نوشتن داستان موفقیت پرفروش
برای نوشتن داستان موفقیت مشتری باید نکتهای را بدانید و آن اینکه فقط در دنیای ایدهآل چنان است ک مشتریان بالقوه کار شما را میبینند و برای حل مشکلات اساسی خود به سراغ محصول تولیدی و یا خدمتی میآیند که شما ارائه میکنید. اما واقعیت این است که چنین اتفاقی به راحتی نمیافتد. معمولا چند سالی طول میکشد تا مشتریان شما را بشناسند و به سراغ شما بیایند، اما تا قبل از آن راه حلهای گوناگونی را امتحان میکنند و البته برای دست یافتن به راه حل مورد نظر محتواهای زیادی را میخوانند. اگر بدانید قرار است چه اتفاقی بیفتد به خوبی میدانید بر روی چه چیزی تمرکز کنید.
در واقع اگر شما به صورت منظم در حال تولید محتوا باشید، ممکن است در جذب مشتری موفق عمل کنید، اما بهترین راه این است که نشان دهید شما مشکلات اساسی را میشناسید و راه حل آن را میدانید. در این مقاله ما راهنمایی برای نحوه نوشتن داستان موفقیت پرفروش آماده کردهایم. در این راهنما شما یاد میگیرید که:
• چگونه بهترین مشتریان خود را برای نوشتن داستان موفقیت خود گلچین کنید تا داستانهای شما بیشترین تاثیر ممکن را داشته باشد.
• چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و سوالات دقیق از آنها بپرسید.
• بهترین شیوهها برای نوشتن، انتشار و حتی استفاده دوباره از داستانهای موفقیت کدامها هستند.
بعد از اینکه این راهنما را خواندید نوشتن داستان موفقیت با کمک این نسخه برایتان راحتتر خواهد شد.
داستان موفقیت مشتری چیست؟
داستان موفقیت مشتری در واقع چیزی نیست جز تصویری زنده و پویا از مزایای کار کردن با شرکت یا سازمان شما. اما همین تصویر میتواند باعث افزایش سطح کار با محصول یا خدمات شما شود، زیرا آن را در متن واقعی زندگی قرار داده و نشان دهد که مشتری شما توانسته است با کمک شما به صورت ملموسی مسئله مورد نظر خود را حل کند.
ممکن است با همان دیدی به داستان موفقیت مشتری نگاه کنید که به توصیفات خود از محصول/ خدماتتان فکر میکنید. اما یادتان باشد که آن توصیفات فقط تلنگرکوچکی به مشتریان احتمالی میزنند، ولی حتما اعتماد آنها را جلب نمیکنند، در حالی که داستان موفقیت مشتری محتوای بزرگتری است که میتواند این حس را به مشتری بالقوه القا کند که با مشتری فعلی شما همسفر شده است. با نوشتن داستان موفقیت، مشتری بالقوه شما در مورد چالشهایی که با آنها روبروست، راهحلهایی که در پیش دارد و نتایجی که به دست خواهد آورد با مشتری فعلی شما همذات پنداری میکند.
دلایل نوشتن داستان موفقیت مشتری چیست؟
تردید دارید که نوشتن داستان موفقیت به اندازه کافی برای شما مناسب باشد؟ مطمئن باشید که مناسب هست. در ادامه ما برخی از دلایل مهم برای تولید محتوا به صورت داستان موفقیت مشتری را بیان میکنیم تا شما هم بیشتر با آنها آشنا شوید.
داستان موفقیت مشتری فعلی شما به مشتری بالقوهتان کمک میکند تا بتواند راه حل و نحوه رسیدن به آن را در ذهن خود تجسم کند.
بیان ویژگیهای مثبت محصول / خدمات شما خوب است، ولی نوشتن داستان موفقیت مزایای استفاده از آن ویژگیها را بیان میکند و این بسیار بهتر است.
داستان موفقیت بهترین روش برای نشان دادن راه رسیدن به راه حل موردنظر به مشتری بالقوه است.
مشتری بالقوه شما شروع به خواندن داستان موفقیت مشتری شما میکند، چون در حال ارزیابی گزینههای پیش روی خود برای حل مشکل خویش است. یک داستان موفقیت قوی به او کمک میکند تا خود را به جای مشتری شما در حال گذراندن پروسه حل مشکل خود ببیند.
تیم فروش و بازاریابی خود را تقویت کنید
هرچقدر داستانهای موفقیت بیشتری تولید کنید، تیم فروش و تیم بازاریابی شما ابزارهای قدرتمندتری برای پیش رفتن در دست خواهند داشت. چون بعد از هر داستان موفقیتی میتوانید برای نوشتن داستان موفقیت مشتریانی که تازه جذب کردهاید برنامهریزی کنید.
مثلا تیم بازاریابی سایت CoSchedule، چه یک تیم داخلی باشد و چه یک آژانس بزرگ بازاریابی، میتواند از داستانهای مشتریان موفق که منعکسکننده موفقیت سایت هستند، استفاده کند، چون جذب مشتریان بالقوه با استفاده از این داستانها کار راحتی است.
این کار به مرور زمان حتی راحتتر هم میشود، چون داستانهای موفقیت مشتری تبدیل به موارد زیر میشوند:
• منابع همیشه موفقی که ترافیک مربوط به خود را از هر موتور جستجویی به خود جذب میکنند.
• محتواهایی که میتوان آنها را با قالبهای مختلف و در پلتفرمهای گوناگون دوباره استفاده کرد.
• نوعی سرمایهگذاری برای مشتری بالقوه شما که بتواند سهامداران را به میدان بیاورد.
داستان های مشتری شما تبدیل به داستان شرکت شما میشوند
اغلب شرکتها به شدت تلاش میکنند بیانیهای خاص و هوشمندانه درباره اهداف خود تهیه کرده، در اختیار مشتریان بگذرند. اما بیشتر این بیانیهها مبهم و عمومی هستند و اصلا خاص نمیباشند.
اریکا کسوین، نویسنده و مشاور در مقاله خود «مروری بر کسب و کار هاروارد» در این مورد راه حلی را به اشتراک گذاشته است: برجسته کردن داستانهای خاص مشتریان. دلایل وی چنین هستند:
«داستانها رایگان بوده و همیشه در دسترس هستند. در واقع چنان در ذات و ژنتیک ما نفوذ کردهاند که ما به صورت ناخودآگاه از طریق آنها احساس خوبی پیدا میکنیم؛ مخصوصا اگر واقعیت باشند. در واقع وقتی شرکتی داستان واقعی را به ما ارائه میکند باعث گسترش فرهنگ توجه میشود. مدیران و افراد پیشرو از این داستانهای واقعی چیزهای زیادی یاد میگیرند و چشم گوش خود را نسبت به آنچه مهم است، یعنی تجربیات واقعی افراد واقعی باز نگاه میدارند».
کسویل با به اشتراک گذاشتن نمونههایی از داستان موفقیت شرکتهایی مانند Lyft و JetBlue که داستان موفقیت مشتری را تبدیل به هسته اصلی ارتباطات خود کردهاند، مینویسد:
«همه چیز با توجه به داستانهایی که در سازمان و شرکت شما اتفاق میافتند، شروع میشود. این توجه به انتشار بهترین داستانها کمک میکند. مردم حرفهای زیادی برای گفتن دارند و اگر ما باهوش باشیم، خیلی زود شروع به گوش دادن میکنیم».
مقاله بیش از 100 ایده تولید محتوا
و استراتژی تولید محتوا را نیز بخوانید.
برای نوشتن داستان موفقیت، مشتریان ایدهآل خود را پیدا کنید
اگر این سوال برایتان به وجود آمده است که برای نوشتن داستان موفقیت مشتری چگونه بهترین مشتریان را پیدا کنیم، ما دو استراتژی را به شما معرفی میکنیم تا از آنها استفاده کنید.
شاخصهای مشتری راضی را دنبال کنید
همیشه به یاد داشته باشید که مشتریان راضی همگی ویژگیهای مشترکی دارند، مثلا:
• مدت زمانی طولانی مشتری شما بودهاند
• بیشتر از سایر مشتریان برای کار کردن با شما هزینه میکنند
• مرتب از شما خرید میکنند
• دیگران را به شما ارجاع میدهند
• پشتیبانی از آنها با کمک سرویس خدمات مشتری کار راحتی است
اگر مشتریانی دارید که بیشتر یک مورد از ویژگیهای فوق را دارند، دست به کار شوید. مشورت با تیم پشتیبانی و تیم فروش شما را برای نوشتن داستان موفقیت مشتری هدایت میکند.
به دنبال کاربران برتر باشید
برای استراتژی دوم، به دنبال مشتریانی بگردید که به صورت مرتب و منظم از محصول شما استفاده میکنند. به احتمال زیاد آنها تنها کسانی هستند که از میان همه مشتریانتان نتایج قابل اندازهگیری را مدام بررسی میکنند. اگر یک شرکت نرم افزاری هستید، برای یافتن این مشتریان کافی است نحوه استفاده ایشان از محصول خود را تجزیه و تحلیل کنید. اما اگر هرنوع کالا یا خدمت دیگری ارائه میکنید باید به سراغ گزارشهای الکترونیکی، یادداشتها، گفتگوهای متنی، ایمیل، سیستم مدیریت پروژه و غیره بروید.
به محض یافتن این مشتریان متوجه خواهید شد که ایشان با کمک محصول یا خدمات شما به نتایج فوقالعادهای دست پیدا کردهاند. این مشتریان احتمالا قبل و بعد از استفاده از راه حل شما، وضعیت و دادههای قابل اندازهگیری را ثبت و ضبط کردهاند و اکنون بهترین مواد را برای تهیه داستان موفقیت مشتری برای شما به صورت آماده دارند.
چگونه با مشتری در مورد داستان موفقیت به توافق برسیم
در این مرحله لیستی از مشتریان خود را دارید که میتوانید برای آنها داستان موفقیت مشتری آماده کنید. قدم بعدی این است که با آنها ارتباط برقرار کنید. اگر میخواهید نحوه ارتباط برقرار کردن شما باعث ایجاد عصبانیت و مزاحمت برای مشتری نشود، به دو نکته توجه داشته باشید:
• پیش از گفتن هر چیزی تایید کنید که این مشتریان موفق هستند، هیچ چیزی آنها را خوشحالتر از گفتن این جمله نمیکند.
• به آنها بگویید که انتشار داستان موفقیت ایشان مشتریان بیشتری خواهند داشت و این یک موقعیت بُرد – بُرد است.
اگر میخواهید نحوه ارتباط با مشتریتان در عین سادگی، بسیار موثر باشد، از قالبی که ما برای شما آماده کردهایم برای ایمیل زدن استفاده کنید. فقط کافی است محتوای آن را با اطلاعات مناسب پر کرده و به صورت ایمیل برای ایشان ارسال کنید. قبل از مشاهده این قالب، یادتان باشد که هرچقد ویژگیهای شما خاصتر و به کار ایشان مرتبطتر باشد، بهتر است:
عنوان ایمیل: [نام مشتری]، ما قصد داریم که داستان موفقیت شما را به عنوان داستان موفقیت مشتری [نام شرکت شما] منتشر کنیم
سلام [نام مشتری]،
اول از همه از شما بخاطر کسب و کارتان متشکریم! ما خوشحالیم که همراه با شما برای [حل یک چالش خاص] کار میکنیم و مشتاقانه منتظریم ببینیم آینده چه چیزی برای ما به ارمغان میآورد.
در حال حاضر ما در حال تهیه کتابچهای از داستانهای موفقیت مشتری هایمان هستیم و شما و تیمتان اولین مشتری بودید که به یادشان افتادیم. در واقع ما متوجه هستیم که شما [به میزان زیاد/ مکرر/ به صورت عمیق] از [نام محصول/خدمت] استفاده میکنیم. از این رو دوست داریم بیشتر در مورد دستاوردهای شما بدانیم. آیا به همکاری با ما در این زمینه راضی هستید؟
روند کار ساده است. ما یک [مکالمه تلفنی/ ویدیویی به مدت X دقیقه] برقرار میکنیم و درباره چالشها، تجربیات و نتایجی که با استفاده از [نام محصول/خدمت] به دست آوردهاید، [تعداد] سوال میپرسیم. موافق هستید؟
با تشکر دوباره، مشتاقانه منتظر پاسخ شما هستیم.
با بهترین آرزوها
[اسم شما]بیست سوالی که باید در مصاحبه بپرسید
این امکان وجود دارد که مشتری بهترین داستان موفقیت موجود را داشته باشد، ولی اگر نتوانید سوالهای مناسبی از او بپرسید، مسلما اطلاعات لازم برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان بالقوه خود را دریافت نخواهید کرد.
یادتان باشد با پرسیدن سوالات خود، قرار است برخی از مهمترین اصول ممکن را پوشش دهید، از جمله:
• پیشینه مشتری
• چالشی که مشتری با آن روبرو شده است، یعنی محیط او قبل از اینکه برای خرید تصمیم بگیرد
• روند مشتری برای یافتن راه حل
• راه حل انتخاب شده از سوی مشتری
• نحوه پیاده سازی
• نتایج و مزایایی که مشتری به دست آورده است
• برنامههای آینده
لیست سوالات
در ادامه لیستی از بیست سوال اصلی که بهتر است از مشتری خود خود بپرسید آورده شده است. اگر دوست دارید میتوانید از همین لیست استفاده کنید، وگرنه میتوانید سوالات را بسته به ویژگیها و سیاستهای شرکت خود تغییر دهید.
1- یک دیدگاه کلی از شرکت مشتری به من بدهید. مثلا اینکه چند سال است این کسب و کار را راه انداخته است، چند کارآمد دارد، میزان درآمد و سود آن چقدر است؟
2- مشتری هدف شما کیست؟
3- سمت شما در شرکت چیست؟
4- بقیه تیم شما چه کاری را انجام می دهند؟
5- مشکلات اصلی و چالشهایی که باعث شدند دنبال راه حل بگردید چه بودند؟
6- هیچ معیاری که بتواند تصویر کلی از چالش را ارائه بدهد، دارید؟
7- هیچ راه حلی قبل از این تولید داشتهاید؟ اگر داشتهاید، چه چیزهایی بوده است؟
8- چطور از وجود این محصول باخبر شدید؟
9- چند وقت بود که برای این چالش به دنبال راه حل میگشتید؟
10 – آیا به دنبال راه حلهای چندگانه و مقایسه آنها با هم گشتید؟ اگر جواب مثبت است، کدام راه حلها؟
11- معیارتان برای تصمیمگیری چه بود؟
12- چرا در برابر گزینههای دیگر این محصول را انتخاب کردید؟
13- تجربه شما از به کارگیری این محصول چه بود؟
14- چگونه از این محصول استفاده کردید؟ فرایند را توضیح دهید.
15- کدام تیم و چه افرادی از شرکت شما از محصول استفاده میکنند؟
16- چگونه این محصول به شما کمک کرد تا مشکلات اصلی و چالشهایتان را حل کنید؟
17- هیچ معیار اندازهگیری وجود دارد که اثرگذاری محصول را از طریق آن پیگیری کرده باشید؟ اگر جواب مثبت است این معیار چیست؟ (مثلا صرفهجویی در وقت یا هزینه، رشد درآمد، سوددهی)
18- چگونه این محصول زندگی روزانه شما را بهبود بخشید؟ نکته: چگونه بر روی زندگی روزانه تیم شما اثر گذاشت؟
19- بیشترین چیزی که در مورد این محصول دوست دارید چیست؟
20 – اهداف شرکت مشتری برای امسال و (بعد از آن) چیست؟
اگر میخواهید سوالات خود را تغییر بدهید، بعضی سوالات را حذف کرده و یا به سوالات اضافه کنید، مطمئن شوید که در هرحال این سوالات بیست گانه را پوشش میدهید.
چگونه اطلاعات به دست آمده را تبدیل به محتوای وبسایت کنیم
اکنون شما با مشتری خود مصاحبه کردهاید و این مرحله را گذراندهاید. حالا وارد مرحله بعد میشوید که عبارتست از اینکه اطلاعات خود را تبدیل به یک محتوای قدرتمند در وبسایت خود کنید.
ساختن دیوارههای داستان موفقیت مشتری
داستان موفقیت مشتری شما به قسمتهای زیر احتیاج دارد:
• یک عنوان قوی و دلفریب
• اطلاعات شرکت: صنعت، اندازه شرکت، درآمد و سایر حقایق مرتبط با محصول شما
• مروری کوتاه: یک پاراگراف مقدماتی که چشمگیرترین نتایج را نشان میدهد
• خود داستان: که روایتی است که شامل چالش مشتری شما، راه حل پیادهسازی شده و نتیجهای است که مشتری تجربه کرده است.
داستان موفقیت مشتری میتواند در حد 200 – 300 کلمه باشد. کوتاه بودن داستان به شما کمک میکند تا بر تاثیر واقعی محصول خود تاکید کنید. به هرحال سعی کنید داستان موفقیت مشتری خود را در کمتر از 500 کلمه بیان کنید.
بهینهسازی قسمتهای داستان موفقیت
برای اینکه قسمتهای مختلف داستان موفقیت مشتری را بهتر و دقیقتر بنویسید، با هم مروری بر قسمتهای مختلف داستان خواهیم داشت:
1 – عنوان داستان موفقیت مشتری
برای اطمینان از اینکه داستان موفقیتی که نوشتهاید به دست افراد مناسب میرسد، از عنوانهای خاص استفاده کنید. عنوان داستان شما حتما باید شامل یکی از موارد زیر باشد:
• نام شرکت مشتری یا برند مربوط به آن
• سود یا درآمد هنگفت
• داده عددی
• نام شرکت یا نام محصول شما که البته اختیاری است
داستان مشتریهای CoSchedule در زندگی واقعی به این شکل دیده میشود:
میبینید که چگونه هر یک از این سه مثال از روشهای مختلفی برای صحبت در مورد مشتری، نتایج و محصول مورد نظر استفاده کردهاند؟ از آنها الهام بگیرید.
2- اطلاعات شرکت و ساختن بدنه داستان
وقتی خواننده با توجه به عنوان، تصمیم بگیرد که داستان موفقیت مشتری شما را بخواند، بدنه داستان و اطلاعاتی که ارائه میکند او را متقاعد میکند که در حال پیش رفتن در مسیر درستی است. بسته به آنچه در حال ارائه هستید، میتوانید برای ساختن بدنه داستان و ارائه اطلاعات موردنظر، موارد زیر را هم اضافه کنید:
• موقعیت جغرافیایی
• میزان درآمد
• موقعیت شغلی شخص مصاحبهشونده
• سهم بازار
• مخاطبان هدف مشتری
• محصولات / خدمات مورد استفاده
3. پاراگراف مقدماتی (بررسی اجمالی)
برای اینکه از جذابیت پاراگراف مقدماتی خود مطمئن شوید، از یک استراتژی ساده استفاده کنید، یعنی از هرم معکوس.
در واقع هرم معکوس، روشی است از آن برای روزنامهنگاری استفاده میشود. در این روش مهمترین اطلاعات در اولویت قرار میگیرند: چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و چگونه. به این معنی که هرچه خواننده از نقطه معرفی پایینتر برود، از مهمترین اطلاعات دورتر میشود.
پاراگراف اول که هرم معکوس در آن به کار میرود میتواند حتی در حد دو تا چهار جمله کوتاه باشد. برای نمونه، به داستان مشتاری CoSchedule در Blue Medora دقت کنید؛ تأثیرگذارترین اطلاعات در یک پاراگراف خیلی کوتاه آورده شدهاند:
«در سال گذشته Blue Medora به طرز باورنکردنی تا 80% رشد داشته است. تیم بازاریابی شش نفره این شرکت با سازگاری با این رشد تلاش بسیار زیادی کرده است. پس از یک سال استفاده از CoSchedule، تعداد پروژههای این تیم بازاریابی از 5 مورد به 66 مورد در ماه رسیده است. همچنین میزان رشد تحویل به موقع این پروژهها سیزده برابر بوده است».
4. روایت
همه داستانهای بزرگ در یک چیز مشترک هستند: ساختاری که به خوبی درباره آن فکر شده است.
داستانها ما را از مانعی که بر سر راه قهرمان داستان قرار گرفته است، رد میکنند و به سوی پایان داستان میبرند. داستان موفقیت مشتری پرفروش شامل موارد زیر است:
• چالش
• راه حل
• نتایج
چالشها هم معمولاً شامل کمبود وقت، پول، افراد، کارایی و یا ترکیبی از این عوامل هستند.
برای اینکه بتوانید روند کار از چالش تا رسیدن به نتایج را به تصویر بکشید، حتما از سهگانه چالش، راه حل و نتایج استفاده کنید. برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظر در مورد این سه مورد از سوالات بیستگانه که قبلا دربارهشان گفتیم، استفاده کنید.
یادتان باشد برای اینکه از چالش به نتایج برسید، لازم نیست 1500 کلمه استفاده کنید! در اغلب موارد در کمتر از 200 کلمه میتوانید داستان موفقیت را به خوبی به تصویر بکشید.
پنج ایده برای استفاده مجدد از داستان موفقیت
اجازه ندهید داستان موفقیت مشتری در وبسایت شما دچار رکود شود. دوباره و دوباره از طریق کانالها و روشهای گوناگون از آن استفاده کنید تا به پیشرفت بیشتری دست پیدا کنید. در ادامه با ایدههایی برای انتقال و اشتراکگذاری این داستان به روشهای گوناگون آَشنا میشوید:
ارسال داستان موفقیت مشتری از طریق ایمیل
ایمیل شما بهترین روش برای به اشتراک گذاشتن داستان موفقیت مشتری است، زیرا یک داستان شخصی را به روشی کاملا شخصی، ارائه میکند.
استفاده از ویژگی بصری رسانههای اجتماعی
پستهای رسانههای اجتماعی که دارای تصویر باشند، نسبت به پستهایی که بدون تصویر هستند، بیشتر باعث جلب توجه و مشارکت میشوند. برای استفاده از این فرصت، دادههای خود را بصری کنید. میتوانید به راحتی یک تصویر ساده درست کنید که نتایج به دست آمده توسط مشتری را نشان دهد و آن را همراه با داستان موفقیت به اشتراک بگذارید.
افزودن نقل قولهای مشتری به بیانیههای مطبوعاتی خود
قرار است بودجه جدیدی جمعآوری کنید؟ محصول جدیدی را راهاندازی کنید؟ مشاغل جدیدی را به ایجاد کنید؟ با خبرنگاران تماس بگیرید و برای جلب نظر آنها، همان قانونی را به کار بگیرید که برای مشتریانتان به کار میگیرید: به آنان اطمینان بدهید که سزاوار توجه آنها هستید. برای این کار از نقل قولهای مشتریان موفق خود استفاده کنید.
تبلیغات خود را با شواهد تقویت کنید
از نتایج اصلی داستان موفقیت مشتری خود به عنوان شاهدی بر مدعای خود در تبلیغات استفاده کنید. طبق مشاهدات بازاریابی، اگر به جای عکس از یک شخص حقیقی مرتبط با محصول استفاده کنید، سهام شما میتواند تا 35% افزایش داشته باشد.
تبدیل داستان موفقیت مشتری به ویدیو
مسلما کسی نیست که با بازاریابی ویدیویی و مزایای آن آشنا نباشد، از این رو ما در اینجا فقط به صورت یادآوری میگوییم که از داستان موفقیت مشتری خود فیلم بسازید. فیلم باعث میشود چهره آدمی دیده شود و این به مشتریان بالقوه کمک میکند بیشتر با انسانی که میبینند همذات پنداری کنند.
حالا که همه مراحل موجود را میدانید، دست به کار شوید و هرچه زودتر شروع به نوشتن داستان موفقیت مشتری خود کنید تا سریعتر بازدیدکنندگان وبسایت خود را به مشتریان واقعی خودتان تبدیل کنید.