائل روزمره باشد، میتوان به ذکر کلیات بسنده کرد. اما تولید محتوا در چه جاهایی کاربرد دارد؟ به گزینههای زیر نگاهی بیندازید:
- انواع شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، فیس بوک و …
- انواع وبسلیتهای تبلیغاتی مانند دیجی کالا
- مقالات آموزشی
- مقالات فرهنگی
در بسیاری از زمینهها میتوان از تولید محتوا استفاده کرد. حتی زمانی که شما در حال خواندن پست آشپزی در اینستاگرام هستید، در واقع در حال مطالعه یک تولید محتوا در زمینه آشپزی هستید اما علت اینکه یک پست بیشتر به دل کاربران و یا مخاطبان مینشیند اما یک پست دیگر فاقد چنین حالتی است، واقعا چیست؟ علت این مسئله را در قسمت بعد با هم برسی خواهیم کرد.
شرط اصلی تولید محتوا چیست؟
شرط اصلی تولید محتوا، مهارت فردی است که به تولید محتوا فعالیت دارد. برای این کار، محتوا نویس باید به اصول سئو نگارش داشته باشد. اصول سئو یا بهینه سازی مطالب حول کلمه کلیدی اصلی میگردد و قوانینی دارد که باید با توجه به آنها متن را نگارش کرد. برای مثال با توجه به چگالی متنی که در حال نگارش آن هستید، میتوانید به تعداد مشخصی از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید زیرا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، مخاطب را آزار میدهد و باعث ایجاد تکرار و حشو میشود. همچنین اگر از کلمه کلیدی اصلی به میزان مجاز استفاده نشود، مخاطب با خواندن مقاله یا محتوای شما متوجه موضوع نخواهد شد و درک نخواهد کرد که هدف اصلی شما از تولید محتوا چیست؟ اما رعایت اصول و قوانین سئو به چه دردی میخورد؟ اگر در تولید محتوا، قوانین سئو را رعایت کنید و مطالب خود را بهینه سازی کنید، هنگامی که مخاطب در موتورهای جستجوی مختلف که مهمترین آنها، گوگل است به جستجوی درباره کلمه کلیدی اصلی بپردازد، لینکهایی که حاوی کلمه کلیدی مورد نظر باشند و به درستی بهینه سازی شده باشند، در رتبه اول تا سوم گوگل نمایان خواهند شد. همچنین کلمه سئو یا SEO مخفف عبارت بهینه سازی موتورهای جستجو است.
چند پیشنهاد تولید محتوا
در انتهای این مقاله به چند پیشنهاد تولید محتوا در زمینههای مختلف به شما خواهیم داد:
استفاده از طرحهای گرافیکی رنگارنگ در تولید محتوای تصویری
استفاده از پادکستهای صوتی متنوع در تولید محتوای صوتی
استفاده از کلیپهای متنوع در تولید محتوای ویدئویی
استفاده از بنرهای متحرک یا گیف در تولید محتوای تصویری
برای تولید محتوای جذاب و کاربر پسند باید از افراد کاربلد و حرفهای در این زمینه استفاده کنید. برای این کار بهترین گزینه استفاده از شرکتهای مختلف است که در زمینه تولید محتوا، طراحی سایت، رپورتاژ آگهی فعال هستند. معمولا بیشتر این شرکتها مانند رایا مارکتینگ از تعداد زیادی کارشناس تولید محتوا برای تولید محتوا متنی، تصویری، صوتی و … بهره میبرند و درخواست شما را با کیفیت بالا و در کمترین زمان ارائه میدهند.