در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره تبلیغ را با هم بررسی کنیم. علاوه بر این به بررسی انواع تبلیغات در ایران خواهیم پرداخت. همچنین تبلیغات مجازی را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این سراغ تبلیغات در اینستاگرام، تبلیغات در گوگل و در نهایت تبلیغات تلویزیونی خواهیم رفت. پس با ما همراه باشید.
برای اینکه بتوانیم همه چیز درباره تبلیغ را با هم بررسی کنیم. ابتدا باید بدانیم تبلیغات چیست؟ تبلیغ برابر با واژه لاتین Advertising است. این کلمه از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول Ad به معنای رو به کسی یا رو به شخصی و قسمت دوم Vertere به معنای برگشتن است. بنابراین معنای لغوی این کلمه، رو به شخصی یا کسی برگشتن است.
استراتژی بازاریابی اینترنتی
در واقع مفهوم آن همانطور که میبینید این تعریف کاملا با مفهوم آگهی تطابق دارد. به طور کلی تبلیغات به معنای انتقال پیامی به مخاطب به منظور متقاعد کردن وی برای انجام کاری است. این پیام باید به نحوی منتقل شود که هم مفهوم خود را کامل حفظ کند و هم اینکه برای مخاطب کاملا جذاب و گیرا باشد. در واقع برای معرفی کسب و کار خود حتما به تبلیغات به عنوان اولین و اصلیترین ابزار جهت جذب مخاطب احتیاج دارید.
اما اینکه ثبت یا ارائه آگهی باید چطور باشد که بتواند مخاطب را جذب کند، نیاز به اصول خاصی دارد که این اصول توسط طراحان بنرها و آگهیهای تبلیغاتی و کارشناسان تولید محتوا به راحتی قابل اجرا و رعایت است. بدین منظور میتوانید از شرکتهایی که در این زمینه فعال هستند مانند رایا مارکتینگ کمک بگیرید. اسامی این شرکتها به راحتی در اینترنت قابل جستجو و قابل دسترسی است.
از انواع تبلیغات در ایران چه میدانید؟
حال که با این مفهوم آشنا شدید، در این قسمت سراغ انواع تبلیغات در ایران خواهیم رفت. این روشها عبارت است از:
آگهیهای چاپی:
این نوع آگهیهایکه از گذشته تا کنون همچنان مورد استفاده است با استفاده از ابزاری نظیر بروشور، پوستر، تراکت، بنر و … به انتقال پیامهای تجارتی میپردزاند. این روش پیام رسانی خود به سه گروه مختلف تقسیم میشود که عبارت است از:
آگهیهای دورهای:
یکی از بهترین مثالها برای این روش، آگهیهای روزنامهای است. همانطور که از اسم این روش هم برمیآید در آگهیهای دورهای، صاحبان کسب و کار در فواصل زمانی مشخصی به انتشار آگهی خود در روزنامهها، مجلات و … میپردازند. آگهیهای روزنامهای از قویترین و قدیمیترین روشهای انتقال پیام است زیرا جامعه آماری که تحت نفوذ دارد، بسیار بالاست.
آگهیهای کاغذی:
از جمله این آگهیهایبه چاپ انواع بنر، بروشور، پوستر و … میتوان اشاره کرد. این ابزار نیز اگر به درستی و خلاقانه و گیرا طراحی شوند، میتوانند نقش زیادی در جذب مخاطب داشته باشند.
آگهیهای ایمیلی:
این روش نسبت به سایر روشها قدیمیتر است. در واقع این روش پیام رسانی، ترکیبی از روش پیام رسانی سنتی و مدرن است که نقش بسیار پررنگی در حفظ محیط زیست و جلوگیری از هدررفت منابع کاغذی و چوبی دارد اما برای اینکه برای مخاطب آزاردهنده نباشد باید بسیار خلاقانه و گیرا طراحی شود تا نرخ کلیک بر روی آن زیاد شود.
آگهیهای موبایلی:
برای این کار معمولا صاحبان کسب و کار از پنلهای پیامکی به منظور انتقال پیام گسترده استفاده میکنند. گرچه بیشتر مشتریان نسبت به این نوع روش، حس خوبی ندارند و آن را مخل آسایش میدانند و همواره به دنبال راهی برای لغو کردن اینگونه پیامها هستند.
آگهیهای چریکی:
یکی از بهترین و موثرترین روشهای پیام رسانی به منظور جذب مخاطب و معرفی کسب و کار است. این نوع روش که خلاقیت نیز در آن نقش مهمی ایفا میکند، شامل نقل قول و یا بازاریابی دهان به دهان و آگهیهای رسانههای اجتماعی نیز میشود.
آگهیهای پخشی یا توزیعی:
به آگهیهای که از طریق رادیو و تلویزیون یعنی وسایل ارتباط جمعی که جامعه آماری بالایی را تحت کنترل خود دارند، گفته میشود. این روش پیام رسانی نیز در سالهای گذشته به علت پیشرفت روشهای تبلیغاتی مانند استفاده از ابزار خاص برای صدای دیجیتال و تبلیغات پرشی توانسته است پیشرفت زیادی کند.
آگهیهای محیطی:
به هر نوع آگهی که در فضای آزاد و در محیط اطراف دیده میشود هنگامی که بیرون هستیم و یا از سرکار برمیگردیم در ایستگاه اتوبوس یا مترو و یا در اتوبان مانند بیلبوردهای تبلیغاتی مشاهده میکینم، گفته میشود. بنابراین این نوع آگهی را همه روزه در سطح شهر میبینیم.
آگهیهای خدمات عمومی:
این نوع آگهی بیشتر از رادیو و تلویزیون پخش میشود و بیشتر به آموزش و فرهنگسازی مشغول است. این روش آگهی در اینترنت نیز استفاده میشود.
تبلیغات به همراه تست کردن یا امتحان کردن محصول: این روش که بیشتر در نمایشگاهها و مراکز خرید بزرگ انجام میشود. این روش به مشتریان این امکان را میدهد که خودشان کیفیت محصول را تست کنند و خودشان نظر نهایی را بدهند. این روش نیز به شرط مدیریت درست میتواند موفق ظاهر شود.
درج آگهی رایگان در سایتهای معتبر:
امروزه در سایتهای معتبر مانند دیوار، شیپور، ایستگاه و … میتوان به درج آگهی رایگان پرداخت. ثبت نام در این سایتها بسیار راحت و در کمتر از 1 دقیقه انجام میشود. سپس با انتخاب دسته آگهی و یا تبلیغ مورد نظر میتوانید در کمتر از 10 دقیقه آگهی مورد نظر خود را بارگذاری کنید. در واقع در این سایتها از امکان آگهیهای رایگان میتوانید استفاده کنید.
کمپین تبلیغاتی:
این روش که در پایگاههای وب قابل ارائه است، از روشهای نوین تبلیغات اینترنتی است که در مورد تبلیغات بزرگ و وسیع کاربرد بسیار خوبی دارد. استفاده از این روش به خصوص در شبکههای اجتماعی بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. همچنین سایر کمپینهای تبلیغاتی مانند عکاسی، دل نوشته و … کاربرد بسیار زیادی در این زمینه دارد.
تبلیغات سنتی:
این روش همانند جار زدن و … هنوز در برخی از نقاط کشور استفاده میشود گرچه انواع روشهای تبلیغات سنتی در حال فراموشی است.
از تبلیغ در فضای مجازی و یا تبلیغات مجازی چه میدانید؟
اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم آگهیهای مجازی چیست؟ باید گفت به هرگونه فعالیت در فضای مجازی که به افزایش فروش و یا معرفی یک کسب و کار بپردازد، تبلیغات مجازی گفته میشود. پس همانطور که متوجه شدید تبلیغات مجازی امروزه نقش بسیار مهم و پر رنگی را در دنیای تبلیغات بازی میکند. حتما علت آن را هم میدانید.
امروزه استفاده افراد مختلف و یا کاربران از شبکههای اجتماعی و اینترنت روز به روز در حال بیشتر شدن است. به همین دلیل آگهیهای اینترنتی نیز بسیار پررنگتر از قبل شده است. ذکر این نکته واجب است که اگر تبلیغات در فضای مجازی به درستی جهت دهی دشه باشد مانند تبلیغات در اینستاگرام، در نتیجه صد در صد کسب و کار شما سود خواهد کرد.
اما واقعا تبلیغات در اینستاگرام چگونه باید باشد؟ در وهله اول باید بگوییم علت موفقیت تبلیغات صحیح در اینستاگرام، تعداد بالای کاربران آن است. اینستاگرام در حال حاضر بیش از 1 میلیارد کاربر دارد. این شبکه اجتماعی محبوب توانسته از لحاظ محبوبیت در رتبه دوم پس از فیسبوک قرار بگیرد و توانسته نظرات افراد زیادی را به خود جلب کند. همچنین توانسته است در حوزه تبلیغات بسیار موفق و قوی عمل کند. تبلیغات در اینستاگرام خود میتواند به سه نوع مختلف باشد:
- تبلیغات با تصاویر
- تبلیغات با ویدئو
- تبلیغات متوالی
علاوه بر این انواع تبلیغات در اینستاگرام میتواند به نوع دیگری نیز تقسیم بندی شود، در واقع براساس هدف شما از پیام رسانی که شامل گروههای زیر است:
- آگاهی یا Awareness: این کمپین که برای انتشار محلی مناسبتر به نظر میرسد، برای آگاهی دادن در مورد نام برند بسیار مناسب به نظر میرسد.
- توجه یا Consideration: از این روش برای افزایش مخاطب و یا افزایش نرخ کلیک باید استفاده کرد. این روش به نوعی به رقابتی بین برندهای مختلف تبدیل شده است.
- تعامل یا Conversion: کسب گرید یا رتبه، تعامل، تولید محتوا و افزایش فروش در این گروه جای میگیرند.
از جمله نکات مهمی که هنگام بارگذاری تبلیغات در اینستاگرام باید در نظر گرفت محتوای آگهی است. محتوای تبلیغات در اینستاگرام همانطور که گفته شد میتواند دارای محتوای تصویری، صوتی و یا متنی باشد. در هر صورت باید دارای محتوای کاربر پسند باشد و بتواند متناسب با زمان مشتری، ذهن مشتری را درگیر کند.
معرفی مختصری از تبلیغ به روشهای مختلف مانند تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات در گوگل
در این قسمت به معرفی تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات در گوگل خواهیم پرداخت. برای ثبت آگهی در گوگل نیز میتوانید از شرکتهایی که در این زمینه فعال هستند، به منظور قرار دادن آگهی در گوگل کمک بگیرید. اما اگر خودتان قصد انجام این کار را دارید، مراحل زیر را دنبال کنید:
- ساخت اکانت گوگل ادوردز با وارد شدن به آدرس اینترنتی Google Ads
- سپس روی گزینه آبی رنگ سمت راست بالای صفحه “Start Now” کلیک کنید.
- در مرحله بعد باید ایمیل و نام وبسایت خود را وارد کنید.
- سپس وارد قسمت تنظیمات اولیه گوگل ادوردز شوید. در این قسمت باید میزان مبلغی که قصد دارید روزانه پرداخت کنید به ازای هر کلیک را مشخص کنید. در واقع تنظیمات این قسمت مربوط به میزان هزینه هر کلیک، نوع نمایش کمپین اعم از نمایشی یا کلیکی، محدوده جغرافیایی، نمایش تبلیغ زبان، نمایش تبلیغ ساعت و همچنین کلماتی که میخواهید سایت با آنها نشان داده شود، است.
- پس از این مرحله، درخواست شما توسط کارشناسان گوگل بررسی میشود و به طور معمول بعد از نیم ساعت و گاهی اوقات پس از چند ساعت نمایش داده خواهد شد. در صورتی که با قوانین گوگل مغایرتی نداشته باشد اجازه نمایش خواهد گرفت.
هزینه تبلیغ در گوگل
در مورد تبلیغات تلویزیونی باید گفت شبکههای تلویزیونی به ازای پرداخت پول آگهیهای مختلفی را که معمولا در جهت معرفی یک محصول و یا معرفی یک کسب و کار است، پخش میکنند. برای هر شبکه و هر ساعت پخشی، تعرفه مشخصی در نظر گرفته شده است. همچنین برای انجام این کار باید از شرکتهای فعال در این زمینه و از بازیگرانی در این زمینه استفاده کنید.